1.1.6. Transversale domeinen

SD16: Nieuws is de kernopdracht van de openbare omroep. VRT nieuws informeert op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier. VRT Nieuws moet een betrouwbare en deskundige gids zijn die op een toegankelijke manier correcte en genuanceerde informatie en duiding verstrekt. Betrouwbaarheid, onpartijdigheid en geloofwaardigheid zijn kernwaarden van VRT Nieuws.

OD16.1: VRT Nieuws voert haar opdracht uit op een deontologisch verantwoorde manier, en dit met als basis het redactiestatuut en de deontologische code.

  • De deontologische adviesraad rapporteert jaarlijks over de opvolging van de deontologische code en geeft aan of een actualisering hiervan wenselijk is;

  • VRT Nieuws is transparant en fouten in berichtgeving worden rechtgezet en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie. 

OD16.2: VRT Nieuws waakt over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen. De VRT monitort dit in het kader van de doelstelling diversiteit (zie hoger).

OD16.3: VRT Nieuws waakt over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op dat minstens volgende elementen behelst:

  • een opleidingstraject voor iedere journalist waarin dossierkennis, specialisatie, interviewtechnieken, deontologie, beeldvorming en diversiteit prioritair zijn;

  • de transparantie van VRT Nieuws op het vlak van de organisatie en de werking;

  • de inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing van het nieuwsaanbod op basis van interne en externe studies;

  • de jaarlijkse rapportering over de waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT nieuwsaanbod.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. de deontologische adviesraad jaarlijks te rapporteren over de opvolging van de deontologische code en aan te geven of een actualisering hiervan wenselijk is;
  2. VRT Nieuws transparant te zijn en dienen fouten in berichtgeving rechtgezet te worden en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie;
  3. VRT Nieuws te waken over een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen en dient de VRT dit te monitoren;
  4. VRT Nieuws te waken over de kwaliteit van haar nieuws- en duidingsprogramma’s en maakt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst een geïntegreerd kwaliteitstraject op met opleidingstrajecten, transparantie in de werking, inhoudelijke en kwalitatieve bijsturing en een jaarlijkse rapportering over de waardering

 

De VRT stetlt dat VRT Nieuws in 2015 haar opdracht uitvoerde op een kwalitatieve en deontologisch verantwoorde manier, in overeenstemming met het redactiestatuut en de deontologische code.

1.       Rapportering deontologische adviesraad

De deontologische adviesraad rapporteert jaarlijks over de opvolging van de deontologische code en geeft aan of een actualisering hiervan wenselijk is; VRT Nieuws is transparant en fouten in berichtgeving worden rechtgezet en dit minstens op een speciale ‘erratapagina’ van Deredactie.

  • De deontologische adviesraad gaf in 2015 vijf formele adviezen aan het college van hoofdredacteurs:
    • één over gedrag op sociale media;
    • één over een cumulaanvraag van een collega;
    • één over de kritiek op het programma “De Afspraak”;
    • één over een nieuwe richtlijn voor gsm-gebruik binnen de VRT;
    • één over een analyse op Deredactie.be.

De deontologische adviesraad gaf daarnaast ook 69 informele adviezen aan de hoofdredactie, journalisten en programmamakers.

  • De deontologische adviesraad heeft een deontologische opleiding georganiseerd voor in totaal 73 journalisten.
  • Ook in 2015 voorzag de deontologische adviesraad in een 24-uurspermanentie via een eigen telefoonnummer dat wordt doorgeschakeld naar een lid van de raad met wachtdienst.
  • In 2015 werden er 17 deontologische tips verspreid over o.a. het gebruik van drones, berichtgeving rond terrorisme, over acties tegen besparingen op de VRT.

2.       Transparantie VRT Nieuws

Op de pagina “Rechtzettingen” van Deredactie.be publiceerde de hoofdredactie in 2015 twee rechtzettingen.

3.       Genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van alle Vlamingen

De VRT-nieuwsdienst leverde in 2015 inspanningen voor een genuanceerde beeldvorming en evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende bevolkingsgroepen in zijn programma’s. Ter illustratie enkele journaalitems uit 2015 met diversiteitsinsteek:

  • Mensen met een beperking: Tovertafel om mensen met dementie te prikkelen en te stimuleren, Belgisch bedrijf ontwikkelt braillejetons voor blinden, Betere begeleiding voor jongeren met autisme;
  • Mensen met migratie-achtergrond in voorbeeldrol: Amper 10 procent beroepsbevolking is ondernemer (bedrijfsleider van de Limburgse KMO Illumen, Nadia Sminate is eerste Vlaamse burgemeester van allochtone oorsprong);
  • Mensen op de vlucht: extra ondersteuning Kind en Gezin voor jonge vluchtelingengezinnen (met gezinsondersteuner Hossnia), huiselijke kerstsfeer voor asielzoekers in Brussel (kersttafel delen met vluchtelingen), Hoe voelt het om als asielzoeker in vreemd land aan te komen? (rollenspel op school als eye opener). 

4.       Kwaliteitscontrole 

In 2015 werden meer dan 50 opleidingen georganiseerd waaraan meer dan 350 medewerkers deelnamen.

Er werden opleidingen georganiseerd zoals storytelling, deontologische workshops en middagsessies met interne en externe sprekers over verschillende onderwerpen. Alle medewerkers van de nieuwsdienst kregen de gelegenheid om hieraan deel te nemen. Dit is slechts een greep uit het hele opleidingsaanbod.

In het najaar werden alle medewerkers uitgenodigd op een brainstormdag met als thema ‘Newslab’. Diverse gastsprekers uit binnen- en buitenland hebben er verschillende aspecten van het nieuws en de organisatie toegelicht.

De waardering van de Vlaamse mediagebruiker over het VRT-nieuwsaanbod in 2015 bedroeg 8,2.

