1.1.2. Radio

SD8: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende behoeften van de Vlamingen.

OD8.1: Radio 1 is een open informatienet dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt. De actualiteit is ingebed in een bredere programmamix met een eigen, herkenbare muzieklijn. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Radio 1 is er voor de nieuwsgierige luisteraar die mee wil zijn met de actualiteit en meer wil weten. Op de mediakaart richt het net zich vooral op het segment meer weten.

Radio 1 wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

 

OD8.2: Radio 2 is een breed familienet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt voor de luisteraar. Het is als groot radionet verankerd in Vlaanderen met een mix van informatie - met veel aandacht voor de regio - en ontspanning met een uitgesproken Nederlandstalig muziekprofiel. Daartoe ontkoppelt Radio 2 haar uitzendingen om specifieke informatie te brengen over de verschillende regio’s, namelijk Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Brussel, West-Vlaanderen.      

Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de Mediakaart, maar richt zich vooral op huiselijkheid, vertrouwen en genieten.

 

OD8.3: Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.

Studio Brussel is jong van geest en richt zich op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart.
 

OD8.4: MNM is een toegankelijke instapradio die de jonge luisteraar (inclusief nieuwe Vlamingen) en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant en betrouwbaar informatief aanbod brengt. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten.

MNM is ook een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken.

 

OD8.5: De MNM-beleving wordt ook doorgetrokken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.

 

OD8.6: Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara creëert een slowzone waar plaats is voor de essentie en waar men kan genieten van klassieke muziek en jazz. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.

Klara richt zich op de klassieke muziekliefhebbers en cultuurliefhebbers in Vlaanderen. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten.

 

OD8.7: Klara Continuo brengt continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek.

 

OD8.8: Nieuws+ brengt permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal.

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. Radio 1 te profileren als nieuws- en informatiekanaal. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid,
  2. Radio 2 te profileren als brede familiezender met alle segmenten op de Mediakaart, maar vooral te richten naar huiselijkheid, vertrouwen en genieten. Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.
  3. Studio Brussel te profileren als jong van geest en de zender te richten op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart. De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.
  4. MNM te profileren als een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken. Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
  5. MNM-beleving door te laten trekken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.
  6. Klara als klassieke muziekzender een blik te laten bieden op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.
  7. Via Klara Continuo continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek te brengen.
  8. Via Nieuws+ permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal te brengen.

De VRT stelt algemeen dat VRT radio is er voor iedereen in Vlaanderen. De radio behoudt zijn sterke positie, met ruim drie miljoen luisteraars per dag,  dankzij duidelijke geprofileerde netten. In een snel veranderende mediacontext blijven ook jonge luisteraars geboeid door radio, omdat zeker onze jonge radionetten, MNM en Studio Brussel het medium radio overstijgen en alle platformen (online, apps, video, televisie, social media, events)  inzetten om de band met de luisteraar te versterken.

Radio is een dynamisch medium en radionetten blijven inzetten op continue vernieuwing. Zo werden in 2013 tal van nieuwe programma’s gelanceerd als Bonus (Radio 1), Frituur De Wereld (Radio 2), UrbaNice (MNM) of Linde Late Night (Studio Brussel).

Klara werd in 2013 grondig vernieuwd. De klassieke en culturele zender van de VRT kreeg in september 2013 een nieuw programmaschema. Klara veranderde niets aan haar aanbod maar wel aan de beleving ervan. Klara wil ‘slow’ radio zijn, met respect voor het bioritme en de behoeften van de luisteraars.

In het najaar van 2013 werd ook bij Radio 1 een vernieuwingstraject gestart, vanuit de  inzichten uit het Memo onderzoek. Het ging om vernieuwingen in het programmaschema en de uitstraling van Radio 1. Tegelijkertijd was er ook een grondig kwaliteitstraject in volle voorbereiding.

Enkele radionetten lanceerden nieuwe succesvolle events zoals Klara’s Top 100 in Concert, of Schrijver zoekt Zanger (Radio 1) terwijl andere radionetten beproefde formules opnieuw heruitvonden, zoals Music For Life bij Studio Brussel of MNM Marathonradio.

VRT radio stimuleerde de creativiteit en scherpte de radioskills van zijn medewerkers aan via inspirerende sessies als de Wild Radio Day, met internationale input en  uitstraling. Ook bij  Radio 2 liep een kwaliteitstraject.

