1.1.1.4. Samenwerking

SD6: De openbare omroep stelt zich open en luisterbereid op naar de samenleving en creëert maatschappelijke meerwaarde in zijn aanbod door een structureel belanghebbendenbeheer op te zetten.

OD6.1.: De VRT werkt een kader uit waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is. De samenwerking met belanghebbenden is gebaseerd op wederzijds respect van de partners en beoogt een meerwaarde te creëren voor de betrokken partners. De samenwerking doet geen afbreuk aan de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid van de openbare omroep, aan de profielen van zijn merken en netten en aan de doelstellingen en waarden.

OD6.2.: De VRT hanteert een diversiteit in partners.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. een kader uit te werken waarin het belangenhebbendenbeheer verankerd is;
  2. een diversiteit in partners te hanteren.

 

1.       Belanghebbendenbeheer

De VRT heeft een plan van aanpak inzake belanghebbendenbeheer.

  • Wat betreft het aanbod, stimuleerde de VRT de samenwerking met belanghebbenden op het vlak van cultuur, muziek, taal, diversiteit, educatie, recreatie, milieu, zorg en sport. Een uitgebreide oplijsting is ook terug te vinden in bijlage 6. 
  • De VRT bevorderde de aandacht voor mediawijsheid in overleg met de belanghebbenden van het middenveld, onderwijs en onderzoek. Dit gebeurde in het kader van projecten zoals NedBox en Actua in de klaster bevordering van resp. het Nederlands voor anderstaligen en het gebruik van audiovisueel materiaal in educatieve context. Daarnaast organiseerde de omroep inspiratiesessies over digitale geletterdheid met professionals uit onderwijs en media.
  • De VRT ontwikkelde de jaarlijkse actie Ervaring Werkt! ter bevordering van jeugdtewerkstelling met de belanghebbenden VDAB, Adecco, Voka en Unizo. 

 

2.       Een diversiteit in partners hanteren

De VRT hanteerde een diversiteit aan partners: een overzicht van het aanbod gerelateerd overleg en samenwerking met de diverse partners en externe actoren is opgenomen in bijlage 7.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD7: De openbare omroep creëert maatschappelijke meerwaarde door rond zijn aanbod samenwerkingsverbanden op te zetten met zowel publieke als private partners. Deze partnerships realiseren meerwaarde voor de betrokken partners. De partners zijn financieel stabiel en ondernemen op een maatschappelijk verantwoorde wijze.

OD7.1: Inzake publieke partners zijn cultuur en onderwijs prioritair.

OD7.2: Inzake Nieuws en Sport werkt de VRT samen met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.3: De VRT kan audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven en dit op basis van het principe van non-discriminatie.

OD7.4: De VRT werkt samen met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van ondermeer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.

Om deze maatstaf te behalen, dient of kan (punt 3) de VRT:

  1. cultuur en onderwijs als prioritaire publieke partners hebben;
  2. inzake Nieuws en Sport samen te werken met andere Vlaamse omroepen rond uitwisseling en terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal;
  3. audiovisueel aanbod op deredactie.be, cobra.be en canvas.be uit de domeinen nieuws, cultuur en kennis en wetenschap waarvan zij rechtenhouder is, beschikbaar maken via door niet-commerciële derden uitgebate niet-commerciële digitale initiatieven;
  4. samen te werken met de EBU-omroepen waaronder meer bepaald de Nederlandse publieke omroepen en de RTBF, in functie van onder meer programma-aankoop, coproducties, strategie openbare omroep en samenwerking nieuwsdienst.


De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het stopzetten van Cobra.be als afzonderlijk thematisch online aanbod vanaf 23 augustus 2015 en hierdoor niet meer beschikbaar is voor niet-commerciële derden. Dit gebeurt vanaf dan via canvas.be.

 

 1.       Cultuur en onderwijs

De VRT ontwikkelde samenwerkingsverbanden met diverse publieke en private partners zoals het Departement Onderwijs, de Vlaamse Onderwijsraad, het Agentschap voor Onderwijscommunicatie, het Instituut voor Beeldende, Audiovisuele en Mediakunst. Zij werkte samen met de Koning Boudewijnstichting en de Vlaamse Scholierenkoepel (project School van de toekomst), het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid (platform Mediawijs.be); het Centrum voor Taalonderricht van de KU Leuven (project NedBox); het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering VIAA, uitgeverij Plantyn en videoplatform Moovly (project Actua in de klas), het onderzoekscentrum MICT van de UGent (project AdLit) enz.

