1.1.2. Radio

SD8: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende behoeften van de Vlamingen.

OD8.1: Radio 1 is een open informatienet dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt. De actualiteit is ingebed in een bredere programmamix met een eigen, herkenbare muzieklijn. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Radio 1 is er voor de nieuwsgierige luisteraar die mee wil zijn met de actualiteit en meer wil weten. Op de mediakaart richt het net zich vooral op het segment meer weten.

Radio 1 wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

OD8.2: Radio 2 is een breed familienet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt voor de luisteraar. Het is als groot radionet verankerd in Vlaanderen met een mix van informatie - met veel aandacht voor de regio - en ontspanning met een uitgesproken Nederlandstalig muziekprofiel. Daartoe ontkoppelt Radio 2 haar uitzendingen om specifieke informatie te brengen over de verschillende regio’s, namelijk Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Brussel, West-Vlaanderen.

Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de Mediakaart, maar richt zich vooral op huiselijkheid, vertrouwen en genieten.

OD8.3: Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.

Studio Brussel is jong van geest en richt zich op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart.

OD8.4: MNM is een toegankelijke instapradio die de jonge luisteraar (inclusief nieuwe Vlamingen) en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant en betrouwbaar informatief aanbod brengt. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten.

MNM is ook een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken.

OD8.5: De MNM-beleving wordt ook doorgetrokken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.

OD8.6: Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara creëert een slowzone waar plaats is voor de essentie en waar men kan genieten van klassieke muziek en jazz. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.

Klara richt zich op de klassieke muziekliefhebbers en cultuurliefhebbers in Vlaanderen. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten.

OD8.7: Klara Continuo brengt continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek.

OD8.8: Nieuws+ brengt permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal.

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. Radio 1 te profileren als nieuws- en informatiekanaal. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid,
  2. Radio 2 te profileren als brede familiezender met alle segmenten op de Mediakaart, maar vooral te richten naar huiselijkheid, vertrouwen en genieten. Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.
  3. Studio Brussel te profileren als jong van geest en de zender te richten op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart. De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.
  4. MNM te profileren als een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken. Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
  5. MNM-beleving door te laten trekken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.
  6. Klara als klassieke muziekzender een blik te laten bieden op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.
  7. Via Klara Continuo continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek te brengen.
  8. Via Nieuws+ permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal te brengen.

De VRT stelt dat VRT-radio in 2015 dagelijks meer dan 3 miljoen Vlamingen bereikte met haar aanbod. VRT radio streefde doorheen zijn aanbod naar kwaliteit, diversiteit, relevantie en impact zowel via traditionele radio, digitaal en via sterke evenementen.

VRT radio lanceerde in 2015 een aantal nieuwe digitale initiatieven, die de band met de luisteraar ook in een veranderende en meer digitale mediacontext zou moeten blijven versterken. Radio 2 kreeg er www.aha.radio2.be een digitaal platform bij, boordevol handige weetjes, slimme trucs en creatieve ideeën voor alle Vlamingen. En met www.vivavlaanderen.be ontsloot Radio 2 d Vlaamse muziek, in samenwerking met partners uit de muziekwereld.

MNM lanceerde een nieuwe online-aanpak met een nieuwe site en met www.generationM.be een platform voor jongeren, waar thema’s waar jongeren mee te maken hebben aan bod kunnen komen. Het platform dat inzet op interactie en co-creatie, is een extensie en versterking van het gelijknamige radioprogramma op MNM.

Digitaal werd in 2015 gestart met een vernieuwing van de Klara-website en met een verdere verfijning van Radioplus, de digitale radiospeler van VRT.

Een nieuw evenement was #bel10 van Radio1, een zoektocht van de zender naar de ideeën van Vlamingen over de samenleving van morgen met concrete beleidsvoorstellen als resultaat. De actie ging gepaard met dagelijkse live-uitzendingen in een pop-up café op de Kunstberg in Brussel, en kreeg een eigen platform en een digitaal boek. De actie “Heerlijk Helder” van Hautekiet op Radio 1 rond duidelijke communicatie leidde tot resultaten voelbaar voor elke Vlaming (bv aanpassing aanslagbiljet).

Met #op de vlucht brachten de verschillende VRT-radiozenders in september 2015 informatie, debat, getuigenissen en menselijke verhalen rond de vluchtelingencrisis. Digitaal kreeg dit een extensie via www.opdevlucht.be.

De Warmste week van Music For Life werd voor een eerste keer een grote radio-actie van vier radionetten samen, met als hoogtepunt een dag samen radio maken voor meer dan 1000 goede doelen in Vlaanderen.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de profilering van elk radionet. Het volledige radiorapport is terug te vinden in bijlage 8.

1. Profilering Radio 1 als nieuws en radiokanaal.

De missie van Radio 1 is volgens de VRT de actuazender die zijn luisteraars prikkelt en inspireert..

Radio 1 richt zich vooral op het segment “meer weten” (van de mediakaart) en wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

Tabel 8: Profilering Radio 1 (PPM studie)

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Radio 1 (PPM 2015)

1

5,1

10,1

5,8

56,9

19,1

Kernwaarden van Radio 1 zijn: openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Als actuazender is Radio 1 volgens de VRT dynamisch en continu in ontwikkeling. Radio 1 blijft zijn nieuwsgierige luisteraars optimaal bereiken, informeren en verrassen, ook in een veranderende mediacontext. Met vaste afspraakmomenten en met specials, extra-duidingsprogramma’s bij nieuwsgebeurtenissen en gelegenheidsprogramma’s. Radio 1 biedt een aanbod dat de nieuws- en achtergrondbehoefte van de luisteraar verbindt. Radio 1 is er voor iedereen die in het ‘nu’ wil staan en zichzelf wil ontwikkelen door actief op zoek te gaan naar inzicht.

Voor een informatienet als Radio1 blijven de De ochtend en De wereld vandaag cruciale programma’s. Ze volgden de dagelijkse actualiteit op en brachten feiten en duiding bij de grote nationale en internationale nieuwsmomenten in 2015, met een belangrijke rol voor eigen verslaggeving en inzichten ter plaatse. Naast de vaste afspraken maakten de redactieteams ook extra uitzendingen rond onder meer de vluchtelingencrisis, Charlie Hebdo, de federale begroting, de invallen in Verviers, de aanslagen Parijs en de klimaatconferentie in Parijs. Bonus op zaterdag bleef de luisteraar informeren met een eigen kijk op de actualiteit van de voorbije en komende week.

