2.13. Besluit hoofdstuk 2
In dit hoofdstuk werden de Vlaamse mediagroepen onder de loep genomen.
De opvallendste trend daarbij is dat deze groepen onderling steeds meer verstrengeld raken. Zo bestaan drie mediagroepen (De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan) uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen.
De groepen zoeken naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan.
Eind 2013 werd Mediahuis nv, een samenwerkingsverband tussen Corelio nv en Concentra nv, opgericht. De Belgische Mededingingsautoriteit legde daarbij wel voorwaarden op om een zekere diversiteit van het aanbod te garanderen.
In het voorjaar 2015 kwam er vanwege de Europese Commissie de goedkeuring van de overname van het Finse Sanoma-aandeel in De Vijver Media nv door Telenet Service Center BVBA (die in 2014 aangekondigd was).
Dit feit illustreert het gegeven dat de distributiebedrijven hoe langer hoe meer interesse hebben in de voorliggende schakels van de waardeketen.
Sanoma zette de afslanking verder door de verkoop van een aantal tijdschriften aan De Persgroep nv en het afstoten van lokale radioketen Story FM.
Nadat Belgacom nv in 2014 overschakelde naar 1 benaming (Proximus) voor al zijn producten, wijzigde de groep zelf in 2015 ook van naam.