KPI 17. De VRT versterkt haar digitaal bereik door in te zetten op meer geregistreerde gebruikers. Tegen 2025 streven we naar 1 op 2 Vlamingen als geregistreerde gebruikers (hebben dus een VRT-profiel).

Alle Vlaamse mediagebruikers kunnen gratis gebruik maken van het aanbod op de eigen digitale platformen. Voor een aantal toepassingen (zoals het aanbod-op-aanvraag op VRT MAX) dient de gebruiker zich te registreren met een profiel. Het aantal geregistreerde gebruikers steeg van 2.871.262 VRT-profielen eind 2021 tot 3.383.300 eind 2022. (Om zich te registreren dient men 13 jaar of ouder te zijn. / Bron: VRT Data Lake. / Opmerking: sommige personen gebruiken meer dan één profiel. Anderzijds zijn er profielen die door meer dan één persoon gebruikt worden.)

Zo bedroeg het aandeel geregistreerde gebruikers ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen 50,5% en 58,2% ten opzichte van het totaal aantal Vlamingen van 13 jaar of ouder (Bron: StatBel: Aantal Vlamingen slaat hierbij op inwoners van het Vlaams Gewest, op datum die het laatst beschikbaar was). VRT bereikte met andere woorden in 2022 reeds de doelstelling om tegen 2025 de helft van de Vlamingen als geregistreerde gebruikers te tellen.

In deze telling werden de zogenaamde ‘kinderprofielen’ niet meegeteld. Deze profielen konden sinds 29 augustus 2022 aangemaakt worden door (groot)ouders voor hun (klein)kinderen. Daarmee kunnen kinderen kijken naar programma’s (op VRT MAX) die geschikt zijn voor hun leeftijd. Eind 2022 waren er 22.164 kinderprofielen.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.