1.1.3. TV

SD11: De televisienetten zijn complementair geprofileerd zodat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende mediabehoeften van alle Vlamingen.

Om de uitgangspunten m.b.t. inclusiviteit, actuagedrevenheid en een aanbod voor specifieke doelgroepen (kinderen, jongeren) te kunnen waarmaken, kan de VRT beschikken over 3 volwaardige TV kanalen: Eén, Canvas en een derde kanaal waarin specifieke doelgroepen worden bediend.

OD11.1: Eén is het breedste generalistisch televisienet van de openbare omroep en bereikt met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres een ruim publiek. Eén is er altijd en in zijn totaalaanbod voor iedereen.

De actualiteit en Vlaamse producties vormen de ruggengraat van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel.

De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.

Eén is er voor alle Vlamingen, waarbij een gelijkmatig bereik over alle doelgroepen van de mediakaart nagestreefd wordt.

OD11.2: Canvas is een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.
Canvas kijkt breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering. Wanneer de actualiteit hierom vraagt, wordt het programmaschema doorbroken door live uitzendingen.

Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.

De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart.

OD11.3: Op een apart kanaal brengt de VRT een specifiek aanbod voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.

  • 11.3.1: Ketnet biedt een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.

    Ketnet brengt een brede programmamix die inspeelt op de interessevelden van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen met inbegrip van de actualiteit.

    Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.

    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.

  • 11.3.2: Voor jongeren wordt een specifiek aanbod ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal. Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.

  • 11.3.3: Voor expats onderzoekt de VRT of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4.

  • 11.3.4: Op dit apart kanaal onderbreekt de VRT de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet.

Om deze doelstelling te behalen, dient:

  1. Binnen Eén de actualiteit en Vlaamse producties de ruggengraat te vormen van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel. De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.
  2. Canvas een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet te zijn. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012. Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.
    De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.
    Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart.
  3. De VRT op een apart kanaal een specifiek aanbod te brengen voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.
  4. Ketnet een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012 Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.
    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.
  5. Voor jongeren een specifiek aanbod te worden ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal. Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.
  6. De VRT voor expats te onderzoeken of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4
  7. Op dit apart kanaal de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet te onderbreken


De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het stopzetten van een evolutief jongerenaanbod op een apart kanaal (OP12) specifiek voor jongeren. De VRT blijft wel beschikken over drie volwaardige kanalen. Het aanbod voor expats (Fans of Flanders) wordt vanaf 1 januari 2015 niet langer uitgezonden op het derde kanaal na 20 uur, maar op Canvas.

De VRT geeft aan te beschikken over drie volwaardige televisie-kanalen: Eén, Canvas en Ketnet.Elk van deze drie televisiekanalen heeft een eigen profiel en richt zich tot een specifiek doelpubliek. Deze televisienetten zijn complementair waardoor de VRT televisienetten een zeer divers aanbod bieden dat tegemoet komt aan verschillende mediabehoeften van de Vlamingen. Hieronder volgt een beschrijving van de profilering van elk televisienet. Een uitgebreide beschrijving is terug te vinden in bijlage 10.

  • Eén

De missie van Eén is om een breed en generalistisch net te zijn dat de vinger aan de pols houdt bij wat er leeft in Vlaanderen, en hierin houvast biedt. Eén is een plek waar iedereen welkom is om verhalen en emoties te delen: waar mensen kunnen samenkomen om te lachen en te huilen, te praten en te luisteren en waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn. Eén is thuiskomen.

Tabel 16: Profilering Eén

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Eén (PPM 2015)

6,2

12

28

19,8

23,4

10

Eén zette in op een combinatie van vertrouwde en nieuwe programmatitels. Eén bracht een mix van verschillende programmagenres: nieuws en informatie, cultuur voor een breed publiek, Vlaamse fictie, documentairereeksen, sport en ontspanning.