Radio 1 kiest doorheen haar programmatie voor het belichten van wat er in de verschillende aspecten van onze samenleving gebeurt en verandert. Maatschappelijke thema’s als milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap kwamen structureel aan bod in speerpuntprogramma’s als De ochtend en De wereld vandaag, Hautekiet, De bende van Annemie, Nieuwe feiten en Interne keuken.

Begin 2015 startte Hautekiet met de Heerlijk Helder-campagne. Doel: recht maken wat krom is, namelijk de vaak nodeloos onbegrijpelijke communicatie van politici, juristen, overheidsdiensten, banken, dokters en musea. Luisteraars stuurden massaal veel voorbeelden van onheldere taal in. Beleidsvoerders stelden komaf te willen maken met wollige taal in hun communicatie.

Met het project #BEL10 ging Radio 1 (live vanop de Kunstberg in Brussel) interactief op zoek naar inspiratie voor een betere samenleving rond 10 thema’s die luisteraars zelf op de agenda hebben gezet. Hiermee moedigde Radio 1 het maatschappelijk debat aan door burgers een constructieve, betrokken en kritische stem te geven. Meer dan 1200 Vlamingen stuurden ideeën in en 100 luisteraars gingen praten met experts, deden in workshops nieuwe inzichten op en konden rechtstreeks het gesprek aangaan met de beleidsmakers.

Radio 1 belicht de samenleving doorheen zijn verschillende programma’s zowel op een interactieve manier, ontdekkend en verdiepend als via humor en satire. Radio 1 maakte wekelijks tijd voor het diepgravende gesprek met een centrale gast in Touché.

Radio 1 heeft oog voor cultuuractualiteit, cultuurparticipatie, culturele ontdekking en verdieping en zet cultuur centraal in zijn aanbod.

Bar du Matin zond uit vanop 8 grote culturele evenementen. Naar aanleiding van de Herman De Coninck-prijs plaatste Radio 1 samen met boek.be 5 gedichten als ecotag in 5 Vlaamse centrumsteden.

Met een speciale uitzending Viva Verhulst zette Radio 1 auteur Dimitri Verhulst in de bloemetjes als dank voor zijn boekenweekgeschenk. Samen met Bib en 30CC Leuven organiseerde Radio 1 Het Land van de Nieuwsgierigheid, een festival vol interessante literatuur, prikkelende workshops, sessies over wetenschap, topsport en allerlei andere thema’s die appelleerden aan de nieuwsgierigheid van het Radio 1-publiek. Met als centrale figuur Arnon Grünberg. In samenwerking met KANTEL ging Radio 1 op zoek naar Het Beste Boek in de Nederlandstalige literatuur van de voorbije 25 jaar. Twee weken lang liep een gelegenheidsprogramma in de periode van de Boekenbeurs. Traditiegetrouw zond Radio 1 Van Peel overleeft 2015 uit, de eindejaarsconference van Michael Van Peel.

Sport was een belangrijk onderdeel van Radio 1 als actuazender. Er was live verslaggeving van de belangrijkste wielerwedstrijden (met een focus op de voorjaarsklassiekers en de Ronde van Frankrijk), en van het Belgisch competitievoetbal, de wedstrijden van de Belgische clubs in de Champions en Europa League, en van de wedstrijden van de Rode Duivels. Maar Radio 1 had ook aandacht voor talrijke andere sporten, met onder meer een verslag van de tennistoernooien van Roland Garros en Wimbledon, het WK atletiek in Peking en de Iron man triatlon op Hawaï.

De muziek op Radio 1 blijft een mix van hedendaagse en klassieke pop & rock met aandacht voor Vlaamse producties en met ruimte voor diverse genres als folk, blues, jazz en world. Radio 1 heeft structureel aandacht voor Nederlandstalige muziek doorheen de hele dag (minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig). Radio 1 organiseerde muzikale sessies met diverse artiesten en promootte Vlaamse/Belgische muziek via muzikale specials en acties zoals de 100 op 1 (top 100 van de Belgische muziek), de Radio 1-sessies en het nieuwe concept “Radio 1 speelt buiten”. Naar aanleiding van Het Beste Boek werden 10 nieuwe “Boeksongs” gemaakt die gebaseerd zijn op een Nederlandstalig boek.

Acties en evenementen

Radio 1 werkte samen (structureel of per project) met de culturele sector (onder andere literatuur, film, theater en podiumkunsten), de muzieksector, de sportsector en de mediasector. Persoonlijkheden uit die sectoren krijgen ook kansen op Radio 1 als gastprogrammamaker en/of presentator. De vaste presentatoren zijn mediapersoonlijkheden die ook actief deelnemen aan organisaties en evenementen van partners. En externe partners uit het middenveld waren welkom om te participeren rond maatschappelijke thema’s in uitzendingen of projecten.

Digitaal en Mobiel

Met het interactieve programma Hautekiet zette Radio 1 expliciet in op digitale media, met een sterke visuele en online uitwerking van thema’s en onderwerpen. Hautekiet hield mobiliserende themaweken met succesvolle online voetafdruk. Het programma organiseerde in het voorjaar een grote actie rond helder taalgebruik, ‘Heerlijk Helder’, met een duidelijke digitale focus en een boek als resultaat. In het najaar organiseerde het een tweede special rond taal met een online taaltest (“Hoe chill is uw Nederlands?”) i.s.m. de Taalunie en De Standaard die meer dan 200.000 keer werd ingevuld. Daarnaast organiseerde Hautekiet ook een online verkeerstest i.s.m. de Vlaamse stichting verkeerskunde. Kleinere online acties, zoals ‘Wat is uw muzikale leeftijd?’ en ‘Wat is je lijflied?’, werden positief onthaald en konden rekenen op een hoge betrokkenheid van het publiek. Daarnaast organiseerde Hautekiet ook het e-boek #zeimijnmoederaltijd.

De Bel10-actie had een eigen website en digitale voetafdruk: via het online platform werden in lijn met de actie ideeën gesprokkeld, kandidaten gezocht, thema’s behandeld en na afloop een e-boek ter beschikking gesteld.

Het gemiddeld unieke bezoekers van Radio1.be steeg tot 15 667. Het aantal fans op Facebook steeg met 24,1% ten opzichte van 2014 tot 39.209 in 2015, het aantal Twitter-volgers steeg met 23,7% tegenover 2014 tot 45.376 volgers in 2015.

