KPI 24. Elk aanbodsmerk maakt een informatieaanbod op maat van de gebruikers van haar aanbod.

Het kwalitatieve informatieaanbod van VRT was in 2022 gediversifieerd opgebouwd en afgestemd op de doelgroepen van de verschillende aanbodsmerken.

Eén

Naast de verschillende journaals en de wekelijkse afspraak op De zevende dag kon de kijker van VRT 1 rekenen op een ruim informatieaanbod. Met Het verhaal van Vlaanderen en Interview met de geschiedenis informeerde VRT 1 over de geschiedenis en belangrijke maatschappelijke gebeurtenissen van onze regio. In Andermans zaken werd de Vlaming geïnformeerd over ondernemerschap.

Canvas

Duidingsprogramma’s op VRT Canvas zoals De Afspraak, De Afspraak op vrijdag en Terzake stonden stil bij actuele (politieke) gebeurtenissen. Vranckx besteedde aandacht aan buitenlandse topics. Naast de duidingsprogramma’s zette de zender in op informatieverstrekking met programma’s zoals Onze Natuur, een natuurdocumentaire waarbij de focus lag op de fauna en flora in ons land, en Verkracht aan het front een documentaire waar journaliste Inge Vrancken onderzoek voerde naar seksueel geweld in oorlogstijd. Vranckx & de Nomaden bracht met Marokko na de schok een reportage over de (menselijke) ravage die de aardbeving met zich meebracht. De reportage was in avant-première te bekijken in Kinepolis Antwerpen, aansluitend volgde een debat over de toenmalige situatie in Marokko.

Ketnet

Kinderen konden voor hun informatiegaring dagelijks terecht bij Karrewiet, zowel op tv, Ketnet.be, de Ketnet-app en VRT MAX. De zender was met haar informatieaanbod ook aanwezig op sociale media, zoals TikTok. In Stel je voor ging Gloria Monserez samen met vier kinderen en experten in gesprek over duurzaamheid.

Radio 1

Naast de nieuwsuitzendingen op het uur bood Radio 1 ook elk half uur een nieuwsbulletin tijdens de ochtend- en avondspits. Luisteraars konden voor duiding dagelijks terecht bij De Ochtend.

In Zijn er nog vragen werden antwoorden gezocht op vragen van luisteraars bij grote en kleine verhalen uit de actualiteit. De topics uit Zijn er nog vragen leefden na de uitzending verder op de website en de sociale media van VRT NWS.

Radio2

Zeven ontkoppelde nieuwsuitzendingen per regio per dag vormden een aanvulling op de nationale nieuwsberichten op het uur. Het online aanbod van regioartikels op VRT NWS werd uitgebreid.

MNM

Jongerenzender MNM bood nieuwsuitzendingen op maat van jongeren. Nieuwsberichten werden ook opgenomen in Gillis & Govaerts en Kawtar & Keyaert. De instagrampagina van MNM deelde ook de nws.nws.nws-nieuwsberichten die gericht zijn naar jongeren.

Studio Brussel

Ook Studio Brussel bood elk uur (en in de spits elk half uur) nieuwsuitzendingen aan die specifiek gericht waren op zijn doelpubliek. Het festivalprogramma Radar op de Festivals gaf praktische tips, info over het festival en stond stil bij thema’s als veiligheid -gehoorbescherming, bescherming tegen diefstal en seksueel grensoverschrijdend gedrag- en toegankelijkheid op festivals.

Klara

Klara bood naast de nieuwsuitzendingen ook een dagelijks overzicht van de perscommentaren tijdens de ochtend. Deze dagelijkse perscommentaren zijn via de site of via VRT MAX als podcast te raadplegen. In september 2023 lanceerde Klara het programma De Jaren. In het programma nam de presentatrice het wereldbeeld van haar gasten onder de loep en onderzocht welke ervaringen daarin doorslaggevend waren. In de uitzendingen werden diverse maatschappelijke thema’s behandeld.

VRT MAX

VRT MAX zorgde voor de ontsluiting van het VRT NWS-aanbod (audio en video). Alle documentaires van de aanbodsmerken werden bovendien ontsloten op VRT MAX. Zoals bijvoorbeeld de podcast Het Kwartier waar de Vlaming informatie krijgt over actuele nieuwsverhalen. Met de Digiwatte?-videoreeks, in samenwerking met Mediawijs, werd de Vlaming laagdrempelig geïnformeerd over verschillende digitale toepassingen. De volledige reeks is te bekijken op VRT MAX.

VRT NWS

De VRT-nieuwsdienst leverde het journalistieke nieuws- en duidingsaanbod voor de VRT-aanbodsmerken. Er werden gepersonaliseerde pushes geïntroduceerd. Daarmee kan de gebruiker van VRT NWS onder het tabblad Mijn NWS een regio, thema’s en dossiers aanduiden om zo een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht te krijgen. Daarnaast beslist de mediagebruiker zelf welke meldingen doorkomen. In samenwerking met de checkredacties bracht VRT NWS een wekelijkse check-video op het TikTokkanaal van VRT NWS. De VRT-nieuwsdienst ontwikkelde haar podcastaanbod met nieuwe titels zoals Waar is zuster Gabrielle? en China voorbij de muur.

Sporza

Sporza bracht traditioneel een sportaanbod op radio en televisie. Daarnaast bood het ook sportnieuws en duiding bij sporten en sportgebeurtenissen op Sporza.be en in de app. Naast duiding op televisie (zoals Extra Time) werd er ook op podcasts ingezet zoals Sporza daily, Sporza koers, 90 minutes of de Wielerclub Wattage-podcast. Via haar sociale media-kanalen (Instagram, Facebook, TikTok en YouTube) zette Sporza in op laagdrempelige korte explainers. Bijvoorbeeld over de werking van drones bij het veldrijden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.