3.3.2. Geschreven pers

De kostprijs voor de consument wordt volledig gedekt door de aanschafprijs van het gedrukte exemplaar van het dagblad of tijdschrift. De lezer heeft wel de keuze tussen losse verkoop of abonnementsformules.

Uit de consumptieprijstabel die de FOD Economie op zijn website publiceert, kunnen de in Figuur 99 en Figuur 100 afgebeelde prijsevoluties afgeleid worden.

Figuur 99: Evolutie prijsindex kranten - tekstuele beschrijving figuur 99

Evolutie prijsindex kranten

Bron: FOD Economie

Figuur 100: Evolutie prijsindex magazines en tijdschriften - tekstuele beschrijving figuur 100

Evolutie prijsindex magazines en tijdschriften

Bron: FOD Economie

De cijfers van de FOD Economie verwijzen in het geval van tijdschriften en dagbladen niet naar de gemiddelde prijs, maar geven de indexcijfers weer en symboliseren aldus de prijsevolutie sinds 2006.[146] Deze index is voor zowel kranten als tijdschriften sinds 2014 hoger dan de consumptieprijsindex, terwijl deze altijd lager heeft gelegen.

Gezien het beperkt aantal Vlaamse krantentitels kan de individuele prijsevolutie van de verschillende titels gedurende de laatste 9 jaar uitgetekend worden (prijzen steeds begin januari). Tijdens deze periode is de prijs van een dagblad gemiddeld met een derde tot bijna de helft toegenomen. Het afgelopen jaar werden alle dagbladen
opnieuw 10 eurocent duurder. De prijs van De Morgen steeg sinds 2007 het snelst
(met 50%). De Tijd blijft de duurste krant van Vlaanderen. De vier 'populaire'
Vlaamse kranten hebben sinds 2013 exact dezelfde prijs.

Figuur 101: Prijsevoluties krantentitels (weekdagen) (cijfers januari 2015) - tekstuele beschrijving figuur 101

Prijsevoluties krantentitels (weekdagen) (cijfers januari 2015)

Bron: VRM

Knack, Krant van West-Vlaanderen, Libelle, Story, TeVe-Blad en TV-Familie/Blik werden in 2015 4 tot 12% duurder dan in 2014. De prijzen van de overige tijdschriften bleven gelijk.

In vergelijking met 2007 is Story de sterkste prijsstijger met 88% (van 1,6 € in 2007 naar 3 € in 2015). Libelle en Humo zijn daarna de sterkste stijgers (48 à 49%). Joepie werd in 2015 veel duurder gezien het een maandblad werd, in plaats van een weekblad.

Figuur 102: Prijsevolutie weekbladtitels: gemiddelde prijs op jaarbasis (cijfers januari) - tekstuele beschrijving figuur 102

Prijsevolutie weekbladtitels - gemiddelde prijs op jaarbasis (cijfers januari)

Bron: VRM

Door de technologische vooruitgang zijn alle dag- en weekbladen via applicaties verkrijgbaar waardoor de consument deze ook via tablet en smartphone kan lezen. Sommige abonnementen voorzien in het gratis verstrekken van toegang tot de applicaties voor de abonnees. Bij losse verkoop (verkoop per stuk) moet de consument een vergoeding betalen. Het is ook mogelijk om een louter digitaal abonnement te nemen.

Het is interessant om de digitale prijs te vergelijken met de prijs voor het gedrukte blad. In Tabel 100 beschouwen we evenwel de prijzen van september 2015, terwijl in Figuur 101 de evolutie van de prijs in januari wordt getoond over de verschillende jaren heen. We merken dat enkele kranten tussen januari en september 2015 hun prijs opnieuw hebben verhoogd.