Samenwerking met jong radiotalent was er via reeksen als The Wild Bunch (Studio Brussel) maar ook via initiatieven als Strak FM, een pop-up radiostation waarbij studenten zelf op locatie radio maken met ondersteuning van VRT. 

In samenwerking met diverse partners werd ook gestart met de voorbereidingen van twee grote events die in 2014 plaatsvinden in het kader van 100 jaar radio.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de profilering van elk radionet. Het volledige radiorapport is terug te vinden in bijlage 10. 

1. Profilering Radio 1 als nieuws- en informatiekanaal

De missie van Radio 1 is om een open informatienet te zijn dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt en dat mensen inspireert in hun denken en voelen.

Radio 1 richt zich vooral op het segment “meer weten” (van de mediakaart)[1] en wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

 

Profiel Radio 1
Volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
Radio 1 (PPM 2013) 2,2 6,5 15,5 6,5 53,3 15,2

Kernwaarden van Radio 1 zijn: openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Met cruciale programma’s als De Ochtend en Vandaag bleef Radio 1 hét informatienet, met feiten en duiding bij grote nieuwsmomenten. In het najaar van 2013 werden de actuaprogramma’s tijdens het weekend opgefrist met eigen accenten op zaterdag (Bonus) en zondag (Dageraadplaats). Ook cultuur bleef zeer belangrijk bij Radio 1. Zo kreeg cultuur uitgebreid aandacht in het dagelijkse programma “Joos” en in het wekelijkse programma “Touché”. Een sterkte troef bleef ook nog steeds de live sportverslaggeving in Sporza.

In 2013 toonde Radio 1 haar online relevantie aan met een grote toename in aanwezigheid op sociale media door zowel de zender als de luisteraars. Vooral het interactieve programma Hautekiet zette expliciet in op sociale media en verzorgde een sterke digitale, visuele en online uitwerking van haar thema’s en onderwerpen.  


[1] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-radionetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

2. Profilering Radio 2 als brede familiezender

De missie van Radio 2 is om een optimistisch ontspanningsnet te zijn dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de mediakaart, maar richt zich vooral op “huiselijkheid”, “vertrouwen” en “genieten”. Uit onderzoek blijkt dat Radio 2 naast deze segmenten ook de luisteraars uit het segment “meer weten” bereikt.

Profilering Radio 2
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
Radio 2 (PPM 2013) 5,3 11,6 41,5 11,1 19,6 8,4

 

Kernwaarden van Radio 2 zijn: vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

In 2013 werd volop ingezet op de verstaanbaarheid, helderheid en relevantie van het nieuws. Radio 2 bracht regionale, nationale en internationale berichten en ging telkens op zoek naar wat het nieuws  voor de luisteraar betekent. Op programmavlak was er de restyling van De Zoete inval, een vinyl top 80, Leki als nieuwe Madam, Plage Préferée die “Mooie Dagen” verving in de zomer, een “Zaterdag van jaren 90”, “Kleedkamergeheimen”, “Vlaanderen Muziekland” naar analogie van het gelijknamige TV programma en ten slotte Frituur De Wereld waarbij de community van Radio 2 actief werd aangesproken met live verslagen vanuit alle hoeken van de wereld.

In 2013 werd ook nagedacht over de rol van sociale media voor Radio 2 en hoe dit net de sociale media kon inzetten om de relatie met zijn doelgroep te verbeteren. Nationaal werd vooral de focus op Facebook gelegd.  De regionale redactie in Antwerpen is als eerste regio voluit gestart om het regionale nieuws ook via Twitter te verspreiden als proefproject. Begin 2014 wordt dit vertaald naar de andere regio’s. 

3. Profilering Studio Brussel

De missie van Studio Brussel is om een actieve muziekbeleving te stimuleren als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

Studio Brussel mikt op het segment “avontuur” op de mediakaart en heeft in 2013 dit segment bereikt.

Profilering Studio Brussel
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
Studio Brussel (PPM 2013) 9,2 12,9 18,2 13,0 22,4 20,9

 

Kernwaarden van Studio Brussel zijn: avontuur, originaliteit, openheid en betrokken.

In 2013 vierde Studio Brussel zijn 30 jarig bestaan met 300 luisteraars op de partyboot ‘Dirty Thirty’ en een terugblik op de rijke geschiedenis in de week ervoor. 

