1.1.2. RADIO

SD8: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit brengen in hun aanbod en tegemoet komen aan verschillende behoeften van de Vlamingen.

OD8.1: Radio 1 is een open informatienet dat gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt. De actualiteit is ingebed in een bredere programmamix met een eigen, herkenbare muzieklijn. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

Radio 1 is er voor de nieuwsgierige luisteraar die mee wil zijn met de actualiteit en meer wil weten. Op de mediakaart richt het net zich vooral op het segment meer weten.

Radio 1 wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal.

 

OD8.2: Radio 2 is een breed familienet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt voor de luisteraar. Het is als groot radionet verankerd in Vlaanderen met een mix van informatie - met veel aandacht voor de regio - en ontspanning met een uitgesproken Nederlandstalig muziekprofiel. Daartoe ontkoppelt Radio 2 haar uitzendingen om specifieke informatie te brengen over de verschillende regio’s, namelijk Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Brussel, West-Vlaanderen.      

Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de Mediakaart, maar richt zich vooral op huiselijkheid, vertrouwen en genieten.

 

OD8.3: Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.

Studio Brussel is jong van geest en richt zich op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart.
 

OD8.4: MNM is een toegankelijke instapradio die de jonge luisteraar (inclusief nieuwe Vlamingen) en zijn leefwereld centraal stelt, en van daaruit een relevant en betrouwbaar informatief aanbod brengt. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten.

MNM is ook een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken.

 

OD8.5: De MNM-beleving wordt ook doorgetrokken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.

 

OD8.6: Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara creëert een slowzone waar plaats is voor de essentie en waar men kan genieten van klassieke muziek en jazz. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.

Klara richt zich op de klassieke muziekliefhebbers en cultuurliefhebbers in Vlaanderen. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten.

 

OD8.7: Klara Continuo brengt continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek.

 

OD8.8: Nieuws+ brengt permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal.

Om deze doelstelling te behalen dient de VRT:

  1. Radio 1 te profileren als nieuws- en informatiekanaal. Kernwaarden zijn openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid,
  2. Radio 2 te profileren als brede familiezender met alle segmenten op de Mediakaart, maar vooral te richten naar huiselijkheid, vertrouwen en genieten. Kernwaarden zijn vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.
  3. Studio Brussel te profileren als jong van geest en de zender te richten op de jonge, actieve mediagebruiker met een creatief, betrokken en maatschappelijk relevant aanbod. Studio Brussel mikt op het segment avontuur op de mediakaart. De kernwaarden zijn avontuur, openheid, engagement en originaliteit.
  4. MNM te profileren als een platform dat het uitwisselen van ervaringen en engagement bij jonge en lager opgeleide luisteraars stimuleert. MNM zal jaarlijks minstens 2 projecten opzetten om de luisteraar te betrekken bij het radiomaken. Op de mediakaart richt MNM zich vooral op de segmenten plezier en genieten. Kernwaarden zijn optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.
  5. MNM-beleving door te laten trekken in MNM Hits, een digitale nonstophitradio, waarop het muziekaanbod alleen wordt onderbroken voor nieuwsberichtgeving op het uur.
  6. Klara als klassieke muziekzender een blik te laten bieden op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment meer weten, maar moet de brug slaan naar het segment genieten. Kernwaarden zijn schoonheid, genot, inzicht en “slowness”.
  7. Via Klara Continuo continu volledige en ononderbroken uitvoeringen van klassieke muziek te brengen.
  8. Via Nieuws+ permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 op een digitaal radiokanaal te brengen.

 

De VRT stelt dat VRT-radio in 2014 dagelijks bijna 3 miljoen Vlamingen bereikte. De VRT bleef inzetten op de basisfunctie die radio vervult als het ideale gezelschap doorheen de dag, een spontane en authentieke vriend die signaleert en gidst waar nodig. Daarenboven versterkte VRT-radio zijn digitale impact op vlak van luistercomfort, interactiviteit en de online verspreiding van zijn aanbod, ook via sociale media. Radio vierde in 2014 zijn 100ste  verjaardag, maar blijft volgens de VRT een medium met unieke troeven in een digitaal landschap.