Het nieuws- en informatieaanbod bleef ruim en goed bekeken met de Journaals, Koppen, Koppen XL, De zevende dag, Volt en De vrije markt. Bij de grote nieuwsmomenten werden extra journaals of uitzendingen verzorgd.

Niet door de nieuwsdienst geproduceerde programma’s als Ten Oorlog, Via Annemie, Beroepen zonder Grenzen, Wedding Day, Reizen Waes en Voor hetzelfde geld gaven de kijker inzicht in het leven en de samenleving in Vlaanderen en elders in de wereld.

Nieuwe Vlaamse fictietitels in 2015 waren Tom en Harry, Nieuw Texas, Voor wat hoort wat en T.

Eén.be zette onder meer in op extra interactie rond het programma Voor hetzelfde geld en een online platform rond Ten Oorlog. Via de Blokken-app kunnen kijkers hun algemene kennis aanscherpen op een toegankelijke manier.

  • Canvas

De missie van Canvas bestaat erin de kijkers breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld te laten kijken. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering.

Tabel 17: Profilering Canvas

volumeprofiel %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur

Canvas (PPM 2015)

6,5

8,2

12,6

13

40,2

18,4

In het voorjaar was er nieuws en duiding met programma’s als Terzake en Reyers Laat. Daarnaast was er per dag afspraak rond vaste thema’s. Op maandag was er exploratie en avontuur met programma’s als Top Gear en Dangerous Roads gevolgd door Extra Time. Dinsdag werd gekenmerkt door Het voordeel van de twijfel waarin filosofische en maatschappelijke thema’s aan bod kwamen en geschiedenisdocumentaires. Ook fictiereeksen waren van de partij. Op woensdag werden eigen geschiedenisprogramma’s Land in de kering en 12 in 40 geserveerd. Er was aandacht voor jongeren in het programma Twintigers en aandacht voor architectuur en maatschappij in Archibelge. Donderdag werd gekenmerkt door natuurdocumentaires en Panorama. Vrijdag was er ruimte voor film, muziekdocumentaire en Alleen Elvis blijft bestaan. Zaterdag was er een afspraak met fictie en film. En zondag waren er Fans of Flanders en cultuur met De Canvasconnectie en cultuurdocumentaires.

Vanaf 24 augustus was er de vernieuwing waarbij Canvas volgens de VRT toonaangevend wou zijn op gebied van informatie op 5 domeinen: politiek, kunst & cultuur, wetenschappen, economie & ondernemen en sport. Daarnaast wou Canvas ook een alternatief zijn op gebied van fictie en ontspanning.

  • Politiek: Terzake verhuisde naar 22u30 en werd elke werkdag uitgezonden. Het nieuwe actuaprogramma De afspraak startte om 20u30 en komt van maandag tot donderdag aan bod. Panorama verhuisde naar zondag en op vrijdag was er ook het politieke praatprogramma Keien van de Wetstraat. Radio Gaga was een programma dat vooral maatschappelijke thema’s aan bod liet komen.
  • Kunst & cultuur: Off The Record, Studio Flagey, De canvasconnectie en Alleen Elvis blijft bestaan.
  • Wetenschappen: Wetenschappen redt de wereld met “Misdaad loont niet meer”, “10 miljard mensen voeden”, “Stop de stress”, “Nooit meer dood”, “Stop de opwarming”, “Redt ons uit de file” , “Baby Makers: the Fertility Clinic”, “Expedition to the End of the World”, “The End of Memory”, “Girls with Autism”.
  • Economie & ondernemen: Pitch,“Silicon Wadi: A High Tech Soap Opera” (Start-ups in Tel Aviv), maar ook diverse items in De Afspraak en Ter Zake.
  • Sport: Extra Time, Slijk, Karakters reeks 3 en Spul.
  • Fictie en ontspanning: Bevergem.

