KPI 14. De VRT zet proactief in op het ontwikkelen van digitaal aanbod dat aansluiting vindt bij het veranderend mediagebruik. De VRT maakt haar publieke opdracht waar op nieuwe, relevante platformen (denk aan Instagram en Tiktok). Ze zet daarvoor in op e

VRT bracht ook het afgelopen jaar het veranderend mediagebruik in kaart en stemde haar digitale strategie hierop af.

De VRT-Studiedienst ging in 2023 na in welke mate kinderen en jongeren (van 12 tot en met 24 jaar), naar eigen zeggen, zelf gebruik maken van digitale video- en audiodiensten. De VRT-aanbodsmerken bepalen, met behulp van deze informatie, op welke platformen (waarvan minstens 10% van de 12- tot en met 24-jarigen op weekbasis gebruikmaken) zij audio- of videoaanbod aanbieden om de publieke opdracht te vervullen.

Hieronder een niet-exhaustieve opsomming van voorbeelden hoe de aanbodsmerken hun strategie aanpasten:

Nws.nws.nws en VRT NWS brachten aanbod op TikTok. Voor het VRT NWS TikTok-kanaal werd gezorgd voor synergieën met de Instagrampagina van VRT NWS én er werd gelinkt naar de app. Bovendien werden factchecks gebracht op het TikTok-kanaal. Het programma #BelRiadh werd aangepast aan YouTube.

VRT MAX was aanwezig op Instagram, TikTok en Facebook. In het najaar werd het YouTube-kanaal Niks moet, alles MAX gelanceerd. Het kanaal biedt video-aanbod in shortform op maat van de doelgroep en werkt als vitrinefunctie voor het eigen aanbod op VRT MAX.

De sociale media van MNM kregen een eigen invulling met als doel het imago te versterken. Voordien werd de sociale media van de zender gebruikt voor de vertaling van radiocontent naar sociale media. In 2023 werd content gebracht van achter de schermen én showbizznieuws dat past bij het DNA van de zender. Er werd hierbij ingezet op Instagram, TikTok en YouTube. Facebook en X werden afgebouwd.

VRT 1 speelde met programma’s zoals Thuis, The Greatest Dancer en Dertigers alsook met evenementiële content van bijvoorbeeld de Mia’s, Kastaars! en Eurovision 2023 in op de trends van TikTok. Voor de fictiereeksen 1985 en Arcadia werd er online content gebracht. De cast sprak de kijker toe en gaf een introductie in het verhaal en de personages. Voor Het verhaal van Vlaanderen werden extra video’s gemaakt voor Instagram. Hier werden internettopics zoals AI gebracht op maat van jongeren.

VRT Canvas publiceerde korte fragmenten op Instagram met daarin een rol voor personen die aanleunen bij de leefwereld van jongeren. Dat was zo voor De weekenden, Winteruur, Mijn god en Zingen is goud.

Ketnet zette actief in op YouTube als interessante marketingtool. Het doel van de meer actieve inzet op YouTube was om kinderen, door het aanbieden van vertical video, naar de eigen VRT-platformen te leiden. Om kinderen in de toekomst te bereiken blijft Ketnet onder meer inzetten op sociale media. Op basis van een gerichte aanpak naar verschillende doelgroepen en leeftijden werd in 2023 een nieuw beleidskader ontwikkeld. De aanwezigheid op een aantal platformen wordt bestendigd, bijvoorbeeld op YouTube, op andere stopgezet of opgestart, al dan niet met een nieuwe invulling, bijvoorbeeld TikTok en Instagram.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2023 behaald te zijn.