De inzichten uit het MEMO-onderzoek werden in 2014 bij de VRT-radio geïmplementeerd voor het (lineaire) medium bij al zijn netten. Radio 1 kreeg hierbij een nieuw programmaschema en een nieuwe vormgeving, volgens de VRT afgestemd op het bioritme van de luisteraars en aangepast aan de digitale context. Op alle zenders werden interne kwaliteitsprojecten opgezet en werd de kernopdracht van elk net zuiverder gedefinieerd. Er werd gestreefd naar creatieve vernieuwing en een betere invulling van de verschillende radiobehoeften doorheen de dag met nieuwe presentatoren en nieuwe programma’s op verschillende zenders binnen en buiten prime-time.

De VRT-radio wenste via thema-uitzendingen en acties en events met een maatschappelijke meerwaarde (Marathonradio, Onderwijsweek, Grootste Helpdesk,…) en met expliciete en impliciete aandacht voor diversiteit (Rootsactie van MNM, Week van de toegankelijkheid, bij te dragen tot een geëngageerde en pluriforme samenleving.

Op vlak van informatie, cultuur en sport bracht VRT-radio extra aanbod vanuit de actualiteit. Zo informeerden alle radionetten de luisteraar in aanloop naar de Europese, federale en regionale verkiezingen, aangepast aan de verschillende doelgroepen van de zenders. Ook het WK voetbal werd gecoverd. Het begin van WO I werd op verschillende zenders via diverse initiatieven op en naast de radio herdacht.

Via samenwerkingen met maatschappelijke organisaties (UNIZO, Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Koning Boudewijnstichting,…), eigen culturele en muzikale events en een gediversifieerd muzikaal aanbod, stelt de VRT dat de VRT-radio ook in 2014 structureel verankerd was in het Vlaamse maatschappelijke en culturele landschap. Vlaamse en Nederlandstalige muziek bleef vertegenwoordigd in het aanbod. Cultuuractualiteit, aandacht voor cultuurparticipatie en culturele verdieping bleven verankerd in de programmatie van Radio 1 en Klara. Naast een partnerrol in tal van bestaande culturele initiatieven en uitgebreide verslaggeving van festivals, had VRT ook aandacht voor het ontdekken van nieuw muzikaal talent (Start to dj, De nieuwe lichting,…). Naar aanleiding van 100 jaar radio hield VRT een permanente interactieve tentoonstelling in het Radiohuis in Leuven in samenwerking met Vlaamse universiteiten. De VRT organiseerde in maart 2014 ook een groot sectorfeest in samenwerking met VAR, Medialaan, Nostalgie en Flagey.

Met Radioplus, de nieuwe online radiospeler, zette VRT-radio een stap in de digitale, mobiele  en verrijkte beleving van radio. Studio Brussel kreeg een nieuwe site, geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Diverse sociale media werden sterker verweven in het verspreiden van het aanbod van alle netten en in het versterken van het groepsgevoel onder de luisteraars. Ook de nieuwsfunctie werd online en via sociale media digitaal verruimd met het MNM-Ninjanieuws, een digitaal nieuwsformat voor jongeren. MNM kreeg in 2014 als testcase voor andere netten een vernieuwde studio, aangepast aan de groeiende visuele en digitale rol van radio in de toekomst.

Hieronder volgt een korte beschrijving van de profilering van elk radionet. Het volledige radiorapport is terug te vinden in bijlage 8.

1.       Profilering Radio 1 als nieuws en radiokanaal.

 De missie van Radio 1 is volgens de VRT de actuazender die gedreven wordt door wat er in de wereld gebeurt en die mensen prikkelt en inspireert in hun denken en voelen.

Radio 1 richt zich vooral op het segment “meer weten” (van de mediakaart)[1] en wordt door de luisteraar herkend als nieuws- en informatiekanaal. 

Tabel 8: Profilering Radio 1

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer weten

avontuur  

Radio 1 (PPM 2014)

4,3

7,2

16,6

12,9

41,9

16,7

Kernwaarden van Radio 1 zijn: openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking en alertheid.

In 2014 paste de zender zijn programmaschema aan om zijn aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de veranderde (info)behoeften van de luisteraars. Met relevante inhoud blijft Radio 1 zijn nieuwsgierige luisteraars optimaal bereiken, informeren en verrassen, ook in een veranderende mediacontext.

Met programma’s als De Ochtend en Vandaag was Radio 1 een informatienet, met feiten en duiding bij grote nieuwsmomenten. Radio 1 zette volop in op informatie omtrent de Europese, federale en regionale verkiezingen op 25 mei 2014. Naast verslag van de verkiezingsdag en de resultaten zelf, opende Radio 1 in de aanloop naar de verkiezingen twee weken lang het Radio 1 Kiescafé naast het Centraal Station in Brussel.

