3.1.3.2. Analyse op basis van financiële gegevens
3.1.3.2.1 Persagentschappen
Tabel 69: Financiële gegevens 2014 persagentschappen
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
|
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Agentschap Belga nv |
1.485.926 |
11.248.235 |
17.909.447 |
18.162.905 |
-69.868 |
1.199.130 |
126,3 |
Jan Verbeke Producties bvba |
229.617 |
- |
177.976 |
- |
59.260 |
6.101 |
- |
Van het persagentschap IPS Vlaanderen zijn geen openbare cijfers beschikbaar.
In hoofdstuk 1 stelden we dat Belga het belangrijkste Belgische persagentschap is. Ook in de financiële cijfers kunnen we zien dat het vele malen groter is dan een ander persagentschap dat hier in opgenomen is, Jan Verbeke Producties bvba.
3.1.3.2.2 Fotoagentschappen
Tabel 70: Financiële gegevens 2014 fotoagentschappen[102]
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Photo News nv |
331.382 |
1.322.507 |
- |
- |
282.651 |
278.195 |
9,5 |
Isopix bvba |
102.483 |
435.832 |
- |
- |
-62.802 |
-62.296 |
6,8 |
Wouters en Fasseur bvba |
162.911 |
211.270 |
- |
- |
5.189 |
4.193 |
1 |
Image Globe nv |
293.577 |
372.963 |
824.817 |
829.890 |
109.778 |
108.037 |
2,3 |
Pixelmind bvba |
60.702 |
95.066 |
- |
- |
57.241 |
57.247 |
- |
3.1.3.2.3 Mediacentrales
Mediacentrales zorgen ervoor dat publiciteitsruimten in verschillende media opgevuld worden met advertenties. Ze beheren de reclamebudgetten van adverteerders en kopen hiermee reclameruimte aan.
In Tabel 71 zijn de financiële gegevens van 2014 van de belangrijkste mediacentrales weergegeven. Van de ondernemingen Mediaedge (CIA Belgium nv), Mindshare nv, Mediaplus Belgium nv en Maxus Belgium nv waren op het moment van redactie geen cijfers van 2014 beschikbaar.
Tabel 71: Financiële gegevens 2014 mediacentrales
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Mediabrands Belgium nv |
2.296.959 |
58.468.344 |
226.382.553 |
226.384.288 |
-3.099.511 |
-2.004.668 |
98,9 |
Havas Media Belgium nv |
1.170.364 |
44.140.101 |
121.625.876 |
124.064.992 |
2.219.366 |
2.078.197 |
59,8 |
Vivaki Belgium nv |
-8.175.361 |
43.520.862 |
112.535.062 |
112.861.080 |
354.977 |
276.669 |
39,4 |
Space nv |
346.527 |
41.094.707 |
149.628.490 |
149.882.039 |
86.262 |
161.753 |
64,6 |
OMD nv |
158.194 |
38.577.288 |
120.607.141 |
122.763.079 |
-338.590 |
-346.677 |
51,8 |
Carat Belgium nv |
1.707.630 |
37.799.507 |
118.058.053 |
118.061.912 |
589.526 |
567.645 |
12,9 |
Vizeum Belgium nv |
2.186.544 |
19.368.126 |
53.542.745 |
53.544.197 |
466.245 |
460.272 |
6,6 |
Iprospect Belgium nv |
1.180.532 |
6.009.804 |
12.339.111 |
12.344.236 |
189.980 |
194.202 |
21,1 |
PHD Media nv |
311.051 |
1.291.754 |
3.770.897 |
3.773.128 |
-43.337 |
-43.613 |
- |
3.1.3.2.4 Uitgevers van dagbladen
Tabel 72: Financiële gegevens 2014 uitgevers van dagbladen
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
60.586.842 |
564.878.871 |
236.699.152 |
274.212.388 |
12.825.827 |
531.871 |
788,3 |
Mediahuis nv |
32.466.212 |
229.260.900 |
315.406.227 |
327.302.435 |
-1.407.798 |
-8.761.240 |
969,3 |
Mediafin nv |
6.079.201 |
35.630.061 |
55.587.272 |
57.125.937 |
5.364.789 |
5.798.869 |
218,1 |
In november 2013 werd de oprichting van de joint venture Mediahuis door Concentra en Corelio een feit. Na het afsluiten van het boekjaar op 31 december 2013 werden de activa van Concentra nv en Corelio nv in Mediahuis nv ingebracht.[103] In de loop van 2014 werden ook het nettoactief van Concentra Media Regie, Concentra Digitale Media en Corelio Mediahuis ingebracht in natura. Het gehele vermogen van Concentra Classifieds nv werd via fusie door overname ingebracht. Via een partiële splitsing werd de uitgeefactiviteit verbonden aan de Gazet van Antwerpen van De Vlijt nv overgenomen door Mediahuis. Alle bijbehorende activa en passiva werden overgedragen. De Vlijt wordt dan ook niet langer meer opgenomen in Tabel 72.