Radio 1 toonde een sterkere focus op het digitale luik wat betreft evenementen (Radio 1 Sessies, Het Land van de Nieuwsgierigheid) en nieuwe programma’s (Watskeburt). De website en sociale media van Radio 1 volgden inhoudelijk de baseline ‘Altijd benieuwd’, en maakten daarbij een relevante selectie van thema’s en informatie die on air werden uitgezonden en wereldwijd werden aangeboden.

Daarnaast was er een verhoogde aandacht om de informatie op een duidelijke digitale manier aan te bieden en de interactie van de bezoeker hierbij te betrekken, zoals bij Het Beste boek (‘Dit zijn de 100 beste boeken van de voorbije 25 jaar, maar wat is uw Beste Boek. Stuur ons uw Top-3’) en Watskeburt (‘dagelijkse radio- én onlinequiz’: test uw kennis van de actualiteit).

2. Radio 2

De missie van Radio 2 is “Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.” Hierbij zijn de waarden ‘vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie’ van toepassing. Radio 2 probeert met deze missie en waarden de mediakaart zo breed mogelijk te bereiken, maar er is een duidelijke nadruk te merken bij de segmenten ‘genieten’, ‘huiselijkheid’, ‘vertrouwen’ en ‘meer weten’.

Tabel 9: Profilering Radio 2 als brede familiezender

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Radio 2 (PPM 2015)

1,7

12,4

40,3

21,2

18,7

5,5

De regionale redacties van Radio 2 zetten zich in om hun positie als nieuwsautoriteit in de regio te verstevigen. Ze deden dat door het correspondentennet en de eigen reporters strategisch in te zetten voor eigen nieuwsgaring en te focussen op regionale dossiers. Radio 2 West-Vlaanderen zorgde bijvoorbeeld voor nieuws met een enquête over parkeertarieven en een rondvraag bij de jeugdbewegingen over teveel aan administratieve overlast. Radio 2 Antwerpen werd ook door andere media geconsulteerd in verband met dossiers als Sinksenfoor en Oosterweel. Radio 2 Vlaams-Brabant kreeg veel aandacht naar aanleiding van hun expertise rond ‘shoppingcentra’ (Uplace, Dockx Brussel en Europea) en in de rand daarvan het Brabantnet van De Lijn.

Daarnaast werd er in elke regio geïnvesteerd in verdiepende radioreeksen over bepaalde thema’s. Radio 2 Antwerpen had het bijvoorbeeld over radicalisering en Radio 2 Limburg over één jaar na de sluiting van Ford Genk.

De regionale redacties hadden aandacht voor diversiteit in de regio. Ze probeerden de verscheidenheid van Vlaanderen te weerspiegelen in de personen die ze aan het woord lieten. Daarnaast werd ingezet op het uitbouwen van een diversiteitsnetwerk. Dat betekende onder andere een vervijfvoudiging van het aantal contacten met een diverse achtergrond in de database. Bij Radio 2 Oost-Vlaanderen en Limburg engageerde men een correspondent met migratieachtergrond. Daarnaast kan men onze diverse samenleving ook weerspiegeld zien in een aantal vaste onderdelen van de regionale programma’s. Bij Radio 2 Oost-Vlaanderen met een Turkse krantenman voor een wekelijkse babbel in Start je dag, bij Vlaams-Brabant gaf humorist Erhan Demirci wekelijks zijn kijk op de actualiteit in de provincie en in West-Vlaanderen bracht Aagje Van Walleghem de hele zomer portretten van sporters die zich voorbereidden op de Olympische Spelen.

In dagelijkse programma’s als De Madammen en De Inspecteur en via netoverkoepelende initiatieven, werden verschillende maatschappelijke thema’s die relevant waren voor de doelgroep op een heldere manier benaderd.

Zo kroop Anja Daems in een “verouderingspak” naar aanleiding van de dag van de zorg, lanceerden De madammen in Gent de “app on wheels”, het resultaat van een eigen actie in samenwerking met externe partners om de toegankelijkheid van Vlaamse steden voor rolstoelgebruikers in kaart te brengen. Naar aanleiding van Moederdag stonden alleenstaande, sterke vrouwen centraal. En naar aanleiding van de wereldklimaatdag, vroeg Radio 2 aan Urbanus om een geactualiseerde versie van “de wereld is om zeep” te maken. De madammen presenteerden in september het programma van thuis uit om ‘car free day’ en de voordelen van thuiswerk in de verf te zetten.

Radio 2 bracht ‘Voor altijd’, een inhoudelijke reeks in het kader van ‘de dood’. Alle praktische en emotionele aspecten die gepaard gaan met overlijden kwamen aan bod bij de regionale programma’s, De Inspecteur, De Madammen en een gelegenheidsprogramma ‘Voor altijd’, gepresenteerd door Chris Dusauchoit. De Inspecteur ging in het voorjaar 2015 op zoek naar de 5 grootste ergernissen van de consument. Andere grote thema’s waren onder andere een week van de cyberveiligheid en een energieweek met reportages over hernieuwbare energie, een enquête en een energiedag in Blankenberge. De madammen en De inspecteur trokken een maand na de aanslagen van 2015 naar Parijs om te peilen naar de gevolgen, praktisch en emotioneel.

Radio 2 had in 2015 aandacht voor het Nederlandstalig en Vlaams muziekaanbod. 31% van de gedraaide nummers waren Nederlandstalig en 36 % waren Vlaamse producties. “Classics” vormen de leidraad in de muziekprogrammatie. Tijdens muzikale themadagen- en weken zoals “De week van de jaren ’70”, “Vraag het aan” en “De 1000 Klassiekers” draaide Radio 2 de favoriete hits van de luisteraar.

Radio 2 ondersteunde de Vlaamse muziekproductie via allerlei initiatieven. Radio 2 liet meermaals nieuwe Nederlandstalige nummers maken door Vlaamse artiesten (Urbanus, Slongs Dievanongs, Will Tura,…). Naar aanleiding van Valentijn kregen 5 Vlaamse artiesten een compositieopdracht voor een Nederlandstalig dialectnummer. Bestaande initiatieven voor (nieuw) Vlaams talent waren De eregalerij in Oostende en Zomerhit 2015 in Blankenberge.