Onder het motto ‘Life is music’ bleef muziek centraal staan bij Studio Brussel. Het avontuurlijke en diverse publiek van Studio Brussel werd op zijn wenken bediend met live verslaggeving vanop de festivals, Living room sessies bij een luisteraar thuis, Club 69 showcases, een Jamaican Friday, On the rocks event om de zomer muzikaal op gang te trekken en de voorzetting van “De Nieuwe Lichting” waarbij nieuw muzikaal talent werd gestimuleerd.

Nieuw in 2013 was Gunther D in primetime die de grenzen van de radio en humor aftast. De laat-avonden waren dan weer speels en avontuurlijk met Linde Late Night en Nightcall. Tenslotte kregen nieuwe radiotalenten alle kansen en ruimte in Wildbunch en mochten ze zelf campingradio realiseren vanop de festivals Tomorrowland en Pukkelpop.

Studio Brussel bleef ook doorgroeien naar een merkbeleving op meerdere platformen, zoals ook sociale media waar Studio Brussel zeer actief op was in 2013 (Facebook, Twitter, Instagram, Spotify). 

4. Profilering MNM

De missie van MNM is om een ontspannende hitradio te zijn die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt, en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

MNM is een toegankelijke instapradio. Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten “plezier” en “genieten”. MNM bereikt daarnaast ook de segmenten “huiselijkheid” en “vertrouwen”.

Profilering MNM
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
MNM (PPM 2013) 13,0 17,1 30,2 22,8 11,2 5,0

Kernwaarden van MNM zijn: optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.

In 2013 werkte de radioploeg van MNM verder aan de groei van het net als jonge toegankelijke instapradio. MNM probeerde de betrouwbare gids te zijn die een sterke band met jong en divers Vlaanderen opbouwt via interactie, participatie en co-creatie. MNM had een half miljoen exclusieve luisteraars die de VRT anders niet bereikt. Hiermee profileerde MNM zich sterker op scholieren en nieuwe Vlamingen waarmee een exclusieve connectie werd opgezet.

De radiozender maakte in 2013 het nieuws nog meer op maat van de jonge luisteraar van MNM. Themaprogramma’s en speciale programmareeksen onderstrepen het unieke karakter van MNM. Zo was er oa. “Generation M” op straat, “Verkeersmaand” en “ Het grootste arbeidsbureau van de wereld”. MNM speelde ook in op waarden als positivisme, groepsgevoel, engagement en verbondenheid met enkele spraakmakende radio-acties zoals De Strafste School 2013, Op zoek naar Zwarte Peter, of  Marathonradio.

De zomerprogrammatie zorgde ervoor dat jonge luisteraars in contact kwamen met het medium radio. MNM kwam letterlijk naar de luisteraars toe om samen met hen radio te maken. De wedstrijd Start to DJ leverde een muziekdj op en tijdens Sing Your Song Live konden luisteraars de grootste hits meezingen met een live band.

5. MNM Hits

MNM Hits bracht 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM. Het digitale non-stop-kanaal bracht gevarieerde en brede hitmuziek gebaseerd op de playlist van MNM. Af en toe werd het muziekaanbod aangepast aan de acties bij MNM. MNM Hits draaide bvb de MNM1000 van 2012 als extra beleving voor de MNM1000 van 2013. De programmatie kreeg extra accenten met MNM Christmas Hits songs tijdens de kerst- en eindejaarsperiode.

6. Klara

De missie van Klara is om een slowzone te creëren waar plaats is voor de essentie en waar je kan genieten van de schoonheid in klassieke muziek.

Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment “meer weten”, maar moet de brug slaan naar het segment “genieten”. Uit het volumeprofiel van Klara blijkt zeer duidelijk dat Klara vooral luisteraars uit het segment “meer weten” bereikt.  Het bereik in het segment “genieten” is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Profilering Klara
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
Klara (PPM 2013) 4,5% 2,2% 6,8% 15,9% 54,0% 15,8%

Kernwaarden van Klara zijn: schoonheid, genot, inzicht en slowness.

Klara focuste op muziek en cultuur en doet dat volgens het principe van slow radio. Klara wou, met het nieuwe programmaschema dat in september 2013 werd ingevoerd, nog meer rekening houden met het bioritme van de luisteraar en de relevantie van informatie.

Het meest opvallende project dat Klara dit jaar organiseerde, was Baza(ar) Belg(ï)e, een 100-delige radioserie waarin Claude Blondeel zijn imaginaire museum samenstelde aan de hand van 100 werken uit Belgische collecties.

