1.1.6. Transversale domeinen

SD16: Nieuws is de kernopdracht van de openbare omroep. VRT nieuws informeert op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier. VRT Nieuws moet een betrouwbare en deskundige gids zijn die op een toegankelijke manier correcte en genuanceerde informatie en duiding verstrekt. Betrouwbaarheid, onpartijdigheid en geloofwaardigheid zijn kernwaarden van VRT Nieuws.

OD16.1: VRT Nieuws voert haar opdracht uit op een deontologisch verantwoorde manier, en dit met als basis het redactiestatuut en de deontologische code.

  • De deontologische adviesraad rapporteert jaarlijks over de opvolging van de deontologische code en geeft aan of een actualisering hiervan wenselijk is;

  • VRT Nieuws is transparant en fouten in berichtgeving worden rechtgezet en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie. 

OD16.2: VRT Nieuws waakt over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen. De VRT monitort dit in het kader van de doelstelling diversiteit (zie hoger).

OD16.3: VRT Nieuws waakt over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op dat minstens volgende elementen behelst:

  • een opleidingstraject voor iedere journalist waarin dossierkennis, specialisatie, interviewtechnieken, deontologie, beeldvorming en diversiteit prioritair zijn;

  • de transparantie van VRT Nieuws op het vlak van de organisatie en de werking;

  • de inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing van het nieuwsaanbod op basis van interne en externe studies;

  • de jaarlijkse rapportering over de waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT nieuwsaanbod.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. de deontologische adviesraad jaarlijks te rapporteren over de opvolging van de deontologische code en aan te geven of een actualisering hiervan wenselijk is;
  2. VRT Nieuws transparant te zijn en dienen fouten in berichtgeving rechtgezet te worden en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie;
  3. VRT Nieuws te waken over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen en dient de VRT dit te monitoren;
  4. VRT Nieuws te waken over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op met opleidingstrajecten, transparantie in de werking, inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing en een jaarlijkse rapportering over de waardering

De VRT stelt dat VRT Nieuws haar opdracht uitvoerde op een deontologisch verantwoorde manier en dat ze hiervoor als basis 'Het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code voor journalisten van de VRT' gebruikte dat in mei 2012 vernieuwd werd.

De deontologische adviesraad gaf in 2012 drie formele adviezen: 1) n.a.v. de publicatie van een boek (De Keizer van Oostende) dat extern aan de Nieuwsdienst was gemaakt en geschreven door twee VRT-journalisten; 2) over het verlengen van een contract en 3) over tabletcomputers die als geschenk werden aangeboden. De raad evalueerde ook de berichtgeving over de aantijgingen tegen Jos Ghysen (omtrent seksuele intimidatie). De deontologische adviesraad gaf daarnaast ook 107 informele adviezen (zijnde snelle ad hoc adviezen aan collega’s). De deontologische adviesraad heeft ook verschillende keren bemiddeld tussen de hoofdredactie en sommige programmamakers en journalisten.

Verder werd er ook een nieuw deontologisch zakboekje opgesteld en verspreid, werden er pancartes verspreid op de redactie met deontologische vragen en antwoorden en werd de productie van de nieuwsdienst doorgelicht op 25 april en 12 december 2012.

In 2012 werden er deontologische tips verstuurd over:

  • foto’s van het ongeval in Sierre (15/03),
  • foto’s van Facebook en andere sociale media (22/03),
  • het onderzoeksinstituut OIVO (23/04),
  • het nieuwe redactiestatuut (30/04),
  • het aannemen van geschenken (25/05),
  • de Tien geboden van de sociale media (29/06),
  • het identificeren van allochtonen (24/09)
  • Facebook (22/11).

Fouten in de berichtgeving werden rechtgezet op de pagina “Rechtzettingen” van Deredactie.be. In 2012 ging het om 10 rechtzettingen.

De VRT-nieuwsdienst leverde in 2012 inspanningen voor een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende bevolkingsgroepen in haar programma’s. Het aantal externe experten verruimde volgens de VRT in grote mate. In een aantal programma’s leidde deze aanpak al tot de gewenste resultaten, andere programma’s zullen nog verdere vooruitgang boeken. De VRT monitort dit in het kader van de doelstelling diversiteit. Als bijlage 18 zijn de actieplannen diversiteit Nieuws toegevoegd.

Er werd een tweede sensibiliseringsdag gehouden voor de medewerkers (waaronder de medewerkers van de VRT-nieuwsdienst) naar aanleiding van het geactualiseerde charter. Bij het charter is ook een handleiding voor programmamakers (waaronder VRT Nieuws) geschreven, om de vernieuwde visie om te zetten in de praktijk.

In het voorjaar van 2012 werd – op vraag van de cel diversiteit- een kwalitatieve analyse gemaakt van genderrepresentaties in Ter Zake. Een onderzoeker analyseerde hoe er met mannen en vrouwen werd omgegaan in het duidingsprogramma( thema’s, camerastand-punten, aanspreekvormen, interviewvragen). Op basis van dit onderzoek werden workshops (sensibilisering en vorming) uitgewerkt voor de volledige Nieuwsdienst die in de loop van 2013 zullen gegeven worden. Doelstelling van de workshops is om op basis van beeldmateriaal en concrete voorbeelden journalisten op te leiden over vrouw- en manbeelden in nieuws en duiding. Ter Zake is slechts een voorbeeld voor hoe de verschillende selectie- en beeldvormingsmechanismen werken bij nieuws- en actualiteitenprogramma’s.

VRT Nieuws ontwikkelde in 2012 een geïntegreerd kwaliteitstraject dat er moet voor zorgen dat de kwaliteit van het nieuws- en duidingsaanbod hoog blijft. Het kwaliteitstraject van de nieuwsdienst is in bijlage 21 terug te vinden.