  • Met de Canvasconnectie werden twee cultuuravonden georganiseerd rond geportretteerde kunstenaars. Er was een avond met en rond Stan Douglas in deSingel en een avond rond Otobong N’Kanga in het MUHKA.
  • Beide avonden gingen in samenwerking met de cultuurhuizen in kwestie. Voor ‘De Nada’, een project van Daan, werkte Canvas samen met het Concertgebouw Brugge.
  • Canvas gaf een ‘Canvasprijs’ op drie filmfestivals: Mooov, Docville en het Kortfilmfestival Leuven.

Wetenschap

Naar aanleiding van de ‘Dag van de Wetenschap’ (22 november 2015) werd in het Radiohuis in Leuven een debat georganiseerd in het kader van het programma ‘Wetenschap redt de Wereld’.

Onderwijs

Rond het programma ‘Wetenschap redt de Wereld’ werd een lespakket uitgewerkt door de uitgever Plantyn en aangeboden aan secundair onderwijs, tweede en derde graad.

 
2.       Samenwerking inzake nieuws en sport
De VRT heeft een langlopende overeenkomst met Medialaan en SBS, alsook met Proximus met betrekking tot het uitwisselen van sportcontent voor nieuws en journaals tegen een vaste kostprijs. Met Telenet heeft VRT een langlopende en meer globale samenwerkingsovereenkomst gesloten, die onder meer archiefbeelden, inzet van commentatoren en de verslaggeving van de veldritten van de Wereldbeker en de Superprestige betreft. Daarnaast heeft VRT met Telenet nog een samenwerkingsverband gesloten betreffende de Europa League voetbal, de Beker van België voetbal, en de nationale volleybalcompetitie. Met DB Productions heeft VRT een overeenkomst om beelden te kunnen uitzenden van de nationale basketbalcompetitie.

Tot slot werkt VRT Nieuws regelmatig samen met regionale en internationale omroepen. Voor buitenlandse verslaggeving wordt er een beroep gedaan op NOS-correspondenten en binnenlandse nieuwsfeiten worden gedeeld met regionale en EBU-omroepen. 

In bijlage 7 is een meer gedetailleerd overzicht van de samenwerkingsverbanden met publieke en private partners beschikbaar. 
 

3.       Audiovisueel aanbod op de thematische sites

Deredactie.be stelde haar audiovisueel materiaal ter beschikking via de “permalinks”. Permalinks zijn links (zijnde een specifiek internetadres) die op de VRT-websites onder elk videofragment aanwezig zijn. Deze links staan ter beschikking voor iedereen en kan men gebruiken om vanop de eigen website te verwijzen naar inhoud van de VRT websites. De videofragmenten worden niet gedownload maar zijn wel via de link beschikbaar. Aangezien het gebruik van de permalinks niet door de VRT gemeten werd, zijn er geen concrete cijfers beschikbaar. Ook Cobra.be (tot 24 augustus) en Canvas.be maakten gebruik van deze permalink.

De VRT stelde verder audiovisueel aanbod met betrekking tot kennis en wetenschap ter beschikking van diverse niet-commerciële initiatieven en instellingen zoals scholen, verenigingen en onderzoeksprojecten. De Canvas-reeks Wetenschap redt de wereld werd aangeboden en herwerkt voor educatief gebruik. Het kinderjournaal Karrewiet werd ingezet voor co-creatie in klasverband. Het audiovisuele materiaal van VRT-websites was ter beschikking van iedereen via een embedcode, in de mate dat het toegelaten is door gebruiksvoorwaarden en gebruiksrechten.

 

4.       Samenwerking andere EBU-omroepen

De VRT ging op zoek naar bundeling van krachten met andere kleine omroepen. Kleine omroepen kenmerken zich volgens de VRT vandaag door een innovatiekracht in digitale content en ontwikkeling. VRT probeerde hierop in te spelen via de oprichting van het digital committee van de EBU met als doel om gelijkgezinde stemmen uit Europese publieke omroepen samen te brengen.

Verder stelt de VRT dat ze een van de drijvende krachten is achter een Europees netwerk van Innovatielabs binnen een aantal vooruitstrevende publieke omroepen. Omroepen die hierin betrokken zijn, zijn de Ierse RTE, de Scandinavische SR, NRK, DR, de Spaanse TVE en RTBF. Er werd een kennisuitwisselingstraject opgezet met de Ierse RTE rond online videospelers en digitale organisatie.

De VRT werkte in 2015 samen met andere EBU-omroepen voor het uitwisselen en de terbeschikkingstelling van audiovisueel materiaal, onder meer op het vlak van programma-aankoop, coproducties, strategische positionering van openbare omroepen en het uitwisselen van nieuwsbeelden.

