1.1.3. TV

SD11: De televisienetten zijn complementair geprofileerd zodat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende mediabehoeften van alle Vlamingen.

Om de uitgangspunten m.b.t. inclusiviteit, actuagedrevenheid en een aanbod voor specifieke doelgroepen (kinderen, jongeren) te kunnen waarmaken, kan de VRT beschikken over 3 volwaardige TV kanalen: Eén, Canvas en een derde kanaal waarin specifieke doelgroepen worden bediend.

OD11.1: Eén is het breedste generalistisch televisienet van de openbare omroep en bereikt met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres een ruim publiek. Eén is er altijd en in zijn totaalaanbod voor iedereen.

De actualiteit en Vlaamse producties vormen de ruggengraat van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel.

De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.

Eén is er voor alle Vlamingen, waarbij een gelijkmatig bereik over alle doelgroepen van de mediakaart nagestreefd wordt.

OD11.2: Canvas is een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.
Canvas kijkt breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering. Wanneer de actualiteit hierom vraagt, wordt het programmaschema doorbroken door live uitzendingen. 

Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.

De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart. 

OD11.3: Op een apart kanaal brengt de VRT een specifiek aanbod voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.

  • 11.3.1: Ketnet biedt een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012.     

    Ketnet brengt een brede programmamix die inspeelt op de interessevelden van kinderen in verschillende leeftijdsgroepen met inbegrip van de actualiteit.  

    Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.

    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.

  • 11.3.2: Voor jongeren wordt een specifiek aanbod ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.

  • 11.3.3: Voor expats onderzoekt de VRT of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4.

  • 11.3.4: Op dit apart kanaal onderbreekt de VRT de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet.  

 Om deze doelstelling te behalen, dient:

  1. Binnen Eén de actualiteit en Vlaamse producties de ruggengraat te vormen van het aanbod. Naast de specifieke nieuws- en duidingprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen en in de wereld. Live- en dagverse programma’s versterken het hier-en-nu-gevoel. De kernwaarden van Eén zijn authenticiteit, herkenbaarheid, empathie, optimisme, gastvrijheid, gedrevenheid.
  2. Canvas een volwaardig generalistisch, actuagedreven, informatief en verdiepend televisienet te zijn. Canvas wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012. Canvas is er voor de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas is ook een innovatief generalistisch net met een gediversifieerd programma-aanbod. De ingrediënten van de programmamix van Canvas zijn informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. De reguliere programmatie op Canvas zal na 20 uur niet onderbroken worden voor de uitzending van sport- en cultuurevenementen.
    De kernwaarden van Canvas zijn impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.
    Canvas richt zich vooral op de segmenten meer weten en avontuur op de mediakaart.
  3. De VRT op een apart kanaal een specifiek aanbod te brengen voor de doelgroepen kinderen met Ketnet en jongeren.
  4. Ketnet een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden die inspeelt op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Daarom brengt Ketnet een volwaardig aanbod voor alle kinderen tot 12 jaar. Ketnet wordt uitgezonden op een apart kanaal in de loop van 2012 Ketnet hanteert een 360° strategie: niet alleen lineaire TV programma’s, maar ook aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online aanbod (inclusief een digitaal lineair radioaanbod) en participatieve acties en evenementen maken integraal deel uit van de belevingswereld van Ketnet.
    Ketnet werkt aan de mediawijsheid van kinderen door hen in een veilige omgeving vertrouwd te maken met online toepassingen, waaronder  bijvoorbeeld sociale netwerken.
    Voor Ketnet zijn (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht de kernwaarden.
  5. Voor jongeren een specifiek aanbod te worden ontwikkeld na 20 uur op het Ketnetkanaal.  Dit aanbod wordt gefaseerd uitgerold zoals beschreven in OD3.1.: de VRT brengt vanaf 1 september 2013 een specifiek aanbod voor jongeren, dat ook ruimte biedt voor een aanbod door jongeren, en dit gedurende 2 à 4 dagen per week en minstens 40 weken per jaar.
  6. De VRT voor expats te onderzoeken of het derde kanaal kan ingezet worden voor het aanbod omschreven in OD5.4
  7. Op dit apart kanaal de Ketnet-programmatie tot 20 uur niet te onderbreken

De VRT geeft aan te beschikken over drie volwaardige televisie-kanalen: Eén, Canvas en Ketnet/OP12. Elk van deze televisiekanalen heeft een eigen profiel en richt zich tot een specifiek doelpubliek.[1] Deze televisienetten zijn complementair waardoor de VRT televisienetten een zeer divers aanbod bieden dat tegemoet komt aan verschillende mediabehoeften van de Vlamingen. 