Enkele voorbeelden:

  • Eén: Het Journaal van 19uur (8,3), De zevende dag (7,8), Volt (8,2), Koppen XL (8,4)
  • Canvas: Panorama (8,4), Reyers Laat (8,1), Terzake (8,1), Vranckx (8,6)
  • Radio: De Ochtend (Radio 1) (7,6), radionieuws (8,2)

Een uitgebreid overzicht van het nieuwsaanbod van de VRT en hun waardering is terug te vinden in bijlage 14. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD17: VRT Nieuws brengt nieuws en duiding voor alle Vlamingen en besteedt daarbij extra aandacht aan het informeren van kinderen en jongeren met een actueel en kwaliteitsvol nieuws- en informatieaanbod. VRT Nieuws besteedt bovendien een relevant gedeelte van haar aanbod aan buitenlandse en Europese berichtgeving. VRT Nieuws doet ook aan onderzoeksjournalistiek. Bij grote gebeurtenissen zal de VRT de kijker meer diepgaand informeren met extra achtergrond.

OD17.1: VRT Nieuws bereikt een zo groot mogelijk en een zo gevarieerd mogelijk publiek.

  • VRT Nieuws zal met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars bereiken;

  • VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken;

  • VRT Nieuws brengt een online aanbod via deredactie.be.

OD17.2: VRT Nieuws heeft een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenlandberichtgeving en internationale duiding.

  • VRT Nieuws maakt binnen het jaar de na inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan;

  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals;

  • Op haar televisienetten wijdt VRT Nieuws naast buitenlands nieuws in de journaals, ook afzonderlijke programma’s aan buitenlandberichtgeving.

OD17.3: Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek krijgen een structurele plaats binnen VRT Nieuws.

  • VRT Nieuws maakt minstens 10 eigengemaakte televisiereportages  per jaar;

  • VRT Nieuws heeft een jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst een plan klaar om onderzoeksjournalistiek aan te moedigen en te implementeren, zodat onderzoeksjournalistiek in meerdere programmaonderdelen aan bod komt.

Om deze maatstaf te behalen, dient:

  1. VRT Nieuws met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag 80% van de VRT-luisteraars te bereiken;
  2. VRT Nieuws met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op zijn televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers te bereiken;
  3. VRT Nieuws een online aanbod te brengen via deredactie.be;
  4. VRT Nieuws binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze overeenkomst hiervoor een plan te maken.

 

1.       VRT Nieuws bereikt met zijn nieuwsbulletins op de diverse radiokanalen per dag gemiddeld 80% van de VRT-luisteraars.

Deze doelstelling werd door de VRT in 2015 behaald. Per dag luisterden gemiddeld 94,8% van de VRT-luisteraars in 2015 naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten. Dit blijkt uit de CIM-cijfers voor 2015. Dit betekent dat deze doelstelling in 2015 behaald werd.

De cijfers in de tabel zijn gemiddelde weekcijfers per maand. Doordat het bereik van de radionetten in golven gemeten wordt, zijn cijfers week per week niet mogelijk. 

Tabel 18: Percentage VRT-luisteraars die naar de nieuwsuitzendingen op de VRT-radionetten luisteren.

PeriodePercentage
januari - maart95
april - juni94,4
juli - augustus-
september - december95,1
gemiddeld94,8

Bron: de CIM-Radiostudie, norm: minimum 10 minuten luisteren op dagbasis. De CIM Radiostudie werd in 3 golven uitgevoerd: golf 1 van januari t.e.m. maart, golf 2 van april t.e.m. juni, golf 3 van augustus t.e.m. december. Voor de maanden juli en augustus zijn er geen cijfers beschikbaar omdat er in die maanden geen veldwerk werd uitgevoerd. 

 2.       VRT Nieuws zal met de totaliteit van haar journaals en duidingsprogramma’s op de televisiekanalen gemiddeld per dag 60% van de VRT-televisiekijkers bereiken.

De VRT voldeed in 2015 aan deze doelstelling. Per dag keken gemiddeld 70,5% van de VRT-kijkers in 2015 naar een Journaal of een duidingsprogramma.

In bijlage 15 is een overzicht van de cijfers op dagbasis terug te vinden. 

Tabel 19: Percentage  VRT-kijkers dat naar een journaal of duidingsprogramma kijkt op de VRT-netten

MaandPercentage
januari74,7
februari71,3
maart71,2
april70,4
mei70
juni71,3
juli68,2
augustus68,1
september68,8
oktober69,3
november73,2
december69,7
gemiddeld70,5

Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: minstens 25% van de uitzending gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen) 

 

3.       VRT Nieuws brengt een online aanbod van via Deredactie.be.

Deredactie.be haalde in 2015 gemiddeld 277.773 unieke bezoekers per dag.

Buitenlandberichtgeving

VRT Nieuws had een specifieke, permanente en evenwichtige aandacht voor buitenland-berichtgeving en internationale duiding.

  • De VRT-Nieuwsdienst bood in 2015 nieuws over en duiding bij de gebeurtenissen in het buitenland. Buitenlandse berichtgeving bestond uit berichten van internationale nieuwsorganisaties, verslagen van eigen VRT-correspondenten en langere reportages van buitenlandse omroepen. Dat deed ze in de Journaals, radiobulletins of online maar ook in afzonderlijke programma’s zoals Koppen (XL) (Eén), Terzake (Canvas), Panorama (Canvas) en Vranckx (Canvas). Het maandelijks programma Villa Politica Europa had aandacht voor de Europese politiek.
  • VRT Nieuws rapporteert tweejaarlijks over de evolutie van het aandeel buitenlandberichtgeving in haar journaals. Uit interne metingen (op basis van steekproeven verspreid over het hele jaar) bleek dat in 2015 gemiddeld 35,5% van de items in Het journaal van 19 uurover nieuws uit het buitenland ging.
  • Het budget voor buitenlandse correspondenten werd vanaf 2015 op een andere manier ingezet: de vaste correspondentschappen in Peking en Washington werden stopgezet en het systeem van pop-upcorrespondenten werd verder uitgerold. Daardoor kon er meer aandacht gaan naar andere continenten en kon thematisch aanbod beter uitgewerkt worden. Op die manier had VRT Nieuws tijdelijke correspondenten, zoals voor de thema’s deradicalisering, de vluchtelingenroute, de terreurorganisatie IS en de millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties.

Een overzicht van de pop-upcorrespondenten in 2015 is opgenomen in bijlage 16.