Voor Canvas was er de vernieuwing van de website Canvas.be met een uitgebreide videozone. Daar is niet alleen het lineair aanbod via catch-up terug te vinden, maar ook web-exclusive materiaal dat enkel daar te ontdekken is. Onder andere op die manier wil Canvas zich als digitaal merk sterk service-gericht profileren.

Canvas experimenteerde redactioneel met nieuwe vormen van digital storytelling die sterk visueel uitgebouwd worden.

  • Ketnet

Ketnet wil kinderen helpen opgroeien tot zelfbewuste volwassenen, via een unieke 360°-beleving die hen een uitzonderlijke meerwaarde biedt. Kinderen groeien mee met Ketnet. Maar Ketnet is ook dé supporter van kinderen. Ze zorgt ervoor dat kinderen 360° rond geholpen, gesterkt en aangemoedigd worden. Ketnet streeft er ook naar om alle kinderen in Vlaanderen te bereiken: “Ketnet is de dikke vriend van iedereen.”

De programmering is gebaseerd op ontwikkelingspsychologische vaardigheden, opgebouwd volgens het ritme van het kind en van de dag. Dat zorgt voor een mix tussen vertrouwde titels/vaste waarden, en voldoende vernieuwing/innovatie. Dagelijkse biedt Ketnet onder meer lokaal geproduceerde programma’s rond thema’s en interesses van kinderen, kwalitatieve fictie, nieuws op kindermaat in Karrewiet en maandelijks duiding in Karrewiet Plus aan. Er is ook heel wat aandacht voor cultuur, actualiteit en educatie in verschillende vormen en doorheen verschillende programma’s/projecten. De 6 wrappers zorgen telkens voor een goede omkadering en leuke gidsfunctie.

Het aanbod van Ketnet bedekt een brede waaier: informatie (zoals Karrewiet en Karrewiet Plus), cultuur (Kapitein Winokio Grote Notenboot, Symfollies, wrap), educatie (Geonauten, Ben ik familie van), avontuur (Helden, Nachtwacht), humor (Oma en Oma, Lekker windje), quiz (zoals Oude Taart), fictie (De zoon van Artan, D5R, Ghost Rockers, Trollie) en tenslotte liveshows (Kingsize Live, Ketnet Musical).

Ketnet probeert zijn kijkers ook zoveel mogelijk te betrekken via ketnet.be: vraag van de dag, polls, inzendingen sturen, reageren op vragen, mogelijkheid tot vragen stellen aan gasten in de studio.

Ketnet werkt structureel samen met verschillende organisaties zoals het jeugdfilmfestival van Antwerpen. Naar aanleiding van het grootouderproject lanceerde Ketnet een lessenpakket voor scholen en met de Sintfilm waren ze in 2015 voor het eerst vertegenwoordigd in de bioscoop.

Ketnet pakte in 2015 digitaal onder meer uit met Klein gespuis, een digitaal luik waarin kinderen de hele lente lang via een livestream konden binnenkijken in een nestkastje en vanuit een unieke betrokkenheid en een tijdslijn de ontwikkeling van ei tot volwassen vogel konden opvolgen.

In het Ketnet-stambos stimuleerde Ketnet de dialoog tussen kinderen en hun grootouders rond bepaalde thema’s zoals voeding, muziek en vrije tijd. Samen met hun grootouders konden ze een belevingsstamboom maken en leerden ze gaandeweg bij over elkaar.

In het najaar lanceerde Ketnet voor de jongste Ketnetters ook de Ketnet Jr.-app, waarin kinderen in een veilige omgeving toegang krijgen tot een uitgebreid video-aanbod en diverse spelletjes waarmee de ontwikkelingsvaardigheden van het kind gestimuleerd worden.

OP12

Als gevolgd van de afspraken tussen de VRT en de Vlaamse regering wordt de doelgroep jongeren niet meer bediend met een afzonderlijk kanaal.