  • Eén

 De missie van Eén is om een breed en generalistisch net te zijn dat de vinger aan de pols houdt bij wat er leeft in Vlaanderen, en hierin houvast biedt. Eén is een plek waar iedereen welkom is om verhalen

en emoties te delen: waar mensen kunnen samenkomen om te lachen en te huilen, te praten en te luisteren en waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn. Eén is thuiskomen.

Eén richt zich naar alle Vlamingen en wil alle doelgroepen op een gelijkmatige manier bereiken. Eén brengt daarom een breed totaalaanbod met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres. 

Tabel 16: Profilering Eén

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Eén (PPM 2014)

8,4

11,6

28,4

16,8

20,9

12,2

De kernwaarden van Eén zijn: empathie, authenticiteit, herkenbaarheid, optimisme, gastvrijheid en gedrevenheid.

Eén zette ook in 2014 elk seizoen (voorjaar, zomer, najaar) in op een combinatie van vertrouwde en nieuwe programmatitels. Eén bracht ook in 2014 een mix van verschillende programmagenres: nieuws en informatie, cultuur voor een breed publiek, Vlaamse fictie, documentairereeksen, sport en ontspanning.

De actualiteit en Vlaamse producties vormen de ruggengraat van het aanbod. Eén vervulde de  informatieopdracht in de eerste plaats via haar vier dagelijkse journaals (13u, 18u, 19u, Laat). Koppen (XL) bracht reportages over de brede actualiteit. De zevende dag belichtte de (politieke) actualiteit. Ook in Volt en De Vrije markt kwam actualiteit aan bod. Bij de grote nieuwsmomenten werden extra journaals of uitzendingen verzorgd. De Federale, Europese en Regionale verkiezingen in mei werden op Eén ruim gecoverd via de Journaals, het prime timeprogramma  Het beloofde land en het interactieve programma Zijn er nog vragen, waarbij de kijker de kopstukken van alle politieke partijen rechtstreeks vragen konden stellen. Op de verkiezingsdag was er traditioneel een grote verkiezingsuitzending met alle resultaten en analyses, dit keer vanuit het Vlaams Parlement.

Nieuwe Vlaamse fictietitels in 2014 waren In Vlaamse Velden (n.a.v. 100 jaar Grote Oorlog), De Biker Boys en Vriendinnen. Eén zond ook The White Queen uit, een coproductie met de BBC die volledig in Vlaanderen gedraaid werd.

Naast de specifieke nieuws- en duidingsprogramma’s, speelt ook het andere aanbod in op wat er leeft in Vlaanderen. Zo gaven programma’s als Via Annemie, Manneken Pis, Goed volk, Buitengewoon, People of Tomorrow en Voor hetzelfde geld de kijker inzicht in het leven en de samenleving in Vlaanderen en elders in de wereld. Ook sport kwam aan bod en dit zowel in de Journaals als in Iedereen Duivel en Vive le vélo. In 2014 was er ook bijzondere aandacht voor het WK voetbal.

Net als in 2013, heeft Eén in 2014 extra inspanningen gedaan om alle leeftijden te bereiken. Met programma’s als Ooit komt het goed, Achter de feiten, Wauters versus Waes (coproductie met VTM),

De 12de man, Diabo en Eurosong 2014 versterkte de zender zijn imago bij de jongere doelgroepen, al blijft de opdracht om hen voldoende te blijven bereiken ook gelden voor 2015. Ook d.m.v. de aanwezigheid van de jonge generatie in Thuis probeert men jongere doelgroepen beter te bereiken.

