1.1.1.1. Portfolio

SD1: Om relevant te zijn voor alle Vlamingen brengt de VRT haar aanbod via een breed portfolio van merken die elk een specifieke relatie hebben met hun publiek. Dit geldt voor het radio-, TV- en online aanbod.

OD1.1: De VRT doet geregeld onderzoek naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalt deze in een model, de mediakaart. De verschillende merken van de VRT richten zich elk op een aantal in dit model opgenomen behoeftesegmenten, die op moment van de inwerkingtreding van deze overeenkomst worden omschreven als: meer weten, avontuur, plezier, genieten, huiselijkheid en vertrouwen.

OD1.2: De VRT groepeert haar aanbod rond volgende merken:

Analoog:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;

  • Tv: Eén, Canvas en Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod;

  • Teletekst.

Digitaal:

  • Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;

  • Tv: Eén en zijn online aanbod, Canvas en zijn online aanbod, Ketnet op een apart kanaal met ruimte voor een evolutief jongerenaanbod, met respectief online aanbod;

  • Thematische online aanbod: Deredactie, Sporza  en Cobra;

  • Digitekst.

OD1.3: De VRT voert een professionele en consistente netstyling en promotie. Tevens zal de VRT een gediversifieerd marketing- en eventbeleid per net voeren om het contact met het publiek te onderhouden.

Om deze maatstaf te behalen, dient de VRT:

  1. geregeld onderzoek te doen naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en dit om te zetten in de mediakaart;
  2. haar aanbod te groeperen rond volgende merken:
  • analoog:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet;
    • Teletekst
  • digitaal:
    • radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM, Klara, Nieuws+, Klara Continuo en MNM Hits en hun respectievelijke online aanbod;
    • TV: Eén, Canvas en Ketnet (en hun respectievelijke online aanbod); thematisch online aanbod: Deredactie, Sporza en Cobra;
    • Digitekst
  1. een professionele en consistente netstyling en promotie te voeren

 

De VRT geeft aan dat de aanpassingen na afspraken met de minister van Media gevolgen hebben op deze doelstelling. Het gaat specifiek om het stopzetten van een evolutief jongerenaanbod op een apart kanaal (OP12)  en het stopzetten van Cobra.be als afzonderlijk thematisch online aanbod.

 1.       Onderzoek naar mediabehoeften

De VRT geeft aan geregeld onderzoek te voeren naar de mediabehoeften van de Vlaamse bevolking en vertaalde deze in een model, de mediakaart. Ook in 2015 segmenteerde VRT de Vlaamse mediagebruikers in een “mediakaart” volgens hun belangrijkste drijfveren bij het kijken van televisie, het luisteren naar radio en het raadplegen van websites en online diensten. 

Deze informatie gebruikt de VRT om haar aanbod, merken en diensten te positioneren met het oog op het optimaal bedienen van alle relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving.

Uit onderstaande cijfers blijkt dat de VRT alle relevante motivationele segmenten in de Vlaamse samenleving bedient. De cijfers inzake het volumeprofiel van de verschillende VRT-radio- en televisienetten zijn afkomstig van de PPM-studie, die door TNS Media uitgevoerd wordt.

Tabel 1: Volumeprofiel: motivationele segmenten voor het VRT-publiek

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Totaal VRT (PPM 2015)

9,6

12,3

27

19

19,9

11,4

 

 

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

 

De vertegenwoordiging van de mediakaartgroepen binnen het VRT-publiek (zie bovenstaande tabel) is vergelijkbaar met de omvang van de segmenten binnen de Vlaamse populatie (zie onderstaande tabel). De VRT bereikt dus alle mediakaartgroepen op een vrij representatieve manier.

Tabel 2: Volumeprofiel motivationele segmenten voor de Vlaamse populatie

volumeprofiel   %

plezier

genieten

huiselijkheid

vertrouwen

meer   weten

avontuur  

Vlaamse populatie (PPM 2015)

11,3

13

28,3

19,4

16

10,6

Bron: PPM-studie (Portable People Meter), die door TNS Media uitgevoerd wordt in opdracht van de VRT en de VAR

 

2.       Aanbod VRT

Het aanbod van de VRT bevatte in 2015 volgende merken:

Radio: Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara

op de digitale platformen: Nieuws+, Klara Continuo, MNM Hits, Ketnet Hits, Radio1.be, Radio2.be, StuBru.be, MNM.be en Klara.be

 

Televisie: Eén, Canvas, Ketnet. OP12 stopte op 1 januari 2015 in onderlinge afspraak tussen de VRT en de Vlaamse regering als gevolg van de afspraken naar aanleiding van de besparingen.

op de digitale platformen: Eén.be, Canvas.be, Ketnet.be. OP12.be stopte naar aanleiding van de afspraken op 1 januari 2015.

  • Thematisch online aanbod (digitaal): Deredactie.be, Sporza.be en Cobra.be. Op 24 augustus 2015 nam Canvas.be de taak van de vroegere cultuursite cobra.be over in onderlinge afspraak tussen de VRT en de Vlaamse regering.
  • Teletekst + Digitekst (digitaal)

 

3.       Netstyling en promotie

De VRT stelt dat rekening houdend met de aanbevelingen die voortvloeien uit het onderzoek naar de mediabehoeften en de net- en merkenstrategieën, er jaarlijks een marketingplan per net wordt opgesteld. In 2015 heeft de VRT een zeer uitgebreid gamma aan communicatieacties uitgevoerd over de verschillende radio- en televisienetten heen. Een overzicht van deze acties is in bijlage 1 terug te vinden.

  

CONCLUSIE: Rekening houdend met de gevolgen van de afspraken die tussen de VRT en de Vlaamse minister van Media gemaakt zijn, blijkt de VRT deze doelstelling behaald te hebben.