2.2. Het reglementair kader

2.2.1. Europese regelgeving

Twee belangrijke Europese verordeningen met een grote impact op online platforms, en in het bijzonder ook op videoplatformdiensten, werden reeds aangenomen in 2022: de Digitaledienstenverordening (of Digital Services Act, DSA)[1] en de Digitalemarktenverordening (of Digital Markets Act, DMA).[2] Zij werden (deels en/of voor bepaalde grote spelers) in 2023 van toepassing en zullen verder van toepassing worden in 2024.

De Digitaledienstenverordening heeft hoofdzakelijk betrekking op (omgaan met) online ‘illegale inhoud’ en bevat ook vele zorgvuldigheidsverplichtingen voor aanbieders van tussenhandeldiensten. De DSA verduidelijkt wanneer (zowel grote als kleinere) aanbieders van tussenhandeldiensten vrijgesteld zijn van aansprakelijkheid voor illegale inhoud, wanneer zij inhoud moeten verwijderen en legt transparantie- en andere zorgvuldigheidsverplichtingen op die gradueel verstrengen naarmate de aanbieders groter zijn en meer betrokken zijn bij de inhoud op hun platform.

Naast de basisregels voor alle tussenhandeldiensten (bv. een contactpunt en desgevallend wettelijke vertegenwoordiger in de EU aanduiden), nemen de verplichtingen toe voor ‘hostingdiensten’ (bv. het opzetten van kennisgevings- en actiemechanismen voor gebruikers over illegale inhoud en het verplicht motiveren van beslissingen over inhoudsmoderatie) en nog meer voor online platforms, (bv. ‘trusted/betrouwbare flaggers’ of bevoorrechte klagers toelaten, interne klachtenafhandelingssystemen ontwikkelen en transparantie schenken over reclame).

Ten slotte gelden nog bijkomende regels voor zeer grote online platforms (‘very large online platforms’ (VLOP’s)), en voor zeer grote online zoekmachines (‘very large online search engines’ (VLOSE’s)), die “een gemiddeld aantal maandelijks actieve afnemers van de dienst in de Unie bereiken dat gelijk is aan of groter is dan 45 miljoen”.[3] Het gaat met name om het beoordelen van vier categorieën van ‘systeemrisico’s’ zoals:

  • de verspreiding van illegale inhoud
  • maatregelen om die verspreiding aan te pakken
  • externe audits/controles laten uitvoeren
  • transparantie geven over ‘aanbevelingssystemen’ die zij gebruiken om informatie te selecteren die verschijnt bij hun eindgebruikers

De DSA bevat ook uitgebreide bepalingen met betrekking tot toezicht en handhaving, waarbij voor de VLOP’s en VLOSE’s de Europese Commissie de toezichthouder is, exclusief wat betreft de zgn. ‘systeemrisico’s’ en gedeeld met nationale bevoegde autoriteiten wat betreft de andere DSA-verplichtingen. De Europese Commissie heeft in 2023 al verschillende VLOP’s en VLOSE’s aangewezen en handhavingsacties tegen verschillende van hen ondernomen.[4] Met name vanaf 17 februari 2024 rekent zij ook op samenwerking met en medewerking van de nationale bevoegde autoriteiten en Digitale Diensten Coördinatoren, onder meer via de Europese Raad voor digitale diensten. De Europese Commissie heeft op 18 oktober 2023 alvast een ‘informeel netwerk’ opgezet van ‘toekomstige’ DDC’s, in afwachting van 17 februari 2024, in het kader van de strijd tegen de verspreiding van illegale inhoud op VLOP’s en VLOSE’s.[5]

Het toezicht op de naleving van de DSA door andere aanbieders van tussenhandeldiensten gebeurt in principe door één of meerdere bevoegde autoriteiten die in de lidstaten waar zij zijn gevestigd hiervoor zijn aangeduid. In ieder geval moet elke lidstaat één Digitale Diensten Coördinator (DDC) aanduiden die verantwoordelijk is voor alle kwesties die verband houden met het toezicht op en de handhaving van de DSA in die lidstaat (en die op nationaal niveau moet coördineren en samenwerken met andere voor de DSA bevoegde autoriteiten of toezichthouders).

[1] Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening), Pb.L. 277 27 oktober 2022, p. 1.
[2] Verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (digitalemarktenverordening), Pb.L. 265 12 oktober 2022, p. 1.

[3] Zie voor meer informatie: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/dsa-vlops.
[4] Zie hier voor een overzicht van de toezichtactiviteiten van de Europese Commissie ten aanzien van de tot dusver aangewezen VLOP’s en VLOSE’s: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/list-designated-vlops-and-vloses.
[5] Aanbeveling van de Commissie van 20 oktober 2023 inzake de coördinatie van de respons bij incidenten die met name het gevolg zijn van de verspreiding van illegale inhoud, vóór de volledige toepassing van Verordening (EU) 2022/2065 (“digitaledienstenverordening”), https://ec.europa.eu/newsroom/dae/redirection/document/99480.

De Digitalemarktenverordening is erop gericht om het algemene mededingingsrecht aan te vullen (dat in hoofdzaak ‘ex post’ optreedt) door ‘ex ante’ verschillende verplichtingen op te leggen aan zogenaamde ‘poortwachters’ die ‘kernplatformdiensten’ aanbieden. Dat zijn bedrijven die een bijzonder vooraanstaande rol spelen op de interne markt vanwege hun omvang en hun belang als toegangspoort voor zakelijke gebruikers om hun klanten te bereiken. De DMA heeft tot doel te voorkomen dat dergelijke poortwachters oneerlijke voorwaarden opleggen aan bedrijven en eindgebruikers. De Europese Commissie is de toezichthouder, maar kan hulp inroepen van nationale bevoegde autoriteiten (met name mededingingsautoriteiten).