Diepgravende reportages en onderzoeksjournalistiek

Volgens de VRT streven ze voor alle programma’s van VRT nieuws ernaar om de Vlaming zo volledig mogelijk te informeren op een objectieve en toegankelijke manier. Via de duidingsprogramma’s zorgen ze ervoor dat onderwerpen verder toegelicht en uitgediept worden. VRT Nieuws bleef ook in 2015 inzetten op onderzoeksjournalistiek door het in 2012 terzake opgemaakte plan uit te voeren. VRT-nieuws maakte in 2015 diepgravende reportages voor programma’s als Panorama, Volt en Koppen. Daarnaast kwamen er ook diepgravende reportages aan bod op de radio.

  • Panorama bracht in 2015 op Canvas 11 reportages, met onderzoek en diepgravende journalistiek in een veelheid van domeinen zoals ‘Gemakkelijk Gezond’, ‘Mijn Jihad’, ‘Chronische Lyme’ en ‘Zo werkt het niet’.
  • Onderzoek en diepgravend werk was er ook in andere programma’s zoals Koppen en Volt (Eén).  
    • Een greep uit het aanbod van het magazine Koppen: ‘Weg met afval’, ‘Uitgedokterd’, of ‘De Verdeelde Klas’.
    • In de voorjaarsreeks van het discussie- en consumentenprogramma Volt ging het onder ander over onveilige seks op muziekfestivals, verkoop van dure smartphone’s aan kinderen, het effect van neuspleisters bij sporten, het aantal oplaadpalen voor elektrische auto’s in Vlaanderen ...
    • Terzake op Canvas bracht naast achtergrond en duiding bij het nieuws van de dag ook eigen onderzoek. Enkele voorbeelden: ‘Fijn stof’, ‘Koranscholen’ en ‘de nieuwe drug GHB’
    • Ook op radio werden een aantal diepgravende/onderzoeksjournalistieke verhalen gebracht onder meer: ‘Details over besparingsplannen bij Defensie onthuld’, ‘Ruim 15.000  jongeren verliezen hun inschakelingsuitkering’ en ‘800.000 legale wapens in omloop in België’.

De uitgebreide lijst van reportages is opgenomen in bijlage 17.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD18: De VRT informeert in de breedte en in de diepte over cultuur in Vlaanderen, en werkt hiervoor samen met een brede waaier aan culturele instellingen en mediapartners. De VRT kadert de Vlaamse cultuur internationaal en draagt bij tot de uitstraling van de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland.

OD18.1: De VRT bewaakt de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur.

OD18.2: De VRT brengt verslag uit over en helpt de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen.

  • Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland.

  • Cobra brengt 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht via een mix van TV- en online aanbod.

OD18.3: De VRT werkt inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gaan daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseert de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT continueert samenwerking met het culturele veld en breidt het uit waar nodig.

  • Alle VRT-netten verlenen via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners.

  • De VRT participeert jaarlijks in 10 crossmediale projecten waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners.

  • De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners.

  • Jaarlijks organiseert de VRT in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. de balans tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur te bewaken;
  2. Via EBU-partners een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland te verspreiden;
  3. Via Cobra 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht te brengen via een mix van TV- en online aanbod;
  4. Via alle VRT-netten via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners te verlenen;
  5. jaarlijks in 10 crossmediale projecten te participeren waaraan VRT-netten, meerdere cultuur- en mediapartners kunnen participeren. De medewerking van minstens één generalistisch net zorgt voor voldoende aandacht die leidt naar het aanbod op Cobra en naar de informatiekanalen van de partners;
  6. een intern productiehuis te hebben dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de VRT-netten en de motor is voor crossmediale samenwerking met culturele partners;
  7. in samenwerking met het departement CJSM en Cultuurnet Vlaanderen minstens één ’cultuursalon’ te organiseren, waar VRT medewerkers en culturele partners rond een actueel thema debatteren en opportuniteiten voor samenwerking verkennen.


De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het stopzetten van Cobra.be als afzonderlijk thematisch online aanbod. Hierdoor is de opdracht van Cobra om 12 keer per jaar een culturele actor uit het buitenland onder de aandacht te brengen en de opdracht om bij de 10 crossmediale projecten voldoende aandacht te hebben voor het aanbod op Cobra overgenomen door Canvas.

De VRT stelt dat ze de balans bewaakte tussen verbreding en verdieping en tussen de populaire en de minder bekende vormen van cultuur. Elk net programmeerde bijdragen over cultuur op maat van zijn publiek en de netten stemmen hiervoor onderling af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken een deelsectoren te bereiken en te bedienen.

Die coördinatie en afstemming gebeurt binnen de wekelijkse Centrale Cultuur Cel (CCC), waar verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten elkaar wekelijks ontmoeten om hun plannen met betrekking tot culturele onderwerpen op elkaar af te stemmen. Naast intern overleg bestaat die vergadering ook uit de uitnodiging van een culturele partner, die hier met één voorstelling van zijn project binnen de muren van de VRT ineens alle redacties bereikt. In de keuze van de genodigden wordt gezocht naar diversiteit, ook over de jaren heen.

In deze tekst worden de belangrijkste punten aangehaald. Meer informatie is en achterliggende details zijn opgenomen in bijlage 18.

Verspreiding Vlaamse cultuur in het buitenland

Cobra.be en Canvas.be hielpen de verspreiding van de Vlaamse cultuur in het buitenland en de buitenlandse cultuur in Vlaanderen. Cobra volgde 3 Vlaamse kunstenaars in het buitenland en bracht daar online een beeldverslag van uit. Bijkomende aandacht werd gerealiseerd door tekstartikels over hun buitenlandse activiteiten. In de Blog ‘De Week van’ gaf Canvas.be wekelijks zijn blog uit handen. Zo waren er in 2015 ook 6 kunstenaars die vanuit het buitenland hun wedervaren correspondeerden in deze blog.

Cobra.be bleef tot eind augustus actief. Daarna werd de culturele opdracht van Cobra.be opgenomen in de kerntaken van Canvas. Canvas.be zette de partnerships verder in de mediaruil en gaf ook een nieuwe invulling aan aandacht voor kunst en cultuur in Vlaanderen en daarbuiten.

