1.1.3. TV

SD11: De televisienetten zijn complementair geprofileerd zodat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende mediabehoeften van alle Vlamingen.

Om de uitgangspunten m.b.t. inclusiviteit, actuagedrevenheid en een aanbod voor specifieke doelgroepen (kinderen, jongeren) te kunnen waarmaken, kan de VRT beschikken over 3 volwaardige TV kanalen: Eén, Canvas en een derde kanaal waarin specifieke doelgroepen worden bediend.

OD11.1: Eén is het breedste generalistisch televisienet van de openbare omroep en bereikt met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres een ruim publiek. Eén is er altijd en in zijn totaalaanbod voor iedereen.

De actualiteit en Vlaamse producties vormen de ruggengraat van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel.

De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.

Eén is er voor alle Vlamingen, waarbij een gelijkmatig bereik over alle doelgroepen van de mediakaart nagestreefd wordt.

OD11.2: Canvas is een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.
Canvas kijkt breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering. Wanneer de actualiteit hierom vraagt, wordt het programmaschema doorbroken door live uitzendingen. 

Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.

De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart. 

OD11.3: Op een apart kanaal brengt de VRT een specifiek aanbod voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.

  • 11.3.1: Ketnet biedt een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.     

    Ketnet brengt een brede programmamix die inspeelt op de interessevelden van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen met inbegrip van de actualiteit.  

    Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.

    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.

  • 11.3.2: Voor jongeren wordt een specifiek aanbod ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.

  • 11.3.3: Voor expats onderzoekt de VRT of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4.

  • 11.3.4: Op dit apart kanaal onderbreekt de VRT de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet.  

 Om deze doelstelling te behalen, dient:

  1. Binnen Eén de actualiteit en Vlaamse producties de ruggengraat te vormen van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel. De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.
  2. Canvas een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet te zijn. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012. Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.
    De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.
    Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart.
  3. De VRT op een apart kanaal een specifiek aanbod te brengen voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.
  4. Ketnet een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012 Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.
    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.
  5. Voor jongeren een specifiek aanbod te worden ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.
  6. De VRT voor expats te onderzoeken of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4
  7. Op dit apart kanaal de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet te onderbreken

De VRT geeft aan te beschikken over 3 volwaardige televisiekanalen (Eén, Canvas en Ketnet/OP12). Elk van deze televisiekanalen heeft een eigen profiel en richt zich tot een specifiek doelpubliek.[1] Deze televisienetten zijn complementair waardoor de VRT televisienetten een zeer divers aanbod bieden dat tegemoet komt aan verschillende mediabehoeften van de Vlamingen.


[1] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt, in opdracht van de VRT en de VAR.

1. Eén

De missie van Eén is om een breed en generalistisch net te zijn dat de vinger aan de pols houdt bij wat er leeft in Vlaanderen, en hierin houvast biedt. Eén is een plek waar iedereen welkom is om verhalen en emoties te delen: waar mensen kunnen samenkomen om te lachen en te huilen, te praten en te luisteren en waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn. Eén is thuiskomen.

Eén richt zich naar alle Vlamingen en wil alle doelgroepen op een gelijkmatige manier bereiken. Eén brengt daarom een breed totaalaanbod met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres.

Profilering Eén
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
één 8,1 12,4 34,3 13,3 20,1 11,8

De kernwaarden van Eén zijn: empathie, authenticiteit, herkenbaarheid, optimisme, gastvrijheid en gedrevenheid.

In 2013 bestond televisie 60 jaar. Al 60 jaar brengt televisie mensen samen, laat televisie mensen samen dingen beleven. Daarnaast evolueerde het medialandschap de laatste jaren sterk waardoor er drie sterke spelers zijn op de Vlaamse televisiemarkt: Eén, Vtm en Vier. Ook het digitaal kijken neemt exponentieel toe. Een niet minne uitdaging, maar Eén bleef in 2013 haar eigen koers varen, en de kijker wist het resultaat daarvan te waarderen: ook in het veranderende medialandschap bleef de kijker zich thuis voelen bij Eén.