Actuele maatschappelijke thema’s kwamen aan bod in verschillende programma’s zoals The Big 5 (natuur en leefmilieu), Ooit komt het goed (werkloosheid), Via Annemie (vergrijzing en zorg), Goed volk (vergrijzing en zorg), Manneken Pis (armoede), Buitengewoon (handicap), De Ridder (diverse thema’s) en ook in vaste waarden als Thuis (handicap, vergrijzing, ..) en Iedereen Beroemd (diverse thema’s).

Er was ook plaats voor ontspanning met family-appeal met spelprogramma’s als De Klas van Frieda, De 12de man, Beste Vrienden, 2 tot de 6de macht, Het Perfecte Koppel en De Neus Van Pinokkio.

Muziek kwam aan bod in Sing that song en de uitreiking van de MIA’s

Daarnaast probeerde Eén de band met het publiek te versterken met o.a. Hotel M, Vlaanderen Muziekland, 1000 zonnen en acties als de Thuisdag. 

  • Canvas

 De missie van Canvas bestaat erin de kijkers breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld te laten kijken. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering.

Canvas richt zich op de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas brengt dan ook een gediversifieerd programma-aanbod met een mix van informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie. 

Tabel 17: Profilering Canvas

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Canvas (PPM 2014)

8,6

10,5

24,9

15,9

23,8

15,1

De kernwaarden van Canvas zijn: impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Canvas was zeer actualiteit gedreven met programma’s als Ter zake, Reyers Laat, Panorama, Vranckx en Login. Daarnaast kreeg Reyers Laat een extra editie op vrijdag en werd het versterkt met presentatrice Kathleen Cools. Er was ook plaats voor rechtstreekse uitzendingen van actuele evenementen zoals de herdenking van WOI live vanuit Cointe en vanuit Nieuwpoort en Ieper, het Nationaal Defilé en het Vlaams Regeerakkoord. Canvas bracht verschillende documentaire reeksen die dieper ingingen op de actualiteit (Niemandsland, Arm & Rijk).

Op cultureel vlak bracht Canvas programma’s als Hoera Cultuur, De gouden Boekenuil, Memo TV en De Canvasconnectie. Canvas kwam in 2014 ook met een tweede reeks van Alleen Elvis blijft bestaan

waarbij Thomas Vanderveken peilde naar de passies van een boeiende gast aan de hand van een reeks beeldfragmenten. De gasten kwamen uit alle maatschappelijke domeinen: van cultuur en media over sport en politiek tot economie en wetenschap. De fragmenten kwamen uit films, documentaires, het Journaal, optredens, ... In 2014 werd op Canvas de zevende reeks van Belpop uitgezonden. Daarnaast was er ook plaats voor quiz op Canvas met zowel De Canvascrack als vaste waarde en twee nieuwe formats: Olalala en Lijst Debecker.

Naast nieuws en cultuur had Canvas in 2014 veel aandacht voor maatschappelijke thema’s, sport, en geschiedenis.

  • Maatschappelijke thema’s (armoede, asiel, zorg, relaties, etniciteit) werden aangehaald in programma’s als De bijl van Cupido, Weg van België, De wilde keuken, Het voordeel van de twijfel, De macht van het minuscule en Atelier de stad.
  • Sport:  Het sportaanbod op Canvas bestreek een breed spectrum. In 2014 werd er extra aandacht besteed aan het WK in Brazilië. Daarnaast waren er andere live uitzendingen van voetbal (Beker van België, Europa League, Rode Duivels), atletiek (WK Indoor, EK, Memorial Van Damme), wielrennen (voorjaarsklassiekers, WK wielrennen,…), tennis (Roland Garros, Wimbledon), hockey, volleybal, basketbal,… Naast de live sportverslaggeving was er ook de veelbekeken talkshow Extra Time, Karakters waarin Ben Crabbé met sterke persoonlijkheden uit de sportwereld praatte en een zwart-wit documentaire over vier verschillende koerslocaties in Vlaanderen. 
  • Geschiedenis: In programma’s als Grand Central Belge, Het Ijzeren Gordijn, 300 jaar grens en Publiek geheim werden mooie getuigenissen, beelden en verhalen over diverse onderwerpen uit de geschiedenis aangehaald. 
  • OP12:Ketnet

OP12 is het derde kanaal van de VRT dat overdag ingevuld wordt door Ketnet en na 20u00 ruimte biedt voor specifieke doelgroepen (onder meer jongeren en buitenlanders in Vlaanderen). 