Canvas.be had 1 dossier rond een buitenlandse kunstenaar Stan Douglas. Verder waren er 17 specials rond buitenlandse kunstenaars in de vorm van aanbod van documentaires op Cobra.be en Canvas.be.

Via EBU-partners verspreidt de VRT een Vlaams cultureel aanbod in binnen- en buitenland. In 2015 werden concerten uitgewisseld met de EBU: Klara bood 23 concerten aan. Het overzicht is opgenomen in bijlage 18.  Daarnaast was er Vlaamse Kaai, het wekelijkse programma op Arte Belgique, dat Vlaamse kunstenaars in de kijker plaatst aan de hand van programma’s uit het VRT-Archief. Het programma liep in het voorjaar (tot juni 2015).

 

Samenwerking met cultuur- en mediapartners

De VRT werkte inhoudelijk, productioneel en communicatief samen met cultuur- en mediapartners. De VRT-netten gingen daarbij uit van eigen keuzes en verantwoordelijkheden, passend bij het medium radio, TV en online. Om wederzijds respect voor en inzicht in elkaars projecten, werking en doelstellingen te stimuleren, organiseerde de VRT op regelmatige basis een open dialoog met de sector. De VRT zette de samenwerking met het culturele veld verder.

 

Mediaruilen met cultuurpartners

Alle VRT-netten verleenden via mediaruilen advertentieruimte aan een grote diversiteit aan cultuurpartners. In 2015 werd voor een totaal van € 13.835.735 verruild.

Tabel 20: Overzicht bedragen mediaruilen per categorie voor 2015

Categorie
Film€ 1.293.090
Muziek€ 8.422.770
Tentoonstelling€ 1.039.655
Theater€ 2.278.285
Beurzen€ 179.525
Combinatie€ 194.250
Uit in Vlaanderen€ 304.560
Andere€ 123.600
Totaal€ 13.835.735

Crossmediale projecten

De VRT werkte ook projectmatig samen met culturele partners en maakte er door de onderlinge coördinatie van enkele netten een crossmediaal project van. Van de talrijke dergelijke initiatieven worden er hier enkele vermeld:

  1. Mons 2015
  2. Gedichtendag
  3. Waterloo 2015
  4. Beste Buren
  5. Heerlijk Helder
  6. De Gouden Boekenuil en de Boekenweek
  7. Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België
  8. Internationaal Filmfestival van Gent
  9. De Boekenbeurs
  10. Europalia Turkije
  11. De Week van het Nederlands

 Intern productiehuis

 De VRT heeft een intern productiehuis dat zich bekwaamt in de productie van programma’s over cultuur en kunst voor de verschillende VRT-netten. Dit productiehuis is ook de centrale motor voor de crossmediale samenwerking met culturele partners.

Cultuursalon

De ‘cultuursalons’ werden in 2015 onder verschillende vormen ingevuld.

Er was één ‘Focusgroep’, waarin telkens een viertal managers van de VRT in dialoog gingen met een achttal vertegenwoordigers uit het boekenvak. De dialoog werd afgesloten met een aantal concrete aandachtspunten. De aandachtspunten zijn binnen de VRT gecommuniceerd aan het management van Media en Productie en dienen als leidraad voor bijsturingen in het aanbod.

In navolging van ‘Het Groot Onderhoud’ (2014) was er in januari 2015 een workshop voor ca 100 vertegenwoordigers van de Erfgoedsector die uitmondde in een pitching sessie (mei 2015), waar 10 organisaties een project voorstelden aan vertegenwoordigers van alle VRT-merken en waar alle inzenders feedback kregen tijdens ‘speeddates’ met programmamakers.

Canvas organiseerde op 1 juni 2015 een informatieavond rond zijn nieuwe aanbod en de plaats van cultuur daarin. Canvas gaf daar meteen ook aan dat het een nieuwe vorm van samenwerking nastreefde met de culturele partners en nodigde hen uit om daarover te reflecteren en voorstellen te formuleren.

  

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaams minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.

 

 

SD19: De VRT is het grootste podium voor en de grootste producent van audiovisueel cultuur- en kunstaanbod in Vlaanderen. Registraties van voorstellingen, concerten en festivals vergroten hun toegankelijkheid. Met eigen evenementen en evenementen in samenwerking of in coproductie met derden, maakt de VRT kunst en cultuur aantrekkelijker voor een divers en breed publiek. De VRT documenteert het culturele erfgoed van Vlaanderen en is de hefboom voor kwaliteitsvolle en vernieuwende audiovisuele cultuurproductie.

OD19.1: De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • De VRT rapporteert jaarlijks over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.

  • De TV-netten brengen een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.

  • In het hoofdjournaal van televisie zitten op jaarbasis minstens 200 cultuuritems.

  • De VRT besteedt in haar aanbod gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.

OD19.2: De VRT attendeert de mediagebruiker op het culturele aanbod.  De VRT  stemt de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op mekaar af om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogt de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod.

  • De VRT investeert in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij brengen of introduceren het cultureel aanbod van de VRT via hun kanalen en sociale media bij doelgroepen, in het bijzonder bij jongeren en nieuwe Vlamingen.

OD19.3: De VRT stimuleert de cultuurparticipatie in Vlaanderen door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.

  • Tijdens het cultuurseizoen heeft de VRT één wekelijks programma dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie.

  • De radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara organiseren jaarlijks één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.

  • Cobra introduceert jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.

  • Ketnet heeft in haar programmatie ook een cultuuraanbod gericht op kinderen.

OD19.4: De VRT stimuleert de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector,  en maakt deze toegankelijk voor een breder publiek.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten.

  • De VRT registreert jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen.

  • Canvas investeert in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires.

    • Canvas brengt wekelijks cinefiele nationale en internationale film.

    • Canvas brengt jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben.

  • Klara programmeert dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland.