Mediahuis boekte in 2014 een bedrijfsverlies van 1,4 miljoen euro. Na toevoeging van financiële opbrengsten en aftrek van financiële en van uitzonderlijke kosten, bedraagt het verlies van het boekjaar vóór belasting 8,8 miljoen euro. De herstructureringsprovisie van 23,8 miljoen euro die in het boekjaar van 2013 werd aangelegd, werd in 2014 geactiveerd.
Het balanstotaal van De Persgroep Publishing nv is praktisch verdubbeld t.o.v. 2013 onder andere door het opnemen van een langetermijnlening van 150 miljoen euro met het zicht op de overname van de Mecom Group Plc. De Persgroep Publishing nv behaalde een bedrijfswinst van 12,8 miljoen euro (t.o.v. 19,3 miljoen euro in 2013). Na aftrek van financiële kosten en uitzonderlijke kosten in de vorm van waardeverminderingen op financiële vaste activa van 5,2 miljoen euro, blijft een winst over van 0,5 miljoen euro (t.o.v. 14,5 miljoen euro in 2013).
De balanscijfers en resultaten van Mediafin liggen in dezelfde lijn als die van 2013.
Figuur 56: Evolutie gemiddelde waarden (behalve werknemers: som) sinds 2005 - uitgevers dagbladen - tekstuele beschrijving figuur 56
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De bedrijfswinst en de winst vóór belasting kennen een parallelle evolutie tot 2012. Hierbij kende de gemiddelde winst twee piekmomenten in 2007 en 2010, maar daarna zakte ze opnieuw onder het niveau van 2005. In 2013 en 2014 daalde de winst van het boekjaar vóór belasting vooral door een grote waardevermindering op financiële vaste activa bij De Persgroep en door hoge kosten (waaronder herstructureringskosten) bij Mediahuis. Het totaal aantal vaste werknemers bij de uitgevers van dagbladen blijft min of meer stabiel sinds 2005.