Ook cultuur bleef belangrijk bij Radio 1. Radio 1 heeft oog voor cultuuractualiteit, cultuurparticipatie, culturele ontdekking en verdieping en zet cultuur centraal in zijn aanbod. In 2014 lanceerde Radio 1 Bar du Matin op zondagochtend,  een verdiepend cultuurprogramma dat uit cultuuritems bestaat.

In 2014 bracht Sporza extra verslaggeving van de Olympische winterspelen in Sotsji. Tijdens het WK voetbal volgde het magazine Sporza Brasil het WK op de voet met plaats voor verslaggeving en voor sportbeleving.

In 2014 was Radio 1 ook aanwezig op sociale media. Vanuit het  interactieve programma Hautekiet zette Radio 1 in op sociale media en een sterke digitale, visuele en online uitwerking van thema’s en onderwerpen. De site van Radio 1 werd visueler, met een sterkere focus op een relevante selectie van thema’s die doorheen het net aan bod kwamen.

 

2.       Radio 2 

De missie van Radio 2 is om een optimistisch ontspanningsnet te zijn dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en een houvast biedt.

Radio 2 bereikt als brede familiezender alle segmenten op de mediakaart, maar richt zich vooral op “huiselijkheid”, “vertrouwen” en “genieten”. Uit onderzoek blijkt dat Radio 2 naast deze segmenten ook de luisteraars uit het segment “meer weten” bereikt. 

Tabel 9: Profilering Radio 2 als brede familiezender

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Radio 2 (PPM 2014)

8,1

13,2

31,6

16,4

22,2

6,9

Kernwaarden van Radio 2 zijn: vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

In 2014 bleef Radio 2 zich op de actualiteit richten door het nieuws uit de eigen regio, en het nationale en internationale nieuws op een bevattelijke manier te vertalen. Zo hebben bijvoorbeeld de regionale redacties naar aanleiding van het dreigende stroomtekort alle 308 Vlaamse gemeentes bevraagd. Dit resulteerde in een interactieve digitale kaart van Vlaanderen met informatie per gemeente over het afschakelplan, die op andere nieuwssites gedeeld werd.

Radio 2 zette zijn kwaliteitstrajecten rond nieuws en proximiteit verder en zocht naar manieren om het nieuws nog sneller en dichter bij de luisteraar te brengen (bv. nieuwe apps voor regioreporters). Het proefproject van Radio 2 Antwerpen om het regionale nieuws ook via Twitter te verspreiden werd na positieve evaluatie in 2014 door de andere regionale redacties overgenomen. Radio 2 Limburg startte in 2014 met een netwerk om betere contactpunten te hebben in diverse gemeenschappen. Na deze ervaring zal dit systeem uitgebreid worden naar alle regionale redacties van Radio 2.

Radio 2 had ook aandacht voor specifieke momenten en evenementen zoals 100 jaar radio, het WK voetbal, de Vlaamse feestdag en de Groote Oorlog.

Naast het logo, werd ook de website van Radio 2 opgefrist met als leidraad: gebruiksvriendelijker, visueler en nog toegankelijker. Radio 2 testte en installeerde op haar website de voorleesknop: deze knop laat mensen met een gezichts- of leesbeperking toe om geschreven teksten op de site te kunnen horen. Er werd ook een verkennend onderzoek gevoerd rond het gebruik en de effectiviteit van de voorleesknop. Hierbij leerden we van de groep dyslectici dat de vormgeving nog beter kan en vooral sites met veel tekst baat hebben bij een voorleesknop. Radio 2 vergrootte in 2014 zijn digitale voetafdruk ook door de online beleving uit te bouwen rond consumententhema’s en de regio’s.

Radio 2 startte in 2014 de bouw van een digitaal platform waarop het net het volledig Vlaams-populaire muziekarchief zal ontsluiten, waaronder ook de allernieuwste Vlaamse producties: Vivavlaanderen.be. 
 

3.       Profilering Studio Brussel

De missie van Studio Brussel is om een actieve muziekbeleving te stimuleren als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld.

Studio Brussel mikt op het segment “avontuur” op de mediakaart en heeft in 2014 dit segment bereikt. 

Tabel 10: Profilering Studio Brussel 

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Studio Brussel (PPM 2014)

14,8

14,3

16,6

11,6

15

22

 Kernwaarden van Studio Brussel zijn: avontuur, originaliteit, openheid en betrokken.

