KPI 15. De VRT geeft een overzicht van de evoluties en gemaakte keuzes in de aanbod- en merkenportfolio en hoe die inspelen op het wijzigende mediagebruik.

Om de Vlaming te bereiken, heeft de publieke omroep een afgewogen merkenportefeuille met aanbodsmerken, submerken, dienstverlenende merken en het koepelmerk VRT. Deze merken worden multimediaal ingezet waarbij wordt uitgegaan van de behoeften van de diverse doelgroepen.

VRT bouwde verder aan het branded house door de rebranding van de aanbodsmerken Eén en Canvas naar VRT 1 en VRT Canvas. Dit doet VRT om haar merkenportfolio af te stemmen op de noden van de mediagebruiker. Op die manier attribueert VRT haar unieke TV-content sterker aan de publieke omroep én versterkt de publieke omroep wegwijzers naar het digitale mediaplatform VRT MAX.

VRT 1 stond dicht bij de Vlaming met lokale en relevante verhalen en herkenbare emotie vanuit het doel om de Vlamingen te verbinden, inspireren en informeren. Daarom blijft VRT 1 in de eerste plaats inzetten op vaste waardes (factual entertainment, fictie en informatie) en kwaliteitsvolle content met publieke meerwaarde voor alle Vlamingen.

VRT Canvas profileert zich als betrouwbaar kwaliteitsmerk dat Vlamingen informeert, verbindt en inspireert door middel van een verdiepend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. De focus van de zender ligt op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport. Door desinformatie, de versnipperde sportrechten en de versnippering van buitenlandse aankopen is de context waarbinnen VRT Canvas werkt, niet ideaal. De uitdagingen zijn niet min. Het is zaak om een scherpe positie in te nemen, zowel lineair als digitaal. De zender zoekt de grenzen op en zet moeilijke topics op de kaart. Op die manier wil de zender verrassen, inspireren, uitdagen en doen reflecteren. Voorbeelden hiervan voor 2023 zijn Sarah in wokeland en Godvergeten.

De VRT NWS Instagrampagina bracht meer videoformats en speelde zo in op de verschuiving op het platform van grafisch naar video. Om zelf content naar de mediagebruiker te brengen, werd het aanbod van de nieuwsbrieven van VRT NWS uitgebreid. De podcast Het Kwartier werd elke dag uitgezonden op Radio 1. Tot slot werd er in het kader van de muziekzomer intensiever samengewerkt tussen VRT NWS en verschillende lineaire merken zoals Studio Brussel en Radio2. VRT NWS lanceerde factchecks op haar TikTok-kanaal.

Er was de inkanteling van live en on demand radio- en audioaanbod naar VRT MAX in het kader van de uitfasering van de radionetsites. Er werden inspanningen geleverd om het in 2022 uitgerolde kinderprofiel verder te beveiligen met een pincode zodat kinderen veilig kunnen kijken en luisteren naar geschikte content. Relevante content blijft belangrijk, daarom werd ingezet op eigen VRT MAX originals met nonfictie titels zoals Zonder ouders op vakantie (seizoen 2), Faqda en fictietitels zoals Knokke off en De laatste dag.

In 2023 werd de Ketnetzone op VRT MAX geïntroduceerd met content van Ketnet en Ketnet Junior. Ketnet werd digital first, de lineaire programmering fungeert als een etalage van het ruime digitale aanbod. De digitale fictiereeks Hilly-Skate was een experiment van een nieuwe vorm van storytelling. Door de reeks aan te bieden in een feed op ketnet.be en op de app, was interactie mogelijk.

Het aantal podcasts groeide aan voor de verschillende doelgroepen. Om kinderen kennis te laten maken met luisteren on demand werd het aanbod voor de kleinsten uitgebreid met een podcast met Sarah sokpop. De oudere Ketnetters konden luisteren naar Broodje Aap, een podcast over mysterieuze verhalen. In het podcastaanbod werd ook aandacht besteed aan ouders.

Met Sarah sokpops eerste keer en Sarah voor ouders kwamen voor kinderen en ouders dezelfde onderwerpen aan bod. Voor ouders lag de nadruk op hoe je dit best aanpakt, bijvoorbeeld ‘de eerste keer naar school’.

Het merk zette in op interactie met de Nachtwacht Academie, waarbij kinderen zelf bepalen welk figuur ze willen zijn.

Ketnet bracht ook een educatief spel rond de ruimte dat werd opgehangen aan de animatietitel Interstellar Ella. In het najaar konden kinderen op verkenning in de ruimte en zo verschillende planeten leren kennen.

Om een jonger profiel aan te boren werd de inhoud van Radio 1-programma’s digitaal ontsloten op VRT NWS en VRT MAX. In bepaalde programmazones werd de lineaire productielogica omgedraaid door eerst on demand content te maken die op zichzelf kon staan en hier dan uit te putten om een programma te maken. Er werd ook ingezet op enkele podcastreeksen zoals bijvoorbeeld Weet ik veel.

Radio2 Benebene, de digitale muziekstream van de zender breidde in 2023 de programmatie uit met nieuwe programma’s en nieuwe gezichten. In 2023 werd de vernieuwing van enkele weekendprogramma’s voorbereid, die zullen vanaf 2024 in een nieuwe formule in het uitzendschema komen.

MNM verfijnde op basis van het muziekonderzoek de muzieklijn. Met de MNM Blokhut, zette de zender diverse acties en programma’s op die specifiek de studerende doelgroep aanspreekt. MNM investeerde daarnaast in evenementen.

In 2023 werd er geïnvesteerd in visuele en auditieve rebranding. De zender zette ook in op vernieuwde events zoals de Studio Brussel live sessies, De Festivalzender, 40 jaar Studio Brussel en acties met weerklank zoals bijvoorbeeld de Guestlist.

Klara volgde de cultuur- en muzieksector op de voet in gerichte programma’s zoals Espresso, Music Matters, Pompidou en Berg&Dal. Er werd uitgebreid aandacht geschonken aan muziek en cultuur in specials of events.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.