Het vernieuwde programmaschema van 2012 met klokvaste Journaals als ruggengraat en een sterke horizontale programmering als basis zette Eén ook in 2013 verder. Het aanbod kende naast vaste waarden, die constant geactualiseerd worden, ook nieuwe, verrassende formats. Zo was er de sterke horizontale programmering met blijvende succesvolle programma’s als Blokken, Dagelijkse Kost, Iedereen Beroemd, Thuis en Café Corsari om de avond af te sluiten met een actua-update.

Eén bleef een vaste waarde die de polsslag van de maatschappij en het levensritme van de kijker aanvoelt en haar kijker tegelijk een houvast en inspiratie biedt.

Daarnaast zette Eén in 2013 in op een verjonging van haar aanbod en appeal met een investering in jong talent en programma’s die aansluiten bij actieve doelgroepen. In de reeks Missie Mosango werden zes jonge hulpverleners die naar Congo trokken, gevolgd. In Lust for Life hadden jonge programmamakers aandacht voor design, mode, reizen, eten, ... Het magazine Voor hetzelfde geld bracht reportages over zaken waar jonge consumenten mee bezig zijn. In Bye Bye Mama trokken twee jonge Kempenaren de deur van het ouderlijke huis achter zich dicht om 8 maanden de wereld te verkennen.

2013 berustte op enkele pijlers:

  • Nieuws en Sport: Eén vervulde de informatie-opdracht in de eerste plaats via haar vier dagelijkse journaals (13 u, 18 u, 19 u en 22.15 u). Koppen (XL) bracht reportages over de brede actualiteit. De zevende dag belichtte de (politieke) actualiteit. Bij belangrijk nieuws waren er extra nieuwsuitzendingen (onder de noemer VRT Nieuws Live). Sport kwam zowel aan bod in de Journaals als in programma’s als Vive le vélo en Sportpersoonlijkheid van het jaar.
  • Vlaamse dimensie in al zijn aspecten: Salamander, Albert II, Eigen Kweek en De Ridder, Vlaamse films, Sing that Song, Vlaanderen muziekland, MIA’s, Marina, FC De Kampioenen,..
  • Vinger aan de pols met Het Spiegelpaleis over de eigenheid van de Vlaming en woensdagavond programma’s als Volt, Ook Getest Op Mensen en Voor Hetzelfde Geld waarmee Eén haar debatfrequentie voorzette en er aandacht was voor maatschappelijke thema’s en het welzijn van de mens.
  • Actuele maatschappelijke thema’s kwamen aan bod in verschillende programma’s zoals de reeksen Ten Oorlog (over de frontlijn van WOI), 1 op 10 (over gezinnen in armoede), De Bleekweide (over jongeren in therapie), Topstarter (over startende ondernemers)[6], de docureeks Beroepen Zonder Grenzen (over het uitoefenen van beroepen in andere landen) en de reisprogramma’s Reizen Waes en De Baard van Bartel. Convoi Exceptionnel volgde drie studenten geneeskunde die met een zelfgebouwde ziekenwagen Tanzania doorkruisten en onderweg halt hielden bij Belgische ontwikkelingsprojecten.
  • Gezellige ontspanning met family-appeal met spelprogramma’s als De Klas van Frieda, Vroeger of Later, Beste Vrienden, 2 tot de 6de macht, Het Perfecte Koppel en De Neus Van Pinokkio. Humor kwam aan bod in Loslopend Wild en in het muziekprogramma Stars for Life zongen bekende Vlamingen voor het goede doel in het kader van Music For Life.
  • Band met het publiek met oa. Villa Vanthilt, 1000 Zonnen, Vlaanderen Muziekland en acties als de Thuisdag.

[6] Met de steun van Het agentschap ondernemen en Vlaanderen in actie (pact 2020).

2. Canvas

De missie van Canvas bestaat erin de kijkers breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld te laten kijken. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering.

Canvas richt zich op de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas brengt dan ook een gediversifieerd programma-aanbod met een mix van informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie.

