3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens
De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in Tabel 96.
Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident.
De telecomactiviteiten van Proximus en Telenet vallen niet exact uit de financiële gegevens te distilleren, wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Bovendien is een vergelijking tussen de ondernemingen niet evident omdat sommige ondernemingen holdings zijn en de financiële gegevens van de moedermaatschappij niet altijd een adequate weergave van de grootte van de mediagroep geven (vb. het opvallend lage werknemersaantal van De Persgroep, De Vijver Media, Corelio of Concentra).
Ondernemings naam |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk nemers |
|
1015 |
2058 |
70 |
7074 |
9901 |
9903 |
9087 |
Proximus nv |
2075 497743 |
173435 25085 |
40256 90933 |
44814 25607 |
44261 8495 |
69086 9579 |
13054,3 |
Telenet bvba |
7933 34250 |
39005 27593 |
18499 02278 |
190244 2283 |
44716 0258 |
25601 4492 |
2198,9 |
De Persgroep nv |
2967 07487 |
38843 9254 |
- |
9513 201 |
-209 5313 |
13390 259 |
10,6 |
VRT nv |
21477 3369 |
35271 8444 |
43235 2680 |
43342 5574 |
2812 282 |
4899 958 |
2226,7 |
De Vijver Media nv |
1412 34105 |
18105 1520 |
4505 238 |
4521 823 |
952 246 |
-9473 5707 |
6,5 |
Corelio nv |
12039 7975 |
16682 3681 |
1904 5469 |
20184 664 |
1571 520 |
-1273 8273 |
0,3 |
Roularta Media Group nv |
10513 5137 |
34973 3533 |
27920 1780 |
29219 8059 |
9134 136 |
5256 3116 |
961,7 |
Medialaan nv |
7354 9187 |
23051 9109 |
25669 2269 |
31375 9007 |
4389 2347 |
4360 6881 |
531,6 |
Concentra nv |
6225 4334 |
8008 1084 |
1919 024 |
1943 812 |
235 076 |
1709 535 |
3,9 |
Mediahuis nv |
3278 1554 |
2555 74064 |
32581 7868 |
34181 5751 |
10492 943 |
4415 645 |
904,7 |
Sanoma Media Belgium nv |
2994 0494 |
7996 4180 |
10973 5757 |
11774 3658 |
-2031 4947 |
-279 2292 |
330,6 |
Tabel 96: Financiële gegevens 2015 mediagroepen
Figuur 92: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 – mediagroepen - tekstuele beschrijving figuur 92
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De bedrijfswinst en bedrijfsopbrengsten stijgen lichtjes in 2015, terwijl de winst voor belasting zakt tot tussen het niveau van 2013 en 2014. Het aantal werknemers evolueert met de CPI. Rekening houdend met de stijging van de index, is de winst voor belasting van de mediagroepen gestegen. De overige parameters zijn gedaald.