In 2015 zond Radio 2 voor het eerst de Vlaamse top 100 uit. De 100 beste songs uit Vlaanderen, gekozen door de luisteraars. De uitzending kwam live vanop de Grote Markt in Brussel met live-muziek van Willy Sommers, Nicole & Hugo, John Terra, Jimmy Frey, Liliane St Pierre en 2 Fabiola. Op 2 augustus werd Will Tura 75. Dat vierde Radio 2 met een live-uitzending vanuit Veurne en de integrale uitzending van zijn verjaardagsconcert die avond. Op maandag 7 december stelde Helmut Lotti zijn nieuwe album Faith, Hope & Love live voor in de Marconi-studio van de VRT. Er waren live-uitzendingen van de Vlaamse Top50 met Christoff en Kim Debrie.

Naar aanleiding van de 100ste geboortedag van Frank Sinatra organiseerde Radio 2 op zaterdag 11 december een publiekssessie in de Marconi-studio van de VRT. Muzikale gasten brachten live nummers van Sinatra, samen met de VRT Big Band. De opname is de dag nadien uitgezonden in The Rat Pack, het croonerprogramma van Radio 2 met Guy Depré. Ook dit jaar trok Radio 2 in aanloop naar de 1000 Klassiekers door Vlaanderen met 1000 klassiekers on tour. Dit jaar waren er 4 afspraakmomenten. In Brussel, Leuven, Mechelen en Roeselare waren er live-uitzendingen op zaterdag van 13u tot 16u. Elke maand was er in 2015 een De Prehistorie Live fuif in Vlaanderen.

Acties en evenementen

De VRT stelt dat Radio 2 de grootste familie van Vlaanderen is en dit wil uitstralen. Radio 2 is zowel regionaal als nationaal de partner van tal van evenementen in uiteenlopende sectoren: sport, cultuur, muziek, culinair en toerisme.

Digitaal en Mobiel

Radio 2 reorganiseerde en versterkte zijn digitaal team in 2015. Onder coördinatie van een algemene digitale verantwoordelijke werden verschillende subteams per domein uitgebouwd en versterkt (subteams rond de Radio 2 website, het Aha!-platform, het muzikaal platform VivaVlaanderen en de digitale voetafdruk van de regio’s).

Radio 2 zette in op opleidingen om de digitale shift bij de Radio 2-medewerkers verder te ontwikkelen. Zo was er digitale stage van een Radio 2-medewerkster in samenwerking met het Digitaal Productiecentrum van de VRT en werd kennisdeling geoptimaliseerd door onder meer teammeetings en slowdates. Er werd een opleidingsplan ontwikkeld om een ruimere groep van redactiemedewerkers skills voor digitale productie bij te brengen (schrijven, fotografie, video,…).

Radio 2 lanceerde twee digitale platformen die verbonden zijn met de interesses en mogelijke behoeften van zijn publiek. www.aha.radio2.be biedt sinds november allerlei handige weetjes, slimme trucs en creatieve ideeën die dagelijks toepasbaar zijn voor alle Vlamingen. De tips & tricks van Aha! worden ook intensief via sociale media verspreid. En met www.vivavlaanderen.be ontsluit Radio 2 sinds eind juni Vlaamse muziek, in een samenwerking met partners uit de muziekwereld. Inmiddels staan 60 artiestenprofielen online en kent het platform ook een eigen facebookpagina.

Er was sterke digitale aanwezigheid van de regio’s via onder andere 5 twitteraccounts en 5 facebookpagina’s.

3. Profilering Studio Brussel

Studio Brussel hanteert de missie: “Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.”De kernwaarden van Studio Brussel zijnAvontuur, originaliteit, open minded, betrokken’.

Studio Brussel is trendsettend en bleef zichzelf ook in 2015 vanuit zijn muzikale propositie heruitvinden. Studio Brussel blijft een kweekvijver voor (jong) mediatalent binnen VRT en streeft een volledige 360°- en digitale merkbeleving na.

Tabel 10: Profilering Studio Brussel

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Studio Brussel (PPM 2015)

17,6

11,8

13,1

14,8

16,3

26,3

Kernwaarden van Studio Brussel zijn: avontuur, originaliteit, openheid en betrokken.

Aanbod

Onder het motto ‘life is music’ staat muziek centraal bij Studio Brussel. Het aanbod is volgens de VRT gevarieerd en verrassend. Ook in 2015 werden initiatieven genomen om het ruime en verdiepende muziekaanbod in nieuwe programma’s, concepten of events te laten leven. Naast de bestaande gespecialiseerde muziekprogramma’s (Duyster, De Zwaarste Show, Lefto, TLP,…) startte dit jaar het programma Zender, elke weekavond van 19 tot 22uur met een avontuurlijk muziekaanbod en extra aandacht voor nieuw talent en de Vlaamse muzieksector. In On Stage stond live muziek centraal. Tijdens het weekend kregen nieuwe resident dj’s hun eigen programma: Discobaar A Moeder, Goe Vur in den Otto, Goldfox, Stavroz en Sheridan. In De Mixx mocht een jonge, onbekende dj elke zaterdag een uur lang plaatjes draaien en in All Night Long nam een dj en zijn gasten een hele nacht de radio over. Een centrale gast koos zelf 2 uur lang zijn favoriete muziek in Lemaire Luistert.

Vanop de festivals Extrema, Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop en Laundry Day werden live uitzendingen gemaakt. Andere festivals en concerten werden verslagen via reporters.

De inbreng van de luisteraar liet zich voelen in de vele muzikale hitlijsten op Studio Brussel zoals:

De 100 Van Eigen Kweek (100 beste Belgische platen), The Greatest Switch (100 beste dansplaten aller tijden), De Zwaarste Lijst (de 66 beste zware gitaarplaten), Album 500 (beste albums aller tijden), 1000 zonnen en gitaren (zomerse muziek mét gitaren), De Tijdloze (de 100 ultieme tijdloze nummers). Studio Brussel hield muzikale themaweken zoals de Week van Eigen Kweek (een week lang alleen Belgische muziek) en De 5 van de Jaren 90. Studio Ibiza zond een week lang uit vanop Ibiza en liet de muziek en vibe van het party-eiland horen.