De DMA en DSA zijn dus na hun publicatie respectievelijk op 1 november en op 16 november 2022 in werking getreden, maar werden nog niet onmiddellijk (volledig) van toepassing.[6] Zij werden in verschillende fasen van toepassing in de loop van 2023 en zullen dat verder worden in 2024. Wat de DSA betreft is met name 17 februari 2024 een belangrijke datum, omdat de DSA dan volledig van toepassing wordt en lidstaten uiterlijk tegen dan een DDC zullen moeten hebben aangeduid.

Handhaving DSA in België

De officiële aanduiding van een DDC in België tegen de deadline van 17 februari 2024 is niet gelukt. Er bestonden immers verschillende zienswijzen over de bevoegdheid voor (toezicht en handhaving van) de DSA binnen België. Enerzijds achtte de federale overheid zichzelf vrijwel alleen bevoegd, met slechts een minimale rol voor de Gemeenschappen. Anderzijds zagen de Gemeenschappen voor zichzelf, met name gelet op hun 'omroep'-bevoegdheden, een ruime bevoegdheid en rol weggelegd, naast die van de federale overheid. Er bleek wel een consensus te bestaan over het gegeven dat het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) de rol van DDC in België zou kunnen vervullen.

De Raad van State heeft echter eind 2023 in adviezen bij ontwerpregelgeving tot uitvoering van de DSA, van zowel de Gemeenschappen als de federale overheid, de zienswijze van de Gemeenschappen bevestigd.[7] De Raad van State heeft duidelijk gemaakt dat ook de Gemeenschappen ruime bevoegdheden hebben voor (handhaving van) de DSA, met name wat betreft tussenhandeldiensten die betrekking hebben op omroepactiviteiten (m.n. videoplatformdiensten). Aan de Gemeenschappen werd immers op basis van de Belgische bevoegdheidsverdelende regels de exclusieve bevoegdheid toegewezen voor ‘omroep’[8], hetgeen een ruimer begrip is dan ‘mediadiensten’ in Europese zin, en dus ook alle online platformen omvat die ‘openbare informatie’ ter beschikking stellen van ‘het algemene publiek’. De federale overheid heeft zelf verschillende residuaire en toegewezen bevoegdheden voor economisch gerelateerde zaken, ‘diensten van de informatiemaatschappij’ en in zekere mate ‘omroep in Brussel’, en dus voor de DSA, maar mag handhaving van de DSA in België niet regelen op een algemene wijze die de bevoegdheden van de Gemeenschappen doorkruist.

Terwijl zowel de federale overheid als de Gemeenschappen ‘bevoegde autoriteiten’ voor toezicht op de DSA afzonderlijk kunnen (en zelfs moeten) aanduiden, respectievelijk normaal gezien het BIPT en de mediaregulatoren VRM, CSA en de Medienrat, dient de aanduiding van de Belgische DDC en de onderlinge taakverdeling in samenspraak te gebeuren via een samenwerkingsakkoord (en mocht dit dus alvast niet eenzijdig door een federaal wetsontwerp worden geregeld, aldus de Raad van State).[9]

[6] Als Europese verordeningen, zijn zij rechtstreeks van toepassing in de lidstaten, in principe zonder dat een omzetting in nationale regelgeving moet gebeuren. Niettemin moeten de lidstaten wel de nodige (uitvoerings)maatregelen nemen om de toepassing mogelijk te maken (bv. wat het toezicht en de handhaving betreft).
[7] Zie onder meer:
-Advies Raad van State van 26 september 2023 over een voorontwerp van decreet ‘tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie tot gedeeltelijke uitvoering van [de] digitaledienstenverordening’, nr. 73.934/3;
- Advies Raad van State van 20 december 2023 over een voorontwerp van wet ‘tot uitvoering van Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG, houdende wijzigingen van boek XII en boek XV van het Wetboek van economisch recht en houdende wijzigingen van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector’, nr. 74.816/VR-4;

[8] De Gemeenschappen zijn overeenkomstig artikel 4, 6°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 ‘tot hervorming der instellingen’ bevoegd voor “de inhoudelijke en technische aspecten van de audiovisuele en de auditieve mediadiensten”.
[9] Zie Advies Raad van State van 20 december 2023, nr. 74.816/VR-4.

De Vlaamse Regering heeft in ieder geval op 12 mei 2023 al een voorontwerp van decreet goedgekeurd tot wijziging van het Mediadecreet, waarin met name de VRM wordt aangeduid als bevoegde autoriteit om toezicht te houden op de naleving van de DSA aangaande tussenhandeldiensten die betrekking hebben op omroepactiviteiten. Na adviezen van de Sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie, en van de Raad van State, werd het ontwerp van wijzigingsdecreet op 4 december 2023 ingediend bij het Vlaams Parlement, waar het op 24 januari 2024 werd aangenomen.[10a] Op 26 januari 2024 werd het decreet bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering.[10b]

Met de tekst van het samenwerkingsakkoord, waarin dus het BIPT als DDC zal worden aangeduid en ook de taakverdeling verder zal worden vastgelegd, werd op het Overlegcomité van 13 februari 2024 ingestemd. Intussen heeft de Vlaamse Regering die tekst ook goedgekeurd op 23 februari 2024 en meteen ook het voorontwerp van decreet dat met dit samenwerkingsakkoord instemt. Hierover worden de verplichte adviezen ingewonnen. [10c]

Verder werd op Europees niveau eind 2023 ook een politiek akkoord[11] bereikt tussen het Europees Parlement en de Raad van de EU met betrekking tot de ‘Verordening Mediavrijheid’ (of de ‘European Media Freedom Act’ - EMFA), waarvoor in september 2022 door de Europese Commissie een voorstel was gedaan, in het kader van het Actieplan voor de Europese Democratie.[12]

Na formele goedkeuring van het bereikte akkoord, vermoedelijk april 2024, zal de EMFA in het Publicatieblad van de Europese Unie worden bekendgemaakt en zal zij bindend zijn in al haar onderdelen en na vijftien maanden rechtstreeks van toepassing worden in alle lidstaten.