Onder meer volgende elementen komen hierin aan bod:

  • De nieuwsdienst maakte een opleidingsplan op, waarbij een groot aantal van haar journalisten een opleidingstraject volgde, waarin dossierkennis, specialisatie, interviewtechnieken, deontologie, beeldvorming en diversiteit prioritair waren.
  • Vanaf 1 februari 2012 startte een nieuw organisatiemodel binnen VRT Nieuws met de aanstelling van een nieuw College van Hoofdredacteurs. De redactie is nu efficiënter en doelgerichter georganiseerd rond de instroom en uitstroom van informatie.
  • Uitgaande van onderzoek naar de mediabehoeften van de mediagebruikers en rekening houdend met hun dagritme, stuurde de nieuwsdienst haar aanbod bij, zoals met de introductie van nieuwsberichten die afgestemd zijn op de jonge luisteraars van MNM en Studio Brussel.
  • De kijker en luisteraar waardeerde het nieuws- en duidingsaanbod van de VRT. De omroep haalde volgende gemiddelde waarderingscijfers (op een schaal van 1 tot 10):
  • Eén: Het journaal van 19uur (8,5), De zevende dag (8,0), Volt (8,3), Koppen XL (8,5)
  • Canvas: Panorama (8,5), Reyers Laat (8,3), Terzake (8,3), Vranckx (8,6)
  • Radio: Radionieuws (8,2)
  • Canvas nam in september 2012 een vernieuwde geïntegreerde studio voor haar duidingsprogramma’s in gebruik.

Als bijlage 19 is een overzicht van opleidingen en als bijlage 20 een jaarrapport over de waardering van het VRT Nieuwsaanbod terug te vinden.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD17: VRT Nieuws brengt nieuws en duiding voor alle Vlamingen en besteedt daarbij extra aandacht aan het informeren van kinderen en jongeren met een actueel en kwaliteitsvol nieuws- en informatieaanbod. VRT Nieuws besteedt bovendien een relevant gedeelte van haar aanbod aan buitenlandse en Europese berichtgeving. VRT Nieuws doet ook aan onderzoeksjournalistiek. Bij grote gebeurtenissen zal de VRT de kijker meer diepgaand informeren met extra achtergrond.

OD17.1: VRT Nieuws bereikt een zo groot mogelijk en een zo gevarieerd mogelijk publiek.

  • VRT Nieuws zal met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars bereiken;

  • VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken;

  • VRT Nieuws brengt een online aanbod via deredactie.be.

OD17.2: VRT Nieuws heeft een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenlandberichtgeving en internationale duiding.

  • VRT Nieuws maakt binnen het jaar de na inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan;

  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals;

  • Op haar televisienetten wijdt VRT Nieuws naast buitenlands nieuws in de journaals, ook afzonderlijke programma’s aan buitenlandberichtgeving.

OD17.3: Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek krijgen een structurele plaats binnen VRT Nieuws.

  • VRT Nieuws maakt minstens 10 eigengemaakte televisiereportages  per jaar;

  • VRT Nieuws heeft een jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst een plan klaar om onderzoeksjournalistiek aan te moedigen en te implementeren, zodat onderzoeksjournalistiek in meerdere programmaonderdelen aan bod komt.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. VRT Nieuws met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars te bereiken;
  2. VRT Nieuws met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken;
  3. VRT Nieuws een online aanbod te brengen via deredactie.be;
  4. VRT Nieuws binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkost hiervoor een plan te maken.

De VRT stelt het volgende:

Per dag luisterden in 2012 gemiddeld 95,1% van de VRT-luisteraars naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten.[23] Dit betekent dat de doelstelling voor het VRT Nieuws om met haar nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag gemiddeld 80% van de VRT-luisteraars te bereiken in 2012 behaald is.

Tabel 13: % VRT-luisteraas die naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten luisteren

Maand %
Tabel 13: % VRT-luisteraars die naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten luisteren
Januari - maart 94,6%
April - juni 95,1%
Juli -
Augustus - December 95,5%
Gemiddeld 95,1%

Bron: de CIM-Radiostudie, norm: minimum 10 minuten luisteren op dagbasis. De CIM Radiostudie werd in 3 golven uitgevoerd: golf 1 van januari t.e.m. maart, golf 2 van april t.e.m. juni, golf 3 van augustus t.e.m. december.[24]

Per dag keken in 2012 gemiddeld 72,3% van de VRT-kijkers naar een journaal of een duidingsprogramma. Dit betekent dat de doelstelling voor het VRT Nieuws om met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken in 2012 behaald is.

Als bijlage 22 is een overzicht van de cijfers op dagbasis terug te vinden.

Tabel 14: % VRT-kijkers die naar een journaal of duidingsprogramma keken op de VRT-netten

Maand %
Tabel 14: % VRT-kijkers die naar een journaal of duidingsprogramma keken op de VRT-netten
Januari 75,6%
Februari 74,9%
Maart 74,9%
April 72,7%
Mei 72,2%
Juni 64,8%
Juli 67,1%
Augustus 65,4%
September 72,7%
Oktober 76,5%
November 75,9%
December 75,3%
Gemiddeld 72,3%

Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: minstens 25% van de uitzending gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

Om de mediagebruiker nog beter te bedienen werd binnen deredactie.be een zogenaamd News Center geïntegreerd voor bepaalde topics als de gemeenteraadsverkiezingen, de sluiting van Ford Genk of de Amerikaanse verkiezingen. Dit News Center bestaat uit een continue geüpdatete stroom van berichten in telexvorm, om het steeds evoluerende nieuws heet van de naald en in real time aan de surfer te bezorgen.

Deredactie.be haalde in 2012 gemiddeld 175.466 unieke bezoekers per dag, een stijging met 8% tegenover 2011.

Deredactie.be werd in 2012 grafisch opgefrist, onder meer om beeldmateriaal nog beter tot zijn recht te laten komen binnen de nieuwsberichten vol tekst.

2012 was ook het jaar waar achter de schermen een vernieuwingstraject werd ingezet. Via de methodiek van User Experience Design werd de optimale gebruikerservaring in een steeds mobieler medialandschap vertaald naar een plan van aanpak voor vernieuwing van deredactie.be in 2013.

