5.2. Marktdefinitie en -analyse / CRC

5.2.1. Algemeen kader

Het in 2002 aangenomen Europees regelgevend kader voor elektronische communciatienetwerken en diensten [12] gaf de nationale regelgevende instanties (NRI's) een aantal opdrachten, onder meer met betrekking tot het aflijnen van de relevante markten, het analyseren van deze relevante markten, en het opleggen (waar passend) van verplichtingen inzake toegang en interconnectie aan ondernemingen met aanmerkelijke marktmacht op een aantal deelmarkten binnen de telecomsector.

Als gevolg van de federale staatsstructuur en de organisatie van de bevoegdheidsverdeling zijn er in België meerdere NRI's actief. Van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT), de Vlaamse Regulator voor de Media, de Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (CSA) van de Franse Gemeenschap en de Medienrat van de Duitstalige Gemeenschap wordt verwacht dat zij deze markten analyseren.

[12] Aanbeveling van de Commissie van 17 december 2007 betreffende relevante producten- en dienstenmarkten in de elektronische communicatiesector die overeenkomstig Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en –diensten aan regelgeving ex ante kunnen worden onderworpen, Pb. L. 28 december 2007, afl. 344, 65.

Vlaanderen

Doordat het Grondwettelijk hof bij arrest [13] van 13 juli 2005 het betreffende deel van het Vlaams Mediadecreet had vernietigd, ontbrak het de VRM tot eind 2007 aan de rechtsgrond om deze taak uit te voeren. De vernietiging had betrekking op artikel 18 van het decreet van 7 mei 2004, dat de artikelen 122 tot 156 van het Mediadecreet omvat. Het arrest handhaafde de gevolgen van de vernietigde bepaling tot de inwerkingtreding van een in gemeenschappelijk overleg tussen de federale Staat en de gemeenschappen tot stand gekomen regeling en uiterlijk tot 31 december 2005 (het "samenwerkingsakkoord").

De rechtsgrond om de marktanalyse uit te voeren werd in 2007 alsnog aan de VRM toegekend met het artikel 2 van het decreet van 25 mei 2007 over de wijziging van sommige bepalingen van de decreten over de radio-omroep en de televisie (gecoördineerd op 4 maart 2005 [14]). De Vlaamse Regering heeft op 9 november 2007 besloten dit artikel in werking te laten treden op 15 november 2007 [15].

[13] Grondwettelijk hof, arrest nr. 128/2005, 13 juli 2005, Belgisch Staatsblad, 5 augustus 2005.

[14] Decreet houdende de wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, Belgisch Staatsblad, 29 juni 2007, p.35965.

[15] Besluit van 9 november 2007 houdende de inwerkingtreding van artikel 2 van het decreet van 25 mei 2007 houdende de wijziging van sommige bepalingen van de decreten betreffende de radio-omroep en televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, en van artikelen 169, §2, 7° en 8° van de decreten betreffende de radio-omroep en de televisie, gecoördineerd op 4 maart 2005, Belgisch Staatsblad, 23 november 2007, p. 58594.

Samenwerkingsakkoord met andere NRI's

Het eerder aangehaalde samenwerkingaskkoord van 17 november 2006, trad in werking na de publicatie van de instemming door het federale Parlement, het Vlaams Parlement en de parlementen van de Duitstalig en de Franse Gemeenschap op respectievelijk 28 december 2006, 2 juli 2007, 6 augustus 2007 en 19 september 2007. Om te kunnen overgaan tot effectieve samenwerking was bovendien de inwerkingtreding van het (volledige) Vlaamse hersteldecreet van 15 november 2007 vereist. Het samenwerkingsakkoord voorziet in de oprichting van een Conferentie voor Regulatoren voor de Elektronische Communicatiediensten (CRC).

5.2.2. Activiteiten in 2014

Besluiten marktanalyse

In het voorjaar van 2010 ging de VRM over tot het analyseren van de markt van omroepsignaaltransmissie. Nadat het dossier aanhangig was gemaakt bij de CRC, nam de CRC de ontwerpbeslissing van de VRM over.

Op 1 juli 2011 heeft de CRC onder meer een beslissing genomen over de analyse van de markt voor televisieomroep in het Nederlandse taalgebied, dit op basis van de ontwerpbeslissing van de VRM. In die beslissing worden een aantal verplichtingen opgelegd aan de operatoren met een sterke machtspositie: Telenet, Tecteo en Numéricable. Deze operatoren moeten hun netwerk openstellen voor alternatieve operatoren door volgende diensten aan te bieden:

  • toegang tot een doorverkoopaanbod voor hun analoge televisieaanbod;
  • toegang tot hun digitale televisieplatform;
  • toegang tot een doorverkoopaanbod voor breedbandinternet.

Bijkomend zijn deze operatoren ook onderworpen aan een transparantieverplichting waardoor ze een openbaar referentieaanbod bij deze drie wholesaleverplichtingen moeten publiceren.