  • Ketnet

 Ketnet heeft als missie met een hedendaagse en creatieve mediabeleving in te spelen op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Kinderen groeien mee met Ketnet en Ketnet groeit mee met de kinderen.

De kernwaarden van Ketnet zijn: (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht.

Sinds 1 mei 2012 is Ketnet een volwaardige kinderzender, die tussen 6u en 20u een betrouwbaar en kwalitatief kinderaanbod biedt. Door dit volwaardig kanaal, was Ketnet in 2014 gevrijwaard van onderbrekingen en kon het net voor een constant TV-aanbod zorgen. De volledige programmering stond dan ook in functie van het optimaal bereiken van àlle kinderen tot 12 jaar, met hun behoeftes, beschikbaarheden, interesses en hun kijkgedrag. Ketnet wou de vinger aan de pols houden bij zijn doelpubliek door ook in 2014 inhoudelijk een gevarieerd en kwaliteitsvol aanbod te brengen. Zo werd een mix gemaakt van actua (Karrewiet), cultuur en educatie (onder andere Mijn urban is top), avontuur (onder meer Helden), humor en entertainment (onder andere Oma & Oma), quiz en ontspanning (onder meer Klaslokaal abnormaal), fictie (GoGoGo, Zingaburia,..) en interactie en participatie van kinderen in de verschillende live shows (onder andere Ketnet King Size). Ten slotte was er oog voor diversiteit en kinderen met een handicap met programma’s als Caps Club en Karrewiet. Zo werd de Week van Karrewiet wekelijks in gebarentaal uitgezonden op televisie en was er een dagelijks online aanbod van Karrewiet met gebarentaal.

Kinderen maken geen onderscheid tussen schermen en Ketnet ook niet. In 2014 breidde het aanbod op alle relevante media-platformen voor kinderen verder uit: aanbod op aanvraag, interactieve toepassingen, online en mobiel aanbod, met creatieve en vernieuwende formats die op de verschillende platformen ingezet kunnen worden. Zo groeide het video aanbod op Ketnet.be, kwam er een duidelijk aanwezigheid op Youtube, maar werden ook vernieuwde formats in de wereld gezet zoals de fictiereeks D5R. Ook het nieuw gelanceerde Junior Musical kenden een traject dat zowel online, evenementiëel (regionale castings en shows) en op TV (docusoaps en grote TV shows) te zien was. Dit jaar kwam er ook de langverwachte Kaatje-app die de wereld van de kaatje tot aan de vingers van de allerkleinsten bracht.

Kinderen werden dit jaar ook betrokken bij het maken van Ketnet content, via De blacklist met Tom Waes een vervolg aan de succesvolle Checklist en konden kinderen samen met Ketnet de Junior Musical mee-maken. Ook acties als de Move tegen pesten, Kom op appels en evenementen als Ketnet Carnaval, Ketnet Halloween, De intrede van de Sint en de Galaxy Park fandagen werden in 2014 georganiseerd.

Ketnet wou vooral een coach zijn, een partner die kinderen in hun ontwikkeling begeleidt en hen stimuleert bij hun ontplooiing. Door een hedendaagse en creatieve mediabeleving aan te bieden, wou Ketnet inspelen op die ontwikkeling en kinderen zo mee helpen groeien. Ketnet.be was een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. De interactieve belevingssite zette net als in 2013 ook in 2014 in grote mate in op mediawijsheid voor kinderen. De site was zo een gids voor kinderen om met sociale netwerken om te gaan.

  • OP12

 OP12 heeft als missie ruimte te geven voor een aanbod naar specifieke doelgroepen, om zo beter te connecteren met die doelgroepen en impact te hebben. OP12 geeft maatschappelijk hoog gewaardeerde programma’s een plaats en is complementair aan het generalistisch aanbod van Eén en Canvas. OP12 kan de nodige tijd vrij maken om kleine zaken groot te maken, om mensen hun verhaal te laten brengen, authentiek en integraal en om specifieke doelgroepen de aandacht te geven die ze verdienen.

De kernwaarden van OP12 zijn: tijd maken, verrassing en begeestering.