Studio Brussel organiseerde zelf concerten in zijn Club 69 van onder andere Noel Galagher, Selah Sue, Balthazar, Oscar & The Wolf en Hozier. Peepshow bracht artiesten naar een geheime en originele locatie: Daan speelde in de basiliek van Koekelberg en Christina and The Queens in het modemuseum van Antwerpen. Er was een exclusieve Zender-sessie met Jamie XX in de Beursschouwburg en Studio Brussel vierde 20 jaar Lefto live vanuit AB. Muse for life was een uniek concert van deze wereldband in AB tvv Artsen zonder Grenzen, het goede doel dat Muse zelf koos voor Music for Life.

Studio Brussel was ook partner van Lokale Helden’ waarbij op 30 april in alle Vlaamse gemeenten lokaal pop- en rockgeweld optrad. De muzikale afstudeerprojecten van hogeschool PXL kregen een extra avondvullende live-uitzending.

Studio Brussel zette in op nieuwsupdates met herkenbare nieuwsstemmen en -persoonlijkheden die elk uur de luisteraars op maat informeerden. Bij grote nieuwsfeiten was er extra deskundige duiding in de spitsblokken.

Elke zondagmiddag presenteerde Stijn Vlaeminck Studio Sport, een programma dat op een dynamische Stubru-manier de sportactualiteit benaderde. Via “zet je sport in de kijker” had het programma ook aandacht voor (kleinere) sporten en sporters die het volgens de luisteraars verdienden om in de belangstelling te staan. Het programma riep Stijn Umans uit tot grootste voetbalsupporter van het land via de uitreiking van “de gouden sjaal”.

Studio Brussel werkte samen met “sportieve” partners en zond live uit vanop Ten Miles en De Watersportdag van Sport Vlaanderen en de Vlaamse Watersportfederaties.

Acties en evenementen

De sociale betrokkenheid van Studio Brussel weerspiegelt zich in verschillende partnerships, events en live-uitzendingen rond verschillende thema’s (studeren, milieu, mobiliteit, jongeren en kunst, ondernemerschap,…) die de doelgroep bewegen en engageren.

Digitaal en mobiel

Studio Brussel investeerde in 2015 in een volwaardige 360° en digitale merkbeleving. Studio Brussel bracht ook web only-aanbod: van de (zomer)festivals werd verslag uitgebracht met videoreportages en Linde Merckpoel maakte dagelijks een actueel ‘@yourservice’-filmpje dat zeer gesmaakt werd en een geslaagd experiment rond mobiele videobeleving van De warmste week via een nieuwe app (in samenwerking met “trekker live”).

Naast de website bleven Facebook (371.447 fans) en Twitter (276.642 followers) een belangrijke rol spelen, maar het waren vooral Snapchat en Instagram die in 2015 een enorme boost in bereik én interactie kenden. Het aantal Instagram-followers steeg met 85 % in vergelijking met 2014 tot 81.621 in 2015. Het mobiele gebruik is een significante trend.

4. Profilering MNM

MNM is een ontspannende hitradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.“ Dat is de missie van MNM. ‘Groepsgevoel, openheid, optimisme, engagement, inspiratie, authenticiteit’ zijn daarbij de kernwaarden.

MNM wil jongeren in Vlaanderen ondersteunen en op weg helpen in de maatschappij. Het net heeft een half miljoen exclusieve luisteraars die de VRT anders niet bereikt en die (enkel) via MNM met een relevant VRT-nieuwsaanbod op maat in aanmerking komen. Die exclusieve band met vooral scholieren, studenten en nieuwe Vlamingen probeert MNM op te zetten via een doorgedreven uniek en onderscheidend aanbod met aandacht voor participatie rond maatschappelijke debatten en acties.

Tabel 11: Profilering MNM:

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

MNM (PPM 2015)

22,2

11,8

27,5

23,5

3,1

8,6

Volgens de VRT toont onderzoek aan dat MNM zich van het nieuws op andere Vlaamse hitzenders onderscheidt. De actualiteit wordt meegenomen in de belangrijke ochtend-en avondblokken. Om relevant te blijven stemde MNM volgens de VRT zijn nieuws en informatie nog meer af op de interactieve leefwereld van jongeren met onder meer het Ninja Nieuws. Dit is een online nieuwsformat op maat van jongeren die de actualiteit volgen via sociale media. Via thema-uitzendingen of thema-dagen (Less we can met tips en tricks voor de crisis, Week van het Bos,…) worden belangrijke issues uit de actualiteit uitgelicht zodat de jonge luisteraars kunnen meepraten op een constructieve manier.

Voor sport en ook de minder bekende sporten (vrouwenvoetbal, hockey, zaalvoetbal,…) was er extra aandacht, ook via samenwerkingen en evenementen. In de zomer was er opnieuw Tour of Beauty (Ronde van Frankrijk).

MNM werkt met vaste en herkenbare verkeersankers, die ’s morgens en ’s avonds voor verkeersupdates in Vlaanderen en Brussel zorgen. Samen met de VRT-verkeersredactie focuste MNM op de veiligheid van de fietser (fietshelm en fluohesjes) tijdens De verkeersweken in oktober.

MNM wil inspireren en geïnspireerd worden door jongeren en hen laten meepraten over maatschappelijke thema’s. Programma’s als UrbaNice en het interactief programma Generation M zorgen voor een sterke band met jonge luisteraars waarbij heel veel verschillende onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt ((homo)seksualiteit, vluchtelingen, leven met je lichaam en beperking…). MNM lanceerde in het najaar ook www.generationM.be een interactief digitaal platform voor jongeren, waar alle mogelijke thema’s waar jongeren mee te maken hebben aan bod kunnen komen. Het platform dat inzet op interactie en co-creatie, is een extensie en versterking van het gelijknamige radioprogramma op MNM.

MNM is de afspraak met de hits en zoekt en steunt het jonge muziektalent in Vlaanderen via projecten als: Start to Dj, liftconcerten,… MNM ondersteunt live optredens met bekende artiesten en belangrijke muzikale events in Vlaanderen: UrbaNice Party, concerten, aandacht voor festivals (Summerfestival, Daydreamfestival, Genk On Stage,…)… Populaire hitmuziek en urban music zorgen voor een grote muzikale gemene deler tussen allochtone en autochtone jongeren en dragen in belangrijke mate bij tot het 'inclusieve' karakter van het net. Als hitradio investeerde MNM in hitlijsten zoals de Ultratop50, MNM Dance50 en MNM Urban50. Er zijn ook occasionele hitlijsten zoals de Teens500, Fan500,... Tijdens de grote muziekweken zoals Back to the 90’s & Nillies, de MNM1000, Fan500 bepaalt de luisteraar via interactie de platenlijst.

