2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2023 ontving de VRM 395 vragen en meldingen. Het gaat hierbij om zowel vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, het Content Creator Protocol, andere regelgeving, de organisatie, de dienstverlening van de VRM, ...

Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen.

 
Groepaantal vragen/meldingen% vragen/meldingen
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers13835%
burger6416%
Content creator, agency / agentschap6216%
overheid338%
andere297%
onderwijs287%
pers195%
regulator144%
advocaat82%
Totaal395100%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM.

2.4.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds lange tijd als kenniscentrum binnen de Vlaamse mediasector. Het communicatiebeleid van de VRM ondersteunt deze doelstelling. In 2023 werden onder meer volgende acties uitgevoerd:

Op 8 februari 2023 was er een voorstelling van het Mediaconcentratierapport 2022 aan het departement CJM, gecombineerd met een kennismaking met het nieuwe Kenniscentrum Mediaonderzoek.

Op 16 februari 2023 werd het Mediaconcentratierapport 2022 voorgesteld in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement.

Op woensdag 3 mei 2023 organiseerde de VRM een info- en netwerkmoment voor de Vlaamse Content Creators. Tijdens het info-en netwerkmoment werd een toelichting gegeven over de werking van de VRM, was er een uiteenzetting over de regelgeving voor social media content, werden een aantal recente cases besproken en werden de resultaten voorgesteld van een onderzoek naar de naleving van het CCP. Na de presentaties was er uitgebreid tijd voor vragen uit de zaal (Q&A). De namiddag werd afgesloten met een netwerkmoment. 

Op 29 juni 2023 was het Mediaconcentratierapport 2022 het onderwerp van een "inspiratiesessie" van het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken - Team Communicatie (Vlaamse overheid).

Op 29 juni 2023 was er een toelichting door de VRM in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement bij het toezichtsrapport 2022 op de naleving van de beheersovereenkomst door de openbare omroep (VRT).

Op woensdag 23 november 2023 ging het jaarlijks symposium van de VRM door. Het symposium kreeg als titel 'Boeie! Hoe blijven Vlaamse media relevant voor Vlaamse jongeren?'. Tijdens het symposium werd een paneldebat gehouden met vertegenwoordigers van VRT, Arteveldehogeschool, Mediahuis en DPG Media. Het slotwoord werd verzorgd door Vlaams minister van Media Benjamin Dalle. Het symposium mocht opnieuw op heel wat interesse rekenen.

Doorheen het jaar verzorgde de VRM verschillende gastlessen en -colleges, dit zowel in het secundair onderwijs als aan hogescholen als universiteiten. Zo was de VRM te gast bij het Don Boscocollege in Kortrijk, de Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Antwerpen, PXL Hogeschool en Universiteit Gent.

Net zoals de voorgaande jaren heeft de VRM opnieuw sterk ingezet op informatiedeling. Zo werden 8 nieuwsbrieven uitgestuurd waarin naast het eigen nieuws ook plaats was voor interessantie studies en evoluties uit de (Vlaamse) mediasector.  Daarnaast is de VRM ook actief op volgende socialemediakanalen: Linkedin, X, Facebook en Whatsapp.