2.7 Sanoma Media Belgium

2.7.1 Structuur en aandeelhouders

De groep Sanoma Media Belgium is een dochtermaatschappij van de Finse Sanomagroep die genoteerd is op NASDAQ OMX Helsinki.

Sanoma Media Belgium publiceert op zijn website maandelijks een lijst van de 20 grootste aandeelhouders.

De Finse moedermaatschappij Sanoma WSOY bezit ook aandelen in De Vijver Media, de groep die in 2011 gecreëerd werd naar aanleiding van de overname van SBS Belgium.

Figuur 23: Organigram Sanoma Media Belgium - tekstuele beschrijving figuur 23

De groep Sanoma Media Belgium heette tot voor kort Sanoma Magazines Belgium. Het bedrijf onderging een transformatie die gepaard ging met een verhuis naar Mechelen. Zo werd onder meer Jok Foe overgenomen door Blue Admiral Productions, dat op zijn beurt voor 100% een dochteronderneming werd.

2.7.2 Aanbod Sanoma Media Belgium

2.7.2.1 Radio

Sanoma Media Belgium tracht sinds kort een positie te verwerven in het Vlaamse radiolandschap.
De lokale radioketen Story FM waarmee recent van start gegaan werd, telt ondertussen al 14 zendmasten. 

Daarnaast was het met Humo-radio onrechtstreeks (via De Vijver Media) beperkt actief in het segment contentproductie van radio-uitzendingen. Er werden radioprogramma’s gemaakt die werden uitgezonden op een beperkt aantal onafhankelijke lokale radio’s.

2.7.2.2 Televisie

Ten gevolge van de participatie die moederhuis Sanoma WSOY nam in De Vijver Media (zie aparte beschrijving onder 2.6) is er een relatie met o.a. productiehuis Woestijnvis en de omroepen VIER en VIJF (lineair en niet-lineair). Met “Meer VIER” en “Meer VIJF” introduceert de groep ook een niet-lineair televisie-aanbod (catch-up service).
Daarnaast lanceerde Sanoma Media Belgium zelf op 15 augustus 2013 Libelle TV.

2.7.2.3 Dag- en periodieke bladen

Uitgeverij Sanoma Media Belgium geeft een uitgebreid gamma aan periodieke bladen uit.
Het Vlaamse aanbod omvat onder andere Feeling, Feeling Wonen, Flair, Kids Only, Libelle, Libelle Kerst, Libelle Lekker, Story, TeVe-Blad en Vitaya.
Via De Vijver Media, waarin geparticipeerd wordt door moedermaatschappij Sanoma WSOY is de groep verbonden met de uitgever van Humo.

In november 2011 werd het magazine Goedele (rond Goedele Liekens) stopgezet en vervangen door een driemaandelijkse personality magazine waarin het telkens rond een andere bekende persoon (bv. Erik Van Looy, Tom Waes of Sergio Herman) draait. Goedele Liekens zelf bracht na de stopzetting van Goedele Magazine bij uitgeverij Cascade magazines een nieuw tijdschrift GDL uit, maar dat werd in september 2013 ook stopgezet.

Via custom publishing-unit sQills worden magazines uitgebracht voor diverse doelgroepen zoals B2B, B2C, personeel of het goede doel.

KungFu, de content marketing divisie van Sanoma Media Belgium, creëert in opdracht van bedrijven content die de bedrijven zelf kunnen inzetten via allerhande vormen van content dragers, gaande van print magazines, digitale magazines, microsites, newsletters, web-tv tot en met social media.

sQills, KungFu en Head Office vormen samen de Content Marketing divisie van Sanoma Media Belgium.

2.7.2.4 Internet

Naast de internetequivalenten van de vele tijdschrifttitels (flair.be, libelle.be, libelle-lekker.be, feeling.be, feeling.be/wonen, gael.be/maison‎, teveblad.be, storymagazine.be) of radio (storyfm.be) beheert Sanoma Media Belgium ook een aantal websites die niet gelinkt zijn aan een bestaand merk: styletoday.be, xquis.be, zappybaby.be, comeva.be, lovingyou.be, sqills.be, kieskeurig.be en pinkribbon-magazine.be.

