SD 3.1. Ontspanning | Vlaams, verbindend en kwaliteitsvol

Ontspanning is een cruciale component inzake sociale cohesie en het samenbrengen van mensen. De VRT brengt kwaliteitsvolle ontspanning. Ze neemt informatieve, culturele en/of educatieve elementen op in ontspannende programma's. Voorts investeert de VRT in ontspannende programma's die belangrijke maatschappelijke thema's op de kaart zetten of deze bespreekbaar maken.

3.1.1. Minstens vier aanbodsmerken maken belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvolle en ontspannende programma's

De VRT stelt dat de VRT-zenders onder verschillende vormen ontspanning brachten. Daardoor ondersteunde de VRT haar bereik van haar informatie-, cultuur- en educatief aanbod. Verschillende ontspanningsprogramma’s hadden informatieve, culturele en educatieve elementen in hun aanbod.

De VRT stelt dat ze het belangrijk vindt om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken in haar programma’s. Dat deed ze in 2016 in verschillende programma’s. Dit blijkt uit volgend overzicht:

  • Iedereen beroemd (Eén) had in verschillende rubrieken aandacht voor maatschappelijke thema’s en evoluties, zoals duurzaamheid, genderdiversiteit, de vergrijzing en het groeiende aantal alleenstaanden.
  • Op Canvas, dat zich richt op meerwaardezoekers, was het aandeel ontspanningsprogramma’s beperkter, maar ook daar werden maatschappelijke thema’s aangeraakt. Voorbeelden hiervan zijn de fictiereeksen (zoals De 16 en Clinch) en het satirisch actualiteitenprogramma De ideale wereld.
  • In De madammen op Radio 2 werden ethische thema’s vanuit menselijke verhalen besproken en geduid zoals stress, burn-out en wensouderschap.
  • In Ketnetfictie (zoals D5R en Boe boem), het verborgencamera-programma Generatie K, en via mobiliserende acties (zoals De pet op tegen kanker, Move tegen pesten en Nationale pyjamadag) kwamen diverse thema’s aan bod zoals langdurige ziekte, pesten, echtscheidingen, racisme, vandalisme en armoede.
  • In het Radio 1-programma Nieuwe feiten werd op een ontspannende manier achtergrondinformatie meegegeven over de nieuwsfeiten vanuit diverse maatschappelijke thema’s die elders misschien over het hoofd gezien zouden worden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.