OP12 bood ruimte voor specifieke doelgroepen zoals jongeren en expats in Vlaanderen, maar ook liefhebbers van kleine sporten of de Koningin Elisabethwedstrijd. Daarnaast maakte OP12 graag tijd voor de integrale (live) verslaggeving van kleinere sporten (Het aanbod “kleine sporten” omvat alle sporten uitgezonderd voetbal, tennis, wielrennen en veldrijden ) of culturele en maatschappelijke evenementen. Met de audiodescriptie van fictiereeksen die simultaan werden uitgezonden op Eén verzorgde OP12 een extra dienstverlening aan de blinden en slechtzienden in Vlaanderen. 

  • Aanbod voor jongeren

De beheersovereenkomst voorziet dat OP12 sinds het najaar van 2013 twee avonden per week programma’s uitzendt die specifiek gericht zijn op jongeren. Via het project Krijg Carte Blanche gaf de VRT 6 jongeren letterlijk carte blanche om zelf te experimenteren met het medium televisie en online. Daarbij werden ze begeleid en gecoacht om al doende het métier te leren. Dit resulteerde in 2014 in het vernieuwend magazine Boost voor en door jongeren gemaakt en wekelijks uitgezonden op OP12.

Andere voorbeelden uit de programmatie van OP12, gericht op jongeren:

  • Mijn 5000 vrienden waar men op zoek gaat naar de grenzen van sociale media.
  • De docureeks de zomer van 2014 waarin jongeren twee maanden gevolgd werden.
  • Push it waarbij eindwerken (kortfilms, docu, animatie) van aanstormend filmtalent werd vertoond.
  • TV lab werd in het najaar opgezet waarbij een aantal pilots van nieuwe programma’s, gemaakt door jong televisietalent, werden voorgesteld. De programma’s waren ook te bekijken op de speciale TV-Lab-website.  Kijkers/surfers konden hierop een winnaar kiezen.
  • Live verslaggeving rond de grote zomerfestivals Rock Werchter en Pukkelpop.
  • Muziekaandacht met o.a. Club 69, De Nieuwe Lichting en de Trix expat muzieksessies.
  • Buitenlandse reeksen als My mad fat diary, An idiot abroad, The moaning of life, Fierce earth, Pramface,… 
  • Verslaggeving van kleinere sporten

OP12 bracht in 2014 verslag uit van kleinere sporten (Het aanbod “kleine sporten” omvat alle sporten uitgezonderd voetbal, tennis, wielrennen en veldrijden) zoals volleybal, basketbal, de Olympische Winterspelen. Daarnaast werd OP12 ook gebruikt als uitwijkmogelijkheid na 20u voor (sport)evenementen die op Eén of Canvas gestart zijn om bijvoorbeeld actua te vrijwaren. 

Voorbeelden van verslaggeving van kleinere sporten:

  • Volleybal (WK, EK)
  • Basketbal: Belgisch Kampioenschap
  • Hockey (De Red Panthers, Red Lions)
  • Bobsleeën (De Red Bullets)
  • Skiën en Snowboarden
  • WK Atletiek 
  • Culturele en maatschappelijke evenementen

De uitzending van evenementen paste niet altijd in het strakke uitzendschema van de grote lineaire zenders. OP12 voorzag wel voldoende ruimte in het schema voor evenementen om soepel te kunnen inspelen op opportuniteiten die zich aandienden.

Voorbeelden van culturele en maatschappelijke evenementen:

  • Koningin Elisabeth Wedstrijd
  • Club 69 sessies
  • Radio 1 sessies
  • Uitgebreid verslag vanop Rock Werchter, Pukkelpop, Couleur Café
  • De Warmste week van MFL 2014 
  • Dienstverlening naar specifieke doelgroepen

Op zondag zorgde OP12 met audiodescriptie bij fictiereeksen voor een extra dienstverlening voor  blinden en slechtzienden. In 2014 bracht Op12 de reeksen In Vlaamse Velden en de tweede reeks van De Ridder met audiodescriptie OP12.

Een meer gedetailleerd en volledig overzicht van elk televisienet is in bijlage 10 terug te vinden. 