Onder het motto ‘Life is music’ staat muziek centraal bij Studio Brussel. Studio Brussel vernieuwt zijn programmaschema continu. Naast het nieuwe programma Vincent Byloo in de avondspits, zoekt Linde Merckpoel in Linde live sinds 2014 elke weekdag van 18 tot 20 uur op haar manier het radio-avontuur op, met veel live muziek en gasten. Studio Brussel zette ook het weekend in met het nieuwe The weekend op vrijdag. De eigenzinnige en snedige radio van Gunther D kreeg op zondag een vervolg.

Het avontuurlijke en diverse publiek van Studio Brussel kreeg live verslaggeving vanop de festivals, living room sessies bij een luisteraar thuis, Club 69 showcases, een London calling dag, de voorzetting van ‘De Nieuwe Lichting’ waarbij nieuw muzikaal talent werd gestimuleerd en natuurlijk De Warmste Week in de week voor Kerst.

Studio Brussel blijft inzetten op nieuws-updates die elk uur de luisteraars op maat informeren. Bij grote nieuwsfeiten is er extra deskundige duiding. Daarnaast werd aandacht gegeven aan de verkiezingen met het programma Met Byloo naar het stembureau en aan het WK met Studio Brasil.

In 2014 bleef Studio Brussel zijn multiplatform-beleving verder uitbouwen. Studio Brussel kreeg een nieuwe site die aangepast is aan de mobiele beleving van zijn publiek. Op sociale media blijft Studio Brussel ook actief. Zo bleef het aantal fans op Facebook en Twitter in 2014 sterk toenemen en converseerde Studio Brussel met zijn community en communiceerde via Spotify, Instagram en Snapchat

 

4.       Profilering MNM

 De missie van MNM is om een ontspannende hitradio te zijn die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt, en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

MNM is een toegankelijke instapradio. Op de mediakaart richt MNM zich op de segmenten “plezier” en “genieten”. MNM bereikt daarnaast ook de segmenten “huiselijkheid” en “vertrouwen”.

Tabel 11: Profilering MNM:

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

MNM (PPM 2014)

17

10,4

30,7

22,5

11,6

6,5

Kernwaarden van MNM zijn: optimisme, groepsgevoel, engagement, openheid, inspiratie en authenticiteit.

MNM vierde in 2014 zijn 2000e uitzenddag. Na ruim 5 jaar heeft het net een half miljoen exclusieve luisteraars.

MNM bleef in 2014 verder bouwen aan de groei van deze jonge toegankelijke instapradio en dit onder meer via interactie, participatie en co-creatie. MNM wil inspireren en geïnspireerd worden door jongeren en hen laten deelnemen aan maatschappelijke thema’s zoals in Generation M. MNM schakelt zich via haar acties in op de leefwereld van jongeren (Marathonradio, De Strafste School, Verkeersmaand..) en faciliteert waar jongeren de complexiteit van de maatschappij ervaren (Het Grootste Arbeidsbureau, Verkeersweken). MNM heeft projecten als Start to DJ, liftconcerten, UrbaNice Party, aandacht voor de zomerfestivals,… .

MNM stimuleert ook nieuw talent, zowel op vlak van presentatie (zoals Rock ’n Roll Radio Highschool) als muzikaal (start to DJ). Zo kwamen er bij MNM in 2014 ook enkele nieuwe presentatoren bij zoals Julie Van den Steen, Dorianne Aussems, Aster Nzeyimana en Wouter Van den Breen.

MNM maakt nieuws, in samenwerking met de nieuwsdienst op maat van de MNM-luisteraar. Om relevant te blijven stemde MNM in 2014 zijn nieuws en informatie nog meer af op de interactieve leefwereld van jongeren met onder meer het Ninja Nieuws. Dit is een online nieuwsformat op maat van jongeren die de actualiteit volgen via sociale media.

MNM groeide in 2014 verder uit tot 360° merk met aandacht voor digitale experimenten met video en sterkere betrokkenheid van de luisteraar via sociale media en digitale interactie. MNM is aanwezig op alle relevante digitale platformen om jongeren te bereiken zoals Facebook, Twitter, Spotify, Instagram en Snapchat. In 2014 zette MNM volop in op innovatieve radio en innovatieve projecten met  nieuwe radiostudio’s als testcase.

