3.1.3.2. Analyse op basis van financiële gegevens

3.1.3.2.1 Persagentschappen

Tabel 69: Financiële gegevens 2014 persagentschappen

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Agentschap Belga nv

1.485.926

11.248.235

17.909.447

18.162.905

-69.868

1.199.130

126,3

Jan Verbeke Producties bvba

229.617

-

177.976

-

59.260

6.101

-

Van het persagentschap IPS Vlaanderen zijn geen openbare cijfers beschikbaar.

In hoofdstuk 1 stelden we dat Belga het belangrijkste Belgische persagentschap is. Ook in de financiële cijfers kunnen we zien dat het vele malen groter is dan een ander persagentschap dat hier in opgenomen is, Jan Verbeke Producties bvba.

3.1.3.2.2 Fotoagentschappen

Tabel 70: Financiële gegevens 2014 fotoagentschappen[102]

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Photo News nv

331.382

1.322.507

-

-

282.651

278.195

9,5

Isopix bvba

102.483

435.832

-

-

-62.802

-62.296

6,8

Wouters en Fasseur bvba

162.911

211.270

-

-

5.189

4.193

1

Image Globe nv

293.577

372.963

824.817

829.890

109.778

108.037

2,3

Pixelmind bvba

60.702

95.066

-

-

57.241

57.247

-

3.1.3.2.3 Mediacentrales

Mediacentrales zorgen ervoor dat publiciteitsruimten in verschillende media opgevuld worden met advertenties. Ze beheren de reclamebudgetten van adverteerders en kopen hiermee reclameruimte aan.

In Tabel 71 zijn de financiële gegevens van 2014 van de belangrijkste mediacentrales weergegeven. Van de ondernemingen Mediaedge (CIA Belgium nv), Mindshare nv, Mediaplus Belgium nv en Maxus Belgium nv waren op het moment van redactie geen cijfers van 2014 beschikbaar.

Tabel 71: Financiële gegevens 2014 mediacentrales

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Mediabrands Belgium nv

2.296.959

58.468.344

226.382.553

226.384.288

-3.099.511

-2.004.668

98,9

Havas Media Belgium nv

1.170.364

44.140.101

121.625.876

124.064.992

2.219.366

2.078.197

59,8

Vivaki Belgium nv

-8.175.361

43.520.862

112.535.062

112.861.080

354.977

276.669

39,4

Space nv

346.527

41.094.707

149.628.490

149.882.039

86.262

161.753

64,6

OMD nv

158.194

38.577.288

120.607.141

122.763.079

-338.590

-346.677

51,8

Carat Belgium nv

1.707.630

37.799.507

118.058.053

118.061.912

589.526

567.645

12,9

Vizeum Belgium nv

2.186.544

19.368.126

53.542.745

53.544.197

466.245

460.272

6,6

Iprospect Belgium nv

1.180.532

6.009.804

12.339.111

12.344.236

189.980

194.202

21,1

PHD Media nv

311.051

1.291.754

3.770.897

3.773.128

-43.337

-43.613

-

3.1.3.2.4 Uitgevers van dagbladen

Tabel 72: Financiële gegevens 2014 uitgevers van dagbladen

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbrengsten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderneming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

60.586.842

564.878.871

236.699.152

274.212.388

12.825.827

531.871

788,3

Mediahuis nv

32.466.212

229.260.900

315.406.227

327.302.435

-1.407.798

-8.761.240

969,3

Mediafin nv

6.079.201

35.630.061

55.587.272

57.125.937

5.364.789

5.798.869

218,1

In november 2013 werd de oprichting van de joint venture Mediahuis door Concentra en Corelio een feit. Na het afsluiten van het boekjaar op 31 december 2013 werden de activa van Concentra nv en Corelio nv in Mediahuis nv ingebracht.[103] In de loop van 2014 werden ook het nettoactief van Concentra Media Regie, Concentra Digitale Media en Corelio Mediahuis ingebracht in natura. Het gehele vermogen van Concentra Classifieds nv werd via fusie door overname ingebracht. Via een partiële splitsing werd de uitgeefactiviteit verbonden aan de Gazet van Antwerpen van De Vlijt nv overgenomen door Mediahuis. Alle bijbehorende activa en passiva werden overgedragen. De Vlijt wordt dan ook niet langer meer opgenomen in Tabel 72.

Mediahuis boekte in 2014 een bedrijfsverlies van 1,4 miljoen euro. Na toevoeging van financiële opbrengsten en aftrek van financiële en van uitzonderlijke kosten, bedraagt het verlies van het boekjaar vóór belasting 8,8 miljoen euro. De herstructureringsprovisie van 23,8 miljoen euro die in het boekjaar van 2013 werd aangelegd, werd in 2014 geactiveerd.

