2.5 De Vijver Media

2.5.1 Structuur en aandeelhouders

De Vijver Media is ontstaan uit De Vijver, de holding boven Woestijnvis. Dat productiehuis werd begin 1997 opgestart door Wouter Vandenhaute, Erik Watté, Jan Huyse en Tom Lenaerts.

Tot in 2011 was De Vijver voor 40% in handen van Corelio en voor 60% eigendom van Waterman&Waterman (het bedrijf van Wouter Vandenhaute en Erik Watté).

Om SBS Belgium over te nemen werd in 2011 een consortium bestaande uit Corelio, De Vijver en Sanoma WSOY opgericht. Dit werd De Vijver Media.

In augustus 2013 was er sprake van een kapitaalinjectie door middel van een achtergestelde lening. De bestaande aandeelhouders droegen elk 7 miljoen euro bij waardoor de onderlinge verhoudingen dezelfde blijven.

Tabel 49: Aandeelhouders De Vijver Media

Aandeelhouder

% kaptiaal

Corelio

33,33%

Sanoma WSOY

33,33%

Waterman & Waterman

33,33%

Totaal

100,00%


Figuur 19: Organigram De Vijver Media - tekstuele beschrijving figuur 19

 

2.5.2 Aanbod De Vijver Media

2.5.2.1 Radio

De Vijver Media is slechts in zeer beperkte mate actief in de Vlaamse radiosector. Door met een Humo-programma aansluiting te zoeken bij lokale radio’s tracht het voet aan de grond te krijgen op dit domein. Aangezien het programma wordt uitgezonden op andere zenders, kunnen ze enkel in het segment “contentproductie” van de waardeketen geplaatst worden.

2.5.2.2 Televisie

De Vijver, de groep die aan de basis lag van De Vijver Media, controleerde via Desert Fishes de productiehuizen Woestijnvis en via een minderheidsparticipatie deMENSEN. Op 29 september 2012 werd aangekondigd dat De Vijver zich terugtrok uit productiehuis deMENSEN. Aangezien dit vaak in opdracht van de VRT werkt, was het de bedoeling om belangenvermenging voorkomen.

In 2011 nam De Vijver Media de activiteiten van SBS Belgium over en werd daardoor de derde grote speler op de televisieomroepmarkt in Vlaanderen (naast de openbare omroep en de Vlaamse Media Maatschappij). Met VIER en VIJF (op 17 september 2012 werd de oude benaming VT4 en op 1 september 2012 VijfTV gewijzigd) biedt het twee televisieomroepen (lineair en niet-lineair) aan. Met “Meer VIER” en “Meer VIJF” introduceert de groep ook een niet-lineair televisie-aanbod (catch-up service).

2.5.2.3 Dag- en periodieke bladen

Het weekblad Humo is de enige tijdschrifttitel van De Vijver Media. Op die manier is de groep wel uitgever van één van de populairste Vlaamse weekbladtitels.

2.5.2.4 Internet

De belangrijkste websites zijn vier.be en vijf.be. Daarnaast is er ook de website humo.be, gelieerd aan het weekblad Humo. Op het platform meer.be wordt videocontent van VIER en VIJF online aangeboden.
Er zijn apps verbonden aan de televisieprogramma’s De Slimste Mens Ter Wereld, De Val van 1 miljoen, De Appenheimers en VIER recepten.

2.5.2.5 Divers en crossmediaal aanbod

De reclameregie SBS Belgium Sales verzorgt niet enkel voor de zenders VIER en VIJF intern de regie, maar ook extern voor Discovery Channel, Nickelodeon, Nick Jr, MTV, TMF en Libelle TV.
Van een aantal populaire Woestijnvisprogramma’s worden afgeleide producten gemaakt (bv. dvd’s). Voor de uitgifte van boeken werd daarom in samenwerking met WPG Uitgevers Drie opgericht.

2.5.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen

De Vijver Media richt zich vooral op Vlaanderen.

Een aantal van de succesvolle formats die door productiehuis Woestijnvis bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Voorbeelden zijn “Man bijt hond” en “Wie is de mol?”, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht.

Figuur 20: Productoverzicht De Vijver Media

De Vijver MediaContentproductieAggregatieDistributieBereik
RadioHumo (participatie) - -
TelevisieWoestijnvis - -
TelevisieVIERVIER -
TelevisieVIJFVIJF -
TelevisieMeer VIERMeer VIER -
TelevisieMeer VIJFMeer VIJF -
Geschreven persHumoHumo -
Internethumo.behumo.be -
Internetvier.bevier.be -
Internetvijf.bevijf.be -
Internetmeer.bemeer.be -
InternetRecepten HD mobiele applicatieRecepten HD mobiele applicatie -
DiversDRIEDRIE -
Diversdvd'sdvd's -