  • Aanbod voor expats op 3de kanaal

VRT had een specifieke aanbod voor buitenlanders in Vlaanderen en Brussel (zoals expats, buitenlandse studenten en nieuwe burgers van ons land). Zo was er het wekelijks magazine Fans of Flanders dat op Eén, Canvas en OP12 werd uitgezonden in het Engels. Fans of Flanders had aandacht voor de actualiteit die relevant is voor buitenlanders die wonen en werken in Vlaanderen. Daarnaast bood Fans of Flanders in een aantal vaste rubrieken een zicht op alle aspecten van het leven in Vlaanderen.

Een greep uit het aanbod:

  • Actualiteit: Meanwhile in Flanders/Flandersnews
  • Taal: Wablief?
  • Toerisme: Things to do
  • Human Interest: Expat of the Week/Home & Away
  • Culinair: I cook it my way

Fans of Flanders heeft ook een sterke online poot gericht op de gemeenschap van expats en buitenlanders in Vlaanderen met de website fansofflanders.be die ook nieuwsberichten bevatte, afkomstig van de VRT Nieuwsdienst.

Flanderstoday.be (de website van de Vlaamse overheid voor Vlamingen in het buitenland) publiceerde het nieuwsaanbod van Flandersnews.be (de Engelstalige versie van Deredactie.be). De VRT had ook een online-aanbod in het Frans (Flandreinfo.be) en het Duits (Flanderninfo.be). De subsites van Deredactie.be brachten een selectie uit het algemene nieuws en het cultuur- en sportnieuws, aangevuld met anderstalige beeldfragmenten.

Daarnaast werden er nog een aantal Vlaamse reeksen uitgezonden op OP12 met Engelse ondertiteling zoals In Vlaamse Velden, Brave Little Belgium, Ten Oorlog en Rang 1. Naar aanleiding van de herdenking van Wereldoorlog I, zond VRT een speciale uitzending uit die focuste op het internationale en multiculturele aspect van de ‘Grote Oorlog’: Fields of Flanders.

Via dit aanbod wou VRT de doelgroep de kans geven enerzijds Vlaanderen te leren kennen en anderzijds er  een ‘affectieve’ relatie  mee op te bouwen. 

  • Ketnet-programmatie tot 20 uur niet onderbreken

De Ketnet-programmatie werd in 2014 tot 20 uur niet onderbroken. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

  


[1] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt, in opdracht van de VRT en de VAR. 

SD12: Via interactieve digitale televisie verhoogt de VRT het comfort en versterkt zij de beleving van de televisienetten.  

OD12.1: De VRT engageert zich om licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers, en levert daartoe alle mogelijke inspanningen.

OD12.2: De VRT biedt daarnaast ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan om de beleving te versterken.

 Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten aan te bieden in samenwerking met de distributeurs / over the top-spelers
  2. ook andere vormen van verrijking en interactieve applicaties, die bij dat kijken horen, aan te bieden om de beleving te versterken. 

1.       Licht uitgesteld kijken op televisie      

De VRT stelt dat ze in 2014 alle mogelijke inspanningen geleverd heeft om haar televisienetten via licht uitgesteld kijken (in samenwerking met de distributeurs/ over the top-spelers) aan te bieden en zo het comfort van de media-gebruiker te verhogen.

Via de VRT diensten Net Gemist en Ooit Gemist konden digitale kijkers van Belgacom TV en Telenet Digital TV VRT programma’s opvragen.

  • Digitale kijkers konden de Journaals, Het Journaal van 19u met Vlaamse gebarentaal (Eén), Terzake (Canvas), Het weer (Eén), Karrewiet (Ketnet) en Karrewiet met Vlaamse gebarentaal  (Ketnet) gratis opvragen.
  • De programma’s van Eén, Canvas en Ketnet van de voorbije week en de toppers van vroeger konden opgevraagd worden in de transactionele VOD-dienst Ooit Gemist. via de abonneeservice Net Gemist konden alle programma’s van de voorbije 7 dagen (waarvan de VRT de rechten heeft) tegen een vast abonnementsbedrag van 5,95euro/maand onbeperkt bekeken worden. In de loop van 2014 werden de platformen bij Telenet en Belgacom getransformeerd, waardoor er geen volledige data beschikbaar is over het aantal opvragingen. 