  • Klara realiseert minstens 2 coproducties per jaar.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. brede en kwaliteitsvolle culturele informatie te brengen op alle radio- en televisienetten en online.
  2. jaarlijks te rapporteren over de waardering van haar cultuurprogramma’s op TV.
  3. Via de TV-netten een gevarieerd gamma aan cultuurprogramma’s te brengen waarmee ze op gemiddelde weekbasis 25% van de Vlaamse bevolking bereiken.
  4. In het hoofdjournaal van televisie op jaarbasis minstens 200 cultuuritems te hebben.
  5. in haar aanbod gepaste aandacht te besteden aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse en wereldgeschiedenis.
  6. een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en -merken en op de communicatiekanalen van culturele partners te programmeren die de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod verhogen
  7. in betrouwbare cultuurambassadeurs te investeren
  8. de cultuurparticipatie in Vlaanderen te stimuleren door de mediagebruiker, o.a. via het Uitnetwerk van de Vlaamse Overheid, uit te nodigen deel te nemen aan culturele evenementen en projecten met de culturele partners.
  9. Tijdens het cultuurseizoen één wekelijks programma uit te zenden dat de mediagebruiker  attendeert op de culturele agenda en op de eigen programmatie
  10. Via de radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara jaarlijks één evenement te organiseren dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakt voor een breed publiek.
  11. Via Cobra jaarlijks 5 tijdelijke interactieve projecten te introduceren waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod.
  12. In de programmatie van Ketnet ook een cultuuraanbod gericht op kinderen te hebben
  13. minstens 10 Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten te registreren.
  14. jaarlijks minstens 200 concerten voor uitzending op alle radionetten samen te registreren.
  15. Op Canvas jaarlijks minstens één nieuwe reeks auteursdocumentaires te brengen
  16. Op Canvas wekelijks cinefiele nationale en internationale film te brengen
  17. Op Canvas jaarlijks minstens 15 nieuwe uitzendingen te brengen die achtergrondinformatie verschaffen over culturele stromingen, actuele trends of kunstenaars en artiesten en die een archiefwaarde hebben
  18. Op Klara dagelijks minstens één live-concertopname uit binnen- of buitenland te programmeren
  19. Op Klara minstens 2 coproducties per jaar te realiseren.

De VRT rapporteert het volgende over deze maatstaf:


De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het stopzetten van Cobra.be als afzonderlijk thematisch online aanbod. De opdrachten van Cobra om 5 tijdelijke interactieve cultuurprojecten te brengen, wordt stopgezet. Bovendien worden er in plaats van 1 uitzending per dag op Klara van een live-concertopname uit binnen- of buitenland 3 tot 4 concertopnames per week op Klara geprogrammeerd.

Brede en kwaliteitsvolle culturele informatie

De VRT brengt brede en kwaliteitsvolle culturele informatie op alle radio- en televisienetten en online.

  • In 2015 bedroeg het gemiddelde waarderingscijfer voor de cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten 8,1 op 10. De mediagebruiker waardeert de cultuurprogramma’s. 

Tabel 21: Waardering cultuurprogramma’s VRT op televisie:

 

Jan

Feb

Maa

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

CUM

schaal 10

8,3

8,1

8,3

8,2

8,1

8,1

8,0

8,0

8,1

8,2

8,2

8,2

8,1

Bron: Waarderingsmonitor, wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van de VRT

  • Het gamma van cultuurprogramma’s op de VRT-televisienetten was in 2015 zeer gevarieerd, gaande van programma’s over de podiumkunsten (zoals bvb. concerten van klassieke en moderne muziek, theater en circus), over de beeldende kunsten, taal, films tot Vlaamse fictie, ...

De definitie van cultuur in de beheersovereenkomst is als volgt: Audio- of audiovisuele programma’s, producten en bijdragen over podiumkunsten (waaronder onder meer opera, ballet, concerten van klassieke en moderne muziek, folk, kleinkunst etc, theater, circus, cabaret, enzovoort), volkscultuur (materieel en immaterieel erfgoed), amateurkunsten, kunstuitingen uit het socio-culturele veld, beeldende kunsten, humane wetenschappen (literatuur, taal, geschiedenis), mode en design, architectuur en urbanisme, cultureel en culinair toerisme, en over culturen en cultuuruitingen van andere volkeren en/of gemeenschappen. Film (cinefiele film, kortfilm, waarheidsgetrouwe verfilmingen of tv-registraties van werken uit de Vlaamse, Nederlandse of de wereldliteratuur en filmklassiekers). Kwalitatief hoogstaande Vlaamse fictie 

In 2015 had elk VRT-net, op maat van zijn mediagebruikers, kwaliteitsvolle redactionele aandacht voor cultuur, meestal verweven in hybride programma’s, wat garant stond voor een groot bereik. De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie door vanuit de culturele agenda te vertrekken. Enkele netten hadden daarenboven specifieke cultuurprogramma’s

Bijlage 19 geeft een overzicht van het bereik van de VRT-cultuurprogramma’s op weekbasis. 

Tabel 22: Bereik cultuurgamma (% van Vlaamse bevolking)

 

Jan

Feb

Maa

Apr

Mei

Jun

Jul

Aug

Sep

Okt

Nov

Dec

CUM

%

48

41,8

38,1

35,2

43

36,9

33

35,3

26,5

42,6

45,1

51

39,9

Bron: de CIM-Audimetriestudie, norm: 15’ consecutief gekeken, lineair of op aanvraag (binnen 7 dagen)

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft een steekproefsgewijze controle uitgevoerd voor de periode in juli en december 2015.

Hieruit blijkt dat de uitzendingen die door de VRT overgemaakt zijn voor die periode overeenkomen met de beeldopnames van de steekproef van de Vlaamse Regulator voor de Media. Dit is gemeten door een vergelijking te maken tussen de ontvangen gegevens en de beeldopnames opgenomen door de Vlaamse Regulator voor de Media. De overgemaakte data waren gelijk aan de controledata van de VRM. 