De EMFA bevat een hele reeks bepalingen die de pluriformiteit en de onafhankelijkheid van de media in de EU moeten beschermen en zo ook de werking van de Europese interne markt voor mediadiensten. De EMFA behandelt in dat opzicht zeer uitlopende onderwerpen, zoals:

  • bescherming van de redactionele verantwoordelijkheid en van journalistieke bronnen
  • waarborgen voor de onafhankelijke werking van de publieke media
  • transparantie in verband met de eigendom van media
  • waarborgen tegen ongerechtvaardigde verwijdering van media-inhoud door VLOP’s
  • recht om het media-aanbod aan te passen op apparaten en interfaces
  • beoordeling van mediaconcentraties en hun gevolgen voor de pluriformiteit van de media en de redactionele onafhankelijkheid door middel van pluriformiteitstests
  • zorgen voor een transparantere methode van publieksmeting
  • het vaststellen van vereisten voor de toewijzing van overheidsreclame.

Bovendien zal de EMFA ook een Europese Raad voor Mediadiensten (‘European Board for Media Services’) oprichten, die een belangrijke rol zal spelen bij de toepassing van de EMFA (en de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten - AVMD) en in de plaats zal komen van de bestaande samenwerking tussen de Europese mediaregulatoren in ERGA (dat bijgevolg zal worden opgeheven). De Raad zal worden bijgestaan door een secretariaat van de Europese Commissie.

De EMFA voorziet hierbij ook in bijkomende taken voor de mediaregulatoren van de lidstaten en zal dus ook in grote mate de VRM aanbelangen.

[10a] Ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie tot gedeeltelijke uitvoering van de digitaledienstenverordening, https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1784477.
[10b] Decreet van 26 januari 2024 tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie tot gedeeltelijke uitvoering van de digitaledienstenverordening, BS 6 februari 2024, https://codex.vlaanderen.be/zoeken/Document.aspx?DID=10393108&param=informatie.
[10c] Zie nota van 23 februari 2024 van de Vlaamse Regering: https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65D46500D0D2342DDF9999C3
[11] Zie https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_23_6635.
[12] Voorstel van 16 september 2022 van de Commissie voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een gemeenschappelijk kader voor mediadiensten op de interne markt (“verordening mediavrijheid”) en tot wijziging van Richtlijn 2010/13/EU, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022PC0457&from=EN.

Ook met betrekking tot een ander belangrijk initiatief in het kader van het Actieplan voor de Europese Democratie van de Europese Commissie, de Verordening betreffende transparantie en gerichte politieke reclame[13], werd eind 2023 een politiek akkoord bereikt tussen het Europees Parlement en de Raad van de EU.[14]

Na formele bevestiging van dit akkoord door deze Europese instellingen, zal de Verordening worden gepubliceerd en in werking treden. De Verordening zal, op enkele bepalingen na, echter pas van toepassing worden achttien maanden na inwerkingtreding (vermoedelijk midden 2025).

De Verordening heeft een dubbele doelstelling:

  1. politieke reclame in de EU transparanter en meer herkenbaar maken, en
  2. gerichte en gepersonaliseerde reclame voor politieke doeleinden (via targeting- en amplificatietechnieken) inperken.

Wat toezicht en handhaving betreft, worden de nationale gegevensbeschermingsautoriteiten aangeduid als verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving van de verplichtingen in verband met targeting en amplificatie. Er wordt ook op gewezen dat de digitaledienstencoördinator (of DDC) van een lidstaat, die in het kader van de DSA als toezichthouder zal worden aangewezen, er ook op kan toezien of de online platforms de transparantieverplichtingen in verband met politieke reclame naleven. Lidstaten kunnen ook nog andere bevoegde autoriteiten aanduiden, zoals mediaregulatoren voor wat betreft het toezicht op de naleving van transparantieverplichtingen door omroeporganisaties. Eén van deze bevoegde autoriteiten zal als (coördinerend) contactpunt voor de lidstaat moeten fungeren voor de toepassing van deze Verordening. Deze nationale contactpunten zullen ook op gezette tijden moeten bijeenkomen in het kader van het Europees samenwerkingsnetwerk voor verkiezingen.

De Verordening verandert niets aan andere aspecten die op nationaal niveau zijn geregeld, zoals de wettigheid van de inhoud van politieke reclame en de perioden waarin reclame is toegestaan, of de aard van de deelnemers aan het democratische proces.

[13] Voorstel van 25 november 2021 van de Commissie voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende transparantie en gerichte politieke reclame, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12826-Politieke-reclame-verhoging-van-de-transparantie_nl.
[14] Zie:
- Europese Parlement: https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230626IPR00819/political-advertising-deal-on-new-measures-to-crack-down-on-abuse
- Raad van de EU : https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2023/11/07/transparency-and-targeting-of-political-advertising-eu-co-legislators-strike-deal-on-new-regulation/
- Europese Commissie: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_4843

Ook belangrijk om te vermelden, al is de link met mediadiensten en/of het belang voor de VRM minder aanwezig dan in de reeds vermelde Europese verordeningen, is de Verordening artificiële intelligentie (of de AI-wet of AI Act). Op 9 december 2023 bereikten het Europees Parlement en de Raad van de EU een voorlopig politiek akkoord over de AI-wet[15], waarvoor de Europese Commissie op 21 april 2021 reeds een voorstel had ingediend.[16]

De AI-wet moet ervoor zorgen dat in Europa verkochte en gebruikte AI-systemen veilig zijn en in overeenstemming met de grondrechten en de waarden van de EU. De AI-wet zal met name bepaalde verplichtingen inhouden voor aanbieders en gebruikers, afhankelijk van het risico van de AI-toepassing. Er is dus gekozen voor een risico-gebaseerde aanpak: hoe hoger het risico, hoe strenger de regels.

