3.3.4. Prijsevolutie van de advertentieruimte

Aangezien de mediasector als een dubbelzijdige markt beschouwd wordt, dient ook de evolutie van de uitgaven langs de zijde van de adverteerder bekeken te worden.

De belangen van Belgische adverteerders worden behartigd door de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). De UBA overlegt op regelmatige basis met de professionele belangenvereniging van de mediabureaus in België, United Media Agencies (UMA).

Samen ontwikkelen en publiceren ze een aantal gemeenschappelijke documenten die de samenwerking tussen adverteerders en mediabureaus structureren en efficiënter maken.

In zijn jaarlijkse analyse schetst UMA de evolutie van de brutotarieven en kosten per 1000 contacten per mediavorm. Tussen 2009 en 2014 namen de brutokosten in België toe met 6% (huidige prijzen) voor een economische inflatie van 10%.

Vooral de stijging van de tarieven voor internet en magazines duwen de algemene kostprijs naar boven. Dit geldt in het bijzonder voor magazines waar de tarieven in 2014 met 10% stegen ten opzichte van 2013. De tarieven voor televisie stegen licht, die van radio daalden licht. De brutokosten om te publiceren in dagbladen gaan de afgelopen twee jaar opnieuw in stijgende lijn.[149]

Tabel 102: Evolutie van de brutokosten van reclameruimten België tussen 2009 en 2014 (2009=100%)

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Cinema

100

96,5

95,9

90,3

105,8

95,1

Dagbladen

100

95,7

103,6

98,9

104,1

109,6

Magazines

100

105,8

109,1

115,3

120,9

133,0

Radio

100

102,7

108,4

105,0

108,6

108,2

TV

100

103,5

108,5

108,7

108,0

109,5

Internet

100

107,6

118,5

128,4

165,5

169,0

Totaal

100

103,5

106,1

102,8

103,4

106,3

CPI

100

102,2

105,8

108,8

110,0

110,4

Bron: UMA

Figuur 105: Evolutie van de brutokosten van reclameruimten België tussen 2009 en 2014 (2009=100%) - tekstuele beschrijving figuur 105

Evolutie van de brutokosten van reclameruimten België tussen 2009 en 2014 (2009=100%)

Bron: UMA

Tabel 103: Evolutie reclame-investeringen sinds 2012 in Vlaanderen geeft de reclame-investeringen weer in Vlaanderen in 2012, 2013 en 2014. Bij een economische crisis staan de inkomsten op reclamebestedingen onder druk omdat adverteerders hierop als eerste besparen.

De reclame-investeringen zijn sinds 2012 elk jaar met 1,8% gestegen. Sinds 2012 merken we een sterke stijging bij de mediavormen internet (+23%), bioscoop (+19%) en radio (+14%). De sterkste dalers zijn de niet-gehorodateerde televisie (-44%), dit gaat voornamelijk om de regionale zenders en thematische kanalen, en gratis pers (-20%). De populairste mediavormen voor reclame blijven gehorodateerde televisie (nationale zenders), dagbladen en radio.[150] Driekwart van de reclame-investeringen in Vlaanderen gaan naar deze drie mediavormen. Reclame in de bioscoop blijft achteraan bengelen, maar de investeringen gaan in stijgende lijn.

We merken een daling van de reclame-investeringen in magazines, terwijl we in Tabel 102 een grote stijging van de brutokost voor de reclameruimte in magazines zien. Het lijkt er dus op dat het kiezen voor reclame in magazines er op achteruitgaat. In meerdere jaarverslagen van mediagroepen werden de verminderde advertentieopbrengsten voor de tijdschriften aangekaart.

Tabel 103: Evolutie reclame-investeringen sinds 2012 in Vlaanderen[151]

Media

2012

2013

2014

Gehorodateerde Televisie (nationale zenders)

€ 924.661.483

€ 930.553.111

€ 930.687.208

Dagbladen

€ 472.433.525

€ 495.632.278

€ 511.135.151

Radio

€ 232.566.676

€ 243.426.963

€ 265.935.933

Out of Home (affichage)

€ 170.074.414

€ 171.873.721

€ 179.372.109

Magazines

€ 165.946.536

€ 162.686.816

€ 160.012.646

Internet

€ 120.304.100

€ 135.841.232

€ 148.272.615

Gratis Pers

€ 70.647.417

€ 61.176.874

€ 56.638.323

Niet-gehorodateerde Televisie (regionale en thematische zenders)

€ 43.705.717

€ 35.696.024

€ 24.376.792

Bioscoop

€ 17.013.382

€ 19.957.272

€ 20.195.266

Totaal

€ 2.217.353.249

€ 2.256.844.291

€ 2.296.626.043

Figuur 106: Procentueel aandeel van reclame-investeringen 2014 in Vlaanderen - tekstuele beschrijving figuur 106

Procentueel aandeel van reclame-investeringen 2014 in Vlaanderen

Bron: VRM op basis van Nielsen

Infofragment 20: Mediabureaus

Door de UMA wordt jaarlijks een lijst opgesteld met de belangrijkste mediabureaus. De reclameruimten die zij doorverkopen beperken zich niet tot één mediavorm, maar bestaan uit een waaier van advertentieruimten en -vormen binnen heel de mediasector. Het profiel van deze mediabureaus is sterk aan het evolueren. Ze beperken zich niet meer tot het louter doorverkopen van reclameruimten maar zijn uitgegroeid tot echte consultants met kennis van communicatie- en marketingtechnieken.