De VRT-Nieuwsdienst maakte in 2012 een plan over buitenlandberichtgeving en internationale duiding. Het plan focust op het belang van buitenlandberichtgeving voor de eigen samenleving, de aandacht voor kwaliteit, oorlogsverslaggeving, de rol van de verschillende mediaplatformen en het inzetten van (productie-)middelen.  Het volledige plan is als bijlage 23 terug te vinden.

De VRT-Nieuwsdienst bood in 2012 nieuws over en duiding bij de gebeurtenissen in het buitenland. Dat deed ze niet enkel in de Journaals, maar ook in afzonderlijke programma’s (zoals Vranckx, Login en Villa Politica Europees).

Uit interne metingen bleek dat in 2012 32% van de items van De journaals van 13 uur en 19 uur over het buitenland ging. VRT Nieuws heeft in 2012 in 50 verschillende landen reizen en reportages gemaakt. VRT Nieuws heeft dus in 1 op 4 van alle landen in de wereld eigen reportages met VRT-verslaggevers gemaakt. Als bijlage 24 is er een overzicht terug te vinden van alle buitenlandse reizen die VRT Nieuws in 2012 gemaakt heeft. De lijst werd per land gerangschikt zodat meteen te zien is waar de grootste focus lag in de VRT nieuwsuitzendingen op radio en televisie.

VRT-Nieuws maakte in 2012 een plan inzake onderzoeksjournalistiek (zie “Plan VRT Nieuws en onderzoek” als bijlage 25). Daarin worden de krachtlijnen opgenomen van de aandacht voor onderzoek bij de VRT-nieuwsdienst. Verschillende thema’s komen daarin aan bod: onderzoeksreportages in Panorama, onderzoeksjournalistiek in andere nieuwsdienstprogramma’s (zoals Vranckx, Login en Terzake), de rol van Deredactie.be, de interne organisatie binnen de nieuwsdienst, opleidingen en deontologie.

VRT-Nieuws maakte in 2012 13 eigengemaakte onderzoeksreportages voor Panorama. Panorama heeft hiervoor een kernredactie en kan beroep doen op gedetacheerde journalisten. Dit zijn journalisten van andere nieuwsdienstredacties (die een goed voorstel tot onderzoeksreportage ingediend hebben) die vrijgesteld worden op de eigen redactie en tijdelijk overgeheveld worden naar de Panorama-redactie, voor een periode die lang genoeg is om zorgvuldig aan onderzoek te kunnen doen en de reportage tot een kwaliteitsvol einde te brengen. Het gaat om volgende reportages:

  1. Als het geen leven wordt (zwangerschapsafbreking bij zware handicap)     
  2. De Ziekenwagen loopt in het honderd (over gevolgen beperkte financiële steun op werking ambulancedienst)
  3. Uplace, de race (over het megashoppingcenter Uplace en andere)
  4. Eeelaba Sava (over experiment bij tieners: geen gsm, geen internet)
  5. Wonen in Vlaanderen (over (gebrek aan) bouwgrond in Vlaanderen)
  6. Cyberwar (over hoe veilig België is tegen cyberaanvallen)
  7. Kernmacht België (over Belgische grondstoffen voor kernwapens)
  8. Hotel Panorama (terugblik op gasten van voorbije jaargang)
  9. Gevangenis zonder grenzen (over Belgische gevangenen in gevangenis Tilburg)
  10. De grijze zone (over leefomstandigheden rusthuizen)
  11. Gaybashing (over geweld tegen holebi’s)
  12. De fiscus buitenspel (over zwart geld in de Belgische voetbalcompetitie)
  13. Recht op roots (over bekendmaken identiteit donor)

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.


[23] De cijfers in de tabel zijn gemiddelde weekcijfers per maand. Doordat het bereik van de radionetten in golven gemeten wordt, zijn cijfers week per week niet mogelijk.
[24] Voor de maand juli zijn er geen cijfers beschikbaar daar er in die maand geen veldwerk werd uitgevoerd.

 

SD18: De VRT informeert in de breedte en in de diepte over cultuur in Vlaanderen, en werkt hiervoor samen met een brede waaier aan culturele instellingen en mediapartners. De VRT kadert de Vlaamse cultuur internationaal en draagt bij tot de uitstraling van de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland.

OD18.1: De VRT bewaakt de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur.

OD18.2: De VRT brengt verslag uit over en helpt de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland.

  • Cobra brengt 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht via een mix van TV- en online aanbod.

OD18.3: De VRT werkt inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gaan daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseert de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT continueert samenwerking met het culturele veld en breidt het uit waar nodig.

  • Alle VRT-netten verlenen via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners.

  • De VRT participeert jaarlijks in 10 crossmediale projecten waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners.

  • De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners.

  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur te bewaken;
  2. Via EBU-partners een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland te verspreiden;
  3. Via Cobra 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht te brengen via een mix van TV- en online aanbod;
  4. Via alle VRT-netten via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners te verlenen;
  5. jaarlijks in 10 crossmediale projecten te participeren waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners;
  6. een intern productiehuis te hebben dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners;
  7. in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’ te organiseren, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

De VRT heeft een intern productiehuis (productiehuis Cultuur), dat programma’s over cultuur en kunst produceert. Deze programma’s zijn bedoeld voor alle VRT-netten.

Elk net programmeerde cultuurbijdragen op maat van zijn publiek. De netten stemden hun cultuurplannen onderling af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen. Dat gebeurde in 2012  wekelijks binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC).

De VRT bood in 2012 verschillende cultuurprogramma’s aan op internationale festivals. Daarnaast werden ook concerten uitgewisseld met de EBU. Een overzicht van deze programma’s en concerten is terug te vinden in het jaarrapport cultuur dat als bijlage 26 is toegevoegd.

De VRT leverde ook elke maand cultuurprogramma’s aan voor het programma De Vlaamse Kaai op Arte-Belgique (waarvan RTBF de zendgemachtigde is).

Cobra.be hielp de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen. In 2012 bracht Cobra.be (zowel op televisie als online) 38 keer verslag uit van buitenlandse kunstenaars die actief waren in Vlaanderen. Daarnaast bracht Cobra.be in 2012 een (online) verslag van 13 Vlaamse kunstenaars in het buitenland.