3.1.3.2.5 Uitgevers van tijdschriften
Tabel 73: Financiële gegevens 2014 uitgevers van tijdschriften
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onder- neming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
60.586.842 |
564.878.871 |
236.699.152 |
274.212.388 |
12.825.827 |
531.871 |
788,3 |
Roularta Media Group nv |
58.873.022 |
363.594.366 |
229.109.083 |
245.952.607 |
6.216.038 |
-139.989.952 |
624 |
Sanoma Media Belgium nv |
32.740.061 |
87.375.941 |
151.880.746 |
174.210.507 |
-2.204.950 |
-2.145.221 |
350,7 |
Corelio Publishing nv |
4.296.176 |
56.148.081 |
41.724.464 |
46.992.221 |
872.806 |
91.238 |
2,5 |
Senior Publications nv |
14.072.485 |
18.007.011 |
6.661.566 |
6.825.130 |
510.196 |
503.187 |
16,8 |
Humo nv |
5.514.472 |
16.346.413 |
26.242.066 |
26.313.364 |
3.372.050 |
3.437.306 |
35,3 |
Produpress cva |
9.387.936 |
11.947.108 |
10.225.117 |
10.765.881 |
-212.582 |
-2.207.070 |
41,4 |
Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv |
6.299.705 |
8.499.391 |
10.117.285 |
10.663.589 |
-193.405 |
-33.492 |
60,4 |
Uitgeverij Cascade nv |
4.041.068 |
6.183.997 |
7.438.165 |
8.042.023 |
688.513 |
725.181 |
25,3 |
Press News nv |
3.707.016 |
4.415.877 |
1.196.868 |
1.206.782 |
-142.550 |
-57.308 |
3,4 |
SBPP |
331.314 |
3.148.583 |
3.090.439 |
3.237.550 |
-135.441 |
-116.652 |
25,3 |
Think Media Magazines nv[104] |
-4.583.911 |
2.659.313 |
8.402.238 |
8.491.326 |
-1.556.178 |
-1.740.794 |
43,1 |
De magazinemarkt gaat al een aantal jaar door een moeilijke periode. Een dalend aantal betalende lezers, krimpende advertentie-inkomsten en dit vaak gecombineerd met herstructureringen voor een beter bedrijfsmodel, leiden tot tegenvallende cijfers voor uitgeverijen. In de grafiek in Figuur 57 is duidelijk te zien dat de winstcijfers sterk dalen sinds 2010.
Roularta Media Group nv kende zowel in 2012, 2013 als in 2014 mindere jaren door dalende advertentie-inkomsten in combinatie met herstructureringen en waardeverminderingen. Zo werden in 2013 en 2014 samen een minwaarde van maar liefst 231,9 miljoen euro op de deelneming in Roularta Media France geboekt om de boekwaarde van deze participatie af te stemmen op het geconsolideerd eigen vermogen van Roularta Media France. Begin 2015 werd vervolgens een deel van deze Franse activiteiten verkocht. Het boekjaar 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 140 miljoen euro.
Ook De Persgroep Publishing boekte heel wat minder winst dan de vorige jaren, zoals we bij de bespreking van de uitgeverijen van dagbladen hierboven zagen. Dit was o.a. te wijten aan een waardevermindering op financiële vaste activa.
Sanoma Media Belgium nv kreeg eveneens een klap op de advertentiemarkt voor print en zag een duidelijke krimp in haar verkoopcijfers. Ook ingrepen in verband met de reorganisatie zorgden voor een dalende winstgevendheid. In 2013 en 2014 was Sanoma Media Belgium nv verlieslatend. Sinds eind 2013 zocht het Finse moederbedrijf een overnemer voor de Belgische activiteiten. Uiteindelijk werden in 2015 enkele titels aan De Persgroep verkocht.
Think Media Magazines nv zit al enkele jaren in een moeilijke financiële situatie en kreeg op 15 juni 2015 bescherming tegen zijn schuldeisers. Eind september 2015 besliste de rechtbank van koophandel over de verkoop van de verschillende websites en tijdschrifttitels. De jaarrekening van 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 1,7 miljoen euro.
Van Minoc Media Services bvba, sinds 2013 de opvolger van Minoc Business Press, zijn er op moment van redactie geen cijfers bekend bij de Nationale Bank van België. Ook de cijfers van Himalaya nv voor 2014 waren op het moment van redactie nog niet beschikbaar.
Figuur 57: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers weekbladen - tekstuele beschrijving figuur 57
Bron: VRM op basis van informatie NBB
3.1.3.2.6 Gratis pers
Tabel 74: Financiële gegevens 2014 uitgevers gratis pers geeft voor de 15 grootste uitgevers van gratis pers enkele financiële gegevens.