Zo zullen AI-systemen die slechts een beperkt risico inhouden onderworpen zijn aan zeer lichte transparantieverplichtingen, bijvoorbeeld dat moet worden aangegeven dat de inhoud door AI is gegenereerd, zodat gebruikers geïnformeerd kunnen beslissen hoe ze die inhoud gebruiken.

Na formele goedkeuring van het bereikte akkoord, zal de AI-wet in het Publicatieblad van de Europese Unie worden bekendgemaakt. De AI-wet zal, met enkele uitzonderingen voor specifieke bepalingen, twee jaar na inwerkingtreding van toepassing zijn.

[15] Zie persmededeling van 9 december 2023 van Raad van de EU https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/12/09/artificial-intelligence-act-council-and-parliament-strike-a-deal-on-the-first-worldwide-rules-for-ai/.
[16] Voorstel van 21 april 2021 voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van geharmoniseerde regels betreffende artificiële intelligentie (wet op de artificiële intelligentie) en tot wijziging van bepaalde wetgevingshandelingen van de Unie, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0206

Verder had de Europese Unie in 2022 reeds uitzonderlijke acties ondernomen, onder meer wat media betreft, tegen Rusland naar aanleiding van de invasie in Oekraïne op 24 februari 2022. De sterke uitbreiding van reeds bestaande ‘beperkende maatregelen naar aanleiding van de acties van Rusland die de situatie in Oekraïne destabiliseren’ hadden ook betrekking op de media en hielden een verbod in om bepaalde Russische of door Rusland gecontroleerde omroepprogramma’s of content uit te zenden of dit uitzenden via gelijk wel middel mogelijk te maken.[17]

Deze beperkende maatregelen hadden in eerste instantie voornamelijk betrekking op Russia Today en Sputnik, maar werden bij opeenvolgende uitbreidingen van het sanctiepakket ook van toepassing op andere omroepprogramma’s. Zo voegde de Raad van de EU op 3 juni 2022 drie nieuwe mediakanalen (Rossiya RTR/RTR Planeta, Rossiya 24/Rusland 24 en TV Center International) toe aan de lijst van Russische media die in de EU verboden worden. Op 16 december 2022 werden daar ook nog NTV/NTV Mir, Rossiya 1, REN TV, Pervyi Kanal aan toegevoegd.

In 2023 werd de lijst verder uitgebreid. De Raad van de EU heeft op 25 februari 2023 besloten om RT Arabic en Sputnik Arabic toe te voegen aan de lijst van Russische media die in de EU verboden worden. Op 23 juni 2023 werd beslist dat ook RT Balkan, Oriental Review, Tsargrad, New Eastern Outlook en Katehon, niet meer mogen worden doorgegeven.

[17] Verordening (EU) 2022/350 van de Raad van 1 maart 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 833/2014 betreffende beperkende maatregelen naar aanleiding van de acties van Rusland die de situatie in Oekraïne destabiliseren, Pb.L. 65 2 maart 2022, p. 1.
Besluit (GBVB° 2022/351 van de Raad van 1 maart 2022 tot wijziging van Besluit 2014/512/GBVB betreffende beperkende maatregelen naar aanleiding van acties van Rusland die de situatie in Oekraïne destabiliseren, Pb.L. 65 2 maart 2022, p. 5.

2.2.2. Vlaamse regelgeving

Op 27 januari 2023 keurde de Vlaamse Regering een nieuw uitvoeringsbesluit goed met betrekking tot de toegankelijkheid van televisieprogramma's en de subsidieregeling hierover.[18]

In de Vlaamse Gemeenschap is de toegankelijkheid van televisieprogramma's geregeld via toegankelijkheidsverplichtingen en subsidies daarvoor. Het gaat onder meer over het toegankelijk maken van televisiediensten door middel van audiodescriptie, gesproken ondertiteling, ondertiteling en Vlaamse Gebarentaal. De basis daarvoor is vastgelegd in het Mediadecreet, en kreeg concrete uitwerking in het besluit van 14 december 2012 met een tijdspad en quota voor het toegankelijk maken van televisieprogramma's en de regeling voor subsidies. Deze regeling liep af op 20 december 2022.

Op 15 mei 2023 vervolgens keurde de Vlaamse Regering een besluit goed dat een procedure uitwerkt voor publieke raadpleging door het Departement Cultuur, Jeugd en Media, in het kader van artikel 133 en 201 van het Mediadecreet, en deze vastlegt in een formele rechtsregel.[19]

Het besluit bepaalt dat het Departement Cultuur, Jeugd en Media de raadplegingsprocedures organiseert en dat die raadpleging wordt bekendgemaakt via het Belgisch Staatsblad en via een nieuwsbericht op de website van het Departement Cultuur, Jeugd en Media.