Alle VRT-netten verleenden via ruilovereenkomsten advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners. In totaal werden er in 2012 482 mediaruilen afgesloten.

“Een ruilovereenkomst is een overeenkomst waarbij een VRT-net als mediapartner optreedt voor een evenement door de medecontractant georganiseerd. Dit in ruil voor visibiliteit van het desbetreffende net in de communicatiecampagne van de medecontractant, visibiliteit op het event zélf, en prijzen onder de vorm van tickets, reizen, boeken, dvd’s en gadgets voor de luisteraars of kijkers van het VRT-net (en de surfers van Cobra.be). De media-aandacht van de VRT bestaat onder de vorm van spots op radio en televisie, wedstrijdmomenten op radio, televisie en online, informatieve pagina’s online & vermeldingen in digitale nieuwsbrieven. De waarde van de inbreng van beide partijen moet gelijk zijn aan mekaar en wordt aan mekaar gefactureerd.”

De VRT sluit ruilovereenkomsten af met organisatoren omwille van volgende redenen:

  • Ter ondersteuning van Vlaamse culturele initiatieven
  • Aanleveren redactionele inhoud voor radio- en televisie-uitzendingen + online
  • Past in het verlengde van de marketingstrategie van het VRT-net

In 2012 werd voor een totaal van 14.072.683€ verruild.[25]

Tabel 15: Ruiloverzicht

Overzicht Bedrag
Tabel 15: Ruiloverzicht
totaal 14.072.683 €

De VRT werkte in 2012 projectmatig samen met culturele partners en maakte er door de onderlinge coördinatie van enkele netten een crossmediaal project van. Van de initiatieven in 2012 verdienen er volgens de VRT 11 een specifieke vermelding. Meer informatie over deze projecten, is terug te vinden in het jaarrapport cultuur als bijlage 26.

  1. De Canvascollectie
  2. Gedichtendag / Herman De Coninckprijs
  3. Kleur in e mineur
  4. Boonjaar
  5. Toots 90
  6. De Gouden Boekenuil
  7. Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België
  8. Internationaal Filmfestival van Gent
  9. Boekenbeurs
  10. The Spiral
  11. Mijn kunst is top

Het Productiehuis Cultuur is de motor voor de crossmediale samenwerking met culturele partners (zie ook hierna).

De VRT werkte in 2012 voor haar cultuuraanbod inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met tal van cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gingen daarbij uit van eigen redactionele keuzes en verantwoordelijkheden (passend bij het medium radio, televisie en online) maar deden dat – om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten te stimuleren)- in een open dialoog met de cultuursector. De VRT continueerde de samenwerking met het culturele veld.

Het cultuursalon (zijnde ontmoetingen met de culturele partners) dat de VRT jaarlijks organiseert in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen is in 2012 door een samenloop van niet te voorziene omstandigheden niet doorgegaan. Er bleek namelijk een gebrek aan belangstelling vanuit de cultuursector. De VRT heeft de bevraging uitgevoerd via unilateraal overleg met Cultuurnet, het Departement, de Steunpunten en ook enkele grotere culturele spelers om tot een beter alternatief te komen voor de cultuursalons. Het via unilateraal overleg uitgewerkte alternatief, zal vanaf 2013 gerealiseerd worden.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. Het cultuursalon is in 2012 niet doorgegaan. Er werd door de VRT een bevraging uitgevoerd via unilateraal overleg om tot een beter alternatief te komen voor de cultuursalons.


[25] Het bedrag m.b.t. reizen gaat over één ruilovereenkomst met een reisbureau waarbij de prijs (een reis) ondergebracht kon worden onder “Cultuur”. De prijs bestond uit 4 taalreizen (Barcelona, Parijs, Londen en San Diego). Per bestemming was er 1 winnaar, inclusief vervoer heen en terug, begeleiding, logies in een gastgezin, intensieve taalcursussen, activiteiten en excursies… en dit gedurende 10 tot 20 dagen. De VRT geeft nog andere reizen weg, maar dan is de schenker niet het reisbureau maar de medecontractant.

 

SD19: De VRT is het grootste podium voor en de grootste producent van audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Vlaanderen. Registraties van voorstellingen, concerten en festivals vergroten hun toegankelijkheid. Met eigen evenementen en evenementen in samenwerking of in coproductie met derden, maakt de VRT kunst en cultuur aantrekkelijker voor een divers en breed publiek. De VRT documenteert het culturele erfgoed van Vlaanderen en is de hefboom voor kwaliteitsvolle en vernieuwende audiovisuele cultuurproductie.

OD19.1: De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.

  • De TV-netten brengen een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s[26]waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.

  • In het hoofdjournaal van televisie zitten op jaarbasis minstens 200 cultuuritems.

  • De VRT besteedt in haar aanbod gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.

OD19.2: De VRT attendeert de mediagebruiker op het culturele aanbod.  De VRT  stemt de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogt de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod.

  • De VRT investeert in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij brengen of introduceren het cultureel aanbod van de VRT via hun kanalen en sociale media bij doelgroepen, in het bijzonder bij jongeren en nieuwe Vlamingen.

OD19.3: De VRT stimuleert de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.

  • Tijdens het cultuurseizoen heeft de VRT één wekelijks programma dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie.

  • De radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara organiseren jaarlijks één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.

  • Cobra introduceert jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.

  • Ketnet heeft in haar programmatie ook een cultuuraanbod gericht op kinderen.

OD19.4: De VRT stimuleert de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector,  en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen.

  • Canvas investeert in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires.

    • Canvas brengt wekelijks cinefiele nationale en internationale film.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben.

  • Klara programmeert dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland.