Daarnaast biedt Sanoma Media Belgium nog een website (shedeals.be) aan met aanbiedingen voor vrouwen. Hiervoor wordt samengewerkt tussen de redacties van de magazines en websites van Libelle, Flair en Feeling.

Na de overname van SBS Belgium ontstond ook de link met de websites van De Vijver Media (humo.be, vier.be en vijf.be) en apps verbonden aan de televisieprogramma’s (bv. De Slimste Mens Ter Wereld of De Val van 1 miljoen).

2.7.2.5 Divers en crossmediaal aanbod

Sanoma Media Belgium speelt de merken die het in portefeuille heeft uit en lanceert onder de naam van een gekend merk producten in andere mediacategorieën (bv. apps zoals Libelle Lekker-app, Gael-app, Feeling shopping-app, Moustique-app, …) of aanverwante producten onder de vorm van submerken.
Libelle bevoorbeeld is van oorsprong een magazine. Daarnaast zijn er de magazines Libelle Lekker voor de thuiskok en Libelle Mama voor moeders. Een Libelle-abonnee wordt automatisch en gratis lid van Libelle club. Daarnaast beschikt Libelle ook over een eigen webshop. Er is de website libelle.be, de omroep Libelle TV en de Libelle Lekker App.

Sanoma Media Belgium heeft een “Extended Products” concept in de aanbieding. Dit kan bestaan uit een combinatie van “Events & Experience” (reizen, workshops, ticketing, …), nieuwe producten zoals spaaracties, e-commerce, afhaalacties (Libelle Boekenactie) of productplussen (Yasmine cd bij Story, Zumba cd bij Flair, …).
Daarbij horen ook boeken (i.s.m. Lannoo, zoals het Libelle Basiskookboek) en Bookzines zoals de SlankFlair, Vitaya Winterplan …

Ten slotte is er licensing, met name commerciële samenwerking met de Sanomamerken zoals Libelle tapas voor twee cadeauboxen, 'Feeling stijlvol dineren'-cadeaubox samen met Vivabox, de Libelle/Dovy keuken, het Flair pokerspel met Carta Mundi en de recente opening van Bar Marie in Mechelen.

Sanoma Advertising Sales, een bedrijfsentiteit van Sanoma Media Belgium, staat in voor de interne regie van de eigen merken.
Magstore is de digitale magazine kiosk van Sanoma Media Belgium met meer dan 19 magazines in haar assortiment.

2.7.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen

Sanoma Media Belgium beperkt zich tot de Belgische markt. Het bedrijf maakt deel uit van de Finse Mediagroep WSOY, dat verschillende dochtermaatschappijen in Europa telt en verantwoordelijk is voor dagbladen, periodieke bladen, radio en televisie.

Figuur 24: Productoverzicht Sanoma Media Belgium

Sanoma Media BelgiumContentproductieAggregatieDistributieBereik
RadioHumo (participatie) - -
TelevisieWoestijnvis (participatie) - -
TelevisieVier (participatie)Vier (participatie) -
TelevisieVijf  (participatie)Vijf  (participatie) -
TelevisieLibelle TVLibelle TV -
Geschreven persFeelingFeeling -
Geschreven persFeeling WonenFeeling Wonen -
Geschreven persFlairFlair -
Geschreven persHumo (participatie)Humo (participatie) -
Geschreven persLibelleLibelle -
Geschreven persLibelle ProevenLibelle Proeven -
Geschreven persMargrietMargriet -
Geschreven persMarie Claire Vlaams (participatie)Marie Claire Vlaams (participatie) -
Geschreven persStoryStory -
Geschreven persTeve-BladTeve-Blad -
Geschreven persVitayaVitaya -
Internet - -sanomamagazines.shopinfo.be
Internetlibelleshop.belibelleshop.be -
Internetxquis.bexquis.be -
Internetzappybaby.bezappybaby.be -
Internetcomeva.becomeva.be -
Internetlovingyou.belovingyou.be -
Internetmedialogue.bemedialogue.be -
Internetsqills.besqills.be -
Internetkieskeurig.bekieskeurig.be -
Internet -MagstoreMagstore
Internetvier.be (participatie)vier.be (participatie) -
Internetvijf.be (participatie)vijf.be (participatie) -
Internethumo.be (participatie)humo.be (participatie) -
Divers"Extended products"-concept"Extended products"-concept"Extended products"-concept -