Ketnet was ook in 2015 365 dagen per jaar ononderbroken lineair te bekijken van 6u ’s morgens tot 20u ’s avonds. Tussen 20u en 6u (het oude OP12-slot) was er een pancarte van Ketnet met geschikte kindermuziek, maar het kanaal werd in 2015 ook gebruikt als ‘uitwijk- en servicekanaal’ van Eén en Canvas. Het aanbod op dat kanaal werd uitgezonden onder de noemer Eén+ of Canvas+. Zo bevatte het in 2015 onder andere:

  • Programma’s met audiodescriptie: Vriendinnen, De Ridder, T.;
  • Cultuurprogramma’s: De Gouden Uil, de 30.000ste Last Post, De Koningin Elisabethwedstrijd;
  • Sport: verslagen van volleybal, handbal, tennis, voetbal, wielrennen, atletiek, hockey;
  • Music for Life,
  • Het journaal van 19 uur met VGT naar aanleiding van de terreuraanslagen in Parijs (november 2015).

Een specifiek aanbod voor jongeren na 20uur kan niet meer op dit kanaal uitgezonden worden.

Aanbod voor expats op 3de kanaal

Ook het aanbod voor expats op dit kanaal (OP12) is niet meer mogelijk. Fans of flanders verhuisde daarom naar Canvas. Daarnaast bleef de nieuwsdienst via andere kanalen ook in 2015 een selectie van haar nieuwsaanbod aanbieden in het Engels (Flandersnews.be), Frans (Flandreinfo.be) en Duits (Flanderinfo.be). Deze websites bevatten zowel een aanbod in tekst, als in video. In 2015 werden ook samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met Brusselstimes.com, een Engelstalige website die zich richt op een publiek van expats en daardaar.be, een Franstalige website die opinie- en analyseteksten uit de Vlaamse pers naar het Frans vertaalt en beschikbaar maakt. Met beiden werd een overeenkomst gesloten. Met Brusselstimes.com werd een overeenkomst gesloten voor het gebruik van video content van flandersnews (er is in 2015 geen gebruik van gemaakt) en met daardaar.be voor het gebruik van analyses van VRT-journalisten die verschijnen op deredactie.be. Gemiddeld werd 1 bijdrage per maand vertaald.

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaams minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.

SD12: Via interactieve digitale televisie verhoogt de VRT het comfort en versterkt zij de beleving van de televisienetten.

OD12.1: De VRT engageert zich om licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers, en levert daartoe alle mogelijke inspanningen.

OD12.2: De VRT biedt daarnaast ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan om de beleving te versterken.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers
  2. ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan te bieden om de beleving te versterken.

1. Licht uitgesteld kijken op televisie

De VRT stelde dat ze in 2015 alle mogelijke inspanningen leverde om haar televisienetten via licht uitgesteld kijken (in samenwerking met de distributeurs/ over the top-spelers zoals Stievie NV) aan te bieden en zo het comfort van de mediagebruiker te verhogen.

Via de VRT diensten Net Gemist en Ooit Gemist konden digitale kijkers van Belgacom TV en Telenet Digital TV VRT programma’s opvragen.

  • Digitale kijkers konden de Journaals, Het Journaal van 19u met Vlaamse gebarentaal (Eén), Terzake (Canvas), Het weer (Eén), Karrewiet (Ketnet) en Karrewiet met Vlaamse gebarentaal (Ketnet) gratis opvragen.
  • De programma’s van Eén, Canvas en Ketnet van de voorbije week en de toppers van vroeger konden opgevraagd worden in de transactionele VOD-dienst Ooit Gemist. Via de abonneeservice Net Gemist konden alle programma’s van de voorbije 7 dagen (waarvan de VRT de rechten heeft) tegen een vast abonnementsbedrag onbeperkt bekeken worden.

80% van de Proximus klanten heeft reeds licht uitgesteld kijken via Proximus Replay (als een gratis dienst voor alle Packklanten) waaronder VRT-aanbod zit. 250.000 klanten van Telenet kunnen VRT-aanbod reeds licht uitgesteld kijken via Telenet Play (en Telent Play More). Algemeen kan dus gesteld worden dat licht uitgesteld kijken reeds breed in de markt staat.

