KPI 22. De VRT investeert in toepassingen die mediagebruikers helpen zich te wapenen tegen desinformatie, indien mogelijk samen met andere partners.

VRT nam verschillende initiatieven om desinformatie tegen te gaan. In dat kader besteedde VRT, naast datajournalistiek en factchecks, aandacht aan mediawijsheid zodat de mediagebruiker zelf in staat is om desinformatie te detecteren. De publieke omroep gebruikte verschillende platformen en formats om te informeren rond desinformatie. Voorbeelden uit 2023:

  • VRT NWS bundelde artikels, audio en video rond desinformatie op een subpagina op vrtnws.be.
  • TikTok formats rond factchecking werden ontwikkeld in het kader van het relanceproject Eerste Hulp Bij Twijfel.
  • In het kader van mediawijsheid werden video’s ontwikkeld en gepubliceerd met tips om weerbaarder te worden tegen desinformatie en om zelf te kunnen factchecken.
  • Er werd een podcast uitgebracht van Het uur van de waarheid (Radio 1) wanneer er geen lineaire uitzending was op zaterdag. In de podcast kwam bijvoorbeeld aan bod wat feit en fictie was in de serie 1985.
  • In het najaar werd een wekelijkse factcheckvideo door VRT NWS geplaatst op het TikTok kanaal. Daarnaast werd het herkenbaar ‘nws-check’-label geïntroduceerd voor alle factchecks op alle platformen van VRT NWS.
  • De VRT-nieuwsdienst besteedde aandacht aan de research, productie en publicatie van grote datajournalistieke verhalen.
  • In het najaar werden voorbereidingen getroffen voor de Factcheckmarathon in aanloop naar de verkiezingen in 2024.
  • De publieke omroep vernieuwde de EDUbox Nepnieuws: Jouw checklist bij misleidende informatie om jongeren van het secundair onderwijs te informeren rond misleidende berichten en nepnieuws.

Daarnaast werd in 2023 een aanvraag tot projectsubsidie ingediend bij de Europese Commissie voor BENEDMO2 (Vlaams - Nederlandse samenwerking tegen desinformatie, opgestart in 2021).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.