 

5.       MNM hits

MNM Hits bracht 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM. Het digitale non-stop-kanaal bracht gevarieerde en brede hitmuziek gebaseerd op de playlist van MNM. De muziekprogrammatie van MNM Hits wordt seizoensgebonden of soms thematisch ingevuld en sluit aan bij het moedermerk.

 

6.       Profilering Klara

De missie van Klara is om, als slow radio, de beleving van kunst, klassiek en jazz te stimuleren.  

Klara biedt als klassieke muziekzender een blik op de (culturele) wereld. Klara mikt op de mediakaart zeer sterk op het segment “meer weten”, maar moet de brug slaan naar het segment “genieten”. Uit het volumeprofiel van Klara blijkt dat Klara vooral luisteraars uit het segment “meer weten” bereikt.  

Tabel 12: Profilering Klara:

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Klara (PPM 2014)

1,4

2,8

5

19,4

48,7

22,2

Kernwaarden van Klara zijn: schoonheid, genot, inzicht en slowness.

Als ‘slow radio’ zette Klara in 2014 zowel in op rust als op inzicht. Via deze twee invalshoeken stimuleerde Klara de beleving van kunst en cultuur, klassiek en jazz. Klara verankerde structurele cultuurafspraken in het schema en bood uitnodigende cultuurspecials, acties en evenementen aan als organisator of partner.

In het weekend paste Klara zijn programmaschema aan zoals met het nieuwe Boetiek Klassiek waarbij aandacht was voor de nieuwste cd's, opmerkelijk concertnieuws en jong talent uit de wereld van de klassieke muziek. Kunst, cultuur en maatschappij kwamen uitgebreid aan bod met programma’s als Pompidou, Schone Kunsten, Berg en Dal en Trio. Klara zet ook in 2014 in acties en events rond klassieke muziek als o.a. Klara in de Singel en het KlaraFestival.

Klara maakte in 2014 werk van een verrijkte radiostroom via integratie van zijn aanbod in Radioplus. Vooral met programma’s als Klassiek Leeft, Club Klara en met acties zoals Klara’s Top 100 werd via sociale media de interactie met de luisteraar versterkt. Het programma Pompidou verrijkte zijn aanbod via een bijhorende blog.

 

7.       Klara Continuo

Klara Continuo was digitaal (radio en televisie) en via internet te ontvangen en bracht non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

 

8.       Nieuws+

Nieuws+ bracht in 2014 permanent de laatst uitgezonden nieuwsuitzending van Radio 1 en was op de digitale platformen te ontvangen. 

 

               CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben. 

 


[1] De cijfers m.b.t. het volumeprofiel van de verschillende VRT-radionetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR.

 

SD9: De radionetten zijn zo geprofileerd dat zij een diversiteit aan muziekgenres aanbieden met een engagement voor Vlaamse producties en Nederlandstalige muziek.

OD9.1: De VRT verbindt er zich toe dat op Radio minstens 25% van de muziektijd Vlaamse muziekproducties zijn.

OD9.2:De VRT ondersteunt Nederlandstalige muziek. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2  is Nederlandstalig. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. 25%  van de muziektijd op Radio Vlaamse muziekproducties te zijn;
  2. Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 Nederlandstalig te zijn en minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 Nederlandstalig te zijn.

De VRT geeft aan dat de VRT-radionetten in 2014 zo geprofileerd waren dat een diversiteit aan muziekgenres aan bod kwam. Die diversiteit bereikte de VRT enerzijds door het toepassen van de uitgetekende muziekprofielen van elk net en anderzijds door het voortdurende monitoren en bijsturen van het muziekaanbod zelf.

Met betrekking tot het Vlaams en Nederlandstalige muziekaanbod, formuleert de beheersovereenkomst twee doelstellingen voor de VRT:

  • Op radio bestaat minstens 25% van de muziektijd uit Vlaamse muziekproducties.
  • Minstens 30% van de muziektijd op Radio 2 is Nederlandstalig. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig.

De vertegenwoordiging van Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties in het totale muziek-repertoire van de VRT-radionetten wordt maandelijks gemeten door de eigen muziekmonitoren van de VRT.