Het balanstotaal van De Persgroep Publishing nv is praktisch verdubbeld t.o.v. 2013 onder andere door het opnemen van een langetermijnlening van 150 miljoen euro met het zicht op de overname van de Mecom Group Plc. De Persgroep Publishing nv behaalde een bedrijfswinst van 12,8 miljoen euro (t.o.v. 19,3 miljoen euro in 2013). Na aftrek van financiële kosten en uitzonderlijke kosten in de vorm van waardeverminderingen op financiële vaste activa van 5,2 miljoen euro, blijft een winst over van 0,5 miljoen euro (t.o.v. 14,5 miljoen euro in 2013).

De balanscijfers en resultaten van Mediafin liggen in dezelfde lijn als die van 2013.

Figuur 56: Evolutie gemiddelde waarden (behalve werknemers: som) sinds 2005 - uitgevers dagbladen - tekstuele beschrijving figuur 56

Evolutie gemiddelde waarden (behalve werknemers: som) sinds 2005 - uitgevers dagbladen

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De bedrijfswinst en de winst vóór belasting kennen een parallelle evolutie tot 2012. Hierbij kende de gemiddelde winst twee piekmomenten in 2007 en 2010, maar daarna zakte ze opnieuw onder het niveau van 2005. In 2013 en 2014 daalde de winst van het boekjaar vóór belasting vooral door een grote waardevermindering op financiële vaste activa bij De Persgroep en door hoge kosten (waaronder herstructureringskosten) bij Mediahuis. Het totaal aantal vaste werknemers bij de uitgevers van dagbladen blijft min of meer stabiel sinds 2005.

3.1.3.2.5 Uitgevers van tijdschriften

Tabel 73: Financiële gegevens 2014 uitgevers van tijdschriften

Eigen

vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onder-

neming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

60.586.842

564.878.871

236.699.152

274.212.388

12.825.827

531.871

788,3

Roularta Media Group nv

58.873.022

363.594.366

229.109.083

245.952.607

6.216.038

-139.989.952

624

Sanoma Media Belgium nv

32.740.061

87.375.941

151.880.746

174.210.507

-2.204.950

-2.145.221

350,7

Corelio Publishing nv

4.296.176

56.148.081

41.724.464

46.992.221

872.806

91.238

2,5

Senior Publications nv

14.072.485

18.007.011

6.661.566

6.825.130

510.196

503.187

16,8

Humo nv

5.514.472

16.346.413

26.242.066

26.313.364

3.372.050

3.437.306

35,3

Produpress cva

9.387.936

11.947.108

10.225.117

10.765.881

-212.582

-2.207.070

41,4

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv

6.299.705

8.499.391

10.117.285

10.663.589

-193.405

-33.492

60,4

Uitgeverij Cascade nv

4.041.068

6.183.997

7.438.165

8.042.023

688.513

725.181

25,3

Press News nv

3.707.016

4.415.877

1.196.868

1.206.782

-142.550

-57.308

3,4

SBPP

331.314

3.148.583

3.090.439

3.237.550

-135.441

-116.652

25,3

Think Media Magazines nv[104]

-4.583.911

2.659.313

8.402.238

8.491.326

-1.556.178

-1.740.794

43,1

De magazinemarkt gaat al een aantal jaar door een moeilijke periode. Een dalend aantal betalende lezers, krimpende advertentie-inkomsten en dit vaak gecombineerd met herstructureringen voor een beter bedrijfsmodel, leiden tot tegenvallende cijfers voor uitgeverijen. In de grafiek in Figuur 57 is duidelijk te zien dat de winstcijfers sterk dalen sinds 2010.

Roularta Media Group nv kende zowel in 2012, 2013 als in 2014 mindere jaren door dalende advertentie-inkomsten in combinatie met herstructureringen en waardeverminderingen. Zo werden in 2013 en 2014 samen een minwaarde van maar liefst 231,9 miljoen euro op de deelneming in Roularta Media France geboekt om de boekwaarde van deze participatie af te stemmen op het geconsolideerd eigen vermogen van Roularta Media France. Begin 2015 werd vervolgens een deel van deze Franse activiteiten verkocht. Het boekjaar 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 140 miljoen euro.

Ook De Persgroep Publishing boekte heel wat minder winst dan de vorige jaren, zoals we bij de bespreking van de uitgeverijen van dagbladen hierboven zagen. Dit was o.a. te wijten aan een waardevermindering op financiële vaste activa.