Acties en evenementen

MNM schakelt zich via zijn mobiliserende acties sterk in op de leefwereld van jongeren (school en studeren, relaties, vrije tijd, creativiteit …) en faciliteert waar jongeren de complexiteit van de maatschappij ervaren (werk zoeken, zelfvertrouwen,…) . Hiervoor gaat MNM samenwerkingen aan met verschillende partners in Vlaanderen, die actief zijn in de leefwereld van jongeren en nieuwe Vlamingen (onder meer: Let’s go urban, de muziekindustrie, Unizo, verkeersorganisaties, Sensoa,…).

5. Digitaal en mobiel, MNM Hits

MNM werkt volgens de VRT verder om uit te groeien tot een 360°-merk met aandacht voor digitale experimenten met video en sterkere betrokkenheid van de luisteraar via sociale media en digitale interactie. MNM is meer dan radio alleen en is aanwezig op alle relevante digitale platformen om jongeren te bereiken. In 2015 lanceerde MNM een nieuwe versie van www.mnm.be en daarnaast werd de nieuwe website GenerationM.be gelanceerd. Dit is een onlineplatform dat inspeelt via 6 thema’s op de leefwereld van jonge mensen. Via sociale media en interactie komen de luisteraars redactioneel aan bod in verschillende programma’s zoals Big Hits, Generation M, de Ochtendshow en Planeet de Cock. MNM Hits brengt 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM. Naast de website groeiden het aantal Facebookvrienden tot meer dan 176.000 (+19.1 % in vergelijking met 2014) en de Twittervolgers tot bijna 90.000 (+31.3 % in vergelijking met 2014). MNM zit onder meer op Spotify, Instagram en Snapchat en kende eind 2015 bijna 28.000 (+290 % in vergelijking 2014) Instagram followers.

6. Profilering Klara

De missie van Klara is “Slow radio om de beleving van kunst, klassiek en jazz te stimuleren”. De kernwaarden van Klara zijn ‘schoonheid, genot, inzicht, slowness.’

Tabel 12: Profilering Klara:

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Klara (PPM 2015)

0

0,3

3,5

17

62,8

12,7

Als ‘slow radio’ zette Klara in 2015 zowel in op rust als op inzicht. Via deze twee invalshoeken stimuleerde Klara de beleving van kunst en cultuur, klassiek en jazz. Klara verankerde structurele cultuurafspraken in het schema en bood uitnodigende cultuurspecials, acties en evenementen als organisator of partner.

Aanbod

Met programma’s als Klassiek Leeft , Promenade, Maestro en Boetiek Klassiek had Klara dagelijks aandacht voor het grote klassieke repertoire en de muziekactualiteit. Django bracht een subtiele mix van klassiek, world en jazz. Late Night bleef de plek voor ‘andere’ muziek, waarbij diverse muziekstijlen (zoals hedendaagse jazz, hedendaags klassiek, experimentele muziek, wereldmuziek) aan bod kwamen. Het jazzaanbod werd uitgebreid door naast de programma’s Take 7 op vrijdag en Round midnight op zondag, hedendaagse jazz en de jazzactualiteit centraal te plaatsen in Late Night Jazz op maandag. Klara Live bleef in 2015 een vast afspraakmoment voor de concerten, een mix van eigen opnamen en EBU-opnamen. De Liefhebber, Klara’s Top 100, Iedereen Klassiek en Club Klara brachten klassiek op een verbredende en ontdekkende manier tot bij de klassieke muziekliefhebber .

Iedereen Klassiek werd ontdubbeld en is er op zaterdag en zondag. Club Klara verhuisde naar zondagvoormiddag.

Klara vestigde in 2015 via muzikale reeksen en thematische uitzendingen aandacht op verschillende muzikale genres, componisten en stromingen. Zo bracht Klara een verdiepende muzikale reeks over de Finse componist Jean Sibelius. In het chansonprogramma La vie est Riguelle gingen Patrick Riguelle en Jan Hautekiet op zoek naar hoe en waarom zij door chanson geraakt worden. Op 11 juli werden uitsluitend Vlaamse musici of Vlaamse werken gespeeld. Klara zond ook een vierde editie uit van The Original Soundtrack, waarin Britse filmmuziek centraal stond. Een nieuw programma was On the Road, waarin steden als New York, Berlijn, Venetië, … muzikaal werden geïllustreerd en artistiek werden gemapt op een speciaal ontwikkelde app. In Maestro en/of Klara Live werd speciale aandacht besteed aan Gustavo Dudamel, Jacqueline Dupré, Svjatoslav Richter, Itzhak Perlman, Elisabeth Schwarzkopf, Frank Martin, Bohuslav Martinu, Alexander Skrjabin, Arvo Pärt, Cipriano de Rore en August de Boeck.

Het kunstprogramma Pompidou stond stil bij diverse kunstdisciplines met gasten uit de culturele actualiteit, vaste experten en met aandacht voor de brede context waarin kunst ontstaat. Pompidou maakte thematische uitzendingen over T.S. Eliot, over Walden van Henri Thoreau, over de schilder Piet Mondriaan, over de dichter en cineast Pier Paolo Pasolini, over de filosoof en schrijver Roland Barthes. In Schone kunsten ging Kurt Van Eeghem op zoek naar “de schone dingen des levens”. Er was een speciale uitzending met de jarige Jos Van Immerseel. In Berg en Dal en Trio werden tijdens het weekend tal van cultuur-maatschappelijke, ethische en filosofische thema’s aangesneden en waren sleutelfiguren uit verschillende domeinen van de Vlaamse samenleving te gast.

Pat Donnez maakte samen met psychiater Dirk De Wachter de speciale serie Ten Liefde! Vital Baeken presenteerde een serie programma’s over Sherlock Holmes en over Alice in Wonderland. Kurt Overbergh (artistiek directeur AB) maakte voor Klara 8 programma’s over Billie Holiday.

Klara zette in 2015 in op geschiedenis met zeer gewaardeerde series over onder meer de slag bij Waterloo. Klara organiseerde op 18 juni een re-enacment van de slag en zond in de lente de serie Napoleon uit, met Johan Op De Beeck. Aftellend naar de slag van Waterloo zond Klara in Espresso de serie 100 dagen met Napoleon uit. Johan op de Beeck stond ook in voor de serie Het Verlies van België. Klara maakte ook korte reeksen over Vincent Van Gogh (naar aanleiding van Mons2015) en Edith Piaf (100 jaar geleden geboren).