Profilering Canvas
volumeprofiel % plezier genieten huiselijkheid vertrouwen meer weten avontuur
canvas 6,8% 11,8% 29,2% 11,2 28,7% 12,3

De kernwaarden van Canvas zijn: impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas zette de evolutie naar een volwaardig actuagedreven kanaal in 2013 verder. Na de ingrijpende veranderingen in 2012 (ontkoppeling, nieuwe actua-studio, groot sportaanbod waaronder de Olympische Spelen en de komst van Vier…) lag de focus in 2013 op een gevarieerd kwaliteitsaanbod met behoud van sterke vaste waarden en talloze nieuwe reeksen. Daarmee profileerde Canvas zich meer dan ooit als een unieke, onderscheidende en ietwat eigenzinnige zender.

Canvas was zeer actualiteit gedreven en liet dit sterk zien met programma’s als Ter zake, Reyers Laat, Panorama, Vranckx, De Zevende Dag en Login. Daarnaast was er ook plaats voor rechtstreekse uitzendingen van actuele evenementen zoals de inauguratie van Obama, de begrafenissen van Margaret Thatcher en Wilfried Martens en de herdenkingsplechtigheid van Nelson Mandela. Canvas bracht ook verschillende documentaire reeksen die dieper ingingen op de meer latente actualiteit en/of de actualiteit uit het recente verleden (Het verdriet van Europa, Econoshock 2.0, De Coulissen van de Wetstraat, Boudewijn, Naar het hart van de koning).

Ook op cultureel vlak bleef Canvas zeer sterk met programma’s als Hoera Cultuur, in Man over Boek, Belpop, De Canvasconnectie, We Drift en Stroom van Talent. Canvas kwam in 2013 ook met de nieuwe talkshow Alleen Elvis Blijft Bestaan waarbij Thomas Vanderveken peilde naar de passies van een boeiende gast aan de hand van een reeks beeldfragmenten. De gasten kwamen uit  alle maatschappelijke domeinen: van cultuur en media over sport en politiek tot economie en wetenschap. De fragmenten kwamen uit films, documentaires, het Journaal, optredens, ...

Naast nieuws en cultuur had Canvas in 2012 veel aandacht voor maatschappelijke thema’s, sport, en geschiedenis.

  • Maatschappelijke thema’s (armoede, zorg, seksuele geaardheid, vergrijzing) werden aangehaald in Comedian vindt werk, Seks@Canvas, Naar de Top, Liefde in tijden van kanker, Te gek van de Tour, Alles Kan Schoner en ook in Dockland waren er geregeld reportages rond gezondheid en ecologie.
  • Sport:  Het sportaanbod op Canvas bestreek een breed spectrum. Er waren live uitzendingen van veldrijden (Wereldbeker, BK en WK), voetbal (Beker van België, Europa League, Rode Duivels), atletiek (Flanders Indoor en EK Indoor, Diamond League), wielrennen (voorjaarsklassiekers, WK wielrennen,…), tennis (Wimbledon), WK zwemmen, EK hockey, volleybal, basketbal,…  Naast de live sportverslaggeving was er ook de veelbekeken talkshow Extra Time, drie nieuwe afleveringen van BelgaSport en nieuw in 2013 ‘Karakters’ waarin Ben Crabbé met zeven sterke persoonlijkheden uit de sportwereld praatte. 
  • Geschiedenis: In programma’s als De allerlaatste getuigen, Niets is zwart-wit, De Leraarskamer, Nooit meer dezelfde, Den Troep en Red Star Line werden mooie getuigenissen, beelden en verhalen over diverse onderwerpen uit de geschiedenis aangehaald.

Na de geslaagde Scandinavische week in 2012 zette Canvas in 2013 Brazilië centraal. Met actua en duiding, films en series en allerlei activiteiten op en naast het scherm kreeg het publiek van Canvas een week lang een veelzijdige blik op dit rijzende land. 

OP12/ Ketnet

OP12 is het derde kanaal van de VRT dat overdag ingevuld wordt door Ketnet en na 20u00 ruimte biedt voor specifieke doelgroepen (o.a. jongeren en buitenlanders in Vlaanderen).