Er is een halfjaarlijks overleg met de programma-aankopers van z@ppelin/z@pp (nl3 -npo). Hierop worden nieuwe aankopen besproken en eventueel mogelijke samenwerking mbt het dubben (voorbeeld: De Gouden Gans en het Stenen Hart) van de programma's alsook de lancering van de programma's. Volgende dubs werden (al dan niet met intermediair van de distributeur) overgekocht van de kinderzender van de Nederlandse Openbare omroep: Lassie (animatiereeks, ZDF Enterprises), Bruine Beer in het Blauwe Huis (poppenanimatie, The Walt Disney Company) en QPoodle5 (poppenanimatie, ZDF Enterprises). Voor wat betreft de aankoop van films wordt er met de NPO samengewerkt op het vlak van dubben. Indien beide zenders  interesse hebben in een bepaalde film, wordt er met de distributeur afgesproken om in het dubben samen te werken.

Met de RTBF is er een structureel overleg en worden programmaschema’s en ervaringen uitgewisseld. Zo gaf Ketnet, in het kader van de strategische dagen van Ouftivi (de kinderzender van RTBF) vorig jaar nog een workshop rond de visie en strategie van Ketnet. Deze workshop werd later, op vraag van de directie van RTBF, herhaald voor de ganse afdeling televisie van RTBF.

Met de RTBF coproduceerde VRT de Lotto en Jokertrekking, het Kerstpaleisconcert, het Nationaal Défilé en de Koningin Elisabethwedstrijd. Vlaamse Kaai was een cultuurprogramma op Arte Belgique (waarvan RTBF voor België de zendgemachtigde is) met een selectie uit het VRT aanbod. De samenwerking hiervoor werd in juni 2015 stopgezet.

De VRT en productiehuis Czar werkten samen met BBC voor de reeks The Missing II  in navolging van het groot succes van The Missing I die in april 2015 op antenne ging.

VRT werkt met NPO samen voor Als de dijken breken, een nieuwe fictiereeks voor één.

Ook voor Ketnet ging VRT een aantal samenwerkingen aan met Nederland. VRT coproduceerde met Nederland de reeks Zoon Van Artan (VRT als majoritaire partij), Trollie  en Caps Club (VRT als minoritaire partij). Naast deze fictieprojecten ook nog het quizprogramma Superbrein en Little Houdini (Little Houdini is een animatiefilm over een jongen die ervan droomt een groot magiër te worden). In 2015 werd gestart met de coproductie animatie ‘The Baron’ met Potemkino (Vlaamse producent) en Trixter (Duitse animatiestudio). Momenteel lopen de onderhandelingen nog met ARD en WDR met betrekking tot de coproductie.

Met EBU werd in 2015 onder meer samengewerkt voor het Eurosongfestival. Naast de uitzending van het internationale songfestival, waren er ook drie speciale uitzendingen in mei naar aanleiding van 60 jaar eurosongfestival ‘Eurosong top 25’ op één. De EBU stelde dit samen en VRT liet inlezen door Eurosonggezicht Peter Van de Veire. Verder werd in juni 2015 gestart met de productie van Eurosong, waarvan de uitzendingen in januari 2016 volgden en die de aanloop vormen naar het internationale songfestival. 

Op 9 juli 2015 zond Canvas de 30.000ste Last Post ceremonie rechtstreeks uit vanuit Ieper en vanuit verschillende plaatsen in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, India, Canada en Nieuw-Zeeland. Hiervoor werd samengewerkt met tal van buitenlandse omroepen, waaronder BBC, ITV, Sky, Channel 7, ZDF, die op hun beurt reportages van de plechtigheid uitzonden.  

De VRT stapte mee in het project Generation What? Dit is een samenwerking van 10 openbare omroepen waarbij de grootste online jongerenenquête ooit zal georganiseerd worden met daarrond 360° content. Het project werd al volop voorbereid in 2015 en zal lopen van april tot november 2016.

Daarnaast leverde VRT in het kader van 47 Stones, een intergenereel online project van EBU (wijze ouderen versus jongeren) een interview met  gewezen Europees president Herman van Rompuy.

VRT werkt specifiek voor sport ook geregeld samen met andere EBU-omroepen, met name met de RTBF (bijvoorbeeld rond de Rode Duivels, Beker van België voetbal seizoen 14-15). Met NOS was er in 2015 een actieve archiefuitwisseling.

 

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaams minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.