  • De journaals op radio en televisie volgden de culturele agenda en berichtten dagelijks over culturele evenementen. De hoofdjournaals van televisie (13u ,  19u en Het journaal laat) brachten in 2015 674 unieke cultuuritems (norm: 200 items), waarin rekening gehouden werd met de culturele diversiteit, zodat zowel evenementen met een grote publieke weerklank als presentaties voor de doorwinterde cultuurliefhebber aan bod kwamen. Onder ‘uniek’ wordt verstaan dat items die meerdere keren werden uitgezonden in verschillende hoofdjournaals, maar één keer geteld worden.
  • De VRT besteedde in haar aanbod ook gepaste aandacht aan belangrijke herdenkingsmomenten in de Vlaamse- en wereldgeschiedenis. Dat deed ze in items in tal van nieuws- en andere programma’s en in specifieke programma’s. Eén van de grootste producties op dat vlak in 2015 was ongetwijfeld de 30.000ste Last Post.

Afstemming van cultuuraanbod en aandacht op het cultuuraanbod

De VRT stelt dat ze de aandacht voor de culturele agenda op de verschillende netten en merken op elkaar afstemde om zo de grootste diversiteit aan doelpublieken en deelsectoren te bereiken en te bedienen.

  • De coördinatie en afstemming van de cultuurplannen van de verschillende netten en merken op elkaar gebeurde in 2015 binnen de Centrale Cultuur Cel (CCC), waar de verantwoordelijken van alle relevante VRT-netten aan deelnemen.
  • Een gerichte promotie en crosspromotie op de VRT-netten en –merken en op de communicatiekanalen van culturele partners verhoogde de vindbaarheid en het bereik van het specifieke cultuuraanbod. Deredactie.be verwees voor achtergrondinformatie en film- en boekrecensies door naar Cobra.be.
  • De VRT investeerde in betrouwbare cultuurambassadeurs. Zij hebben een duidelijke VRT-signatuur en zijn ook een erkende autoriteit op het vlak van cultuur, binnen hun medium én daarbuiten, zelfs buiten de VRT. Cultuurliefhebbers hebben vertrouwen in hun smaak, oordeel en expertise en hebben aan die cultuurambassadeurs een gids in het grote aanbod, nationale en internationaal. Het investeren in cultuurambassadeurs is een project dat zich over de VRT-netten heen uitspreidt. De cultuurambassadeurs van 2015 bestonden uit: Chantal Pattyn, Ward Verrijcken, Friedl’ Lesage, Tom De Cock, Thomas Vanderveken, Katelijne Boon, Kurt Van Eeghem, Annemie Tweepenninckx, Vincent Verhelst, Kamagurka, Ruth Joos, Kirsten Lemaire.

Cultuurparticipatie

In 2015 had elk VRT-net, op maat van zijn mediagebruikers, kwaliteitsvolle redactionele aandacht voor cultuur, meestal verweven in hybride programma’s, wat garant stond voor een groot bereik. De VRT stimuleerde de cultuurparticipatie door vanuit de culturele agenda te vertrekken.

  • Naast de inhoudelijk hybride programma’s hadden enkele netten ook een vaste wekelijkse afspraak met de cultuurliefhebber. In deze programma’s werd expliciet ingespeeld en gerefereerd naar de culturele agenda van Vlaanderen en het buitenland. Deze programma’s waren vooral in het cultuurseizoen actief, omdat de culturele agenda dan de nodige variatie bood. Enkele voorbeelden zijn Bar du Matin (Radio1) dat integraal uit cultuuritems bestaat, Pompidou (Klara) als dagelijkse ontmoeting met de wereld van de kunst, en De Canvasconnectie met portretten van kunstenaars.
  • De radionetten Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara organiseerden elk minstens één evenement dat een cultureel thema of een muziekgenre toegankelijker maakte voor een breed publiek. Enkele voorbeelden:
  • Radio 1: Het Land van de Nieuwsgierigheid, Het Beste Boek
  • Radio 2: de 100ste geboortedag van Frank Sinatra, Een thuis voor een beeld;
  • Klara: Klara in de Singel, Iedereen Klassiek;
  • Studio Brussel: Week van Eigen Kweek, Kunstbende;
  • MNM: WoordSlam, Boekenbeurs.
  • Cobra.be introduceerde 6 tijdelijke interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeerde met eigen aanbod, namelijk Gedichtendag, Cobra’s Classic Battle, De zes/les six, Publieksprijs van de Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België, Mount Olympus van Fabre op de première in Berlijn:
  • Voor Gedichtendag konden personen hun gedicht insturen om te verspreiden via Cobra.be.Naar aanleiding van de Koningin Elisabethwedstrijd konden jongeren een videofragment met een viool- of cellopresentatie insturen (Classic Battle).
  • Cobra.be en Musique 3 stelden een ‘schaduwjury’ samen voor de Koningin Elisabethwedstrijd. De zes/les six werd samengesteld uit conservatoriastudenten. Zij gaven hun mening over de prestaties van de deelnemers aan de muziekwedstrijd.
  • Cobra.be opende een pagina waar de mediagebruikers hun favoriete muzikant van de Koningin Elisabethwedstrijd konden aanduiden.
  • Voor de voorstelling Mount Olympus van Fabre in Berlijn lanceerde Cobra een Twitteroproep waarbij de berichten online werden geplaatst.
  • Canvas.be organiseerde in het kader van de Boekenbeurs van Antwerpen #dezinvan. Bij dat interactieve project konden surfers hun favoriete zin uit een boek posten op de site.
  • Ketnet had in 2015 verschillende programma’s over cultuur gericht op kinderen, zoals Kapitein Winokio’s grote notenboot; Sprookjes van Grimm, Missy Mila, etc.; Mijn Kunst is Top; Symfollies. Ketnet had ook bijzondere aandacht voor de animatiefilm en –reeksen.

 Cultuurproductie

De VRT stimuleerde volop de cultuurproductie in Vlaanderen, al dan niet in samenwerking of coproductie met de sector en maakte deze toegankelijk voor een breder publiek. De VRT deed dit onder meer door podiumvoorstellingen te registreren voor uitzending op radio, televisie en online.