Ketnet

Ketnet heeft als missie met een hedendaagse en creatieve mediabeleving in te spelen op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Kinderen groeien mee met Ketnet, en Ketnet groeit mee met de kinderen.

De kernwaarden van Ketnet zijn: (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht.

Sinds 1 mei 2012 is Ketnet een volwaardige kinderzender, die tussen 6u en 20u een betrouwbaar en kwalitatief kinderaanbod biedt.  Door dit  volwaardig kanaal, was Ketnet ook in 2013 gevrijwaard van onderbrekingen en kon het net voor een constant TV-aanbod zorgen. De volledige programmering stond dan ook in functie van het optimaal bereiken van àlle kinderen tot 12 jaar, met hun behoeftes, beschikbaarheden, interesses en hun kijkgedrag. Ketnet wou de vinger aan de pols houden bij zijn doelpubliek door ook in 2013 inhoudelijk een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod te brengen. Zo werd een mix gemaakt van actua (Karrewiet), cultuur en educatie (oa. Mijn dans is top), avontuur (oa. Helden), humor en entertainment (oa. Oma & Oma), quiz en ontspanning (oa. Omgekeerde quiz), fictie (Elfenheuvel, Zingaburia,..) en interactie en participatie van kinderen in de verschillende live shows (oa. Ketnet King Size). Daarnaast probeerde Ketnet ook kinderen te mobiliseren om te sporten met Kicks met Sien. Tenslotte was er ook oog voor diversiteit en kinderen met een handicap met programma’s als Caps Club en Karrewiet. Zo werd de Week van Karrewiet wekelijks in gebarentaal uitgezonden op televisie en was er een dagelijks online aanbod van Karrewiet met gebarentaal.

De beleving van Ketnet was meer dan alleen tv-programma’s. Ketnet breidde ook in 2013 het aanbod uit op alle relevante media-platformen voor kinderen: aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online en mobiel aanbod, met creatieve en vernieuwende formats die op de verschillende platformen ingezet kunnen worden. Zo organiseerde Ketnet.be in de aanloop van Wie wordt Junior 2013? chatsessies met de kandidaten en via de site werden de kandidaten op de voet gevolgd. Op de pagina van Ketnet King Size konden de gasten voortaan ook via hun webcam vragen stellen aan de gasten in de show. Ook kwam er meer spelplezier met oa. De Omgekeerde Quiz online en Ketris (Ketnet-variant van het bekende Blokkenspel).

Er werd ook een mobiele Kaatje-website gelanceerd waardoor de jongste Ketnetters wanneer ze willen en via de tablet de wereld van Kaatje kunnen binnen stappen voor een gevarieerd Kaatje-aanbod.

Kinderen werden dit jaar ook betrokken bij het maken van Ketnet content bij De Checklist, een crossmediaal participatief project dat de strategie van Ketnet uitademde en inspeelde op de dingen die kinderen gedaan willen hebben voor ze 12 jaar worden. Ook acties als de Move tegen pesten,  Kom op appels, Ketnet For Life en evenementen als Ketnet Carnaval, Ketnet Halloween, De intrede van de Sint en de Galaxy Park Fandagen kwamen in 2013 aan bod.

Ketnet wou vooral een coach zijn, een partner die kinderen in hun ontwikkeling begeleidt en hen stimuleert bij hun ontplooiing. Door een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden, wou Ketnet inspelen op die ontwikkeling en kinderen zo mee helpen groeien. Ketnet.be was een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. De interactieve belevingssite zette in 2013 ook in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site was zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan.

OP12

OP12 heeft dan weer als missie ruimte te geven voor een aanbod naar specifieke doelgroepen, om zo beter te connecteren met die doelgroepen en impact te hebben. OP12 geeft maatschappelijk hoog gewaardeerde programma’s een plaats en is complementair aan het generalistisch aanbod van Eén en Canvas. OP12 kan de nodige tijd vrij maken om kleine zaken groot te maken, om mensen hun verhaal te laten brengen, authentiek en integraal en om specifieke doelgroepen de aandacht te geven die ze verdienen.

De kernwaarden van OP12 zijn: tijd maken, verrassing en begeestering.

