2.5. Mediahuis NV
2.5.1 Structuur en aandeelhouders
Op 26 juni 2013 kondigden Corelio nv en Concentra nv aan voortaan hun printactiviteiten te bundelen in "Het Mediahuis" (voorlopige naam, ondertussen Mediahuis nv). Beide groepen participeren hierin ten belope van respectievelijk 62% (Corelio nv) en 38% (Concentra nv). Op 25 oktober 2013 werd de oprichting van Mediahuis nv goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit[86]. De partijen dienden zich wel te engageren tot het behoud van alle krantentitels en te garanderen dat alle krantentitels over een voldoende uitgebouwde redactie van journalisten en/of correspondenten zullen beschikken, inhoudelijk aangestuurd door een eigen hoofdredactie.
Tabel 47: Aandeelhouders Mediahuis nv
Aandeelhouder |
% kapitaal |
Corelio nv |
62,00%
|
Concentra nv |
38,00%
|
Totaal
|
100,00% |
Figuur 21: Organigram Mediahuis nv - tekstuele beschrijving figuur 21
2.5.2 Aanbod Mediahuis nv
2.5.2.1 Radio
Concentra nv en Corelio nv hebben in Mediahuis nv enkel hun print- en internetactiviteiten ondergebracht. De groep is dus niet direct actief in de radiosector, hoewel er via de moederhuizen onrechtsreekse verbanden bestaan met radio Nostalgie.
2.5.2.2 Televisie
Er werden evenmin televisieactiviteiten bij Mediahuis nv ondergebracht. De groep is dus niet direct actief in de televisiesector, hoewel er via de moederhuizen onrechtsreekse verbanden bestaan met een aantal regionale zenders, de zenders van SBS Belgium nv en de Concentrazenders Acht en Lacht.
2.5.2.3 Geschreven pers
Mediahuis nv bundelt het merendeel van de vroegere printactiviteiten van Corelio nv en Concentra nv. Het betreft de kranten Het Nieuwsblad/De Gentenaar, De Standaard, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en de bijhorende wekelijkse publicaties De Standaard Magazine, dS Weekblad, Het Nieuwsblad Magazine, Fan, Sjiek, Citta en De Markt.
2.5.2.4 Internet
Mediahuis deelt zijn productaanbod in in nieuwsmerken, classifieds en topicals. Onder de eerste categorie vallen de online versies van de dagbladen hbvl.be, gva.be, nieuwsblad.be en standaard.be.
Onder classifieds worden de zoekertjessite jobat.be, hebbes.be (met nichesites notarisblad.be, huisopwielen.be, boerderijentekoop.be en bedrijfsvastgoedlimburg.be), vroom.be (dat het vroegere autokanaal.be en hebbes.be/auto integreert), zimmo.be en koopjeskrant.be gerekend.
De thematische websites xpats.com (The Bulletin), Made in (een digitaal platform dat gerichte bedrijfsinformatie brengt over en voor de verschillende economische regio's in Vlaanderen), jetmagazine.gva.be, jetmagazine.hbvl.be en inmemoriam.be worden tot de topicals gerekend.
2.5.2.5 Divers en crossmediaal aanbod
De reclameregie van Mediahuis nv wordt gevoerd door Mediahuis Connect.
Content Connections is de Custom Media, Content Marketing en Brand Activation unit van Mediahuis nv.
2.5.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen
Mediahuis nam in februari 2015 het Nederlandse NRC Media (dat o.a. NRC Handelsblad, de ochtendkrant nrc.next en tal van digitale varianten overkoepelt) over.
Figuur 22: Productoverzicht Mediahuis nv
Mediahuis nv |
Contentproductie |
Aggregatie |
Distributie |
Bereik |
Radio |
- |
- |
- |
- |
Televisie |
- |
- |
- |
- |
Geschreven pers |
DE STANDAARD + DE STANDAARD MAGAZINE+ DS WEEKBLAD |
- |
|
|
HET NIEUWSBLAD/ DE GENTENAAR + HET NIEUWSBLAD MAGAZINE+ FAN |
- |
|
||
GAZET VAN ANTWERPEN+ CITTA+ DE MARKT |
- |
|
||
HET BELANG VAN LIMBURG+ SJIEK+DE MARKT |
- |
|
||
FLANDERS TODAY |
- |
|
||
NEWCOMER |
- |
|
||
Internet |
STANDAARD.BE, STANDAARD.BIZ |
- |
|
|
NIEUWSBLAD.BE/ SPORTWERELD.BE |
- |
|
||
GVA.BE |
- |
|
||
HBVL.BE |
- |
|
||
HEBBES.BE |
- |
|
||
JETMAGAZINE.HBVL.BE/JETMAGAZINE.GVA.BE |
- |
|
||
JOBAT.BE |
- |
|
||
INMEMORIAM.BE |
- |
|
||
KOOPJESKRANT.BE |
- |
|||
MADEIN[…].BE |
- |
|
||
XPATS.BE |
- |
|||
VROOM.BE |
- |
|||
ZIMMO.BE |
- |
|||
Divers |
MEDIAHUIS CONNECT |
- |
[86] http://economie.fgov.be/nl/binaries/20131025_Persbericht_6_tcm325-235497.pdf