  • De VRT registreerde 29 (norm: 10) Vlaamse voorstellingen, concerten of festivals voor uitzending op één van zijn televisienetten, zowel voor Eén (4) als voor Canvas (25). Omwille van de besparingen waren dit er minder dan in 2014.
  • De VRT registreerde 251 (norm: 200) concerten voor uitzending op alle radionetten samen: Radio 1 (39), Radio 2 (7), Klara (116), Studio Brussel (77), MNM (12). Omwille van de besparingen waren dit er minder dan in 2014.
  • Canvas investeerde in 2015 in de productie van onafhankelijke auteursgedreven projecten en in producties met cultuur als onderwerp .
    • Canvas participeert in en coproduceert jaarlijks meerdere Vlaamse auteursdocumentaires die ook mee gecoproduceerd worden door het VAF. In 2015 zond Canvas hiervan de volgende auteursdocumentaires uit: Feel My Love van Griet Teck (Wild Heart Productions); Carnotstraat 17 van Klara Van Es (Associate Directors) en Archibelge, een driedelige documentairereeks van Sophie Benoot, Gilles Coton en Olivier Magis (Offworld).
    • Canvas besteedde veel zorg aan de keuze van zijn wekelijks filmaanbod. In 2015 kon de Canvas kijker kennismaken met 90 cinefiele films van nationale of internationale origine (norm: 52).  Canvas besteedde in 2015 meer dan ooit aandacht aan de kortfilm, met vooral een focus op de Belgische productie. Er waren 19 kortfilms te zien. In bijlage 21 is een overzicht van de cinefiele films op Canvas terug te vinden.
    • Documentaire is meer dan ooit een focus voor Canvas. In 2015 zond Canvas 122 documentaires uit over muziek, kunst en cultuur. Canvas bestelde zelf 37 (norm: 15) nieuwe documentaires rond muziek, kunst en cultuur voor zijn programmaschema: Off the Record (8 afleveringen), Soundtrack (5 afleveringen), Archibelge (3 afleveringen), De Nada: (1), De Canvasconnectie (20).
  • Klara programmeerde dagelijks zowel volledige concerten als concertopnamen vermengd met studio-opnamen. Klara zond drie tot vier keer per week een live-concertopname uit binnen-of buitenland uit. De norm uit de beheersovereenkomst (1 per dag) werd als gevolg van de afspraken tussen de VRT en de Vlaamse regering bijgestuurd tot 3 à 4 per week.Klara zocht een evenwicht tussen eigen opnamen, met Vlaamse ensembles of met buitenlandse ensembles die in Vlaanderen optreden en buitenlandse opnamen, waarvoor het radionet samenwerkt met EBU partners. In het kader van enkele grote projecten organiseerde Klara ook zelf concerten met vooral Vlaamse uitvoerders: Maestro, Klara Live, Festival, en Scala.
  • Klara realiseerde 4 coproducties (norm: 2): Klara in de Singel, Klara Festival, Jazz Middelheim, Iedereen Klassiek.

 

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaams minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.

 

 
SD20: De VRT biedt toegang tot een divers, kwalitatief en deontologisch verantwoord sportaanbod. De VRT draagt – in samenwerking met verschillende actoren uit de sportwereld – bij tot de uitstraling van Vlaamse sportevenementen, clubs en topsporters in binnen- en buitenland. De VRT verkent samenwerkingsmogelijkheden met andere actoren om zo de toegang van de kijker tot sport op open net te maximaliseren.

OD20.1: De VRT brengt een divers aanbod van sporttakken en evenementen op radio, televisie en online.  Zij focust op sporten en evenementen met relevante Vlaamse deelneming en op Vlaamse evenementen met internationale uitstraling. Daarnaast waakt de VRT er ook over om niet enkel bekende of grote sporten te brengen, maar ook voldoende aandacht te besteden aan kleine(re) sport(takken).

  • De VRT biedt sport op radio en televisie in diverse genres aan:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding.

  • In de hoofdjournaals van televisie zit een vast sportblok.

  • De VRT zendt op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen).

  • In een vast slot op zondag brengt de VRT op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven.

  • De VRT evalueert het sportaanbod 1 keer per jaar.

OD20.2: De sportredactie werkt volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers.

OD20.3: De VRT waakt over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hanteert hoge normen inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen.

OD20.4: De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft.

OD20.5: De VRT overlegt minstens éénmaal per jaar met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.    

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. sport op radio en televisie in diverse genres aan te bieden:  live verslaggeving, magazines, nieuws en duiding;
  2. in de hoofdjournaals van televisie een vast sportblok aan te bieden;
  3. op televisie een wekelijks sportmagazine in prime time uit te zenden. De inhoud daarvan is afhankelijk van de rechtenverwerving (budget voor de rechten, opgelegde uitzendmodaliteiten, in te zetten middelen);
  4. In een vast slot op zondag op radio en televisie een relevante mix van sporten en evenementen te brengen, met minstens 30 verschillende sporten op jaarbasis, waaronder iedere week een bijdrage over zaalsporten, voor zover de VRT de rechten ervan heeft verworven;
  5. het sportaanbod 1 keer per jaar te evalueren;
  6. sportredactie volgens de principes van de deontologische code voor de bijdragen in het nieuws en volgens die van de programmacharterraad voor de andere programma’s te werken, met specifieke richtlijnen voor sportverslaggevers;
  7. te waken over de kwaliteit van haar sportprogramma's en hoge normen te hanteren inzake productionele en technische kwaliteit van de verslaggeving. De VRT houdt zich aan de EBU-richtlijnen;
  8. sportevenementen in Vlaanderen te ondersteunen door op te treden als hostbroadcaster voor evenementen die ook in het buitenland moeten worden uitgezonden en waarvoor de Vlaamse organisatoren een broadcaster nodig hebben om te kunnen deelnemen aan de competitie. De VRT doet dit binnen het kader van haar budgettaire mogelijkheden en voor zover ze de rechten heeft;
  9. minstens éénmaal per jaar te overleggen met Bloso, met Topsport Vlaanderen, de Vlaamse Sportraad en diverse federaties en organisatoren met het oog op samenwerking en informatie-uitwisseling.


De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het wekelijks vaste sportslot op zondagmiddag. Die uitzending zal niet meer elke week vast zijn, maar afhangen van de actualiteit en de beschikbare rechten.