OP12 bood ruimte voor specifieke doelgroepen zoals jongeren en expats in Vlaanderen, maar ook liefhebbers van kleine sporten of de Koningin Elisabethwedstrijd. Daarnaast maakte OP12 graag tijd voor de integrale (live) verslaggeving van kleinere sporten of culturele en maatschappelijke evenementen. Met de audiodescriptie van fictiereeksen die simultaan werden uitgezonden op Eén verzorgde OP12 een extra dienstverlening aan de blinden en slechtzienden in Vlaanderen.

o   Aanbod voor jongeren

Voortbouwend op de structurele programmatie die in 2012 werd opgezet, heeft OP12 sinds het najaar van 2013 een volwaardig generiek weekschema uitgewerkt rond vijf pijlers, met een specifiek aanbod voor jongeren op maandag en donderdag, integrale uitzendingen van culturele evenementen op dinsdag, woensdag aandacht voor buitenlanders in Vlaanderen, door de week en in het weekend ruimte voor live captaties van kleinere sporten, en zondag Vlaamse topfictie met audiodescriptie.

De beheersovereenkomst voorziet dat OP12 sinds het najaar van 2013 twee avonden per week programma’s uitzendt die specifiek gericht zijn op jongeren.  Hieraan werd voldaan via het specifiek aanbod voor jongeren op maandag en donderdag, met o.a. het programma in kader van het  project Krijg Carte Blanche” waarmee VRT 6 jongeren letterlijk carte blanche geeft om zelf te experimenteren met het medium televisie en online.

 

Andere voorbeelden uit de programmatie van OP12, gericht op jongeren:

·         Magazinski  dat al sinds september 2012 een aanbod brengt voor jongeren

·         Reeksen (reality, reportages) as Urban Crafters, Mind Your Own Business, Solar Challenge, Blood, Sweat and Takeaways, Blood Sweat and Luxuries

·         Push it waarbij eindwerken (kortfilms, docu, animatie) van aanstormend filmtalent van het Rits en Narafi worden vertoond

·         Live verslaggeving rond de grote zomerfestivals Couleur Café, Rock Werchter en Pukkelpop

·         Muziek aandacht met MNM Sing Your Song Live, Club 69,..

·         Buitenlandse reeksen als True Blood, My Mad Fat Diary, Pramface,..

 

o   Aanbod voor expats op 3de kanaal

Zoals afgesproken in de beheersovereenkomst maakte de VRT werk van een specifiek aanbod voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel. Onder de noemer Fans of Flanders lanceerde de openbare omroep in 2012 een nieuw digitaal platform en een nieuw wekelijks televisieprogramma op het derde kanaal OP12, in het Engels voor buitenlanders in Vlaanderen. Fans of Flanders had aandacht voor de actualiteit die relevant is voor buitenlanders die wonen en werken in Vlaanderen. Daarnaast bood Fans of Flanders in een aantal vaste rubrieken een zicht op alle aspecten van het leven in Vlaanderen.

Een greep uit het aanbod:

·         Meanwhile in Flanders/Flandersnews (actualiteit)

·         Wablief? (taal)

·         Things to do (Toerisme)

·         Once Upon a Time (geschiedenis)

·         Expat of the Week/Home & Away (human interest)

·         …

Via dit aanbod wou VRT de doelgroep de kans geven enerzijds Vlaanderen te leren kennen en anderzijds er  een ‘affectieve’ relatie  mee op te bouwen.

Daarnaast zorgde OP12 voor de ondertiteling van Vlaamse reeksen (Tournée Générale, De Smaak van de Keyser) om expats via kwaliteitsfictie van eigen bodem de regio op een aangename manier beter te leren kennen. Bovendien bood dit ook bijkomende kansen voor taalverwerving.

o   Verslaggeving van kleinere sporten

OP12 heeft in 2013 extra aandacht besteed aan kleinere sporten die dikwijls over het hoofd worden gezien. Daarnaast wordt OP12 ook gebruikt als uitwijkmogelijkheid na 20u voor (sport)evenementen die op Eén of Canvas gestart zijn om bijvoorbeeld actua te vrijwaren. 

Voorbeelden van verslaggeving van kleinere sporten:

·         Volleybal (De Yellow Tigers, Red Dragons op EK, CL Roeselare en Maaseik)

·         Basketbal: beker en competitie

·         Hockey (De Red Panthers, Red Lions)

·         Bobsleeën (De Red Bullets)

·         Seppe Smits (snowboarden) en Bart Swings (schaatsen) op weg naar Sotchi

·         WK driebanden

·         WK Artistiek turnen

o   Culturele en maatschappelijke evenementen

De uitzending van evenementen paste niet altijd in het strakke uitzendschema van de grote lineaire zenders. OP12 voorzag wel voldoende ruimte in het schema voor evenementen om soepel te kunnen inspelen op opportuniteiten die zich aandienden.

Voorbeelden van culturele en maatschappelijke evenementen:

·         Koningin Elisabeth Wedstrijd

·         Club 69 sessies

·         Radio 1 sessies

·         Uitgebreid verslag vanop Rock Werchter, Pukkelpop, Couleur Café

·         Captatie van theater “Reset” van Tristero

·         Gastcollege Di Rupo bij Carl De Vos (UGent)

·         De Warmste week van MFL 2013

 

o    Dienstverlening naar specifieke doelgroepen

Op zondag zorgde OP12 met audiodescriptie bij fictiereeksen voor een extra dienstverlening voor  blinden en slechtzienden. In 2013 bracht Op12 de reeksen Wolven, De Ridder en Witse (herhalingen) met audiodescriptie OP12. De afleveringen van De Ridder liepen simultaan met de uitzending op Eén.

Een meer gedetailleerde en volledige beschrijving van elk profiel is in bijlage 12 terug te vinden.

 

Conclusie:

 

SD12: Via interactieve digitale televisie verhoogt de VRT het comfort en versterkt zij de beleving van de televisienetten.  

OD12.1: De VRT engageert zich om licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers, en levert daartoe alle mogelijke inspanningen.

OD12.2: De VRT biedt daarnaast ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan om de beleving te versterken.

 Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers
  2. ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan te bieden om de beleving te versterken.
1. Licht uitgesteld kijken

De VRT leverde in 2013 alle mogelijke inspanningen om haar televisienetten via licht uitgesteld kijken (i.s.m. de distributeurs/ over the top-spelers) aan te bieden en zo het comfort van de media-gebruiker te verhogen.

In februari 2013 startte VRT, in samenwerking met de commerciële omroepen Medialaan en SBS Belgium, het testproject ‘Stievie’. Dit testproject gaf aan 10.000 Vlamingen de mogelijkheid om 10 Vlaamse zenders live en licht uitgesteld (36 uur) te herbekijken op smartphone en tablet. Op basis van de resultaten van het testproject besliste Medialaan om de Stieviedienst commercieel te lanceren in december 2013. Medialaan richtte hiervoor de vennootschap Stievie NV op. VRT sloot met Stievie NV een distributie overeenkomst voor de doorgifte van Eén, Canvas en Ketnet/OP12. 

2. Andere vormen van verrijking en interactieve applicaties

Om de beleving van de televisienetten via interactieve digitale televisie te verhogen, bood de VRT in 2013 ook nog andere vormen van verrijking en interactieve applicaties aan.

  • Cobra.be was aanwezig op mobiele toestellen via de Videozone App. Op digitale tv kon je dit bereiken via de rode knop.
  • Iedere ochtend werd er een ‘Kaatje & Co’ blok uitgezonden op Ketnet. Om alle kijkertjes de mogelijkheid te geven het programma te kunnen bekijken, werd dit ochtendblok vanaf de namiddag gratis aangeboden via de rode knop op Ketnet. Het succes hiervan was groot: van het totaal aantal maandelijkse opvragingen op digitale tv kwam ongeveer 1/4e specifiek voor het Kaatje & Co-blok. In oktober waren er zo’n 250.000 opvragingen.
  • Om de beleving rond het wekelijkse programma Vlaanderen Vakantieland te verhogen, kon de kijker via de rode knop deelnemen aan de wedstrijden van Vlaanderen Vakantieland.
  • Verderzetting van het digitale televisie-aanbod op aanvraag via Ooit Gemist en Net Gemist. Hiervoor werd samengewerkt met Belgacom TV en Telenet Digital TV.
    • De programma’s van Eén, Canvas en Ketnet van de voorbije week en de toppers van vroeger konden opgevraagd worden in de transactionele VOD-dienst Ooit Gemist. via de abonneeservice Net Gemist konden alle programma’s van de voorbije 7 dagen (waarvan de VRT de rechten heeft) tegen een vast abonnementsbedrag onbeperkt bekeken worden.  