We kunnen afleiden uit Tabel 100 dat de digitale versie van de krant in de meeste gevallen iets goedkoper is dan de gedrukte krant, behalve voor De Morgen en De Standaard. De goedkoopste digitale kranten zijn de populaire kranten Het Laatste Nieuws, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. De digitale versies van de overige kranten zijn ongeveer dubbel zo duur. De prijzen voor de gedrukte kranten liggen veel dichter bij elkaar. Het valt op dat in de week alle gedrukte kranten ongeveer even duur zijn, terwijl op basis van de digitale prijs op een weekdag een onderscheid kan gemaakt worden tussen zogenaamde 'populaire' en 'kwaliteitskranten'.

Tabel 100: Prijzen dagbladen gedrukt en digitaal (prijzen van september)

Weekdag

Weekend

Geprint

Digitaal

Geprint

Digitaal

2014

2015

2014

2015

2014

2015

2014

2015

De Morgen

1,40 €

1,50 €

1,79 €

1,99 €

3,50 €

3,50 €

3,59 €

3,99 €

De Standaard

1,40 €

1,50 €

1,79 €

1,99 €

3,50 €

3,50 €

3,59 €

3,99 €

Gazet van Antwerpen

1,40 €

1,50 €

0,89 €

0,99 €

2,20 €

2,50 €

1,79 €

1,99 €

De Tijd

2,10 €

2,20 €

1,79 €

1,99 €

3,30 €

3,50 €

2,69 €

2,99 €

Het Laatste Nieuws

1,40 €

1,50 €

0,89 €

0,99 €

2,20 €

2,00 €

1,79 €

1,99 €

Het Belang van Limburg

1,40 €

1,50 €

0,89 €

0,99 €

2,20 €

2,50 €

1,79 €

1,99 €

Het Nieuwsblad

1,40 €

1,40 €

0,89 €

0,99 €

2,20 €

2,30 €

1,79 €

1,99 €

In Tabel 101: Prijzen periodieke bladen (prijzen van september) worden de periodieke bladen uit de top 20 van tijdschriften (Figuur 68) die een applicatie hebben weergegeven.

Wanneer de prijsverschillen tussen de digitale en de gedrukte versies van de verschillende tijdschriften worden bekeken, blijkt dat er geen duidelijke lijn getrokken kan worden: bij de ene tijdschriften is het online exemplaar duurder, bij de andere is dan weer de geschreven versie duurder.

Tabel 101: Prijzen periodieke bladen (prijzen van september)

geprint

digitaal

2014

2015

2014

2015

Flair

2,70 €

2,70 €

2,69 €

2,99 €

Humo

3,10 €

3,10 €

3,59 €

2,99 €

Knack

5,00 €

5,50 €

4,99 €

4,99 €

Krant van West-Vlaanderen

2,80 €

3,10 €

2,69 €

2,99 €

Libelle

2,90 €

2,90 €

2,99 €

2,99 €

P-Magazine

2,95 €

2,95 €

2,69 €

2,99 €

Sport/Voetbalmagazine

3,50 €

3,50 €

2,99 €

2,99 €

Story (inclusief TeVe-Blad)

2,80 €

3,00 €

2,99 €

2,99 €

Trends

5,90 €

5,90 €

5,49 €

5,99 €

Vitaya

4,20 €

4,20 €

3,99 €

3,99 €

Feeling

4,50 €

4,99 €

4,49 €

3,99 €

Dag Allemaal

2,50 €

2,50 €

-

1,99 €

Primo Tv Magazine

1,25 €

1,25 €

-

0,99 €

Plus Magazine

-

4,50 €

-

3,99 €

[146] De specifieke reden waarom voor een product in bepaalde gevallen (zoals voor kranten en tijdschriften) geen gemiddelde prijzen maar uitsluitend indexcijfers worden gepubliceerd, is het feit dat het gevolgde product uit de indexkorf een staal van getuigen is dat in de meeste gevallen niet homogeen is en waardoor aan een gemiddelde prijs geen echte betekenis kan gehecht worden (voorbeeld staal van de personenwagens, staal van de buitenlandse reizen, staal van kranten en tijdschriften). In dit laatste geval gaat het concreet over een mix van prijzen voor losse nummers en abonnementen.