KPI 38. De VRT besteedt minimaal 18,25% met een groeipad naar 20% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan de externe productie. Hiervan gaat op jaarbasis minimaal 500.000 euro naar de externe audiosec

Bestedingen (i.e. uitgaande geldstromen) aan de externe productie- (audio, video en digitale content) en facilitaire sector. Deze bestedingen bevatten 2 types: i.e. bestedingen in de externe productiesector (1) en de facilitaire sector (2). Bestedingen in de externe productiesector zijn cash out van tape op tafel (zonder schermwaarde en VRT-inbreng in natura), cash out van afgewerkte online producten, cash out van afgewerkte reportages, ontwikkelingsbudget externe productiehuizen. Versleuteling van de exclusiviteiten van de externe producenten vallen hier niet onder. Bestedingen in de facilitaire sector zijn cameraploegen, huur extern facilitair personeel en ENG-personeel, huur productiemiddelen, opnamemiddelen, studio’s, reportagewagens, montage. Bestedingen type (1) en type (2) blijven grosso modo in gelijke mate evolueren. Een globale stijging van externe bestedingen kan niet gepaard gaan met een negatieve evolutie van bestedingen type (1).

VRT produceert zelf het grootste deel van haar aanbod maar een belangrijk deel bestelt zij bij de Vlaamse productiesector. Tegelijk leveren facilitaire bedrijven ook heel wat diensten om VRT-producties mogelijk te maken (denk maar aan postproductiehuizen, cameraploegen en toeleveringsbedrijven (van studio’s bijvoorbeeld)). VRT is met andere woorden een belangrijke investeerder in de Vlaamse productie- en facilitaire sector.

In 2023 investeerde VRT 119.496.232 euro of 25,6% van haar totale inkomsten in de externe productie- en facilitaire sector. Deze bestedingen bevatten de bestedingen voor externe audiocontent (podcasts), podcastmakers al dan niet verbonden aan het Klankverbond (schrijvers, stemmen, historici,...), acteurs.

Boven op deze investeringen werd 33% of 1.069.010 euro van de bijkomende middelen die ze haalde uit commerciële communicatie en BAN (exclusief ruil) door de indexering van het globale plafond geïnvesteerd. In totaal investeerde VRT dus 120.565.241 euro in de externe productie- en facilitaire sector.

De investering in de Vlaamse productiesector bedroeg 101.222.713 euro en 18.495.751 euro aan facilitaire bedrijven. 846.778 euro besteedde VRT aan de externe audiosector. Deze bestedingen bevatten de bestedingen voor externe audiocontent (podcasts), podcastmakers al dan niet verbonden aan het Klankverbond (schrijvers, stemmen, historici,...), acteurs/presentatoren/scenaristen wanneer ze meewerken aan podcasts, het inzetten van een opnamestudio en jingle-pakketten.

De investering in de Vlaamse productiesector was uitzonderlijk hoog. De stijging in 2023 ten opzichte van 2022 is gedeeltelijk mee een verder gevolg van de volledige outsourcing van Thuis aan een extern productiehuis (Thuishuis BVE), waarvan al een deel gefinancierd werd in 2022 maar nu de verdere financiering in 2023 zit. Andere elementen van de stijging zijn de externe inhuur van productiemiddelen, presentatoren, creatieve mensen en digitale profielen, de digitale versterking van het aanbod (onder meer met VRT Originals, reeksen die exclusief voor VRT MAX zijn geproduceerd). Tot slot leidde de stijging van de inflatie ook tot extra financiering in de totale sector. De investeringen in de Vlaamse audiosector kende een stijging dankzij de ontwikkeling van meer podcasts en ook de facilitaire sector kende een hogere investering dankzij de inhuur van meer externe (regie)middelen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.