Nog een nieuwigheid was Klara’s Top 100 in Concert, dat voor het eerst plaats vond in een uitverkochte Stadschouwburg in Leuven.

7. Klara Continuo

Klara Continuo was digitaal te ontvangen en bracht non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24 uur.

8. Nieuws+

Nieuws+ bracht in 2013 permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzendingen van Radio 1 en was op de digitale platformen te ontvangen.

Conclusie:

 

SD9: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden met een engagement voor Vlaamse producties en Nederlandstalige muziek.

OD9.1: De VRT verbindt er zich toe dat op Radio minstens 25% van de muziektijd Vlaamse muziekproducties zijn.

OD9.2:De VRT ondersteunt Nederlandstalige muziek. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2  is Nederlandstalig. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. 25%  van de muziektijd op Radio Vlaamse muziekproducties te zijn;
  2. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 Nederlandstalig te zijn en minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 Nederlandstalig te zijn.

De VRT geeft aan dat de VRT-radionetten in 2013 zo geprofileerd waren dat een diversiteit aan muziekgenres aan bod kwam. Die diversiteit bereikte de VRT enerzijds door het toepassen van de uitgetekende muziekprofielen van elk net en anderzijds door het voortdurende monitoren en bijsturen van het muziekaanbod zelf. In 2013 resulteerde dit in een even divers aanbod qua variatieratio nummer/artiesten tov 2012. Een overzicht hiervan is terug te vinden in bijlage 11. 

De vertegenwoordiging van Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties in het totale muziek-repertoire van de VRT-radionetten wordt maandelijks gemeten door de eigen muziekmonitoren van de VRT.

Om de doelstellingen uit de beheersovereenkomst te behalen, werden verschillende acties ondernomen en werden er ook initiatieven genomen ter ondersteuning van de Vlaamse muzieksector om een groter aanbod te creëren aan kwaliteitsvolle Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties uit Vlaanderen. Enkele voorbeelden van initiatieven waren:

·         De verschillende netten hadden naar aanleiding van de Vlaamse feestdag extra aandacht voor Vlaamse muziekproducties. MNM en Klara bijvoorbeeld zonden op 11 juli enkel Vlaamse muziek uit.

·         Onder de noemer Radio 1-sessies verzorgden vijf artiesten (samen met gast-artiesten) vijf concerten. De reeks werd ook op OP12 uitgezonden. In het Openluchttheater Rivierenhof was er een Rolling Stone Sessie met Vlaamse artiesten die werk brachten van The Rolling Stones.

·         Radio 2 reikte tijdens Zomerhit muziekprijzen uit aan Vlaamse artiesten. Eén zond de muziekshow uit.

·         Start to DJ was een zoektocht van MNM naar Vlaams DJ-talent.

·         De nieuwe lichting (Studio Brussel, en te bekijken op OP12) was een talentenjacht naar Vlaams talent in samenwerking met Poppunt.

Een volledig overzicht van deze initiatieven is terug te vinden in het jaarverslag muziekaanbod VRT dat in bijlage 11 is toegevoegd.

 

Tabel 8 : percentage muziektijd bestaande uit Vlaamse muziekproducties
Maand Percentage
januari 24,2%
februari 23,8%
maart 24,9%
april 27,3%
mei 25,1%
juni 26,0%
juli 26,4%
augustus 26,0%
september 25,5%
oktober 25,5%
november 25,8%
december 24,9%
Gemiddeld 25,5%

 

Tabel 9 : Radio 2 - percentage Nederlandstalige muziekproducties
Maand Percentage
januari 27,6%
februari 27,6%
maart 29,3%
april 28,5%
mei 29,8%
juni 31,9%
juli 33,1%
augustus 32,7%
september 29,2%
oktober 29,4%
november 30,2%
december 30,3%
Gemiddeld 30,0%

 

Tabel 10 : Radio 1 - percentage Nederlanstalige muziekproducties
Maand Percentage
januari 15,0%
februari 14,5%
maart 14,3%
april 13,9%
mei 14,3%
juni 13,7%
juli  14,0%
augustus 15,6%
september 16,1%
oktober 16,3%
november 17,0%
december 16,5%
Gemiddeld 15,1%


Conclusie:

 

SD10: Het online aanbod m.b.t. de radionetten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker en is aangepast aan de gebruikte schermen/toestellen. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD10.1:Om het comfort te verhogen kan de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties.