Acties en evenementen

Klara zette in op acties en events rond klassieke muziek. Door zijn acties, events en samenwerkingen, bleef ze verankerd in het culturele Vlaamse landschap. Klara werkte via acties en evenementen en live-uitzendingen doorheen 2015 samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar, Flagey, de Munt, de Beursschouwburg, Concertgebouw Brugge, DeSingel, de Boekenbeurs, STUK, De Warande, AMUZ, MUHKA, Muzee, Passa Porta, NTGent en vele anderen. Er waren live uitzendingen vanuit Passa Porta, in het kader van Europalia, vanop Beaufort, ….

7. Klara Continuo, Digitaal en Mobiel

Klara maakte in 2015 werk van een verrijkte radiostroom via integratie van zijn aanbod in Radioplus. Het aantal fans op Facebook steeg met 17.5 % in vergelijking met 2014 tot 23.128 in 2015. Vooral met programma’s als Klassiek Leeft, Club Klara en met acties zoals Klara’s Top 100 werd via sociale media de interactie met de luisteraar versterkt. Ook de actie Iedereen Klassiek-straat deed het online goed. Het programma Pompidou en Late Night verrijkte zijn aanbod via een bijhorende blog. Klara Continuo is digitaal te ontvangen en brengt non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

8. Nieuws+

Nieuws+ bracht in 2015 permanent de laatst uitgezonde nieuwsuitzending van Radio 1 en was op de digitale platformen te ontvangen.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

SD9: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden met een engagement voor Vlaamse producties en Nederlandstalige muziek.

OD9.1: De VRT verbindt er zich toe dat op Radio minstens 25% van de muziektijd Vlaamse muziekproducties zijn.

OD9.2:De VRT ondersteunt Nederlandstalige muziek. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 is Nederlandstalig. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. 25% van de muziektijd op Radio Vlaamse muziekproducties te zijn;
  2. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 Nederlandstalig te zijn en minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 Nederlandstalig te zijn.

De VRT stelt dat ze haar diversiteitsbevorderenderol ter harte neemt en zorgt voor muzikale diversiteit in haar aanbod. Haar publiek krijgt de kans om in de breedte en in de diepte kennis te maken met (nieuwe) muziek en/of belangrijke ontwikkelingen binnen diverse relevante muziekgenres. Dat doet zij enerzijds door op haar radiozenders het genreaanbod uit te breiden tijdens de reguliere programma’s en anderzijds specifiekere muziekprogramma’s aan te bieden.

  • De VRT-radionetten hebben elk bijzondere aandacht voor specifieke muziekgenres zoals hedendaags klassieke muziek, etnische wereldmuziek en jazz op Klara; alternatieve rock & dance, hip hop, heavy metal op Stubru; Urban en populaire dance op MNM; blues, folk, soul en wereldmuziek op Radio 1 en tenslotte crooners, Vlaams populaire muziek en disco/funk bij Radio 2.
  • Naast het bestaande aanbod werden in 2015 enkele nieuwe programma’s ontwikkeld rond specifieke muziekgenres:
    • Radio 1 verbreedde de muzikale diversiteit in zijn dagelijkse playlist en lanceerde nieuwe initiatieven. Wonderland is een nieuw muziekmagazine met ruimte voor muzikale ontdekking en verdieping rond diverse genres. Op sportluwe momenten werd deze muzikale diversiteit nog uitgebreid met het programma Time Out (sfeerprogramma met jazzinvloeden), Faktor 50 (mediterrane muziekinvloeden) en Alderweireld (dansbare wereldmuziek). Enkele specials versterkten het multi-genre karakter van Radio 1. Een reeks en Marconi-sessie rond 100 jaar Billie Holiday. Op Hemelvaartsdag eenReis rond de Wereld” langs tientallen landen in alle continenten en Radio 1 bracht het levensverhaal van Fela Kuti in “Viva La Vida”.
    • Klara vestigde in 2015 via muzikale reeksen en thematische uitzendingen speciale aandacht op verschillende muzikale genres, componisten en stromingen. Zo bracht Klara een verdiepende muzikale reeks over de Finse componist Jean Sibelius. In het chansonprogramma La vie est Riguelle gingen Patrick Riguelle en Jan Hautekiet op zoek naar hoe en waarom zij door chanson geraakt worden. Klara zond ook een vierde editie uit van The Original Soundtrack, waarin Britse filmmuziek centraal stond. Een nieuw programma was On the Road, waarin steden als New York, Berlijn, Venetië muzikaal werden geïllustreerd.

Het jazzaanbod werd uitgebreid door naast de programma’s Take 7 op vrijdag en Round midnight op zondag, hedendaagse jazz en de jazzactualiteit centraal te plaatsen in Late Night Jazz op maandag.

  • Door Studio Brussel werden ook in 2015 veel initiatieven genomen om het ruime en verdiepende muziekaanbod in nieuwe programma’s, concepten of events te laten leven. Naast de bestaande gespecialiseerde muziekprogramma’s (Duyster, De Zwaarste Show, Lefto, TLP,…) startte dit jaar het programma Zender, elke weekavond van 19 tot 22uur met een avontuurlijk muziekaanbod en extra aandacht voor nieuw talent en de Vlaamse muzieksector.

Een overzicht van deze initiatieven is terug te vinden in bijlage 9.

De doelstelling van 25% van de muziektijd op radio zijn Vlaamse muziekproducties wordt gehaald. Voor alle VRT radionetten samen was dit 26,5% (norm: 25%) van alle nummers uit Vlaamse muziek. Deze doelstelling is dus behaald.

