1.1.1.4. Samenwerking

SD6: De openbare omroep stelt zich open en luisterbereid op naar de samenleving en creëert maatschappelijke meerwaarde in zijn aanbod door een structureel belanghebbendenbeheer op te zetten.

OD6.1.: De VRT werkt een kader uit waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is. De samenwerking met belanghebbenden is gebaseerd op wederzijds respect van de partners en beoogt een meerwaarde te creëren voor de betrokken partners. De samenwerking doet geen afbreuk aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de openbare omroep, aan de profielen van zijn merken en netten en aan de doelstellingen en waarden.

OD6.2.: De VRT hanteert een diversiteit in partners.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. een kader uit te werken waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is;
  2. een diversiteit in partners te hanteren.
1. Belanghebbendenbeheer

De VRT stelt dat het plan van aanpak inzake belanghebbendenbeheer volgende krachtlijnen formuleert m.b.t samenwerking met belanhebbenden:

  • Wat betreft het aanbod, volgt de VRT de samenwerking van de netten met belanghebbenden op het vlak van sport, cultuur, muziek, taal, diversiteit en educatie (recreatie, milieu en zorg) systematisch op en stimuleert die.
  • Wat betreft mediawijsheid, ontwikkelt de VRT, door middel van breed overleg met stakeholders, meer aandacht voor mediawijsheid. (voor meer informatie over mediawijsheid – zie de rapportering m.b.t.  SD23).
  • Wat betreft samenwerking met het middenveld, heeft VRT het engagement van het middenveld ten aanzien van VRT versterkt. Dit hebben ze gedaan onder de vorm van stakeholder participatie met betrekking tot maatschappelijke thema’s. Deze aanpak werd ontwikkeld in het kader van een proefproject ‘Iedereen veilig online’ (2013) en het pilootproject ‘Jongeren aan het werk’ (2013-14; een project over jeugdtewerkstelling) waarover meer uitleg in bijlage 7 te vinden is.
2. Een diversiteit in partners hanteren

De VRT geeft aan in 2013 een diversiteit aan partners te hanteren. Een overzicht van van het aanbod gerelateerd overleg en samenwerking met diverse partners en externe actoren is opgenomen in bijlage 8. Zowel nieuws, sport, cultuur, muziek, taal als diversiteit maakten deel uit van deze samenwerkingen.

Conclusie:

SD7: De openbare omroep creëert maatschappelijke meerwaarde door rond zijn aanbod samenwerkingsverbanden op te zetten met zowel publieke als private partners. Deze partnerships realiseren meerwaarde voor de betrokken partners. De partners zijn financieel stabiel en ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde wijze.

OD7.1: Inzake publieke partners zijn cultuur en onderwijs prioritair.

OD7.2: Inzake Nieuws en Sport werkt de VRT samen met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.3: De VRT kan audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.4: De VRT werkt samen met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van ondermeer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

Om deze maatstaf te behalen, dient of kan (punt 3) de VRT:

  1. cultuur en onderwijs als prioritaire publieke partners hebben;
  2. inzake Nieuws en Sport samen te werken met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal;
  3. audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is, beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven;
  4. samen te werken met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van onder meer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

De VRT stelt dat ze in 2013 rond haar aanbod samenwerkingsverbanden opzette met zowel publieke als private partners. De VRT geeft aan dat deze samenwerkingsverbanden financieel stabiel waren en handelden op maatschappelijk verantwoorde wijze.

1. Cultuur en onderwijs als prioritaire publieke partners hebben

Inzake publieke partners was de samenwerking met cultuur en onderwijs prioritair.

1.1.    Samenwerking met publieke partners inzake cultuur:

  • De VRT werkte in 2013 inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met verschillende cultuur- en mediapartners.
  • Alle VRT-netten verleenden in 2013 via ruilovereenkomsten advertentieruimte aan tal van cultuurpartners.
  • De VRT werkte ook projectmatig samen met culturele partners. Op die manier realiseerde de VRT verschillende crossmediale projecten (op verschillende netten en platformen), zoals Gedichtendag, De Koningin Elisabethwedstrijd, De Boekenbeurs en De Gouden Boekenuil.
  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen ontmoetingen met de culturele partners. In 2013 werd zo een cultuursalon georganiseerd rond het thema ‘interculturaliteit’.
  • De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie in Vlaanderen via het Uit-netwerk van de Vlaamse Overheid om zo mensen uit te nodigen voor culturele evenementen en projecten met culturele partners.
  • Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van Cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners en omgekeerd bood Cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf.

1.2.    Samenwerking met publieke partners inzake onderwijs

  • Met betrekking tot Urban radio werden er 2 samenwerkingsverbanden met onderwijsinstellingen opgezet:
    • STRAK: een tijdelijke pop up studentenradio in Leuven, waarbij de VRT samenwerkte met de studentenorganisatie VETO, de KULeuven en de studentenraad LOKO.
    • REC Radiocentrum (in samenwerking met Universiteit Gent): presentatoren van VRT radio gaven geregeld workshops aan jonge aankomende radiomakers. REC organiseerde en coördineerde de workshops.
  • De VRT sloot in januari 2012 een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs, met het oog op een structurele samenwerking voor het platform rond mediawijsheid “Ingebeeld”.  Deze werd verlengd tot september 2013.
  • De VRT had in 2013 inzake mediawijsheid overleg met de Vlaamse regering, meer bepaald met de SARC (Strategische AdviesRaad Cultuur, Jeugd, Sport en Media), de VLOR (Vlaamse OnderwijsRaad), het AOC (Agentschap voor Onderwijscommunicatie), het BAM (Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst), Mediawijs.be, het Kenniscentrum voor Mediawijsheid en met de betrokken overheidsorganen bij Media, Cultuur en Onderwijs.
2. Samenwerking inzake nieuws en sport

Voor nieuws en sport werkte de VRT in 2013 ook samen met andere Vlaamse omroepen m.b.t. de uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal.

Wat sport betreft, had VRT in 2013 een overeenkomst met betrekking tot het uitwisselen van news access beelden tegen vaste tarieven met Medialaan en SBS. Aan Medialaan werden ook accreditaties ter beschikking gesteld op grote sportevenementen, zoals de Tour, het WK wielrennen op de weg, het WK veldrijden, het WK atletiek en de loting van het WK voetbal. Met Medialaan had VRT ook een overeenkomst betreffende beelden van Jupiler Pro League. Ook met de regionale zenders was er een beelduitwisselingsovereenkomst, en ook aan deze zenders werden accreditaties ter beschikking gesteld. Met Telenet werden beelden van buitenlands voetbal uitgewisseld, alsmede van de Beker van België, de Europaleague en de thuiswedstrijden van de Rode Duivels. Met Belgacom werden beelden van buitenlands voetbal uitgewisseld.    

3. Audiovisueel aanbod op de thematische sites

De VRT stelde in 2013 audiovisueel materiaal ter beschikking van niet-commerciële organisaties: meer bepaald audiovisueel aanbod van thematische sites m.b.t. nieuws, cultuur, kennis & wetenschap.

Elke VRT-website, dus ook de thematische sites deredactie.be, cobra.be en canvas.be stelden hun audiovisueel materiaal ter beschikking via de “permalinks”. Permalinks zijn links (zijnde een specifiek internetadres) die op de VRT-websites onder elk videofragment aanwezig zijn. Deze links staan ter beschikking voor iedereen en kan men gebruiken om vanop de eigen website te verwijzen naar inhoud van de VRT-websites. De videofragmenten worden dus niet gedownload maar zijn wel via de link beschikbaar. Zie hiervoor ook de gebruiksvoorwaarden m.b.t. de inhoud van de VRT-websites (http://www.vrt.be/gebruiksvoorwaarden). Aangezien het gebruik van de permalinks niet door de VRT gemeten werd, waren er geen concrete cijfers beschikbaar.

Cobra.be fungeerde ook als multimediale hub. Het aanbod van cobra.be was beschikbaar voor verspreiding via platformen van partners. Omgekeerd bood cobra.be de ruimte aan content uit de culturele sector zelf. Sommige partners hadden op permanente basis een cobra.be-venster op hun website, anderen namen en publiceerden content in functie van de culturele agenda. Omdat het de cultuurpartners gemakkelijk gemaakt werd om zelfstandig de content van Cobra.be op hun eigen site te publiceren, was die publicatie niet altijd traceerbaar.

Het beschikbaar stellen van audiovisueel aanbod m.b.t. kennis en wetenschap gebeurde ook via het platform voor Mediawijsheid ‘Ingebeeld’. Dit was een project in samenwerking met de Canon Cultuurcel van het Agentschap Onderwijscommunicatie van het Departement Onderwijs.

4. Samenwerking andere EBU-omroepen

De VRT werkte in 2013 ook samen met andere EBU-omroepen, onder meer op het vlak van programma-aankoop, coproducties, strategische positionering van openbare omroepen en het uitwisselen van nieuwsbeelden.

Zo werkte de VRT met NOS samen met betrekking tot Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Ook voor programma-aankoop en dubbing sloegen de NPO en VRT geregeld de handen in mekaar (in 2013 Jungle Book en Peter Pan).  Met de RTBF  coproduceerde VRT de Lotto- en Jokertrekking en de Koningin Elisabethwedstrijd.  

Daarnaast werd met RTBF productioneel samengewerkt rond de loting van het WK voetbal, de Beker van België voetbal, de Memorial Van Damme en het WK gymnastiek.

In kader van sportevenementen werkte de VRT ook met andere partners samen: Met RTL bij de productie van de thuismatchen van de Rode Duivels en de Europaleague voetbal, met de NOS rond de Ronde van Frankrijk en de Wereldbeker schaatsen. Met RTBF en NOS is een uitgebreide samenwerking bij het WK voetbal 2014 voorbereid. Voor Extra Time was er uitwisseling van beelden met RTL Nederland.

Op strategisch niveau heeft de VRT in 2013 intens meegewerkt aan het EBU vision 2020 project waarin een visie voor de publieke omroep voor 2020 werd uitgeschreven.

In bijlage 9 is een meer gedetailleerd overzicht van de samenwerkingsverbanden met publieke en private partners beschikbaar.

Conclusie: