Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, controleerde het kinderprogramma ‘De Nachtwacht’ via het online videoplatform VRT NU (13 februari 2020).
Op het ogenblik van het onderzoek werden 6 afleveringen van dit programma op VRT NU aangeboden. De afleveringen worden telkens voorafgegaan en afgesloten door twee sponsorvermeldingen. Eén van de sponsorvermeldingen is afkomstig van een biermerk.
Artikel 92, tweede lid, van het Mediadecreet bepaalt dat binnen een tijdsbestek van vijf minuten voor en na kinderprogramma’s geen sponsorvermeldingen mogen plaatsvinden. Bovendien stelt artikel 94 van het Mediadecreet dat kinderprogramma’s niet mogen gesponsord worden door ondernemingen waarvan de voornaamste activiteit bestaat in de vervaardiging of verkoop van alcoholhoudende dranken.
De vaststellingen worden niet betwist door de VRT.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 7.500 euro op te leggen.