KPI 9. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van alle Vlamingen. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75 van elke relevante doelgroep (verdeling naar geslacht, leeftijdsgroepen, opleidingsniveau en afkomst).

De VRT richtte zich in 2022 tot alle inwoners van de Vlaamse Gemeenschap. Wekelijks bereikte zij 90,0% van de Vlamingen (12 jaar en ouder) (Bron: onderzoek van onderzoeksbureau Profacts bij 2.536 Vlamingen in de periode 13 september – 30 oktober 2022).

Minstens 75% van elke relevante doelgroep werd bereikt:

  • mannen: 89,3%
  • vrouwen: 90,8%
  • 16- tot 24-jarigen: 89,3%
  • 25- tot 44-jarigen: 86,0%
  • 45- tot 64-jarigen: 90,4%
  • 65-plussers: 95,2%
  • opleidingsniveau lager onderwijs: 83,6%
  • opleidingsniveau lager secundair onderwijs: 92,0%
  • opleidingsniveau hoger secundair onderwijs: 88,0%
  • opleidingsniveau hoger onderwijs: 94,1%
  • mensen van buitenlandse afkomst: 78,6% (personen met buitenlandse herkomst hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15 (i.e. buiten België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.