Op 1 februari 2012 waren er voorstellen voor een referentieaanbod ingediend door Telenet, Tecteo en Numéricable. Deze bleken onwerkbaar door hun onvolledigheid. Een werkgroep trad in overleg met de operatoren.

Op 3 september 2013 heeft de CRC de beslissingen aangenomen betreffende de kwalitatieve aspecten van de referentieaanbiedingen van Brutélé, Coditel (Numéricable), Tecteo en Telenet.

Op 11 december 2013 heeft de CRC beslissingen aangenomen die de tarieven vastleggen die Brutélé, Coditel (Numericable), Tecteo en Telenet, mogen aanrekenen aan de operatoren die via de kabel televisie- en breedbanddiensten willen verstrekken.

Op 27 december 2013 heeft Mobistar een intentieverklaring verstuurd naar Telenet en Tecteo (intussen "Nethys") en begin 2014 werd de 600.000 euro gestort die gevraagd werd als engagement van de alternatieve operator.

De technische en operationele openstelling moest daardoor tegen 15 juli 2014 een feit zijn. Dit is in grote mate gerealiseerd, maar aangezien de referentieaanbiedingen deels vanuit de regulatoren geredigeerd zijn en gedurende lange tijd als een "work in progress" behandeld zijn, bleef er wel discussie bestaan over een aantal operationele punten.

Mobistar heeft op 17 december 2014 een persbericht verspreid waarin, als voorbereiding van de eigenlijke commerciële lancering, de start van de operationele testen met de eerste gebruikers van de internetdiensten en digitale televisie via de kabel werd aangekondigd.

Bij arrest van 12 november 2014, naar aanleiding van de vorderingen van Telenet en Belgacom tot nietigverklaring van de CRC-beslissingen van 1 juli 2011 betreffende de analyse van de markt voor televisieomroep, bevestigde het hof van beroep in Brussel in grote lijnen de CRC-beslissingen. De uitsluiting van Belgacom / Proximus (voor toegang tot het digitale televisieplatform en toegang tot een doorverkoopaanbod voor breedbandinternet) werd echter vernietigd, waardoor ook Proximus volledige toegang kan vragen tot het netwerk van Telenet.

Voorbereiding volgende marktanalyseronde

Om de herziening van de marktanalyse aan te vatten werd een vragenlijst opgesteld en op de VRM-website gepubliceerd. Belanghebbenden kregen tot 30 januari 2014 de tijd om de vragenlijst in te vullen. Op 20 en 27 januari 2014 werden ook sessies georganiseerd waar marktspelers de kans kregen om hun standpunten toe te lichten.

Samenwerking met ander NRI's

In het kader van het samenwerkingsakkoord werden in 2014 door het BIPT aan de VRM een aantal ontwerpbeslissingen voorgelegd, namelijk:

  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het WBA VDSL2 addendum "vectoring";
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het addendum “Specifications for P=5 Service Quality” bij de referentieaanbiedingen BROBA en WBA VDSL2;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het opleggen van een administratieve boete aan Belgacom wegens niet-naleving van de transparantieverplichting in het referentie-aanbod WBA VDSL2;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het addendum bij het referentieaanbod BROTSOLL (afgevende segmenten van huurlijnen) van Belgacom;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de technische en operationele voorwaarden nodig om schadelijke storingen in de gepaarde 2GHz band te vermijden;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de verdeling van het spectrum in de 1800MHz band;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de nationale openbaar beschikbare telefoondiensten geleverd op een vaste locatie voor particuliere en niet-particuliere gebruikers;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de teruggave van de 3G-vergunning van TELENET TECTEO BIDCO;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de tarifering van het “Wholesalemulticastaanbod” en van het Ethernet-transport voor de “BROBA”- en “WBA VDSL2”-aanbiedingen;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende het addendum bij het referentieaanbod BROTSOLL met betrekking tot de toegang tot de inspectieruimtes;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT betreffende de kapitaalkosten (WACC) voor de telecomoperatoren met een sterke machtspositie in België;
  • ontwerpbesluit van de Raad van het BIPT tot intrekking van de gebruiksrechten voor de frequenties 10238-10294/ 10588-10644 MHz voor radiotoegang toegekend aan Evonet;
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT betreffende de toekenning van gebruiksrechten en verdeling van het spectrum in de banden 900MHz en 1800MHz;
  • ontwerp van besluit van de Raad van het BIPT betreffende de toewijzing van exclusieve frequentiebanden voor het gebruik van straalverbindingen.

De VRM heeft voor geen van deze dossiers opmerkingen geformuleerd bij het overgezonden ontwerpbesluit.

Secretariaat / voorzitterschap CRC

Het huishoudelijk regelement van de CRC voorziet in driemaandelijkse werkvergaderingen.

Voor het voorzitterschap en secretariaat werd een jaarlijkse beurtrol afgesproken. Tot september 2014 nam de VRM het secretariaat op zich. Tussen september 2014 en september 2015 zal de VRM de CRC voorzitten.