Tabel 74: Financiële gegevens 2014 uitgevers gratis pers
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onderne- ming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
60.586.842 |
564.878.871 |
236.699.152 |
274.212.388 |
12.825.827 |
531.871 |
788,3 |
Roularta Media Group nv |
58.873.022 |
363.594.366 |
229.109.083 |
245.952.607 |
6.216.038 |
-139.989.952 |
624 |
De Streek-krant -De Week-krant-groep nv |
10.697.411 |
33.694.294 |
57.105.839 |
58.957.005 |
744.190 |
940.077 |
36,8 |
Corelio Connect Noord nv |
-4.139.152 |
9.478.162 |
13.884.906 |
15.798.076 |
-1.340.955 |
-1.909.788 |
78,2 |
Vacature cvba |
496.987 |
4.278.967 |
9.510.946 |
11.517.314 |
-12.968 |
-15.245 |
14,9 |
Mass Transit Media |
-3.154.990 |
4.122.193 |
13.144.031 |
13.307.153 |
1.232.584 |
1.003.952 |
38,3 |
Tips nv |
1.419.863 |
2.157.928 |
2.157.928 |
- |
265.146 |
246.489 |
17,4 |
Elite Reklaam - Crescen-do |
608.477 |
1.669.878 |
- |
- |
219.332 |
18.056 |
6,5 |
Brussel Deze Week vzw |
752.996 |
1.541.799 |
1.188.452 |
4.628.256 |
18.221 |
27,6 |
|
Bode Van Schoten bvba |
509.937 |
1.125.941 |
1.125.941 |
- |
56.677 |
46.988 |
7,1 |
Evolution Media Group bvba |
291.512 |
1.101.951 |
2.997.584 |
3.014.336 |
-288.057 |
-322.716 |
7,1 |
Kempen-klok nv |
752.520 |
1.100.969 |
- |
- |
32.291 |
48.036 |
2,3 |
Impuls Media bvba |
251.578 |
704.185 |
- |
- |
136.220 |
136.176 |
1 |
Tondeur Editions nv |
510.311 |
577.839 |
257.004 |
257.176 |
10.409 |
11.776 |
- |
’t Nieuw Blaadje |
308.878 |
521.631 |
- |
- |
25.399 |
18.631 |
- |
Ook de uitgevers van gratis pers hebben te kampen met lagere advertentie-inkomsten. Hierdoor was Corelio Connect Noord nv in 2013 gedwongen om herstructureringen door te voeren, zijn productportefeuille aan te passen en besparingsmaatregelen te nemen. Dit alles had een invloed op de jaarcijfers. Ook in 2014 zijn de bedrijfsopbrengsten opnieuw gedaald.
De Streekkrant-De Weekkrant groep werd in 2015 volledig overgenomen door Roularta. Vanaf volgend jaar zal deze dan ook niet meer apart opgenomen worden in Tabel 74. Ondanks hoge bedrijfsopbrengsten boekte de groep in 2014 slechts een beperkte winst onder andere wegens zeer hoge bedrijfskosten.
Figuur 58: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers - tekstuele beschrijving figuur 58
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De gemiddelde bedrijfsopbrengsten voor 29[105] uitgevers van gratis pers en het gemiddeld aantal werknemers volgden ongeveer dezelfde evolutie. Tot in 2008 stegen deze gestaag, maar zakten daarna terug tot ongeveer het niveau van 2005.
De gemiddelde operationele winst en de winst voor belastingen kenden twee dips, in 2006 en in 2008. In 2010 steeg de winst terug boven het niveau van 2005. Vanaf 2011 daalde ze echter drastisch. Eén van de verklaringen die vaak terugkomt zijn de dalende advertentie-inkomsten. In 2013 stabiliseerde de bedrijfswinst even, maar de winst voor belastingen bleef dalen. De grote daling in 2014 is vooral te wijten aan het verlies van Roularta Media Group.
De cijfers in Figuur 58: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers worden sterk beïnvloed door de twee grootste groepen die hierin opgenomen zijn, met name Roularta Media Group nv en De Persgroep Publishing nv. Gratis pers vormt slechts een deel van de activiteiten van deze groepen. Winst en verlies van deze ondernemingen wordt niet (volledig) bepaald door hun activiteiten in de gratis pers.