Na de lancering van Stievie NV in december 2013, volgde Proximus TV in april 2014 met een eigen versie van het licht uitgesteld kijken onder de naam ‘Proximus Replay’. In december 2014 volgde Telenet op haar beurt met ‘Yelo Play’ en ‘Yelo Play More’. Beide diensten bevatten het licht uitgesteld kijken van VRT en werkten beide via alle schermen. Het licht uitgesteld kijken werkt via alle schermen. 

2.       Andere vormen van verrijking en interactieve applicaties

Om de beleving van de televisienetten via interactieve digitale televisie te verhogen, bood de VRT in 2014 ook nog andere vormen van verrijking en interactieve applicaties aan.

  • Cobra.be was aanwezig op mobiele toestellen via de Videozone App. Op digitale tv kon je dit bereiken via de rode knop.
  • In 2014 werd de Kaatje app gelanceerd waarmee de wereld van Kaatje tot aan de vingers van de allerkleinsten werd gebracht.
  • Het aanbod van Kaatje kon via de rode knop opgevraagd worden waarmee men dagelijks kan genieten van 90 minuten Kaatje. Daarnaast vond je ook gratis Kaatje&Co berichtjes (slaapwel-berichtjes, eet-lekker berichtjes,…) via de rode knop om ouders te helpen bij momenten die belangrijk zijn voor de kinderen.
  • Via de rode knop werd er gelinkt naar gratis en betalende Eén programma’s via Net Gemist en Ooit Gemist.
  • Om de beleving rond het wekelijkse programma Vlaanderen Vakantieland te verhogen, kon de kijker via de rode knop deelnemen aan de wedstrijden van Vlaanderen Vakantieland en extra informatie krijgen. 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 

SD13: Het online aanbod m.b.t. de TV-netten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD13.1: De VRT kan het licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties. 

OD13.2: De beleving van de lineaire TV-programmering wordt versterkt op de respectieve netsites van de TV-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties. Ze omvatten video, informatie en interactiviteit die zowel voor, tijdens als na uitzending de band tussen het programma en de kijker aanhaalt.

OD13.3: Het online aanbod van Ketnet is beschikbaar via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties. De 3 pijlers van dit aanbod zijn: kijken, spelen en zelf doen. Participatie door kinderen staat centraal. Ketnet zorgt voor een continue beschikbaarheid van een online videoaanbod op aanvraag, inspelend op leeftijd, interessevelden en thema’s.

OD13.4: Ook relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

Om deze maatstaf te behalen, kan (punt 1) dient (punten 2, 3 en 4) de VRT:

  1. licht uitgesteld kijken van haar televisienetten of een selectie daarvan aanbieden via de netsites op open internet of afgeleide interactieve applicaties;
  2. de beleving van de lineaire TV-programmering te versterken op de respectieve netsites van de tv-netten via open internet en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  3. het online aanbod van Ketnet beschikbaar te stellen via de Ketnetsite en daarvan afgeleide interactieve applicaties;
  4. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond TV-programma’s te versterken.

De VRT stelt dat het digitale aanbod van de verschillende tv-netten in 2014 inzette op beleving voor, tijdens en na de programma’s, met extra online content.  Daarnaast werd er ook ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en via sociale media.  

1-2-3     Het digitale aanbod van de verschillende tv-netten

  • Eén

Het online aanbod van Eén kende in 2014 een succes. Er werd extra content beschikbaar gesteld zowel voor, tijdens als na de uitzending. Vooral de extra beleving rond programma’s als Eurosong, Dagelijkse kost en Ook getest op mensen zorgden voor pieken in de bezoekcijfers van Eén.be. Voor Eurosong, De Ridder en De Biker boys werd extra digitaal aanbod via aparte webplatformen aangeboden. Zo werd bij De Ridder een tweedeschermbeleving via smartphone, tablet of computer ontwikkeld met extra informatie als aanvulling bij de televisiereeks.