Sanoma Media Belgium nv kreeg eveneens een klap op de advertentiemarkt voor print en zag een duidelijke krimp in haar verkoopcijfers. Ook ingrepen in verband met de reorganisatie zorgden voor een dalende winstgevendheid. In 2013 en 2014 was Sanoma Media Belgium nv verlieslatend. Sinds eind 2013 zocht het Finse moederbedrijf een overnemer voor de Belgische activiteiten. Uiteindelijk werden in 2015 enkele titels aan De Persgroep verkocht.

Think Media Magazines nv zit al enkele jaren in een moeilijke financiële situatie en kreeg op 15 juni 2015 bescherming tegen zijn schuldeisers. Eind september 2015 besliste de rechtbank van koophandel over de verkoop van de verschillende websites en tijdschrifttitels. De jaarrekening van 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 1,7 miljoen euro.

Van Minoc Media Services bvba, sinds 2013 de opvolger van Minoc Business Press, zijn er op moment van redactie geen cijfers bekend bij de Nationale Bank van België. Ook de cijfers van Himalaya nv voor 2014 waren op het moment van redactie nog niet beschikbaar.

Figuur 57: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers weekbladen - tekstuele beschrijving figuur 57

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers weekbladen

Bron: VRM op basis van informatie NBB

3.1.3.2.6 Gratis pers

Tabel 74: Financiële gegevens 2014 uitgevers gratis pers geeft voor de 15 grootste uitgevers van gratis pers enkele financiële gegevens.

Tabel 74: Financiële gegevens 2014 uitgevers gratis pers

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

ming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

De Persgroep Publishing nv

60.586.842

564.878.871

236.699.152

274.212.388

12.825.827

531.871

788,3

Roularta Media Group nv

58.873.022

363.594.366

229.109.083

245.952.607

6.216.038

-139.989.952

624

De Streek-krant -De Week-krant-groep nv

10.697.411

33.694.294

57.105.839

58.957.005

744.190

940.077

36,8

Corelio Connect Noord nv

-4.139.152

9.478.162

13.884.906

15.798.076

-1.340.955

-1.909.788

78,2

Vacature cvba

496.987

4.278.967

9.510.946

11.517.314

-12.968

-15.245

14,9

Mass Transit Media

-3.154.990

4.122.193

13.144.031

13.307.153

1.232.584

1.003.952

38,3

Tips nv

1.419.863

2.157.928

2.157.928

-

265.146

246.489

17,4

Elite Reklaam - Crescen-do

608.477

1.669.878

-

-

219.332

18.056

6,5

Brussel Deze Week vzw

752.996

1.541.799

1.188.452

4.628.256

18.221

27,6

Bode Van Schoten bvba

509.937

1.125.941

1.125.941

-

56.677

46.988

7,1

Evolution Media Group bvba

291.512

1.101.951

2.997.584

3.014.336

-288.057

-322.716

7,1

Kempen-klok nv

752.520

1.100.969

-

-

32.291

48.036

2,3

Impuls Media bvba

251.578

704.185

-

-

136.220

136.176

1

Tondeur Editions nv

510.311

577.839

257.004

257.176

10.409

11.776

-

’t Nieuw Blaadje

308.878

521.631

-

-

25.399

18.631

-

Ook de uitgevers van gratis pers hebben te kampen met lagere advertentie-inkomsten. Hierdoor was Corelio Connect Noord nv in 2013 gedwongen om herstructureringen door te voeren, zijn productportefeuille aan te passen en besparingsmaatregelen te nemen. Dit alles had een invloed op de jaarcijfers. Ook in 2014 zijn de bedrijfsopbrengsten opnieuw gedaald.

De Streekkrant-De Weekkrant groep werd in 2015 volledig overgenomen door Roularta. Vanaf volgend jaar zal deze dan ook niet meer apart opgenomen worden in Tabel 74. Ondanks hoge bedrijfsopbrengsten boekte de groep in 2014 slechts een beperkte winst onder andere wegens zeer hoge bedrijfskosten.

Figuur 58: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers - tekstuele beschrijving figuur 58

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers

Bron: VRM op basis van informatie NBB

De gemiddelde bedrijfsopbrengsten voor 29[105] uitgevers van gratis pers en het gemiddeld aantal werknemers volgden ongeveer dezelfde evolutie. Tot in 2008 stegen deze gestaag, maar zakten daarna terug tot ongeveer het niveau van 2005.

De gemiddelde operationele winst en de winst voor belastingen kenden twee dips, in 2006 en in 2008. In 2010 steeg de winst terug boven het niveau van 2005. Vanaf 2011 daalde ze echter drastisch. Eén van de verklaringen die vaak terugkomt zijn de dalende advertentie-inkomsten. In 2013 stabiliseerde de bedrijfswinst even, maar de winst voor belastingen bleef dalen. De grote daling in 2014 is vooral te wijten aan het verlies van Roularta Media Group.