2. Andere vormen van verrijking en interactieve applicaties

De VRT bood in 2015 andere vormen van verrijking en interactieve applicaties aan.

  • Cobra.be was tot 24 augustus aanwezig op mobiele toestellen via de Videozone App. Op digitale tv kon je dit bereiken via de rode knop.
  • Het aanbod van Kaatje kon via de rode knop opgevraagd worden waarmee men dagelijks kan genieten van 90 minuten Kaatje. Daarnaast vond je ook gratis Kaatje&Co berichtjes (slaapwel-berichtjes, eet-lekker berichtjes,…) via de rode knop om ouders te helpen bij momenten die belangrijk zijn voor de kinderen.
  • Met de rode knop werd er gelinkt naar gratis en betalende Eén programma’s via Net Gemist en Ooit Gemist.
  • Om de beleving rond het wekelijkse programma Vlaanderen Vakantieland te verhogen, kon de kijker via de rode knop deelnemen aan de wedstrijden van Vlaanderen Vakantieland en extra informatie krijgen.

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

SD13: Het online aanbod m.b.t. de TV-netten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD13.1: De VRT kan het licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties.

OD13.2: De beleving van de lineaire TV-programmering wordt versterkt op de respectieve netsites van de TV-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Ze omvatten video, informatie en interactiviteit die zowel voor, tijdens als na uitzending de band tussen het programma en de kijker aanhaalt.

OD13.3: Het online aanbod van Ketnet is beschikbaar via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties. De 3 pijlers van dit aanbod zijn: kijken, spelen en zelf doen. Participatie door kinderen staat centraal. Ketnet zorgt voor een continue beschikbaarheid van een online videoaanbod op aanvraag, inspelend op leeftijd, interessevelden en thema’s.

OD13.4: Ook relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

Om deze maatstaf te behalen, kan (punt 1) dient (punten 2, 3 en 4) de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties;
  2. de beleving van de lineaire TV-programmering te versterken op de respectieve netsites van de tv-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  3. het online aanbod van Ketnet beschikbaar te stellen via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  4. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

Het digitale aanbod van de verschillende tv-netten zette volgens de VRT in op beleving voor, tijdens en na de programma’s, met extra online content. Daarnaast werd er ook ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en via sociale media.

1-2-3 Het digitale aanbod van de verschillende tv-netten

  • Eén

Voor programma's als Hallo Televisie, Ja Jan, Reizen Waes, Het sterkste netwerk, Dagelijkse kost en De allesweter is ingezet op een extra digitaal aanbod. Ten Oorlog II kreeg een apart digitaal platform. Eén digitaal bracht ook digitale beleving vanop evenementen als De Mia's en de Thuisdag.

  • Canvas

Sinds september 2015 heeft Canvas zich verder ontwikkeld als een volwaardig digitaal merk met de doelstelling om haar verdiepende taak ook te realiseren bij een jonger publiek (dat minder lineaire televisie kijkt), en om haar maatschappelijke impact en relevantie te verhogen. Canvas digitaal wil de toegankelijkheid van en de participatie aan het merk verhogen. Dit gebeurt door een doorgedreven communication management via social media en door de ontwikkeling van participatie-toepassingen en cocreatie (Doe mee met het Groot Dictee, #DeZinVan, #OpenPitch,…).

  • Ketnet

Ketnet biedt al jaren meerdere integrale afleveringen van programma’s in onze rechtenportefeuille aan op ketnet.be. Deze zijn gratis en reclamevrij te bekijken in een omgeving die visueel opgefrist werd in 2015. Alle videocontent is open beschikbaar zonder log-in. Enkel previews van reeksen worden ‘exclusief’ gehouden voor kinderen met een Ketprofiel, dat door iedereen het hele jaar door gratis kan aangemaakt worden.