Daarom bekijken we ook de evolutie van de gemiddelde waarden van de overige uitgevers apart. Hun voornaamste of enige activiteit is gratis pers. In Figuur 59 zien we een gelijkaardige evolutie als in Figuur 58. De grootte van de daling die vanaf 2011 is ingezet, is echter niet zo extreem. De winst vóór belasting is in 2014 gehalveerd t.o.v. 2005, terwijl de slechte resultaten van Roularta deze gemiddelde winst tot -300% t.o.v. 2005 deden dalen.
Figuur 59: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers (met uitzondering van Roularta Media Group nv en De Persgroep Publishing nv) - tekstuele beschrijving figuur 59
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Uit zowel Figuur 58 als Figuur 59 kunnen we besluiten dat de uitgevers van gratis pers te kampen hebben met lagere winsten.
3.1.3.2.7 Distributie geschreven pers
Tabel 75: Financiële gegevens 2014 - distributeurs geschreven pers
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbreng-sten |
Bedrijfs-winst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk-nemers |
Onderne- ming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Bpost nv |
481.999.052 |
1.720.318.539 |
2.236.161.667 |
2.268. 945.286 |
428.041.709 |
447.123.821 |
25209 |
AMP nv |
15.398.644 |
106.998.877 |
369.053.839 |
405.321.033 |
5.263.701 |
476.641 |
457,4 |
Belgische Distributie-dienst nv |
17.032.150 |
86.938.768 |
97.368.263 |
98.983.033 |
19.837.773 |
17.845.614 |
241,4 |
Betapress nv |
7.855.444 |
19.684.083 |
20.114.769 |
21.625.263 |
23.696 |
40.599 |
22,1 |
Deltamedia nv |
3.704.513 |
5.926.410 |
11.118.976 |
11.511.300 |
-2.106.353 |
-2.091.830 |
30,3 |
In de onderstaande Figuur 60: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 (basisjaar 2006) - distributeurs geschreven pers wordt de evolutie van de gemiddelde waarden sinds 2005 voor de distributeurs weergegeven. Als basisjaar om de vergelijking te maken, wordt hier 2006 genomen. In 2005 hadden de distributeurs van geschreven pers immers een gezamenlijk verlies vóór belasting. Indien we dit verlies gelijkstellen aan 100, komen we vertekende percentages uit om de evolutie van de winst die nadien opgetekend wordt, te volgen.
Figuur 60: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 (basisjaar 2006) - distributeurs geschreven pers - tekstuele beschrijving figuur 60
Bron: VRM op basis van informatie NBB
In tegenstelling tot de uitgeverijen die vanaf 2012 voornamelijk minder winst optekenen, stijgen voor de distributeurs gemiddeld zowel de bedrijfswinst als de winst vóór belasting. De gemiddelde cijfers worden natuurlijk sterk beïnvloed door de cijfers van Bpost. Als we naar de cijfers afzonderlijk kijken, zijn het in feite enkel Bpost en Belgische Distributiedienst nv die stijgende winstcijfers sinds 2006 optekenen. De
overige distributeurs zitten sinds 2006 eerder in dalende lijn.
[102] Van fotoagentschap 'Reporters nv' waren op het moment van de redactie nog geen cijfers bekend voor 2014.
[103] De Preter, Wim, "Kapitaalvermindering in aanloop naar Mediahuis", De Tijd, 23 november 2013.
[104]De jaarrekening van 2014 van Think Media Magazines nv kreeg van de bedrijfscommissaris een afkeurend oordeel. De cijfers zouden geen getrouw beeld van de onderneming geven. De jaarrekening werd opgesteld op basis van de veronderstelling van continuïteit van de onderneming, wat de commissaris niet passend vond.
[105] Van 23 van hen beschikken we over cijfers tot en met 2014. De overige zes zijn in de loop van de jaren failliet gegaan of gestopt.