Via Net Gemist en Ooit Gemist via Belgacom tv en Telenet digital tv werden in 2013 zo’n 14,1 miljoen programma’s opgevraagd. Dat is een groei van 14% t.o.v. 2012. Zo’n 40% van dit aanbod betrof het gratis aanbod, met Het Journaal (inclusief de VGT versie), Ter Zake en Karrewiet. In 2013 werd het Journaal zo’n 4,8 miljoen keer opgevraagd bij Telenet en Belgacom – dit programma wordt gratis aangeboden bij de verschillende distributeurs. Het Journaal met Vlaamse Gebarentaal werd zo’n 43.000 keer opgevraagd. Ter Zake werd in 2013 835.000 keer opgevraagd, Karrewiet 120.000 keer. Met Net Gemist en Ooit Gemist werden in totaal 715.000 gezinnen bereikt. Dit wil zeggen dat in 2013 één op drie van de Vlaamse gezinnen minstens één programma van net gemist of ooit gemist via digitale televisie heeft opgevraagd.

Conclusie:

 

SD13: Het online aanbod m.b.t. de TV-netten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD13.1: De VRT kan het licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties. 

OD13.2: De beleving van de lineaire TV-programmering wordt versterkt op de respectieve netsites van de TV-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Ze omvatten video, informatie en interactiviteit die zowel voor, tijdens als na uitzending de band tussen het programma en de kijker aanhaalt.

OD13.3: Het online aanbod van Ketnet is beschikbaar via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties. De 3 pijlers van dit aanbod zijn: kijken, spelen en zelf doen. Participatie door kinderen staat centraal. Ketnet zorgt voor een continue beschikbaarheid van een online videoaanbod op aanvraag, inspelend op leeftijd, interessevelden en thema’s.

OD13.4: Ook relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

Om deze maatstaf te behalen, kan (punt 1) dient (punten 2, 3 en 4) de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties;
  2. de beleving van de lineaire TV-programmering te versterken op de respectieve netsites van de tv-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  3. het online aanbod van Ketnet beschikbaar te stellen via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  4. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

De VRT stelt dat ...

Het digitale aanbod van de verschillende tv-netten zette in 2013 nog meer in op beleving voor, tijdens en na de programma’s, met extra online content.  Daarnaast werd er ook ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en via sociale media. 

Het digitale aanbod van de verschillende tv-netten

o   Eén

Het online aanbod van Eén kende in 2013 een stijgend succes. Traditioneel scoorde de aanvullende online content het hoogst bij toppers als Thuis, Iedereen Beroemd, 1000 Zonnen en Dagelijkse Kost (met als topper het Kerstmenu). Eén.be haalde zijn hoogste online scores ooit dankzij de succesreeks Eigen Kweek, met bloopers, een ‘soundboard’ met het “West-Vlaamse Engels” van de hoofdpersonages, ... Daarnaast kon men steeds online extra info raadplegen bij Voor Hetzelfde Geld en kon men online testen invullen die in Ook Getest Op Mensen werden besproken.