  • Klara realiseert minstens 2 coproducties per jaar.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. brede en kwaliteitsvolle culturele informatie te brengen op alle radio- en televisienetten en online.
  2. jaarlijks te rapporteren over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.
  3. Via de TV-netten een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s[27]te  brengen waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.
  4. In het hoofdjournaal van televisie op jaarbasis minstens 200 cultuuritems te hebben.
  5. in haar aanbod gepaste aandacht te besteden aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.
  6. een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners te programmeren die de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod verhogen
  7. in betrouwbare cultuurambassadeurs te investeren
  8. de cultuurparticipatie in Vlaanderen te stimuleren door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.
  9. Tijdens het cultuurseizoen één wekelijks programma uit te zenden dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie
  10. Via de radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara jaarlijks één evenement te organiseren dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.
  11. Via Cobra jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten te introduceren waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.
  12. In de programmatie van Ketnet ook een cultuuraanbod gericht op kinderen te hebben
  13. minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten te registreren.
  14. jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen te registreren.
  15. Op Canvas jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires te brengen
  16. Op Canvas wekelijks cinefiele nationale en internationale film te brengen
  17. Op Canvas jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen te brengen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben
  18. Op Klara dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland te programmeren
  19. Op Klara minstens 2 coproducties per jaar te realiseren.

Om te bepalen of programma’s / programma-items onder de noemer ‘cultuur’ gecategoriseerd kunnen worden, maakt de VRT gebruik van de definities die in de beheersovereenkomst en het addendum van de beheersovereenkomst van de VRT zijn opgenomen, van een geïntegreerde historische databank en van diverse externe bronnen( o.a. Humo, Filmmagie, gespecialiseerde websites, Viewtime, …). Het aftoetsen en valideren van de programma’s gebeurt door de medewerkers van de cel marktstrategie. Voor programma’s waarover geen eenduidigheid bestaat, wordt beroep gedaan op het intern valideringscomité ‘Performantiemaatstaven cultuur en educatie’. Concreet stuurt de cel marktstrategie wekelijks een stand van zaken m.b.t. cultuur en educatie door aan het intern valideringscomité, dat opmerkingen over de weerhouden programma’s kan geven.[28]

De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op televisie. In 2012 bedroeg het gemiddelde waarderingscijfer voor de cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten 8,2 op 10.

Tabel 16: Gemiddeld waarderingscijfer voor cultuurprogramma's op de VRT-televisienetten

Maand Gemiddeld waarderingscijfer
Tabel 16: Gemiddeld waarderingscijfer voor cultuurprogramma's op de VRT-televisienetten
Januari 8,3
Februari 8,1
Maart 8,2
April 8,2
Mei 7,9
Juni 8,0
Juli 8,0
Augustus 8,1
September 8,3
Oktober 8,3
November 8,4
December 8,2
Gemiddeld 8,2

Bron: Publieke Meerwaarde Onderzoek 2012, via de waarderingsmonitor, wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van de VRT

Hieronder volgt een korte beschrijving van de waarderingsmonitor die de VRT sinds oktober 2009 uitvoert om de waardering van haar aanbod (én dat van de andere Vlaamse zenders) te meten.

  • Informatie wordt verzameld bij een uitgebreid panel van iets meer dan 3.000 individuen van 12 jaar en ouder uit alle lagen van de Vlaamse bevolking, die dagelijks de mogelijkheid krijgen om aan te geven wat ze goed en minder goed vinden aan het Vlaamse media-aanbod. Dagelijks geven meer dan 1.500 Vlaamse individuen effectief hun mening.
  • De panelleden kunnen dagelijks op internet een televisievragenlijst invullen en maandelijks een radiovragenlijst. Daarnaast worden deze  mensen op onregelmatige basis bevraagd over diverse media-gerelateerde onderwerpen.
  • Op dag- of weekbasis wordt op een gestructureerde wijze de waardering van de kijkers en de luisteraars bevraagd over het VRT tv- en radio-aanbod. Er wordt hierbij ruimte gegeven aan de respondenten om open feedback te formuleren.
  • Daarnaast wordt er via ad-hoc bevragingen ook gepeild naar een aantal dimensies (betrouwbaarheid, kwaliteit, innovatie, diversiteit en maatschappelijke impact).
  • De waarderingsmonitor heeft vele voordelen:
    • Meerdere media worden onderzocht (televisie, radio en online)
    • Meer programma’s worden bevraagd en dus gewaardeerd
    • Ook het aanbod van andere mediabedrijven wordt gemeten, zodat beter ingeschat kan worden of een programma kwaliteitsvol is
    • De resultaten leveren meer informatie op doordat via ad hoc bevragingen meer kwaliteitsdimensies kunnen worden bevraagd
    • Het is mogelijk om extra vragen toe te voegen over het aanbod van een specifieke uitzending
    • De programmamakers krijgen op een snelle manier feedback over hun programma. Na afloop van een reeks kan een uitgebreidere analyse worden gemaakt over het programma
  • De resultaten uit de waarderingsmonitor vormen sinds de lancering een essentieel onderdeel van elke programma-evaluatie, zowel voor radio als voor televisie. De resultaten worden meegenomen in de opbouw van programma-schema’s, de uitwerking van programma’s, maar ook de bijsturing van de verschillende netten.

Het gamma van cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten was in 2012 zeer gevarieerd, gaande van programma’s over de podiumkunsten (zoals bijvoorbeeld concerten van klassieke en moderne muziek, theater en circus), over de beeldende kunsten, taal, films tot Vlaamse fictie, e.d.[29]

In 2012 had elk VRT-net, op maat van zijn mediagebruikers, kwaliteitsvolle redactionele aandacht voor cultuur, meestal verweven in hybride programma’s, wat garant stond voor een groot bereik. Enkele netten hadden daarenboven specifieke cultuurprogramma’s voor een publiek met specifieke interesse in culturele domeinen. Een overzicht van deze cultuurprogramma’s is in het jaarrapport cultuur in bijlage 26 terug te vinden.

Met haar cultuurgamma moet de VRT -volgens de beheersovereenkomst- op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken. Over heel 2012 gezien, bereikte de VRT wekelijks gemiddeld 36,1% van de Vlaamse bevolking met haar cultuurprogramma’s.

In bijlage 27 is een overzicht van het bereik van de VRT-cultuurprogramma’s op weekbasis terug te vinden.