  • Canvas

Op Canvas.be was in 2014 ruimte voor extra beleving en verdieping. Het praatprogramma Alleen Elvis blijft Bestaan bood extra online content aan via de site. Het reportagemagazine Vranckx bood alle afleveringen online aan via Canvas.be en er was ruimte voor vragen en commentaar over de betrokken afleveringen. Ook hebben Rudi Vranckx en zijn redactie een eigen online platform (Check-point.be ) met nieuws en duiding op maat van de volgers. Verder bood Canvas.be afleveringen van en aanvullende informatie bij  actuaprogramma’s zoals Reyers Laat en Terzake, en was er ruimte voor interactie rond deze programma’s. Het volledige aanbod fragmenten uit de actuaprogramma’s werd aangeboden via de videozone van Deredactie.be, zowel via het open internet als via specifieke applicaties.

  • Ketnet

Kinderen maken geen onderscheid tussen schermen, Ketnet ook niet. Ketnet.be was in 2014 een belangrijk luik in het 360°-aanbod van Ketnet. De 3 pijlers van dit aanbod zijn: kijken, spelen en zelf doen. De populariteit van Ketnet.be is in 2014 opnieuw toegenomen. Er werden nieuwe toepassingen, spelletjes en uitbreidingen toegevoegd. Uit het Apenstaart onderzoek bleek dat ketnet.be het grootste sociale netwerk is in Vlaanderen bij kinderen tussen 9 en 12 jaar.

In 2014 maakten meer dan 116.000 kinderen (vooral tussen 10 en 12 jaar oud) een Ketnet-profiel aan waarmee ze konden reageren op items op Ketnet.be, wat het totaal aantal Ketprofielen op meer dan 443.000 brengt.

Ook het kijken via Ketnet.be nam ook in 2014 toe. Kinderen keken immers niet meer alleen naar Ketnet via het klassieke tv-toestel. In 2014 waren er op de site gemiddeld 35.665 unieke bezoekers per dag en in totaal werden er op Ketnet.be meer dan 32 miljoen video’s gestart.

Ook kinderen die nog niet naar school gingen keken niet alleen via het klassieke tv-toestel, maar surften ook steeds meer via een tablet. Daarom werd in 2014 de Kaatje app gelanceerd. 

Licht uitgesteld kijken via netsites of interactieve apps

 VRT bood ook in 2014 online een televisie-aanbod op aanvraag aan.  Zo bood Canvas.be afleveringen van actuaprogramma’s zoals Reyers Laat en Terzake aan. Ketnet.be bood verschillende programma’s aan die recent op het televisienet werden uitgezonden. Verder konden op de sites van Eén, Canvas en Ketnet heel wat fragmenten herbekeken worden. Het aantal videostarts op Eén.be was meer dan 15 miljoen. Via Ketnet.be werden meer dan 32 miljoen video’s bekeken, met hoge scores voor fictie en Junior musical. D5R had als eerste programma een groter bereik online dan op het televisiescherm. Bij Canvas werden er meer dan 1 miljoen video’s gestart. 

4.       Platformen van derden

Sociale media (Facebook, Twitter) werden voor de tv-netten steeds meer de plek om de online beleving te vergroten. Op deze platformen werd content verspreid en gedeeld, en was er ruimte voor extra interactie en conversatie. Via sociale media versterkten de tv-netten en –programma’s hun band met het publiek. Het aantal Facebookfans en Twittervolgers nam sterk toe, net als de interactie rond onze content.

Eén, Ketnet en Canvas maakten gebruik van sociale media om de beleving en conversatie rond hun programma’s te ondersteunen. Het aantal Facebookfans van Ketnet steeg tot meer dan 41.000 eind 2014. Ook Kaatje heeft een eigen Facebookpagina. Bij Eén.be zijn fanpagina’s van Thuis en Dagelijkse Kost op facebook. Ook de eigen Eén-facebookpagina en Twitter hebben veel aandacht gekregen. Canvas was aanwezig op sociale media, zoals met de eigen Facebookpagina van Canvas. Vranckx (Canvas) heeft een eigen Facebookpagina waarop je Rudi Vranckx op de voet kan volgen met exclusief beeldmateriaal en duiding. Op Twitter was er inzake de VRT merken in 2014 conversatie rond onder meer #vk14 (verkiezingen 2014), #fifawk2014 (WK voetbal), #mfl14 (Music for Life) en #marathonradio (actie op MNM). 

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.