Om de doelstellingen uit de beheersovereenkomst te behalen, werden volgens de VRT verschillende acties ondernomen en werden er ook initiatieven genomen ter ondersteuning van de Vlaamse muzieksector om een groter aanbod te creëren aan kwaliteitsvolle Vlaamse en Nederlandstalige muziekproducties uit Vlaanderen. Enkele voorbeelden van initiatieven waren:

  • De verschillende netten hadden naar aanleiding van de Vlaamse feestdag extra aandacht voor Vlaamse muziekproducties. Radio 2 en MNM brachten tussen 6 en 18 uur enkel Vlaamse muziek. Radio 1, Studio Brussel en Klara hadden extra aandacht voor muziek van Vlaamse makelij.
  • Onder de noemer Radio 1-sessies verzorgden artiesten als Paul Michiels, K’s Choice, Kris De Bruyne en Novastar elk een concert. In het Openluchttheater Rivierenhof was er een Bowie-sessie waarbij Vlaamse artiesten covers van Bowie brachten.
  • Radio 2 reikte tijdens Zomerhit muziekprijzen uit aan Vlaamse artiesten. Eén zond de muziekshow uit.
  • Start to DJ was een zoektocht van MNM naar Vlaams DJ-talent.

Studio Brussel speelde een hele week muziek van eigen bodem in de Week van eigen kweek.

Een overzicht van deze initiatieven is terug te vinden in bijlage 9.

De doelstelling betreffende het percentage Vlaamse muziekproducties werd behaald.

Voor alle netten samen bestond 25,8% van alle muziektijd uit Vlaamse muziek. (in 2013 was dit 25,5%)

Tabel 13: Percentage Vlaamse muziekproducties

 
MaandPercentage
januari25,2
februari26,3

maart

29,2
april25,1
mei25,6
juni26,3
juli26,5
augustus25,5
september24,6
oktober24,4
november25,1
december25,4
gemiddeld25,8
 

De doelstelling  betreffende het percentage Nederlandstalige muziekproducties op

Radio 2 (30%) en Radio 1 (15%) wordt met 31,1% voor Radio 2 (in 2013 30%) en 15,8% voor Radio 1 (in 2013 15,1%) ook behaald. 

Tabel 14: Percentage Nederlandstalige muziek op Radio 1 

MaandPercentage 
 januari 14,5
februari  14,6
maart 15,3 
april 15,7 
mei  15,3
juni  14,3
juli  14,1
augustus  15,1
september  17,3
oktober  18,0
november  17,9
december  17,1
 gemiddeld 15,8

Tabel 15: Percentage Nederlandstalige muziek op Radio 2

MaandPercentage
januari31,9
februari33,5
maart31,8
april29,4
mei30,5
juni31,8
juli32,8
augustus32,3
september30,7
oktober30,3
november30,7
december28,2
gemiddeld31,1
 

De Vlaamse Regulator voor de Media heeft in 2014 steekproefsgewijze controle uitgevoerd in de maanden augustus en december. Er werd nagegaan in welke mate het aantal (Vlaamse) nummers overeenkwam met de rapportering door de VRT. Er werd ook nagegaan in welke mate de Vlaamse producties werden toegewezen. Hiermee werd gecontroleerd in welke mate de aangeleverde muzieklijsten van de VRT overeenkwamen met de uitzending.

Uit deze cijfers blijkt dat de cijfers die door de VRT zijn overgemaakt, gelijk zijn aan de controlegroep die door de Vlaamse Regulator voor de Media is opgesteld.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD10: Het online aanbod m.b.t. de radionetten verhoogt het comfort en versterkt de beleving van de mediagebruiker en is aangepast aan de gebruikte schermen/toestellen. Het behaalt dezelfde kwaliteitsstandaard als het gehele aanbod. Dit aanbod is beschikbaar via - en aangepast aan - alle op open internet aangesloten schermen/toestellen.

OD10.1:Om het comfort te verhogen kan de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties.

OD10.2:De beleving van het aanbod van de radionetten wordt via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending.

OD10.3:Relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, worden ingezet om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

Om deze doelstelling te behalen, dient de VRT:

  1. de radionetten aan te bieden zodat de mediagebruiker die kan beluisteren en programma’s kan herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties;
  2. het aanbod van de radionetten aan te bieden via het open internet op de respectieve netsites en eventuele daarvan afgeleide interactieve applicaties versterkt door audio, video, informatie en interactiviteit rond de programma’s, zowel voor, tijdens als na uitzending;
  3. relevante platformen van derden, zoals bijvoorbeeld sociale netwerken, in te zetten om de beleving rond radioprogramma’s te versterken.

De VRT stelt dat de radionetten een online aanbod hadden dat het comfort verhoogde en de beleving versterkte van de mediagebruiker. Zo kon de mediagebruiker de radionetten beluisteren en programma’s herbeluisteren via het open internet, onder meer via de netsites van de radionetten, maar ook via internetradiospelers en afgeleide interactieve applicaties. In 2014 luisterden dagelijks bijna 110.000 luisteraars via het internet naar VRT-radio, in totaal goed voor meer dan 90 miljoen uur live radio luisteren via internet. Dat is 14% meer dan vorig jaar.

VRT-radio zette in 2014 een grote stap in de digitale, mobiele en verrijkte beleving van radio met de lancering van Radioplus, de nieuwe online radiospeler. Naast live en uitgesteld luisteren, bood deze internet radiospeler ook verschillende extra’s zoals playlist informatie en live beeld vanuit de studio.

Het digitale aanbod van de verschillende radionetten zette in 2014 verder in op beleving voor, tijdens en na de programma’s, met extra online content.  Daarnaast werd er ook ingezet op interactie en conversatie rond die content, op de eigen site en binnen sociale media. Sociale media (Facebook,Twitter, Instagram) bleven in 2014 de plek voor de radiozenders om de online beleving nog verder te vergroten.

Radio 1 is multiplatform georganiseerd. Content op het web en de sociale media gaan samen met de live programma’s om de banden met het publiek nog sterker aan te halen. De site van Radio 1 werd in 2014 visueler, met een sterkere focus op een relevante selectie van thema’s die doorheen het net aan bod komen. Vooral het interactieve programma Hautekiet zette expliciet in op sociale media en verzorgde een sterke digitale, visuele en online uitwerking van haar thema’s en onderwerpen zoals bij de special rond tussentaal met een online taaltest en de online verkeerstest .

Bij Radio 2 werd naast het logo, ook de website opgefrist met als leidraad: gebruiksvriendelijker, visueler en nog toegankelijker. Radio 2 testte en installeerde op haar website de voorleesknop:  met een simpele druk op die knop leest een stem de tekst op de webpagina voor en dit voor onder meer mensen met leesmoeilijkheden. Radio 2 vergrootte in 2014 haar digitale voetafdruk door de online beleving uit te bouwen rond consumententhema’s en de regio’s (regionaal nieuw op Twitter en Facebook). De Stroomdag en de week van de 1000 Klassiekers zorgden voor topdagen op alle digitale platformen.

Klara maakte in 2014 werk van een verrijkte radiostroom via integratie van zijn aanbod in Radioplus. Klara zet in op sociale media zoals Facebook om mensen warm te maken voor klassieke muziek. Met programma’s als Klassiek Leeft, Club Klara en met acties zoals Klara’s Top 100 werd de interactie met de luisteraar versterkt. Het programma Pompidou verrijkte zijn aanbod via een bijhorende blog.

In 2014 bleef Studio Brussel  zijn multiplatforme beleving verder en volwaardig uitbouwen. Studio Brussel kreeg een nieuwe site die volgens de VRT aangepast is aan de mobiele beleving van zijn publiek. Zo kregen de online bezoekers bij de programma’s een groot aanbod aan extra online content. Daarnaast bleef Studio Brussel zeer aanwezig op sociale media als Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Spotify wat voor een blijvende groei zorgde op alle platformen. Ook eigen events als Music for life kregen een sterke online voetafdruk en leefden zeer sterk op sociale media.

MNM bouwde zich in 2014 verder uit tot 360° merk met aandacht voor digitale experimenten met video en sterkere betrokkenheid van de luisteraar via sociale media en digitale interactie. Zo is MNM digitaal verankerd op de voor de doelgroep relevante digitale platformen. MNM zette in 2014 ook volop in op innovatieve radio en innovatieve radioprojecten (vb. MNM als testcase voor nieuwe radiostudio’s). Op de website werd extra content beschikbaar gesteld die passend is bij de leefwereld van de luisteraar van MNM. Via sociale media en interactie komen de luisteraars redactioneel aan bod in verschillende programma’s zoals Big Hits, Generation M, de Ochtendshow en Planeet de Cock. Het aantal Facebookfans en Twittervolgers bleef in 2014 toenemen. Ook op Instagram en Snapchat converseert MNM met zijn community.

Tenslotte maakten de radionetten ook gebruik van online muziekplatformen als Spotify en Deezer, voor verschillende lijstjes en dagelijkse playlists.

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.