Tabel 17: Wekelijks gemiddeld bereik cultuurprogramma's VRT (% van Vlaamse bevolking)

Maand %
Tabel 17: Wekelijks gemiddeld bereik cultuurprogramma's VRT (% van Vlaamse bevolking)
Januari 40,6%
Februari 39,5%
Maart 33,6%
April 36,5%
Mei 27,6%
Juni 23,3%
Juli 26,5%
Augustus 26,1%
September 30,1%
Oktober 41,4%
November 53,1%
December 55,9%
Gemiddeld 36,1%

Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: 15’ consecutief gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft een steekproefsgewijze controle uitgevoerd voor de periode van 18 tot en met 24  juni 2012 en de periode van 28 november tot en met 4 december 2012. Hieruit blijkt dat de uitzendingen die door de VRT voor die periode overgemaakt zijn, overeenkomen met het aantal uitgezonden programma’s. Dit is gemeten door een vergelijking te maken tussen de ontvangen gegevens en beeldopnames opgenomen door de Vlaamse Regulator voor de Media in die periodes. De overgemaakte data waren dus gelijk met de controledata van de VRM.

De journaals op radio en televisie volgden de culturele agenda en berichtten in 2012 dagelijks over culturele evenementen. De hoofdjournaals van televisie brachten in 2012 in totaal 534 cultuuritems. Uit het overzicht als bijlage 28 blijkt dat er bij de selectie van items rekening gehouden werd met de culturele diversiteit en dat zowel evenementen met een grote publieke weerklank als presentaties voor de doorwinterde cultuurliefhebber aan bod kwamen.

De VRT besteedde in 2012 in haar aanbod ook gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis. Dat deed ze in items in tal van nieuws- en andere programma’s en in specifieke programma’s (zoals de programma’s in aanloop van 11 november en de uitzending van De Last Post in Ieper). Er was o.a. een ruim aanbod voor en na Wapenstilstand rond de Eerste Wereldoorlog in kader van het project 2014-2018 in aanloop naar de herdenking van de 100ste verjaardag van Wapenstilstand en de eerste Wereldoorlog.

De VRT attendeert de mediagebruiker op het culturele aanbod. De VRT stemt de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • De coördinatie en afstemming van de verschillende netten en merken op elkaar gebeurde in 2012 wekelijks binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC), waar verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten hun cultuurplannen op elkaar afstemden.
  • De verschillende VRT-netten maakten in 2012 promotie voor Cobra.be en het cultuuraanbod van het eigen net en de andere netten. De VRT promootte haar cultuuraanbod ook via de communicatie-platformen van de culturele partners. Beide met als doel om de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod te verhogen. De promotie van cultuur gebeurde o.a. als volgt:
    • Cobra.be zorgde voor een brede verspreiding van zijn content bij sites van andere VRT-netten en bij culturele partners. Meer informatie hierover is terug te vinden in het jaarrapport cultuur (hoofdstuk 2  Cobra) dat in bijlage 26 is toegevoegd.
    • Ook bij crossmediale projecten verwezen de programma’s door naar elkaars initiatieven. Een overzicht van de belangrijkste crossmediale projecten is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 26 (paragraaf 4.3)
    • Ten slotte kregen de cultuurprogramma’s van Canvas promotionele programmatrailers op Canvas en op Eén.

De VRT investeerde in cultuurambassadeurs (zoals Ward Verrijcken en Katelijne Boon). Zij hebben een duidelijke VRT-signatuur en zijn ook een erkende autoriteit op het vlak van cultuur, binnen hun medium én daarbuiten, zelfs buiten de VRT. Het investeren in cultuurambassadeurs is een project dat zich over de VRT-netten heen uitspreidt. Het werd in 2012 opgestart, maar moet de komende jaren extra aandacht krijgen. Ze helpen namelijk in grote mate de geloofwaardigheid van de VRT op het vlak van cultuur door het een gezicht te geven. De volledige lijst van VRT-cultuurambassadeurs met hun voornaamste verwezenlijkingen is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 26.

De VRT stimuleert de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.

Naast de inhoudelijk hybride programma’s hadden enkele netten ook een vaste (wekelijkse) afspraak met de cultuurliefhebber. Deze programma’s volgden veelal de culturele agenda van Vlaanderen en het buitenland en werden dan ook vooral in het cultuurseizoen uitgezonden. Enkele voorbeelden uit 2012 zijn Babel (Klara) over o.a. boeken, theater en filosofie, Sansoucci (Klara) met culturele tips en De Canvasconnectie met de mening van kunstenaars over andere kunstenaars en hun keuze van belangrijke culturele evenementen in binnen- en buitenland.

De radionetten van de VRT organiseerden in 2012 elk minstens één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakte voor een breed publiek. Meer informatie over deze evenementen is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 26.

  •  Radio 1: Kleur in e mineur
  • Radio 2: De Eregalerij van de Vlaamse Klassiekers, Zomerhit, Een Thuis voor een Beeld
  • Klara: Klara in Desingel, Klara4Kids, Klarafestival Brussel, Jazz Middelheim, Iedereen Klassiek
  • Studio Brussel: De Poulains in de AB
  • MNM: Start to DJ 2012, MNM Superclub on the road

Cobra.be introduceerde in 2012 vijf tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeerde met eigen aanbod: De Klas van Piet, Gedichtendag, Cobra’s Classic Battle, De zes / les six en Operatie 0. Meer informatie over elk van deze projecten is terug te vinden in het jaarrapport cultuur in bijlage 26 (paragraaf 2.5).

Ketnet had in 2012 verschillende programma’s over cultuur gericht op kinderen, zoals Mijn kunst is Top! (dat kinderen aanspoorde om zelf cultuur te gaan beoefenen). Ook in Karrewiet, het actualiteits-magazine van Ketnet, was er regelmatig aandacht voor culturele onderwerpen. Ketnet besteedde voorts ook veel aandacht aan sprookjes en bracht dat culturele erfgoed in 2012 onder een nieuwe vorm bij zijn kijkers.

Om de cultuurparticipatie in Vlaanderen te stimuleren was Uit in Vlaanderen permanent aanwezig op de sites van de VRT-netten, waarbij elk net een eigen selectie maakte uit de data die Uit in Vlaanderen aanbood.

De VRT stimuleert de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector, en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek. (zie ook jaarrapport cultuur in bijlage 26)

In 2012 registreerde de VRT 52 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten, waarbij de verdeling als volgt was: Eén (N=6), Canvas (N=15) en OP12 (N=31).

In 2012 registreerde de VRT 263 concerten voor uitzending op alle radionetten samen. Het leeuwendeel (i.c. N=157) van de uitzendingen gebeurde op Klara.

Canvas investeerde in 2012 in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.

  • In 2012 zond Canvas 10 auteursdocumentaires uit, die mee gecoproduceerd werden door het Vlaams Audiovisueel Fonds.
  • In 2012 zaten in het wekelijkse filmaanbod van Canvas ook 26 cinefiele films (zowel van nationale als internationale origine) en 11 filmklassiekers vervat.
  • In 2012 bracht Canvas 18 nieuwe documentaires rond kunst en cultuur, waaronder Belpop dat 5 portretten van Belgische popiconen bracht, de zesdelige reeks Man over Woord over de Nederlandse taal. Aansluitend op de culturele agenda presenteerde Canvas op zondagavond een aantal documentaires (N=7).

Klara programmeerde in 2012 dagelijks zowel volledige concerten als concertopnamen vermengd met studio-opnamen. Klara zocht daarbij een evenwicht tussen eigen opnamen (70%), met Vlaamse ensembles of met buitenlandse ensembles die in Vlaanderen optreden en buitenlandse opnamen (30%), waarvoor het radionet samenwerkt met EBU partners. In het kader van enkele grote projecten (i.c. de co-producties van Klara) organiseerde Klara ook zelf concerten met vooral Vlaamse uitvoerders.

Klara realiseerde in 2012 vijf co-producties, nl.:Klara in Desingel, Klara4Kids, Klarafestival Brussel, Jazz Middelheim en Iedereen Klassiek.

CONCLUSIE: De VRT blijkt, met uitzondering van de wekelijkse cinefiele en internationale films op Canvas (37 in plaats van 52 films), deze doelstelling behaald te hebben.


[26] Audio- of audiovisuele programma’s, producten en bijdragen over podiumkunsten (waaronder onder meer opera, ballet, concerten van klassieke en moderne muziek, folk, kleinkunst etc, theater, circus, cabaret, enzovoort), volkscultuur (materieel en immaterieel erfgoed), amateurkunsten, kunstuitingen uit het socio-culturele veld, beeldende kunsten, humane wetenschappen (literatuur, taal, geschiedenis), mode en design, architectuur en urbanisme, cultureel en culinair toerisme, en over culturen en cultuuruitingen van andere volkeren en/of gemeenschappen. Film (cinefiele film, kortfilm, waarheidsgetrouwe verfilmingen of tv-registraties van werken uit de Vlaamse, Nederlandse of de wereldliteratuur en filmklassiekers). Kwalitatief hoogstaande Vlaamse fictie.
[27]Audio- of audiovisuele programma’s, producten en bijdragen over podiumkunsten (waaronder onder meer opera, ballet, concerten van klassieke en moderne muziek, folk, kleinkunst etc, theater, circus, cabaret, enzovoort), volkscultuur (materieel en immaterieel erfgoed), amateurkunsten, kunstuitingen uit het socio-culturele veld, beeldende kunsten, humane wetenschappen (literatuur, taal, geschiedenis), mode en design, architectuur en urbanisme, cultureel en culinair toerisme, en over culturen en cultuuruitingen van andere volkeren en/of gemeenschappen.
Film (cinefiele film, kortfilm, waarheidsgetrouwe verfilmingen of tv-registraties van werken uit de Vlaamse, Nederlandse of de wereldliteratuur en filmklassiekers).
Kwalitatief hoogstaande Vlaamse fictie.
[28] In 2012 bestond dit comité uit volgende leden: Lut Vercruysse (Algemeen Directeur Markstrategie, voor cultuur én educatie), Lotte Vermeir (Manager Studiedienst, voor cultuur én educatie), Walter Couvreur (Manager Productiehuis Cultuur), Philippe Van Meerbeeck (Coördinator Marktstrategie, voor educatie). Het comité heeft de eindbeslissing over het al dan niet opnemen van een programma binnen het gevarieerd gamma cultuur enerzijds en wetenschap / educatie anderzijds.
[29]Audio- of audiovisuele programma’s, producten en bijdragen over podiumkunsten (waaronder onder meer opera, ballet, concerten van klassieke en moderne muziek, folk, kleinkunst etc, theater, circus, cabaret, enzovoort), volkscultuur (materieel en immaterieel erfgoed), amateurkunsten, kunstuitingen uit het socio-culturele veld, beeldende kunsten, humane wetenschappen (literatuur, taal, geschiedenis), mode en design, architectuur en urbanisme, cultureel en culinair toerisme, en over culturen en cultuuruitingen van andere volkeren en/of gemeenschappen.
Film (cinefiele film, kortfilm, waarheidsgetrouwe verfilmingen of tv-registraties van werken uit de Vlaamse, Nederlandse of de wereldliteratuur en filmklassiekers).
Kwalitatief hoogstaande Vlaamse fictie

SD20: De VRT biedt toegang tot een divers, kwalitatief en deontologisch verantwoord sportaanbod. De VRT draagt – in samenwerking met verschillende actoren uit de sportwereld – bij tot de uitstraling van Vlaamse sportevenementen, clubs en topsporters in binnen- en buitenland. De VRT verkent samenwerkingsmogelijkheden met andere actoren om zo de toegang van de kijker tot sport op open net te maximaliseren.

OD20.1: De VRT brengt een divers aanbod van sporttakken en evenementen op radio, televisie en online.  Zij focust op sporten en evenementen met relevante Vlaamse deelneming en op Vlaamse evenementen met internationale uitstraling. Daarnaast waakt de VRT er ook over om niet enkel bekende of grote sporten te brengen, maar ook voldoende aandacht te besteden aan kleine(re) sport(takken).