De VRT stelt dat ze aan een divers aanbod van sporttakken en evenementen op radio, televisie en online brengt.

  • 44 verschillende sporttakken (overzicht zie bijlage 21) kwamen aan bod in het zondagse sportnieuwsmagazine Sportweekend. Op Radio 1 coverde de sportprogramma’s een 30-tal sporttakken en in Sporza op Zondag (televisie) werden 26 sporttakken behandeld. (Door de besparingen werd Sporza op zondag als vast slot geschrapt en werd enkel nog sport geprogrammeerd als er relevant aanbod was, wat betekent dat het aantal uitzendingen met bijna de helft verminderde).
  • Elke maandag wordt Extra Time uitgezonden waarbij er dieper wordt ingegaan op het voetbalweekend. Met de nodige kennis van zaken, passie voor sport en een flinke dosis humor wordt de voetbalactualiteit geanalyseerd.
  • De derde reeks van Karakters gaat opnieuw over zeven sporticonen. Zeven doordouwers, bevlogen talenten en kampioenen die alleen tevreden zijn met het allerhoogste resultaat, zowel in de sport als in het leven. Onder meer Michel Preud’homme, Delfine Persoone en Jacques Borlée laten in hun ziel kijken en tonen hun karakter.
  • In de vijfdelige documentaire Slijk worden vijf atleten gevolgd die allemaal een sport uitoefenen waarbij ze tot aan hun enkels in de modder staan: veldrijden, voetbal, veldlopen, zijspancross en drafrennen.
  • De vierdelige reeks Spul onderzoekt wat dopinggebruik met een sporter doet. In plaats van te oordelen of – wat doorgaans het geval is – te veroordelen, gaat Spul op zoek naar wat er met mensen gebeurt als ze zich aan doping wagen.
  • In Wetenschap redt de wereld gaat Jeroen Buyse op zoek naar topwetenschappers die oplossingen aanbieden voor de grote problemen waar mensen mee kampen zoals onder meer stress en doodgaan.

 

Werkingsprincipes van de sportdienst

De sportredactie werkte volgens het redactiestatuut met inbegrip van de deontologische code van de VRT-nieuwsdienst voor de sportbijdragen in de nieuwsuitzendingen en volgens het programmacharter voor de andere sportprogramma’s.

De sportredactie organiseerde in februari een profieldag waarop o.a. journalistieke aanpak en deontologie aan bod kwamen. Voorts was er deelname van eindredacteurs aan workshops sociale media, en integriteit/onpartijdigheid.

Kwaliteit van het aanbod

De kwaliteit van de sportprogramma's werd volgens de VRT in 2015 zorgvuldig bewaakt. De VRT hanteerde de normen van de EBU bij het uitvoeren van zijn producties, en innoveerde met het gebruik van minicamera’s bij de Zesdaagse van Gent; en van een 360-graden-camera tijdens de Ronde van Vlaanderen, de Memorial Van Damme en de Druivencross in Overijse.

Sportevenementen

De VRT ondersteunt sportevenementen in Vlaanderen. De VRT was host broadcaster van een hele reeks sportevenementen, zoals de Memorial Van Damme, de Vlaamse wielerklassiekers, thuismatchen van de Rode Duivels (in samenwerking met RTBF), de Europaleague (met RTL), de thuismatchen van de Belgische clubs in de Champions League volleybal, het Europees volleybalkampioenschap in Antwerpen, het WK BMX in Zolder, de finale van het WK korfbal in Antwerpen en de finale van de Davis Cup tennis in Gent.

Overleg met diverse partners

In december legde de VRT zijn aanpak en aanbod voor aan Sport Vlaanderen, Topsport Vlaanderen en de Vlaamse Sportfederatie. Doorlopend, door het jaar, had de VRT overleg met diverse federaties en organisatoren.

 

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaams minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD21: De VRT draagt bij tot actieve sportbeoefening en biedt een brede kijk op sport en gezondheid.

OD21.1: De VRT zal daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten te brengen zoals recreatie, gezondheid, ontspanning.

De VRT had in 2015 aandacht voor actieve sportbeoefening en bood een brede kijk op sport en gezondheid aan. De VRT bracht daartoe ook buiten de pure sportprogramma’s, in andere formats aspecten zoals recreatie, gezondheid en ontspanning aan.

Volgende programma’s en projecten werden in dit kader reeds opgezet en gerealiseerd:

Algemene programmering:

  • Vlaanderen vakantieland (met daarin meerdere reportages over fiets- en wandelvakanties)
  • In talkshows als Bart & Siska en Van Gils & Gasten kwamen bekende en minder bekende sporters over hun sport en passie getuigen
  • Ja Jan: verschillende actieve en sportieve uitdagingen voor de presentator
  • Ook getest op Mensen
  • Via Annemie over Delfine Persoone

·         Projecten:

  • Merci Merckx: De VRT maakte een vijfdelige reeks rond de 70ste verjaardag van Eddy Merckx
    • Afspraak in Rio over sporters die zich voorbereiden op de Olympische Spelen
    • Jonge Benen (over beloftevolle wielrenners)
  • Daarnaast was er uiteraard ook live sport: onder andere veldrijden, wielrennen en de wedstrijden van de Rode Duivels

·         Ook Ketnet zette de jonge generatie aan tot sportbeoefening. Enkele voorbeelden van programma’s, projecten en reportages die bijdragen tot actieve sportbeoefening, maar ook tot recreatie, gezondheid, ontspanning,…

  • Broodje Kaas: aanzetten tot gezonde voeding
  • Helden: aanzetten tot beweging (buitenspelen, creatieve sporten) en een Heldendag vol fysieke activiteiten in Bokrijk
  • Een gratis Ketnet Zomertour in alle provincies, met springkastelen en dansmomenten met het hele publiek
  • Stambosevenement met steltlopen, katapultschieten en dansen
  • Dag van de sportclub
  • Buitenspeeldag
  • Ketnet Musical: dansaudities
  • Kingsize Live dat in het teken stond van sport toen bijvoorbeeld Niels Albert te gast was.
  • Reportagereeks Viva Bomma: grootouder en kleinkind gingen samen (sport)hobby beoefenen. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.