Op 8 september 2023 werd een voorontwerp van decreet tot aanpassing van het DAB+-zendmastenakkoord van 21 december 2018 door de Vlaamse Regering goedgekeurd met het oog op het advies aan de Sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media en de Raad van State [20a], waarna het op 26 februari 2024 werd ingediend bij het Vlaams Parlement. [20b]

Dit DAB+-zendmastenakkoord laat toe dat de Vlaamse Gemeenschap frequenties in dienst stelt op het grondgebied van de Franse Gemeenschap en vice versa. Het akkoord zal worden aangepast om langs Vlaamse zijde toe te laten extra frequenties in gebruik te nemen. De Franse Gemeenschap krijgt drie extra posities. Een positie houdt het gebruik in van één digitaal frequentieblok op één specifieke lokaliteit.

Met het oog op de herverdeling van vrijgekomen FM-frequenties onder de bestaande netwerkradio-omroeporganisaties, werd het Mediadecreet reeds gewijzigd bij decreet van 18 november 2022.[21] Bij beslissing nr. 2021/016 van 22 maart 2021 had de VRM immers de erkenning voor het frequentiepakket netwerkradio-omroeporganisatie 2 – Nederlandstalig en Vlaams profiel, toegekend aan Vrije Brugse Radio Omroep bv, naderhand gewijzigd in BNL Radio bv, ingetrokken. Naar aanleiding van deze VRM-beslissing was het frequentiepakket van netwerkradio-omroeporganisatie 2 dus vrijgekomen.

[18] Besluit van de Vlaamse Regering van 27 januari 2023 over de vastlegging van een tijdspad en quota voor het toegankelijk maken van omroepprogramma's en over het verstrekken van subsidies ter uitvoering van artikel 151 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, BS 4 mei 2023.
[19] Besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 tot uitwerking van de raadplegingsprocedure, vermeld in artikel 133, §2, eerste lid, en artikel 201, §1, derde lid van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, BS 16 juni 2023.
[20a] Zie nota van 8 september 2023 van de Vlaamse Regering https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/64F6D9743605E1AC863BE21C, het Voorontwerp van decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van ... tot wijziging van het samenwerkingsakkoord van 21 december 2018 tussen de Franse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschap betreffende de aanwending van digitale frequenties voor DAB+ op elkaars grondgebied https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/64F6D9743605E1AC863BE21F en het gewijzigde samenwerkingsakkoord https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/64F6D9BB3605E1AC863BE234.
[20b] Ontwerp van decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 16 februari 2024 tot wijziging van het samenwerkingsakkoord van 21 december 2018 tussen de Franse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschap betreffende de aanwending van digitale frequenties voor DAB+ op elkaars grondgebied, https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1806460
[21] Decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, wat betreft de radio-omroeporganisaties, BS 1 december 2022.

De Vlaamse Regering koos ervoor om geen nieuwe erkenning toe te kennen voor de resterende duur van de initiële erkenningsperiode, maar om de vrijgekomen FM-frequenties te herverdelen onder de erkende netwerkradio-omroeporganisaties. Het wijzigingsdecreet van 18 november 2022 maakte dit mogelijk, aangezien de Vlaamse Regering niet langer verplicht is om ten minste één netwerkradio-omroeporganisatie te erkennen waarvan het programma-aanbod is opgebouwd rond een Nederlandstalig en Vlaams profiel of muziekaanbod (maar hield nog geen concrete herverdeling van de frequenties van netwerkpakket 2 in).

Om een concrete herverdeling van de vrijgekomen FM-frequenties mogelijk te maken, dienden er dus in 2023 nog verschillende wijzigingen te gebeuren aan besluiten van de Vlaamse Regering. Op 29 september 2023 heeft de Vlaamse Regering haar definitieve goedkeuring gehecht aan het besluit met de voorwaarden en modaliteiten voor de herverdeling van vrijgekomen FM-frequenties in uitvoering van het Mediadecreet en is zij overgegaan tot de herverdeling van vrijgekomen FM-frequenties.[22]

In 2023 werden verder door de Vlaamse Regering verschillende (regelgevende) maatregelen voorbereid en genomen om de toekomstperspectieven van de regionale televisieomroeporganisaties te verbeteren. Uit verschillende evaluatieoefeningen van de regionale televisieomroeporganisaties was immers de nood daaraan gebleken, waarna via de conceptnota van 15 juli 2022 door de Vlaamse Regering beleidslijnen werden voorgesteld.[23]

Deze beleidslijnen werden deels vertaald in nieuwe samenwerkingsovereenkomsten voor de periode 2024-2028, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 15 december 2023. De vorige samenwerkingsovereenkomsten, die initieel afliepen eind december 2022, waren immers via een addendum van 28 april 2023, dat ook voorzag in aanvullende subsidies, eenmalig verlengd tot 31 december 2023.

In de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten wordt naast het vervullen van de decretale opdrachten, de nadruk gelegd op de verdere ontwikkeling tot regionale mediaorganisaties door in te zetten op de ontwikkeling en implementatie van een cross mediale strategie, digitale ontsluiting, schaalvergroting en netwerkvoordelen en een duurzaam financieel kader. Er wordt eveneens aandacht besteed aan het verbeteren en garanderen van de economische leefbaarheid en de uitvoering van de maatschappelijke opdracht. Een belangrijke rol is toebedeeld aan Niet-Openbare Regionale Televisieverenigingen Vlaanderen (NORTV) vzw, die als overkoepelend orgaan uitdrukkelijk de taak krijgt om te professionaliseren. De samenwerkingsovereenkomsten voor de verschillende omroepen zijn inhoudelijk identiek, net als het gemeenschappelijk addendum. Enkel voor regionale televisieomroepen die uiterlijk tegen 1 januari 2026 een herstructurering doorvoeren, werd een specifieke regeling opgenomen.

Andere aandachtspunten van de conceptnota van 15 juli 2022 worden aangepakt via aanpassingen aan het Mediadecreet. Op 13 juni 2023 keurde de Vlaamse Regering een voorontwerp van decreet goed waarbij meer bepaald de bestaande erkenningsvoorwaarden worden uitgebreid en de duur van de samenwerkingsovereenkomsten en de erkenningen onderling op elkaar afgestemd. Na adviezen van de sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, van de Gegevensbeschermingsautoriteit en daarna van de Raad van State, keurde de Vlaamse Regering op 23 november 2023 definitief het ontwerpdecreet goed. Dit ontwerp van wijzigingsdecreet werd op 28 november 2023 ingediend bij het Vlaams Parlement.[24a] Op 7 februari 2024 werd het aangenomen door het Vlaams Parlement, waarna het op 9 februari 2024 werd bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering. [24b]

[22] Besluit van de Vlaamse Regering van 29 september 2023 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 houdende diverse uitvoeringsbepalingen over de landelijke, netwerk- en lokale radio-omroeporganisaties en houdende wijziging van diverse besluiten over radio-omroep en het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende bepaling van het aantal particuliere landelijke, netwerk- en lokale radio-omroeporganisaties dat kan worden erkend en houdende de opstelling van het frequentieplan en de vaststelling van de frequentiepakketten die ter beschikking worden gesteld van de particuliere landelijke, netwerk- en lokale radio-omroeporganisaties, BS 15 december 2023.
[23] Zie Conceptnota toekomst regionale mediaorganisaties van 15 juli 2022, https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/62D1696B8E6C4430A8898EBC.
[24a] Ontwerp van decreet tot wijziging van artikel 166, 166/1, 167, 168, 169 en 170 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, wat betreft de regionale televisieomroeporganisaties, https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1782767.
[24b] Decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van artikel 166, 166/1, 167, 168, 169 en 170 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, wat betreft de regionale televisieomroeporganisaties, BS 20 februari 2024, https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1039377&param=informatie

Aansluitend bij de wijzigingen aan het Mediadecreet zullen ook nieuwe uitvoeringsbepalingen worden genomen en enkele bepalingen uit een aantal mediabesluiten van de Vlaamse Regering principieel worden aangepast. Het gaat onder meer om de regeling van de erkenningsprocedure en het samenvoegen van de verzorgingsgebieden binnen de provincies Oost- en West-Vlaanderen vanaf 1 januari 2029. Over dit besluit werd op 13 juni 2023 al door de Vlaamse Regering beslist om het advies in te winnen van de sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, van de Gegevensbeschermingsautoriteit en daarna van de Raad van State.[25]

Op 22 september 2023 keurde de Vlaamse Regering ook een verlenging toe aan de koepelorganisatie NORTV van de subsidieperiode (van 30 september 2023 tot en met 31 december 2023) bij het project 'De Vlaamse regionale zenders, hefboom van de Vlaamse Veerkracht' (project 133 uit het Relanceplan Vlaamse Veerkracht) om de kwaliteitsvolle afhandeling en de succesvolle uitkomst van het project te verhogen.

In 2023 werd ook gewerkt aan een nieuwe eengemaakte stimuleringsregeling voor de Vlaamse audiovisuele productiesector. De bestaande investeringsverplichting voor particuliere omroeporganisaties die niet-lineaire televisiediensten aanbieden en de stimuleringsregeling voor dienstenverdelers zullen worden geactualiseerd, op elkaar afgestemd en aangevuld met een bijdrageverplichting voor aanbieders van videoplatformdiensten.

De principes en hoofdlijnen van deze nieuwe regeling zullen worden opgenomen in een decreet tot wijziging van het Mediadecreet, waarvan op 17 maart 2023 een eerste voorontwerp werd aangenomen door de Vlaamse Regering. Na advies van de Sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, kennisgeving aan de Europese Commissie en advies van de Raad van State werd het ontwerpdecreet op 20 december 2023 ingediend bij het Vlaams Parlement.[26a] Het decreet werd op 28 februari 2024 aangenomen door het Vlaams Parlement, waarna het op 1 maart 2024 werd bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering. [26b]

De Vlaamse Regering heeft op 15 december 2023 aansluitend ook een ontwerpbesluit goedgekeurd met de regels, de voorwaarden en de procedure voor deelname aan de productie van audiovisuele werken (zij het in de vorm van een rechtstreekse financiële bijdrage aan de productie van audiovisuele werken of in de vorm van een gelijkwaardige financiële bijdrage aan het Vlaams Audiovisueel Fond) en voor de vrijstellingen van deze bijdrage. Over dit besluit wordt het advies ingewonnen van de Raad van State.[27]

[25] Zie de nota van 13 juni 2023 van de Vlaamse Regering https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/6488721C2D77B42474D4CF2B en het ontwerpbesluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie en tot wijziging van diverse besluiten, wat betreft de regionale televisieomroeporganisaties https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/6488721C2D77B42474D4CF2A.
[26a] Ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie, wat betreft het stimuleren van de audiovisuele sector door financiële bijdragen aan de productie van audiovisuele werken, https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1791608
[26b] Zie https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65E05B74153F3C9CEF7BF738
[27] Zie nota van 15 december 2023 van de Vlaamse Regering https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/657C3AA7E2E2C9E5814C0F06 en het Ontwerp van Besluit van de Vlaamse Regering over het stimuleren van de audiovisuele sector door financiële bijdragen aan de productie van audiovisuele werken https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/657C3ABCE2E2C9E5814C0F08.

Er werd in 2023 eveneens gewerkt aan een decreet tot wijziging van het Mediadecreet met het oog op de bescherming van persoonsgegevens. Het gaat zowel om inhoudelijke als technische aanpassingen, naast aanpassingen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming om de verwerking van persoonsgegevens op een correcte manier te implementeren. Het wijzigingsdecreet zal het Mediadecreet ook aanpassen aan het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.

Na adviezen van de Sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens en de Gegevensbeschermingsautoriteit heeft de Vlaamse Regering op 15 december 2023 beslist over dit voorontwerp van wijzigingsdecreet het advies in te winnen van de Raad van State.[28a] Op 26 februari 2024 werd het ontwerp van wijzigingsdecreet ingediend door de Vlaamse Regering bij het Vlaams Parlement. [28b]

De Vlaamse Regering werkt ook aan een uniform leeftijds- en classificatiesysteem voor audiovisuele media. De televisieomroeporganisaties zullen op basis daarvan hun programma’s moeten classificeren en, samen met de dienstenverdelers, de mediagebruikers correct informeren via pictogrammen. Monitoring en klachtenbehandeling zal gebeuren door de VRM. Na advies van de sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media van 15 september 2023, heeft de Vlaamse Regering op 8 december 2023 beslist om over het besluit in kwestie het advies in te winnen van de Raad van State.[29a] Op 19 januari 2024 werd het besluit definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering, waarn het op 23 februari 2024 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. [29b]

Eind 2023 ging ook de procedure van start voor de toekenning van een licentie voor het aanbieden van een radio-omroepnetwerk via het frequentiekanaal 11A. De Vlaamse Regering publiceerde daarvoor op 6 november 2023 in het Belgisch Staatsblad een oproep tot het indienen van kandidaturen[30], na een mededeling op de Vlaamse Regering van 27 oktober 2023.[31] De huidige licentie voor het aanbieden van een radio-omroepnetwerk via het frequentiekanaal 11A loopt immers af op 21 juni 2024.

Kandidaturen moesten worden ingediend bij de VRM binnen een termijn van 60 dagen na de publicatie van de oproep, ten laatste op 5 januari 2024. Ook de gehele verdere procedure, met een vergelijkend onderzoek, verliep via de VRM.

De Vlaamse Regering had in dit verband op 22 september 2023 in de eerste plaats haar besluit gewijzigd met de voorwaarden en procedure voor het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk en de bijbehorende zendvergunningen.[32] Het besluit bepaalt dat voor het aanbieden van een radio-omroepnetwerk, een nieuwe licentie kan worden verleend die loopt tot 31 december 2027, na de organisatie van een nieuwe vergelijkende toets voor de multiplex 11A.

Vervolgens had de Vlaamse Regering op 22 september 2023 dan ook een besluit aangenomen waarin multiplex 11A opnieuw voor vrijgave ter beschikking werd gesteld en waarna een oproep tot kandidaatstelling kon gebeuren.[33]

[28a] Zie nota van de Vlaamse Regering van 15 december 2023 https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65771F32E2E2C9E5814BF6FE en het Voorontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie houdende inhoudelijke en technische aanpassingen en aanpassingen met het oog op de bescherming van persoonsgegevens en het Wetboek van vennootschappen en verenigingen https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65771F32E2E2C9E5814BF6FF.
[28b] Zie Ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 27 maart 2009 betreffende radio-omroep en televisie houdende inhoudelijke en technische aanpassingen en aanpassingen met het oog op bescherming van persoonsgegevens en het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, https://www.vlaamsparlement.be/nl/parlementaire-documenten/parlementaire-initiatieven/1806459
[29a] Zie nota van 8 december 2023 van de Vlaamse Regering https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/656ED1D6E2E2C9E5814BE5C2 en het ontwerpbesluit van de Vlaamse Regering over het verstrekken van informatie aan de kijker over programma’s die de lichamelijke, geestelijke of morele ontwikkeling van minderjarigen zouden kunnen aantasten https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/656ED1D6E2E2C9E5814BE5C0.
[29b] Besluit van 19 januari 2024 van de Vlaamse Regering over het verstrekken van informatie aan de kijker over programma's die de lichamelijke, geestelijke of morele ontwikkelling van minderjarigen zouden kunnen aantasten, BS 23 februari 2024, https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1039386&param=informatie
[30] Zie https://www.vlaanderen.be/cjm/sites/default/files/2023-11/BS_06112023_kand_stelling_11A.pdf.
[31] Zie https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/653681A49DAB6626D11E506E.
[32] Besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van artikel 17 van het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2008 betreffende de voorwaarden en procedure voor het verkrijgen van een licentie voor het aanbieden van een radio- of televisieomroepnetwerk en de bijbehorende zendvergunningen, BS 5 oktober 2023.
[33] Besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 houdende de vastlegging van de pakketten van digitale frequenties die worden vrijgegeven tijdens een derde vergelijkende toets om een licentie te krijgen om een etheromroepnetwerk aan te bieden en om de bijbehorende zendvergunningen te krijgen die bestemd zijn voor het aanbod van vrij te ontvangen radio-omroepprogramma’s, BS 9 oktober 2023.

Wat meer specifiek de werking van de VRM zelf betreft werden in 2023 ook verschillende besluiten genomen of voorbereid door de Vlaamse Regering.

Bij besluit van 14 juli 2023 van de Vlaamse Regering werd de algemene kamer van de VRM, met ingang van 10 september 2023, als volgt samengesteld: Carlo Adams (voorzitter), Béatrice Ponet (ondervoorzitter) en Peggy Valcke, Luc Vanfleteren en Katrien Van der Perre (andere leden).[34]

Aangezien de federale ministerraad op 27 oktober 2023 besliste Peggy Valcke aan te stellen als lid van de Raad van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT), diende zij echter terug te treden in de algemene kamer van de VRM op 31 december 2023 en haar mandaat bij het BIPT op te nemen vanaf 1 januari 2024. De Vlaamse Regering beslist daarom op 15 december 2023 om Duncan Braeckevelt aan te stellen als één van de drie mediadeskundigen als lid van de algemene kamer van de VRM en dit voor de resterende duurtijd van het mandaat.

De Vlaamse Regering hechtte op 23 november 2023 haar goedkeuring aan de aanpassing van het personeelsplan van de VRM en aan de personeelsuitbreiding met 1 VTE bij de VRM.[35] Door de uitbreiding van zijn bevoegdheden in het kader van de uitvoering van het Mediadecreet, het invoeren van een nieuwe stimuleringsregeling voor de productie van audiovisuele werken en de inwerkingtreding van de Digitaledienstenverordening (DSA) had de VRM immers gevraagd om een bijkomend personeelslid aan te werven dat buiten de scope van de huidige besparingsdoelstellingen valt. De aanwerving zal gebeuren met beschikbare middelen.

Op 1 december 2023 heeft de Vlaamse Regering een ontwerpbesluit goedgekeurd dat uitvoering geeft aan bepaalde artikelen uit het Mediadecreet die betrekking hebben op de werking van de VRM en voor advies voorgelegd aan de Sectorraad Media van de Strategische Adviesraad voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, de Gegevensbeschermingsautoriteit, waarna het ook nog voor advies naar de Raad van State zal gaan.[36]

De uitvoeringsbepalingen hebben meer bepaald betrekking op (1) hoe aanbieders van videoplatformdiensten een kennisgeving moeten doen, (2) hoe openbare raadplegingen door de VRM gebeuren en (3) hoe kennisgevingen door aanbieders van kabelomroepnetwerken gebeuren.

[34] Aanstelling van 14 juli 2023 van een voorzitter, een ondervoorzitter en de leden van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media, BS 18 september 2023.
[35] Zie nota van de Vlaamse Regering van 23 november 2023 https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/655B8C30F639D27EAA9FE73A.
[36] Zie nota van de Vlaamse Regering van 1 december 2023 https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65659481E2E2C9E5814BDB86 en ontwerpbesluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2006 betreffende de procedure voor de Vlaamse Regulator voor de Media, wat betreft raadplegingen en kennisgevingen https://beslissingenvlaamseregering.vlaanderen.be/document-view/65659481E2E2C9E5814BDB84.

In 2023 werden door de Vlaamse Regering ook verder subsidies toegekend in het kader van het digitaal transformatieprogramma voor de Vlaamse mediasector.

Eind 2020 al lanceerde de Vlaamse Regering het relanceplan: ‘Vlaamse Veerkracht’, een investeringsplan dat 4,3 miljard euro omvat en rust op 7 pijlers.[37] Binnen dit plan ‘Vlaamse Veerkracht’ werd zo ook een relanceplan Media goedgekeurd, het digitaal transformatieprogramma voor de Vlaamse mediasector, waarvoor 35 miljoen euro werd uitgetrokken. Het plan omvat zes projectlijnen en focust onder meer op een beter gebruik van data, het delen van sterke media-infrastructuur, het connecteren met de mediagebruiker, projecten rond desinformatie en de transformatie van de regionale omroepen. Het grootste deel van het budget (21,5 miljoen euro) werd gereserveerd voor projecten die de sector zelf kan aanbrengen.[38]

De verschillende relanceprojecten voor de mediasector worden door het Departement Cultuur, Jeugd en Media uitgewerkt en ondersteund.[39]

In 2023 heeft de Vlaamse Regering in dit kader volgende beslissingen genomen:

  • Op 10 november 2023 kende de Vlaamse Regering een projectsubsidie toe van 4 miljoen euro aan Cross Mediaal Consortium vzw voor de ontwikkeling en uitrol van het Crossmediaal Meetsysteem (XMM);
  • Op 22 december 2023 kende de Vlaamse Regering 2,35 miljoen euro projectsubsidie toe aan meemoo vzw, het Vlaams instituut voor het archief, voor het project Hermes dat het hergebruik van Vlaamse mediacontent uit het (recente) verleden moet stimuleren door volop in te zetten op de digitale ontsluiting van die content;
  • Op 22 december 2023 kende de Vlaamse Regering ook 1,62 miljoen euro projectsubsidie toe aan de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) voor ‘Future Media Hubs’. Future Media Hubs is een netwerk van commerciële en publieke mediaorganisaties met Vlaanderen als centrum en VRT als exploitant;

De Vlaamse Regering kende op 21 april 2023 ook werkingssubsidies toe voor het werkingsjaar 2023 aan drie van haar belangrijke partners in het mediabeleid:

  • 940.000 euro aan het Interuniversitair Micro-Electronica Centrum (imec) vzw voor het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid;
  • 506.000 euro aan Journalismfund.eu voor de werking van het Fonds Pascal Decroos;
  • 433.000 euro aanvullende werkingssubsidie aan de Vlaamse Vereniging van Journalisten.

De Vlaamse Regering kende op 7 juli 2023, voor de periode van 1 juni 2023 tot 31 mei 2024, ook een projectsubsidie van 2,055 miljoen euro toe aan de VRT voor het VRTRN-project digitale inclusie. Concreet zal de VRT 10 projecten opzetten met de focus op digitale inclusie en mediawijsheid die door de verschillende VRT-merken uitgewerkt zullen worden.

[37] Zie https://www.vlaanderen.be/publicaties/relanceplan-vlaamse-regering-vlaamse-veerkracht.
[38] Zie https://www.vlaanderen.be/cjm/nl/nieuws/35-miljoen-voor-relanceplan-mediasector.
[39] Zie https://www.vlaanderen.be/cjm/nl/relanceplan-vlaamse-veerkracht/relanceprojecten-voor-de-mediasector.