In de onderstaande tabel staat de top 13 van mediabureaus van 2012, 2013 en 2014 op basis van bruto onderhandelde media aankoopcijfers, voor de aftrek van de bureaucommissie. Deze cijfers zijn slechts één indicator om vergelijkingen te maken. Zoals hierboven gesteld, is het profiel van de mediabureaus sterk aan het evalueren en zijn hun activiteiten niet meer beperkt tot het enkel negotiëren van media-aankopen.

Bovendien staat de bureaucommissie op de helling. Deze commissie van 15% wordt door de mediabedrijven aan de mediabureaus betaald, in ruil voor hun rol als tussenpersoon en onderhandelaar met de adverteerders. De commissie gaat echter op zijn beurt integraal naar de adverteerders, in de vorm van een basiskorting bij de mediabureaus. Er is dus sprake van een permanente overschatting van de verkoopcijfers. Bovendien maken digitale spelers als Google en Facebook geen gebruik van zo'n commissie. In juni 2015 nam Medialaan de beslissing om de bureaucommissie af te schaffen. De audiovisuele regies VAR en SBS volgden dit voorbeeld en zullen de bureaucommissie niet meer toepassen vanaf 1 januari 2016. De twee grootste outdoor regies JCDecaux en Clear Channel zouden dit met ingang van 1 januari 2017 afschaffen. De gedrukte media behouden de bureaucommissie. [152]

Space staat ook in 2014 boven aan deze ranking. Carat Belgium nv verliest 21% omzet en zakt naar een derde plaats. Haar zusterbedrijf Vizeum groeit wel aan en stijgt een plaats in de ranking. De grootste stijging is voor ZenithOptimedia: de media aankoopcijfers groeiden in 2014 met 38% voor dit mediabureau.

Dentsu Aegis Network en Mediabrands blijven de twee grootste groepen van mediabureaus.

De totale inkomsten van de mediabureaus stegen lichtjes tot 1,259 miljoen euro.

Tabel 104: UMA – Rangschikking 2014 per bedrijf[153]

Mediabureaus

Positie 2011

Positie 2012

Positie 2013

Positie 2014

Facturatie 2012

Facturatie 2013

Facturatie 2014

Space (-)

2

1

1

1

184.098.822 €

178.579.395 €

173.655.839 €

Initiative (IPG Mediabrands Belgium)

3

6

3

2

112.947.681 €

142.080.251 €

154.286.758 €

Carat Belgium (Aegis Media)

1

2

2

3

171.504.957€

164.462.729 €

130.602.849 €

Zenith Optimedia Belgium (-)

7

7

8

4

91.938.915 €

93.670.816 €

129.075.580 €

Havas Media Belgium (-)

6

4

5

5

119.357.714 €

124.972.816 €

128.610.876 €

OMD (Omnicom Media Group)

4

3

4

6

140.586.405 €

129.593.641 €

127.041.954 €

Mindshare (Group M)

5

5

6

7

118.211.269 €

105.982.007 €

115.070.292 €

Universal Media (IPG Mediabrands Belgium)

9

9

7

8

77.689.965 €

105.499.934 €

93.294.088 €

Vizeum Belgium (Aegis Media)

10

10

10

9

53.479.054 €

67.428.765 €

88.889.857 €

MEC (Group M)

8

8

9

10

86.970.414 €

88.746.046 €

70.582.019 €

Maxus (Group M)

13

12

11

11

13.453.496 €

20.682.848 €

27.779.579 €

Mundomedia (-)

12

13

12

12

12.118.000 €

10.938.000 €

16.532.801 €

PHD Media

14

14

13

13

6.488.154 €

6.549.217 €

4.337.658 €

[149] UMA, "Evolutie van de ruimtekost in de reclame van 2009 tot 2014", http://www.uma.be/documents/cost_advertising_2014.pdf

[150] Gehorodateerde televisie is televisie waarvan de begin- en eindtijden van programma's, zenderpromotie, reclameblokken en individuele reclamespots nauwgezet geregistreerd worden.

[151] De evolutie voor de reclame-investeringen voor Vlaanderen werden opgevraagd bij Nielsen.

[152] "Medialaan schaft de bureaucommissie af: de eerste reacties", 04/06/2015, http://www.mm.be/news-nl-9978-medialaan-schaft-de-bureaucommissie-af#.VXFFgCSVWzN.twitter "Afschaffing bureaucommissie: het gat in de muur?", 11/06/2015, http://www.mm.be/news-nl-10101-afschaffing-bureaucommissie-het-gat-in-de-muur Mediaspecs, "Toepassing van agentschapscommissie in 2016: stand van zaken", 30/09/2015, http://news.mediaspecs.be/toepassing-van-agentschapscommissie-2016-stand-van-zaken

[153] UMA, "Zakencijfer van de leden", http://www.uma.be/nl/turnover_nl.php