OD10.2:De beleving van het aanbod van de radionetten wordt via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending.

OD10.3:Relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

Om deze doelstelling te behalen, dient de VRT:

  1. de radionetten aan te bieden zodat de mediagebruiker die kan beluisteren en programma’s kan herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties;
  2. het aanbod van de radionetten aan te bieden via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending;
  3. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

De VRT stelt dat de radionetten ook een online aanbod  hadden dat het comfort verhoogde en de beleving versterkte van de mediagebruiker. Zo kon men via de VRT-radiospeler alle VRT-netten online beluisteren. Naast live en uitgesteld luisteren, bood deze internetradiospeler ook verschillende extra’s zoals playlistinformatie en live beeld vanuit de studio. In 2013 gebruikten dagelijks bijna 85.000 internetluisteraars de radiospeler om de VRT-netten te beluisteren, in totaal goed voor bijna 80 miljoen uur live radio luisteren via internet. Dat is 14% meer dan vorig jaar. Om beter aan te sluiten bij nieuwe evoluties werd in 2013 verder gewerkt aan een nieuwe versie van de radiospeler en werd een “betaversie” gelanceerd van Radio+. Via deze nieuwe radiospeler konden luisteraars hun favoriete VRT-radionetten live en uitgesteld beluisteren, zowel via pc/laptop als via mobiele toestellen, met extra aandacht voor een optimale visuele en interactieve gebruikerservaring. VRT ging in dialoog met de gebruikers van deze betaversie en verzamelde heel wat positieve feedback en nieuwe suggesties die gebruikt werden om het product verder klaar te maken voor een definitieve lancering (in 2014).

Het digitale aanbod van de verschillende radionetten zette in 2013 nog meer in op beleving voor, tijdens en na de programma’s, met extra online content.  Daarnaast werd er ook ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en binnen sociale media (zie verder).  Dit vertaalde zich in een groei voor zowat alle radiosites.

Studio Brussel was ook in 2013 de meest populaire radiosite met een uitgebreid en divers online aanbod, zowel op de eigen site als via sociale media. De online bezoekers kregen bij de programma’s een groot aanbod aan extra online content. Zo was er de “setlist” van de nieuwe paus, festivalverslaggeving, livestreaming van de Club 69 concerten. Ook Music for life kende online weer een groot succes.

Bij Radio 2 werd er bij “De Grootste Helpdesk” online een handig overzicht gegeven van tips over veilig online gaan. Ook de consumententips van Inspecteur Decaluwé werden online verder uitgediept. Tenslotte stemden via de website maar liefst 225.000 surfers voor de eindejaarstop ‘1000 Klassiekers’, een absoluut record.

De site van Klara kende een succes met het aanbod rond en het stemmen op Klara’s Top 100, die werd verrijkt met heel wat extra content. Verder toonde Klara de surfer foto’s uit de leefwereld van Benjamin Britten en  werkte in het kader van “Klara Serveert” aan een collaboratief online kookboek. 

Hautekiet zorgde bij Radio 1 voor een groeiende interactie op de website. In het bijzonder de schooltest en de taal IQ-testen waren een groot succes. De Radio 1 sessies konden ook in 2013 live online gevolgd worden.

Ook MNM trok in 2013 volop de kaart van de online beleving, met een groeiend online aanbod. De acties rond Marathonradio zoals livestream uit de studio, bloktips, blokplaten, weergave van hoogtepunten waren een groot succes, zowel op de site als via sociale media. Ook de Strafste School, Peter Van de Veire Ochtendshow, Planeet De Cock, Kwistet of Generation M kregen veel aandacht online. Tenslotte haalde MNM de band met zijn luisteraars verder aan door via de “Sterrenfoto’s” op de site foto’s op te nemen van haar fans op verschillende evenementen.

Sociale media (Facebook, Twitter) werd in 2013 meer en meer dé plek voor de radiozenders om de online beleving nog verder te vergroten. Het aantal Facebookfans en Twittervolgers steeg sterk, net als de interactie rond onze content op deze platformen. StuBru en  MNM maakten in 2013 ook volop gebruik van de populaire foto-toepassing Instagram. Tenslotte maakten de radionetten ook gebruik van online muziekplatformen als Spotfy en Deezer, voor verschillende lijstjes en dagelijkse playlists.

Conclusie: