1.3.1. Contentleveranciers

Een publicatie wordt samengesteld uit verschillende redactionele bijdrages. Deze vormen het voornaamste onderdeel van een dagblad of magazine en bestaan uit nieuws en informatie. Enerzijds zorgen eigen redacties en (freelance) journalisten zelf voor de aanlevering van het nieuws. Anderzijds doen kranten en tijdschriften beroep op (inter)nationale persbureaus om nieuwsfeiten aan te brengen. Ook fotoagentschappen worden hierbij gerekend.

Naast de artikels zelf, wordt een blad gevuld met advertenties. De verschillende reclamebijdragen worden verkocht door (interne en externe) reclameregies.

1.3.1.1 Redacties

De inhoud van een publicatie komt voornamelijk tot stand op de redactie. Die bepaalt welke onderwerpen in een blad komen en op welke manier deze worden behandeld.

Een redactie heeft vaak meerdere deelredacties. Traditioneel bestaan er deelredacties voor onder meer politiek, binnenland, buitenland, cultuur, economie en sport. Aangezien artikels ook voor websites gebruikt worden, wordt soms een opsplitsing gemaakt tussen redacties die zich enkel bezig houden met geschreven media en deze gericht op digitale media.

Aan het hoofd van een (deel)redactie staat een hoofdredacteur, bijgestaan door redacteurs, eindredacteurs en gewone journalisten. Een gedeelte van de journalisten werkt in loondienst van de uitgeverijen. Uitgeverijen doen ook regelmatig beroep op de input van freelancejournalisten, die als zelfstandige werken.

Infofragment 3 Soorten journalisten

Uit het Vademecum Pers en Gerecht van de Koning Boudewijnstichting en de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten blijkt dat het beroep van journalist als een vrije activiteit wordt beschouwd. Dit betekent dat om het even wie het beroep kan uitoefenen en zich daarbij "journalist" kan laten noemen. De wetgeving voorziet echter wel in een titel en statuut voor wie journalistiek als beroep uitoefent. Er zijn twee officiële statuten die je als journalist kan hebben, elk met hun eigen beroepsorganisatie.

Beroepsjournalisten zijn journalisten die werk verrichten voor een algemeen informatiemedium: dagbladen, algemene tijdschriften, radio- of televisieomroepen, internetnieuwsdienst of persagentschap. Een journalist kan de titel van beroepsjournalist verkrijgen na toekenning door een erkenningscommissie. Een kandidaat moet twee jaar in het vak zitten om deze titel te kunnen verwerven. Door deze erkenning krijgt de beroepsjournalist een nationale perskaart en eventueel een autopersplaat.

In 2015 waren er 2.577 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten. Deze kunnen verder onderverdeeld worden als volgt:

  • Dagbladjournalisten: 597
  • Magazinejournalisten: 217
  • Omroepjournalisten: 705
  • Freelance: 548
  • Andere (persagentschappen, productiehuizen, autonome nieuwssites ...): 510

Een tweede officieel statuut is dat van de journalist van beroep. In tegenstelling tot de beroepsjournalist is de journalist van beroep werkzaam voor een gespecialiseerd medium. De wetgeving verwijst naar journalisten van de "periodieke pers van gespecialiseerde informatie‟. Deze journalisten van beroep hebben niet de mogelijkheid om erkend te worden. Wel krijgen zij een doorgangsbewijs van de periodieke pers, wat evenwaardig is aan de perskaart van de beroepsjournalist.

Er zijn verschillende verenigingen van journalisten. De beroepsjournalisten kunnen terecht bij de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België en haar Vlaamse tegenhanger de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). De journalisten van beroep en zelfstandige journalisten kunnen terecht bij de Vlaamse Journalistenvereniging (VJV) en de Vereniging van Journalisten van de Periodieke Pers (VJPP). Er zijn ook verschillende journalistenverenigingen die gericht zijn op specialismen, zoals bijvoorbeeld de Belgische Beroepsbond van Sportjournalisten of De Bond der Autojournalisten van België.

De Raad voor de Journalistiek is opgericht door de VVJ en de Vlaamse uitgevers en mediahuizen als onafhankelijke instelling voor zelfregulering van de journalistiek. Het behandelt vragen en klachten over de journalistieke beroepspraktijk.

Doordat het online-aspect steeds aan belang wint, is een uitgebreide kennis over de evolutie van journalistieke digitale content noodzakelijk. Uitgeverijen en mediamerken hebben ervoor gekozen om deze kennis optimaal uit te wisselen door de vereniging OPPA (Online Professional Publishers Association) op te starten. OPPA maakt deel uit van The Ppress, de vereniging van uitgevers van de Belgische periodieke pers.

1.3.1.2 Pers- en fotoagentschappen

Journalisten baseren hun artikels vaak in grote mate op berichten verspreid door (inter)nationale persagentschappen. Persagentschappen zijn bedrijven die tegen vergoeding nieuws opsporen, verzamelen, bewerken en verdelen onder de klanten. Veel zelfstandige journalisten of fotografen laten zich als persbureau opnemen in de Gouden Gids. Zo zijn er meer dan 200 pers- en fotobureaus terug te vinden in de Gouden Gids. Het belangrijkste persagentschap in België is ongetwijfeld Agentschap Belga. Een overzicht van de belangrijkste persagentschappen is te vinden in Tabel 25.

Tabel 25:Persagentschappen in Vlaanderen

Onderneming

Ondernemingsnummer

Agentschap Belga nv

403481693

IPS-Vlaanderen vzw

431486484

Jan Verbeke Producties bvba

831523392

In Tabel 26: Fotoagentschappen in Vlaanderen worden de belangrijkste fotoagentschappen verzameld.

Tabel 26: Fotoagentschappen in Vlaanderen

Onderneming

Ondernemingsnummer

Belga Image (onderdeel Agentschap Belga nv)

403481693

Image Globe nv

471783650

Isopix bvba

425189404

Photo News nv

419795313

Pixelmind bvba (Imagedesk)

807126409

Reporters nv

430389691

Wouters & Fasseur bvba

434895738

1.3.1.3 Reclameregies en mediacentrales

Reclameregies bieden in de eerste plaats reclameruimte aan in de periodieke publicaties die door adverteerders (hetzij rechtstreeks hetzij via mediacentrales) worden ingevuld. Hierdoor vormen reclameregies de link tussen adverteerders en uitgeverijen.

Een onderscheid kan gemaakt worden tussen interne en externe regies. Ofwel neemt een aparte bedrijfseenheid of dochteronderneming van de uitgever de regie voor haar rekening –interne regie. Ofwel doet een op zichzelf bestaand bedrijf dat niet exclusief aan één uitgeverij kan worden gelinkt de regie –externe regie. Sinds 1 januari 2014 werken de Vlaamse dagbladen allemaal met een interne regie.

In Tabel 27: Reclameregies voor de Vlaamse betalende dagbladen staan bijgevolg enkel nog maar interne reclameregies.

Tabel 27: Reclameregies voor de Vlaamse betalende dagbladen

Onderneming + Publicatie

Soort Regie

Mediahuis Connect (439849666 – business unit)

De Standaard

interne regie

Gazet van Antwerpen

interne regie

Het Belang van Limburg

interne regie

Het Nieuwsblad

interne regie

De Persgroep Advertising (440653281 – business unit)

De Morgen

interne regie

Het Laatste Nieuws

interne regie

Trustmedia België nv (462488872)

De Tijd

interne regie

Zoals getoond in Tabel 28: Reclameregies van periodieke publicaties doen uitgeverijen van periodieke bladen voor de reclamewerving vaker beroep op externe regies. De belangrijkste regies binnen deze groep zijn Roularta en Sanoma Media Belgium. Door de overname van Story, TeVe-Blad, Vitaya en Humo is ook de reclameregie mee verhuisd van Sanoma Media Belgium naar De Persgroep Advertising. Sinds oktober 2014 verzorgt Mediahuis Connect niet langer de regie voor het gratis huis-aan-huismagazine Rondom.[22] Het was op het moment van redactie nog niet bekend wie de reclameregie van P-magazine en Culinaire Ambiance op zich zal nemen na de overname door 't Seerenbosch/Mediageuzen.

Tabel 28: Reclameregies van periodieke publicaties

Regie + Frequentie

Publicatie

Soort regie

Mediahuis Connect

(439849666 – business unit)

weekblad

De Standaard Magazine

interne regie

weekblad

De Standaard Weekblad

interne regie

weekblad

weekblad

weekblad

weekblad

weekblad

weekblad

weekblad

weekblad

Het Nieuwsblad magazine

De Markt – Het Belang Van Limburg

De Markt – Gazet van Antwerpen

Check

Hallo

Fan!

CittA

Sjiek

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

De Persgroep Advertising

(440653281 – business unit)

weekblad

Dag Allemaal/Expres

interne regie

weekblad

maandblad

DM Magazine

Goesting

interne regie

interne regie

maandblad

Goed Gevoel

interne regie

weekblad

Joepie

interne regie

weekblad

Nina

interne regie

weekblad

weekblad

weekblad

maandblad

TV Familie/Blik

Story

TeVe-Blad

Vitaya

interne regie

interne regie

interne regie

interne regie

Golazo Media nv

(478190796)

maandblad

Cycling.be magazine

interne regie

maandblad

Running.be magazine

interne regie

Humo Media

(825533940 – business unit)

weekblad

Humo

interne regie

IP Belgium nv

(450484727)

driemaandelijks

Bahamontes

externe regie

maandblad

tweemaandelijks

driemaandelijks

Eos

Touring Magazine

WAW

externe regie

externe regie

externe regie

jaarlijks

Foodprint

externe regie

driemaandelijks

Hopper

externe regie

weekblad

maandblad

tweemaandelijks

weekblad

Primo magazine en TVgids

Ché

Menzo

Motoren en Toerisme

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

Minoc Media Services bvba

(540779552)

tweewekelijks

Clickx Magazine

interne regie

maandblad

PC Magazine België

interne regie

acht maal per jaar

Shoot

interne regie

tweemaandelijks

Smart Business Strategies

interne regie

ProduPress Advertising cva

(426753973)

maandblad

Actief Wonen

interne regie

tweewekelijks

Autogids

interne regie

maandblad

Autowereld

interne regie

driemaandelijks

Miles

interne regie

Roularta Local Media

(434278896 – business unit)

weekblad

De Streekkrant/ De Weekkrant

interne regie

weekblad

De Zondag

interne regie

weekblad

Krant van West-Vlaanderen

interne regie

Weekblad

weekblad

Steps City Magazine

Extranet (Tam Tam)

interne regie

interne regie

Roularta Media nv

(434278896)

weekblad

Artsenkrant

interne regie

maandelijks

Bodytalk

interne regie

tweewekelijks

Balans

interne regie

maandelijks

Datanews

interne regie

tweewekelijks

tweemaandelijks

De Apotheker

Belgian Oncology News

interne regie

interne regie

tweemaandelijks

HealthCare Magazine

interne regie

maandblad

Grafisch nieuws

interne regie

maandblad

Ik ga bouwen

interne regie

weekblad

Knack

interne regie

weekblad

Knack Focus

interne regie

driemaandelijks

M&C

interne regie

maandblad

Nest

interne regie

maandblad

Plus Magazine

interne regie

weekblad

Sport/Voetbalmagazine

interne regie

weekblad

Trends

interne regie

tweemaandelijks

8 keer per jaar

trimestrieel

Trends Style

TRV

Verpakkings- en Labelmagazine

interne regie

interne regie

interne regie

weekblad

Weekend Knack

interne regie

Sanoma Media Belgium nv

halfjaarlijks

(404802477)

Attitude

interne regie

jaarlijks

jaarlijks

tweemaandelijks

Communiekrant

Compleet Wonen

Dreambaby

interne regie

interne regie

interne regie

maandblad

Feeling

interne regie

tweemaandelijks

Feeling Wonen

interne regie

weekblad

maandelijks

Flair

Gael

interne regie

interne regie

semestrieel

Kids Only

interne regie

weekblad

Libelle

interne regie

maandblad

jaarlijks

Libelle Lekker!

Loving You

interne regie

interne regie

maandblad

jaarlijks

Marie Claire

Ouders van nu

interne regie

interne regie

jaarlijks

jaarlijks

Pink Ribbon

Special Bloemschikken

interne regie

interne regie

tweemaandelijks

Stijlvol Wonen

interne regie

tweemaandelijks

semestrieel

Wonen Landelijke Stijl

Zoom Gezondheid

interne regie

interne regie

Trevi Plus bvba

(807842427)

weekblad

weekblad

Kerk en Leven

Tertio

externe regie

externe regie

Trevi nv

maandblad

maandblad

tweemaandelijks

maandblad

driemaandelijks

driemaandelijks

vijf maal per jaar

driemaandelijks

driemaandelijks

(415341726)

Z.O. magazine

Z.O. adviesbrief

Elektrovisie

Bouwnieuws

Metaal Info

Notarius

ILYA

Ondernemers voor ondernemers

VMT Food

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

externe regie

Trustmedia België nv

weekblad

maandblad

(462488872)

Sabato

Netto

interne regie

interne regie

Daarnaast zijn er nog regies die zich bezig houden met niche of merkgerelateerde magazines, zoals Media Service die de reclameregie doet voor diverse publicaties gericht op de agrarische sector en Custom Regie die de reclameregie doet voor onder andere de brochures van Neckermann en de magazines van de banken Rabobank en Belfius.

De meeste gratis bladen zorgen intern voor de reclameregie.

Ter vervollediging lijst Tabel 29: Mediacentrales in België mediacentrales in België op. Zij verdelen het budget van de adverteerder tussen de reclameruimten binnen de verschillende mediavormen (internet, pers, radio, televisie, cinema, out of home...). De meesten maken als business unit deel uit van een groep. Tussen haakjes staan de groepen waartoe de business units behoren.

Tabel 29: Mediacentrales in België

Onderneming

Ondernemingsnummer

Carat Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

440208566

Havas Media Belgium nv (-)

476461723

Initiative (Mediabrands Belgium)

430415229

Maxus Belgium nv (Group M)

867332329

Mediaedge : CIA Belgium nv (MEC) (Group M)

449462069

Mediaplus Belgium nv (Serviceplan)

452904084

MindShare nv (Group M)

427832356

OMD nv (Omnicom Media Group)

439833038

PHD Media nv (Omnicom Media Group)

461882326

Space nv (-)

431666727

Universal Media nv (Mediabrands Belgium)

430415229

Vizeum Belgium nv (Dentsu Aegis Network)

862041968

Vivaki Belgium nv (Publicis)

451263301

Zenith Optimedia Belgium nv (Publicis)

451263301

[22] Mediaspecs, "Rondom neemt regie nationale klanten in eigen beheer", http://news.mediaspecs.be/rondom-neemt-regie-nationale-klanten-eigen-beheer