Tabel 13: Percentage Vlaamse muziekproducties

Maand Percentage
januari 25,4
februari 29,3

maart

25,6
april 25,3
mei 25,8
juni 30,7
juli 28,3
augustus 28,8
september 24,9
oktober 24,5
november 24,5
december 24,3
gemiddeld 26,5

Doelstelling Nederlandstalige muziek

De doelstelling inzake Nederlandstalige muziek werd gehaald. 15,8% van het totaalaanbod van Radio 1 (norm: 15%) en 30,9% van het totaalaanbod van Radio 2 (norm: 30%) bestond in 2015 uit Nederlandstalige muziekproducties

Tabel 14: Percentage Nederlandstalige muziek op Radio 1

Maand Percentage
januari 16,2
februari 16,6
maart 15,9
april 15,7
mei 15,8
juni 15,9
juli 15,2
augustus 15,7
september 15,3
oktober 15,9
november 16
december 14,9
gemiddeld 15,8

Tabel 15: Percentage Nederlandstalige muziek op Radio 2

Maand Percentage
januari 31,3
februari 32,2
maart 31
april 31,3
mei 30,6
juni 32,3
juli 32,3
augustus 31,6
september 30,4
oktober 30,1
november 29,9
december 28,1
gemiddeld 30,9

De doelstelling betreffende het percentage Nederlandstalige muziekproducties op Radio 2 (30%) en Radio 1 (15%) wordt met 30,9% voor Radio 2 en 15,8% voor Radio 1 behaald.

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft in 2015 steekproefsgewijze controle uitgevoerd in de maanden juli en december. Er werd nagegaan in welke mate het aantal (Vlaamse) nummers overeenkwam met de rapportering door de VRT. Er werd ook nagegaan in welke mate de Vlaamse producties werden toegewezen. Hiermee werd gecontroleerd in welke mate de aangeleverde muzieklijsten van de VRT overeenkwamen met de uitzending.

Uit deze cijfers blijkt dat de cijfers die door de VRT zijn overgemaakt, gelijk zijn aan de controlegroep die door de Vlaamse Regulator voor de Media is opgesteld.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

SD10: Het online aanbod m.b.t. de radionetten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker en is aangepast aan de gebruikte schermen/toestellen. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD10.1:Om het comfort te verhogen kan de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties.

OD10.2:De beleving van het aanbod van de radionetten wordt via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending.

OD10.3:Relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

Om deze doelstelling te behalen, dient de VRT:

  1. de radionetten aan te bieden zodat de mediagebruiker die kan beluisteren en programma’s kan herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties;
  2. het aanbod van de radionetten aan te bieden via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending;
  3. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

De radionetten hadden een online aanbod dat het comfort verhoogde en de beleving van de mediagebruiker versterkte. Zo kon de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties.

In 2015 luisterden dagelijks 142.547 luisteraars via het internet naar VRT-radio. Dat was in totaal goed voor bijna 125 miljoen uur live radio luisteren via internet. De meeste luisteraars waren er voor Studio Brussel (namelijk 41.004), gevolgd door Radio 1 (26.354).

Via het eigen radioplatform Radioplus luisterde, variërend per net, ongeveer een derde van de online luisteraars. Het radioplatform (dat ook beschikte over een mobiel app) bevatte naast informatie over de muzieknummers, de artiesten en de programma’s ook weer- en verkeersinformatie.

Het digitale aanbod van de verschillende radionetten zette zijn inspanningen verder rond de beleving voor, tijdens en na de programma’s, met online content. Daarnaast werd ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en binnen sociale media. Sociale media (Facebook, Twitter, Instagram) was in 2015 de plek voor de radiozenders om de online beleving te vergroten. De radionetten maakten ook gebruik van online muziekplatformen als Spotify en Deezer voor verschillende lijstjes en dagelijkse playlists.

De website van Radio1 focuste meer dan voorheen op de thema’s die in de radioprogramma’s worden behandeld. De interactie met de luisteraars was voor Hautekiet belangrijk. Het programma bood, in samenwerking met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, een online verkeerstest die meer dan 240.000 keer werd opgestart. In het najaar bood Hautekiet, in samenwerking met de Taalunie en De Standaard, een online-taaltest (Hoe Vlaams is uw Nederlands?) die meer dan 250.000 keer werd ingevuld.

Radio2.be werd vernieuwd met het oog op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid (zoals met de voorleesknop). De website had aandacht voor nieuws uit de regio’s. Gebruikers konden mee bepalen waarvoor het consumentenprogramma De inspecteur aandacht moest hebben. De slotdag van de eindejaarstop 1000 klassiekers viel op 31 december. Toen haalde de site 58.051 unieke bezoekers. Op 10 juli 2015 lanceerde Radio2 Aha.radio2.be als digitaal platform met creatieve ideeën en praktische informatie bij het dagelijkse leven. De tips werden ook verspreid via de sociale media. De website bereikte gemiddeld 3.370 unieke bezoekers per dag (Bron: Comscore). Vanaf 29 juni bood VivaVlaanderen.be muziekfragmenten van 60 Vlaamse artiesten, en had daarnaast een eigen facebookpagina. Deze website bereikte gemiddeld 176 unieke bezoekers per dag (Bron: Comscore).

MNM.be bracht berichten die passen bij de leefwereld van de jonge luisteraars. MNM.be had gemiddeld 20.418 unieke bezoekers per dag (18.436 in 2014). Via de sociale media konden luisteraars hen mening delen over wat hun bezighield of over wat er op MNM te horen was. Die reacties werden actief gebruikt in programma’s zoals Generation M en Planeet De Cock. Als aanvulling bij het radioprogramma Generation M lanceerde MNM op 29 oktober GenerationM.be, een digitaal platform over jongerenthema’s (zoals seksualiteit, gezondheid, school/werk). De website bood ruimte aan interactie en co-creatie. Deze subsite haalde gemiddeld 7.779 unieke bezoekers per dag (Bron: Comscore).

De website van Studio Brussel werd vernieuwd en was mobiel beter te raadplegen dan voorheen. De website en de sociale media ondersteunden het radionet. Op de website vonden luisteraars extra achtergrondinformatie bij de programma’s, filmpjes, verslagen van evenementen en festivals.

Sommige concerten (zoals de Club 69-concerten) werden live gestreamd. Vorig jaar had Studio Brussel een aantal zeer succesvolle virale posts op facebook die veel trafiek naar de site leidden, dat was dit jaar veel minder het geval. Dit jaar werd veel minder de eigen site uitgespeeld, maar was Studio Brussel meer binnen de Facebook-omgeving zelf actief. Daar stond tegenover dat de berichten op de website eenvoudiger deelbaar werden voor gebruik op de sociale media.).

Per dag bereikte Klara.be 4.141 unieke bezoekers. Vooral met Klassiek leeft, Club Klara en Klara’s Top 100 werd via de sociale media de interactie met de luisteraar onderhouden.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.