De cijfers in Figuur 58: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers worden sterk beïnvloed door de twee grootste groepen die hierin opgenomen zijn, met name Roularta Media Group nv en De Persgroep Publishing nv. Gratis pers vormt slechts een deel van de activiteiten van deze groepen. Winst en verlies van deze ondernemingen wordt niet (volledig) bepaald door hun activiteiten in de gratis pers.

Daarom bekijken we ook de evolutie van de gemiddelde waarden van de overige uitgevers apart. Hun voornaamste of enige activiteit is gratis pers. In Figuur 59 zien we een gelijkaardige evolutie als in Figuur 58. De grootte van de daling die vanaf 2011 is ingezet, is echter niet zo extreem. De winst vóór belasting is in 2014 gehalveerd t.o.v. 2005, terwijl de slechte resultaten van Roularta deze gemiddelde winst tot -300% t.o.v. 2005 deden dalen.

Figuur 59: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers (met uitzondering van Roularta Media Group nv en De Persgroep Publishing nv) - tekstuele beschrijving figuur 59

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 - uitgevers gratis pers (met uitzondering van Roularta Media Group nv en De Persgroep Publishing nv)

Bron: VRM op basis van informatie NBB

Uit zowel Figuur 58 als Figuur 59 kunnen we besluiten dat de uitgevers van gratis pers te kampen hebben met lagere winsten.

3.1.3.2.7 Distributie geschreven pers

Tabel 75: Financiële gegevens 2014 - distributeurs geschreven pers

Eigen vermogen

Activa

Omzet

Bedrijfs-opbreng-sten

Bedrijfs-winst (-verlies)

Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting

Werk-nemers

Onderne-

ming

10/15

20/58

70

70/74

9901

9903

9087

Bpost nv

481.999.052

1.720.318.539

2.236.161.667

2.268.

945.286

428.041.709

447.123.821

25209

AMP nv

15.398.644

106.998.877

369.053.839

405.321.033

5.263.701

476.641

457,4

Belgische Distributie-dienst nv

17.032.150

86.938.768

97.368.263

98.983.033

19.837.773

17.845.614

241,4

Betapress nv

7.855.444

19.684.083

20.114.769

21.625.263

23.696

40.599

22,1

Deltamedia nv

3.704.513

5.926.410

11.118.976

11.511.300

-2.106.353

-2.091.830

30,3

In de onderstaande Figuur 60: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 (basisjaar 2006) - distributeurs geschreven pers wordt de evolutie van de gemiddelde waarden sinds 2005 voor de distributeurs weergegeven. Als basisjaar om de vergelijking te maken, wordt hier 2006 genomen. In 2005 hadden de distributeurs van geschreven pers immers een gezamenlijk verlies vóór belasting. Indien we dit verlies gelijkstellen aan 100, komen we vertekende percentages uit om de evolutie van de winst die nadien opgetekend wordt, te volgen.

Figuur 60: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 (basisjaar 2006) - distributeurs geschreven pers - tekstuele beschrijving figuur 60

Evolutie gemiddelde waarden sinds 2005 (basisjaar 2006) - distributeurs geschreven pers

Bron: VRM op basis van informatie NBB

In tegenstelling tot de uitgeverijen die vanaf 2012 voornamelijk minder winst optekenen, stijgen voor de distributeurs gemiddeld zowel de bedrijfswinst als de winst vóór belasting. De gemiddelde cijfers worden natuurlijk sterk beïnvloed door de cijfers van Bpost. Als we naar de cijfers afzonderlijk kijken, zijn het in feite enkel Bpost en Belgische Distributiedienst nv die stijgende winstcijfers sinds 2006 optekenen. De
overige distributeurs zitten sinds 2006 eerder in dalende lijn.

[102] Van fotoagentschap 'Reporters nv' waren op het moment van de redactie nog geen cijfers bekend voor 2014.

[103] De Preter, Wim, "Kapitaalvermindering in aanloop naar Mediahuis", De Tijd, 23 november 2013.

[104]De jaarrekening van 2014 van Think Media Magazines nv kreeg van de bedrijfscommissaris een afkeurend oordeel. De cijfers zouden geen getrouw beeld van de onderneming geven. De jaarrekening werd opgesteld op basis van de veronderstelling van continuïteit van de onderneming, wat de commissaris niet passend vond.

[105] Van 23 van hen beschikken we over cijfers tot en met 2014. De overige zes zijn in de loop van de jaren failliet gegaan of gestopt.