  • De VRT biedt sport op radio en televisie in diverse genres aan:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding.

  • In de hoofdjournaals van televisie zit een vast sportblok.

  • De VRT zendt op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).

  • In een vast slot op zondag brengt de VRT op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven.

  • De VRT evalueert het sportaanbod 1 keer per jaar.

OD20.2: De sportredactie werkt volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers.

OD20.3: De VRT waakt over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hanteert hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen.

OD20.4: De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft.

OD20.5: De VRT overlegt minstens éénmaal per jaar met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.   
 

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. sport op radio en televisie in diverse genres aan te bieden:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding;
  2. in de hoofdjournaals van televisie een vast sportblok aan te bieden;
  3. op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit te zenden. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).
  4. In een vast slot op zondag op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen te brengen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven
  5. het sportaanbod 1 keer per jaar te evalueren;
  6. sportredactie volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s te werken, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers;
  7. te waken over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hoge normen te hanteren inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen;
  8. sportevenementen in Vlaanderen te ondersteunen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft;
  9. minstens éénmaal per jaar te overleggen met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.

2012 was een bijzonder sportjaar, met in de eerste plaats een drukke zomer met de Olympische Spelen, de Paralympische Spelen, het EK voetbal, de Ronde van Frankrijk en het EK atletiek. Op radio, televisie en via Sporza.be werd uitgebreid verslag gedaan van deze evenementen. De VRT versloeg daarnaast nog tal van andere wedstrijden in de meest diverse sporttakken (voetbal, wielrennen, tennis, atletiek, volleybal, handbal, basketbal, badminton, schaatsen, snowboarden, paardensport, rallyrijden, trial, zwemmen, golf etc.). De sportverslaggeving gebeurde in live-uitzendingen, in samenvattingen, in de nieuwsuitzendingen op radio en televisie, op Sporza.be en via Teletekst. Daarnaast bracht de VRT ook duiding bij prestaties, evenementen en evoluties, interviews en documentaires (Belgasport en Goudkoorts waren twee documentaire reeksen over bekende Belgische sporters.) Gehandicapte sporters kregen in 2012 extra aandacht want voor het eerst zond de VRT ook rechtstreeks uit vanop de Paralympische Spelen.

Met een vast sportblok in de hoofdjournaals zorgde de VRT voor een betrouwbare en continue opvolging van het sportnieuws.

In het wekelijkse sportmagazine Sportweekend (Eén) kwamen in 2012 40 verschillende sporten aan bod. (zie ook alfabetisch overzicht in bijlage 29). Dat was ook zo voor het sportaanbod op Radio 1. Voorts bracht de VRT een talkshow rond de Tour de France voor een breed publiek: Vive le vélo (Eén). Extra Time (Canvas) was, tijdens het voetbalseizoen, een wekelijks magazine voor de voetballiefhebbers.

De VRT evalueerde zijn sportproductie in 2012 vrijwel dagelijks intern, binnen de sportredactie. Het intern productiehuis Sport overlegde in 2012 maandelijks met de directie Media (directie waarvan de nethoofden deel uitmaken).

De journalisten van de sportdienst werken voor de sportverslaggeving in de nieuwsprogramma’s volgens Het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code voor journalisten van de VRT. Voor de andere (sport)programma’s werken ze volgens het programmacharter. Voor de hele groep journalisten werden er workshops (onder leiding van Tim Pauwels) gehouden rond de deontologische code en het programmacharter.

De kwaliteit van de sportprogramma’s werd in 2012 zorgvuldig bewaakt. De VRT hanteerde hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving, waaronder verschillende EBU-richtlijnen.

De VRT was in 2012 host broadcaster van het WK veldrijden in Koksijde, het EK gymnastiek, de Vlaamse wielerklassiekers, de Memorial Van Damme en de thuiswedstrijden van de Rode Duivels (samen met RTL), van de Vlaamse voetbalclubs in de Europa League en van drie Vlaamse volleybalclubs in de Champions League volleybal.

De VRT overlegde op 11 december 2012 met Bloso, Topsport Vlaanderen en De Vlaamse Sportraad. Daarbij werd het VRT-sportaanbod geëvalueerd. De VRT overlegde in 2012 op regelmatige basis ook met verschillende sportfederaties en organisatoren, meestal met het oog op of naar aanleiding van het uitzenden van evenementen. De VRT werkte verder ook samen met het BOIC rond de Olympische Spelen en met Parantee (organisatie voor gehandicapte sporters) rond de Paralympische Spelen.

Een kwantitatieve rapportage en de globale sportstrategie is als bijlage 30 toegevoegd.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD21: De VRT draagt bij tot actieve sportbeoefening en biedt een brede kijk op sport en gezondheid.

OD21.1: De VRT zal daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten te brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

De VRT stelt dat er  in 2012 aandacht was voor actieve sportbeoefening en bood een brede kijk op sport en gezondheid aan. De VRT bracht daartoe ook buiten de sportprogramma’s, in andere formats aspecten zoals recreatie, gezondheid, ontspanning. Om extra aandacht te hebben voor gezondheid en recreatieve sport in het generalistische aanbod werd er een actieplan opgemaakt.

Volgende programma’s en projecten werden in dit kader reeds opgezet en gerealiseerd:

  • Algemene programmering:
    • Ook Getest Op Mensen
  • Projecten:
    • Climbing For Life (Studio Brussel)
    • De Wandeldag (Radio 2)
    • De Tuindag (Radio 2)
    • Zomertour Ketnet met spel en beweging
    • Opvolger Elfenheuvel (Ketnet) rond sport (2013)
  • Partnerships:
    • Zeepkistenrace (StuBru)
    • Watersportdag (StuBru)
    • 1000 km Kom op tegen Kanker (Radio 2)
    • De Gordel (Radio 2)
    • Speeldag Mechelen (Ketnet)

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.