Bovendien werd voor verschillende programma’s ingezet op tweede schermbeleving via smartphone, laptop of tablet zoals bij De Ridder. Daarnaast kon de kijker tijdens Het Spiegelpaleis live meespelen met de televisiequiz.

o   Canvas

Op Canvas.be was in 2013 volop ruimte voor extra beleving en verdieping. Het succesvolle praatprogramma Alleen Elvis blijft Bestaan bood alle fragmenten die haar gasten kozen aan via de site, ook de fragmenten die niet in het programma aan bod konden komen. Ook De Canvasconnectie liet de surfer dieper graven, door hen het in het programma gebruikte boek met cultuurhappenings te laten doorbladeren. Verder bood Canvas.be afleveringen van en aanvullende informatie bij  actuaprogramma’s zoals Reyers Laat en Terzake, en was er volop ruimte voor interactie rond deze programma’s. Het volledige aanbod fragmenten uit de actuaprogramma’s werd aangeboden via de videozone van Deredactie.be, zowel via het open internet als via specifieke applicaties.

o   Ketnet

Ketnet.be was een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. Deze site bleef ook in 2013 zeer interactief. De populariteit van Ketnet.be is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Er werden opnieuw ook heel wat nieuwe toepassingen, spelletjes en uitbreidingen toegevoegd (chatssesies junior kandidaten, Ketris spel,..). In 2013 maakten meer dan 130.000 kinderen (vooral tussen 10 en 12 jaar oud) een Ketnet-profiel aan waarmee ze konden reageren op items op Ketnet.be, wat het totaal aantal Ketprofielen op meer dan 315.000 brengt.

Ook het kijken via Ketnet.be nam ook in 2013 toe. Kinderen keken immers niet meer alleen naar Ketnet via het klassieke tv-toestel. In 2013 waren er op de site gemiddeld 33.392 unieke bezoekers per dag en in totaal werden er op Ketnet.be 25.5 miljoen video’s gestart.

Ook preschoolers keken niet alleen via het klassieke tv-toestel, maar surften ook steeds meer via een tablet. Daarom werd in 2013 een mobiele Kaatje-website gelanceerd waarmee op elk moment van de dag de avonturen van Kaatje herbekeken konden worden via de tablet.

Licht uitgesteld kijken via netsites of interactieve apps

VRT bood ook in 2013 online een televisie-aanbod op aanvraag aan.  Zo bood Canvas.be afleveringen van actuaprogramma’s zoals Reyers Laat en Terzake aan. Ketnet.be bood verschillende programma’s aan die recent op het televisienet werden uitgezonden.  Verder konden op de sites van Eén, Canvas en Ketnet heel wat fragmenten herbekeken worden. Het aantal videostarts op Eén.be steeg tot boven de 18 miljoen, met de bloopers uit Eigen Kweek als topclips. Via Ketnet.be werden maar liefst 28 miljoen video’s bekeken, met hoge scores voor de Ketnet-wrappers, het video-aanbod rond ‘Wie wordt Junior 2013’ en de afleveringen van Galaxy Park. Bij Canvas.be scoorden vooral de met een Prix Europa bekroonde Panorama-uitzending “De Gestoorde Procedure over Jonathan Jacob” en de aflevering van Man over Woord over het Antwerps.  

Platformen van derden

Sociale media (Facebook, Twitter) worden ook voor de tv-netten meer en meer de plek om de online beleving te vergroten. Op deze platformen wordt content verspreid en gedeeld, en is er ruimte voor extra interactie en conversatie. Via sociale media versterkten de tv-netten en –programma’s hun band met het publiek op een succesvolle manier. Het aantal Facebookfans en Twittervolgers nam sterk toe, net als de interactie rond onze content.

Eén, Ketnet en Canvas maakten gebruik van sociale media om de beleving en conversatie rond hun programma’s te ondersteunen. Zo kreeg Kaatje een eigen Facebookpagina als communicatietool specifiek naar de ouders toe en was ‘Wie wordt junior?’ ook zeer populair op Facebook. Het aantal Facebookfans van Ketnet steeg tot 12.184 eind 2013. Bij Eén.be scoorden op Facebook als vanouds de fanpagina’s van Thuis en Dagelijkse Kost. Ook de eigen Eén-facebookpagina en Twitter kregen veel aandacht. Bij Canvas was er op Twitter vooral conversatie rond #terzaketv. De pagina “In het spoor van Rudi Vranckx” was dan weer een succes op Facebook. 

Conclusie: