KPI 1. Elk aanbodsmerk maakt belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvol en ontspannend aanbod.

Alle aanbodsmerken van de VRT namen in 2022 een breed palet aan maatschappelijke thema’s in hun aanbod op. Geregeld werd dat versterkt door de publieke aandacht die daardoor ontstond.

Voorbeelden van de aandacht voor maatschappelijke thema's per aanbodsmerk.

Eén

  • In Andermans zaken werden ondernemers van kleine noodlijdende ondernemingen geholpen om hun zaak te redden. Het programma en de deelnemende ondernemers kregen veelvuldig aandacht in de pers en waardering uit de ondernemerswereld. In twee webinars deelden ondernemers vanuit de eigen ervaringen tips met het publiek.
  • Het ’taboedoorbrekende’ programma Taboe portretteerde personen uit diverse bevolkingsgroepen, zoals mensen met autisme en mensen met ontwikkelingsstoornissen. Verschillende media hadden naar aanleiding van het programma verdere aandacht voor de taboes waar deze personen mee geconfronteerd worden.
  • In Kom op tegen kanker: alles in de strijd gingen acht bekende m
  • annelijke Vlamingen uit de kleren om het taboe rond prostaat- en teelbalkanker te doorbreken. Het programma was een sterke preventiecampagne: uit een steekproef van de Belgische vereniging voor Urologie bleek dat een grote meerderheid van de bevraagde urologen sinds de uitzendingen een toename zag in het aantal vragen over mannenkankers.

Canvas

  • De informatieve reeks Therapie leverde een intieme maar discrete blik op de relatie tussen therapeuten en hun patiënten en stond stil bij enkele psychische problemen. Het programma was de hefboom voor toelichtende artikels in de pers.
  • De reeks Metissen van België bracht de verhalen van koloniale kinderen van gemengd bloed. Door het programma werd het publieke debat heropend over de erkenning van deze personen door de staat. Het programma won trouwens ook een Prix Europa in de categorie beste tv-programma over diversiteit.
  • Wij, vrouwen was een programma over de positie van de vrouw in onze samenleving in de voorbije eeuw en de evolutie van de vrouwenrechten. Het programma leidde tot conversaties op sociale media over het thema. Het programma kreeg ook weerklank in de pers en via de platformen van partners die aan de reeks meewerken.

Ketnet

  • In de fictiereeks 3Hz proberen de hoofdpersonages twee Syrische zussen te helpen om hun woonomstandigheden te verbeteren. Dit leidde tot media-aandacht over de slechte leefomstandigheden in woningen van huisjesmelkers.
  • De Faker was een programma waarbij Ketnet-presentatoren trachtten na te gaan wie niet bij een familie hoorde. In elke aflevering werden heel verschillende families getoond met hun eigen achtergronden en mogelijkheden. Door de interesse van de kijkers stelden 60 gezinnen zich kandidaat om deel te nemen aan een tweede seizoen van het programma.
  • Stip It! was een campagne tegen pesten. De actie liep al enkele jaren, maar werd in 2022 verbreed door samenwerking met Radio2 en MNM waardoor de doelgroep vergroot werd en het thema meer besproken werd. De actie kreeg ook weerklank in de pers en op sociale media.

Radio 1

  • De podcastreeks Ouder focuste op het migratieverhaal van een Nigeriaanse vader van een van de makers Raf Njotea. Daardoor kwam het thema ‘hoe goed ken je je eigen ouders’ ter sprake in Vlaamse en Nederlandse media.
  • De wereld van Sofie had aandacht voor zelfdoding. De jury van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie reikte een award uit aan het programma omdat het op een taboedoorbrekende, zorgvuldige en hoopgevende manier het thema in de media bracht.
  • Luisteraars hoorden in de podcast Mistlicht mensen met dementie, mensen die voor hen zorgen en experten aan het woord. Het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen gingen op hun eigen kanalen verder in op de gebrachte verhalen.

Radio 2

  • De inspecteur bracht aan het licht dat een energieleverancier eenzijdig contracten veranderde; wat niet mag. Het bedrijf zag zich gedwongen om de aanpassing van 13.000 contracten te laten vallen.
  • FC Weldoeners was een actie die focuste op de inspanningen van duizenden voetbalvrijwilligers in Vlaanderen. Luisteraars konden aangeven wie het verdiende om bedankt te worden voor hun inzet. Radio2 selecteerde daarop vrijwilligers die effectief in de bloemetjes gezet werden.
  • Ann Reymen getuigde in Ann & Daan over haar preventieve borstverwijdering, naar aanleiding van Oktober-Borstkankermaand. Dat leidde tot veel vragen en reacties van luisteraars die mee door haar werden beantwoord, en verdere weerslag in de pers.

MNM

  • Het initiatief MNM JumpJobs zorgde voor ruime aandacht in diverse MNM-programma’s met tips en praktische informatie over wat jongeren moeten doen om op de arbeidsmarkt actief te worden en zette bedrijven aan om hen een betaalde werkstage aan te bieden.
  • De actie Expeditie Gillis & Govaerts had tot doel dat twee presentatoren met de hulp van de luisteraars een week overleven in een bos. Door het behalen van dat doel werden 5.000 nieuwe bomen geplant.
  • Kawtar & Keyaert hadden aandacht voor vakmensen die hun job (moeten) uitvoeren in een werkbroek. Dat zette luisteraars ertoe aan om foto’s en berichten te delen over hun werkbroek in de MNM-app. De Minister van Werk riep daarop 19 oktober uit tot Nationale Werkbroekendag.

Studio Brussel

  • In een videoreeks van Studio Brussel-dj Flo Windey Faqda werd ingegaan op seksualiteit bij jongeren. Uit reacties bleek dat haar producties regelmatig gebruikt worden als lesmateriaal in scholen.
  • Faqda had in een andere videoreeks aandacht voor drugs en de gevolgen ervan. Dat werd opgemerkt door diverse mediakanalen.
  • Studio Brussel had aandacht voor de diversiteit in de dj-sector, onder andere in interviews in een live-uitzending vanop Tomorrowland. Zo kwam de zender ook Amber Broos op het spoor die op het festival kwam optreden.

Klara

  • Een uitzending van Ampersand stond in het teken van Wereld Alzheimer Dag. Bij Klara kwamen veel reacties binnen van luisteraars die de aandacht voor de Alzheimer-problematiek waardeerden.
  • Klara had in Pompidou aandacht voor de bedreiging van het cultureel erfgoed van Oekraïne, als gevolg van de oorlog. Dat gebeurde onder andere in een gesprek met Björn Geldof die algemeen directeur is van het Pinchuk Art Centre in Kiev. Daardoor ontstond ook aandacht voor dit thema bij andere Vlaamse media.
  • Iedereen klassiek was een muziekevenement in Brugge. Het bracht zo meer dan 10.000 mensen in contact met klassieke muziek en toonde wat dat kan betekenen.

VRT NWS

  • Het onderzoeksprogramma Pano leidde geregeld tot publiek debat en nieuwe initiatieven. In de reportage Macht misbruikt bijvoorbeeld werd machtsmisbruik onderzocht aan twee Vlaamse universiteiten. Dat leidde tot debat, onder meer in het Vlaams Parlement waar de minister van Onderwijs pleitte voor een centraal meldpunt en verder overleg binnen het hoger onderwijs. De Universiteit Gent stuurde zijn interne procedure bij en professoren waarvan sprake in de reportage werden (minstens) tijdelijk op non-actief gesteld. Na de aflevering Vlaanderen vervuild (over bodemverontreiniging) beval de minister van Openbare Werken tot sluiting van een stort. Het parket startte ook een onderzoek op.
  • Karrewiet, het nieuwsmerk van VRT NWS dat zich richt op kinderen, bood elke dag actua-berichten op TikTok. Regelmatig ging Karrewiet in interactie met jonge volgers. Bijvoorbeeld:
    • De oorlog tussen Rusland en Oekraïne leefde ook sterk bij Vlaamse kinderen. Karrewiet kreeg van hen veel vragen, zoals: “komt er een derde wereldoorlog?”, “komt de oorlog ook naar ons?”. Voor Karrewiet was dat de aanleiding om live te gaan op TikTok en in te gaan op veelgestelde vragen. Daarbij werd gefocust op geruststelling en het ontkrachten van desinformatie. Omdat de vragen over de oorlog het hele jaar door kwamen, bleef Karrewiet er zowel op TikTok als in de tv-uitzending op ingaan.
    • Kinderen stelden regelmatig vragen over video’s die viraal verspreid werden op sociale media. Karrewiet beantwoordde hun vragen en ontkrachtte onwaarheden. Op die manier waren dergelijke video’s een aanleiding om nepnieuws bloot te leggen (bijvoorbeeld de F74-uitdaging op 17 oktober 2022) of om te waarschuwen voor mogelijk gevaarlijke uitdagingen die rondgaan op het internet (zoals de flauwval-uitdaging op 14 juni 2022).
  • NWS NWS NWS bracht in 2022 dagelijks verschillende nieuwsberichten en duiding op Instagram en richtte zich daarmee op jongeren. Vaak ging het nieuwsmerk in interactie met jonge volgers (in december 2022 goed voor 157.821 interacties per dag). Enkele voorbeelden:
    • NWS NWS NWS bracht de energiecrisis onder de aandacht van jongeren, onder andere met berichten over “kou in de klas”. Via het VRAAGT-format kwamen tieners daarbij zelf aan het woord over de besparingen in scholen. NWS NWS NWS speelde daar verder op in met tips tegen de kou.
    • NWS NWS NWS gaf jongerentaal een eigen plek met de zoektocht naar het Tienerwoord van het jaar. De eer ging naar 'smash'. Meer dan 42.000 jongeren brachten hun stem uit. NWS NWS NWS gaf daarbij ook duiding met informatie over de evolutie van jongerentaal.
    • In de categorie ‘beste explainer’ won NWS NWS NWS bij de Jamies, de jaarlijkse prijzen voor Vlaamse onlinevideomakers, verbonden aan het Filmfestival Oostende (uitgereikt in 2023 voor producties uit 2022).

Sporza

  • Naar aanleiding van het WK Voetbal had Sporza in de omkaderende programma’s geregeld aandacht voor de schaduwzijde van het sportevenement. Zo was er tijdens het tornooi een dag die in het teken stond van de mensenrechten, met workshops en lezingen vanop de eventlocatie (Het Wintercircus te Gent) en gestreamd op VRT MAX.
  • Sporza had aandacht voor het thema ‘gokreclame in de sport’ met berichten die ingingen op de gevolgen van gokreclame en een verstrenging ervan.
  • Naar aanleiding van de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie ging de podcast Fichebak in op het omgaan met geaardheid en genderidentiteit in de sport (in samenwerking met Sport Vlaanderen).

VRT MAX

  • De podcast Zo geboren ging op zoek naar de homoseksuele vader van de maker. Wegens veel lokale impact werden twee extra afleveringen gemaakt als follow-up.
  • De reeks Sarah in Genderland (over genderidentiteit) kreeg aandacht in diverse media en werd ook in het onderwijsveld opgemerkt om te gebruiken in klasverband.
  • Roomies was een reeks over de zoektocht van twee twintigers naar hun identiteit en hoe je volwassen wordt. De reeks gaat over twee vriendinnen die bij elkaar intrekken op een appartement in Brussel, in de hoop een betere versie van zichzelf te worden. Het programma werd in de buitenwereld opgemerkt qua thematiek en werd gelauwerd met prijzen op De Kastaars en De Ensors (uitgereikt in 2023 voor producties uit 2022).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2022 behaald te zijn.