Via de Kaatje app werd de wereld van Kaatje tot aan de vingers van de allerkleinsten gebracht. Ketnet lanceerde in september 2015 de Ketnet Jr. app, gericht op peuters, kleuters en hun ouders. Deze app is gratis downloadbaar op tablets. Alle video’s zijn beschikbaar binnen België en er is identiek hetzelfde video-aanbod als op ketnet.be.

De online Ketprofielen zorgen ook voor participatie. Zo kunnen Ketnetters reageren op berichten van wrappers en videofragmenten, meedoen aan polls, wedstrijden en oproepen voor inzendingen, vragen stellen aan gasten in de studio, zich kandidaat stellen voor programma’s, in dialoog gaan met grootouders via het Stambos, stemmen voor het Gala van de Gouden K’s,…

Licht uitgesteld kijken via netsites of interactieve apps

De diverse VRT-websites boden videomateriaal aan. 166.030.834 keer werd een videofragment opgestart via de VRT-videoplayer. Zo bood Canvas.be de afleveringen van actuaprogramma's zoals Reyers Laat en Terzake aan. Ketnet.be bood verschillende programma's aan die recent op het televisienet werden uitgezonden. Verder konden op de sites van Eén, Canvas en Ketnet heel wat fragmenten herbekeken worden. Het aantal videostarts op Eén.be lag in 2015 boven de 15 miljoen. Via Ketnet.be steeg het aantal bekeken video’s maar liefst naar meer dan 43 miljoen video’s. Bij Canvas werden er bijna 2,5 miljoen video’s gestart.

Canvas.be biedt volgens de VRT als volwaardig digitaal merk extra diensten door creatie van extra verdiepende multimediale content binnen de domeinen Cultuur, Wetenschap, Ondernemen, Maatschappij en Sport. De focus binnen de eerste drie domeinen ligt hoofdzakelijk op innovatie en creativiteit, met de doelstelling om op termijn effectief facilitator te zijn voor innovatieve projecten op het vlak van Wetenschappen, Cultuur en Ondernemen in Vlaanderen. Canvas verspreidt binnen deze domeinen ook relevante content die geproduceerd werd door externe mediapartners.

4. Platformen van derden

Sociale media (Facebook, Twitter) werden ook voor de tv-netten meer en meer de plek om de online beleving te vergroten. Op deze platformen werd content verspreid en gedeeld, en was er ruimte voor extra interactie en conversatie. Via sociale media versterkten de tv-netten en –programma’s hun band met het publiek op een succesvolle manier. Het aantal Facebookfans en Twittervolgers nam sterk toe, net als de interactie rond de VRT-content.

Via de sociale media deelden de mediagebruikers hun mening over de VRT en haar aanbod. Deze platformen speelden ook hun rol in het meeleven bij vrolijke en pijnlijke gebeurtenissen van bekende VRT-medewerkers.

Eén, Ketnet en Canvas maakten gebruik van sociale media om de beleving en conversatie rond hun programma’s te ondersteunen. Het aantal Facebookfans van Ketnet steeg tot meer dan 54.000eind 2015. Ook Kaatje heeft een eigen Facebookpagina. Bij Eén.be scoorden op Facebook als vanouds de fanpagina’s van Thuis en Dagelijkse Kost. Ook de eigen Eén-facebookpagina en Twitter kregen veel aandacht. Canvas was ook aanwezig op sociale media, zoals met de eigen Facebookpagina van Canvas. Vranckx (Canvas) heeft een eigen Facebookpagina waarop je Rudi Vranckx op de voet kan volgen met exclusief beeldmateriaal en duiding. Op Twitter waren er in 2015 vooral veel mentions rond de marathonradio (MNM, 132 808 mentions) en voor Music for Life (Studio Brussel, 32 185 mentions) (ie. hashtags die door VRT gestart worden).

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.