KPI 15. De VRT geeft een overzicht van de evoluties en gemaakte keuzes in de aanbod- en merkenportfolio en hoe die inspelen op het wijzigende mediagebruik.

De publieke omroep connecteerde in 2021 met zijn publiek met een multimediale merkenportfolio. Dat bestond uit de aanbodsmerken, submerken, dienstverlenende merken en het koepel- en kwaliteitsmerk ‘VRT’. Die merken speelden, vanuit de publieke opdracht, in op de behoeften van de mediagebruikers. Zij hielden daarbij rekening met het wijzigende mediagebruik.

  • In 2021 besliste de VRT om audio (zowel live radio-uitzendingen als audio-op-aanvraag) te integreren in VRT NU. Het platform wordt het primaire platform voor audio-op-aanvraag. Dat met het oog op het gebruikersgemak en het ondersteunen van het bereik. Tegelijk wordt Radioplus.be afgebouwd als luisteromgeving. De radio-apps zijn de primaire platformen voor live uitzendingen en interactie met de luisteraars. In november werd een nieuwe impuls gegeven aan de digitalisering van de radio en de geleidelijke omschakeling (van FM) naar DAB+: door optimalisering van de multiplex konden extra radiostromen (zie hieronder: Radio 2 en Studio Brussel) in het DAB+-aanbod opgenomen worden.
    • Via Radio1 Select konden luisteraars een Radio 1-fragment online herbeluisteren. Een selectie van dat aanbod was ook beschikbaar op Vrtnws.be. Vrijwel elke maand werd minstens één nieuwe podcastreeks gelanceerd, zoals Drie dagen (over euthanasie), Lijf (over onder andere body positivity) en Ongesteld (over menstruatie). Radio 1 bood podcastversies van diverse radioprogramma’s, zoals #weetikveel (met ruim 1,5 miljoen downloads de best scorende podcast van de VRT en op dat moment de meest populaire van België), Interne keuken, Nieuwe feiten, De wereld van Sofie en Touché.
    • Radio 2 verspreidde structureel meer regionale berichten via Vrtnws.be (wat het bereik ervan verhoogde). De kijkbeleving die aangeboden werd via de app werd extra uitgespeeld bij sommige lineaire uitzendingen, onder andere bij optredens van Vlaamse artiesten of bij de “specials” van De inspecteur. Het digitale submerk Radio 2 Bene Bene focuste op Vlaamse muziek, sessies van muzikanten en extra beleving in de Radio 2-app. Die radiostroom werd vanaf november ook aangeboden via DAB+.
    • Klara verhoogde het contact met de luisteraar via de app en vooral bij het nieuwe programma Ampersand dat zich richtte op interactie met de gebruikers.
    • Studio Brussel publiceerde nieuwe Faqda-afleveringen op VRT NU. Op dat platform verschenen tevens diverse interviews met artiesten. De muziekzender bood verschillende digitale muziekstromen die zo het muziekaanbod vergrootten en de muziekontdekking stimuleerden. De muziekstroom Stu Bru De Tijdloze werd vanaf november ook via DAB+ aangeboden (aangevuld met content via Instagram).
    • MNM lanceerde extra audio- en videoaanbod om jongeren over maatschappelijke thema’s beter te bereiken, zoals de podcast Bless the Mess (over opgroeien), de podcast Wanne Be (over rolmodellen) en de videoreeks Meer onverwacht (over seksualiteit bij jongeren). De zender organiseerde diverse online interactieve sessies over thema’s die jongeren bezighouden.
  • De rol van Een.be werd aangepast: vanaf het najaar stuurde de website de gebruiker door naar VRT NU voor content van het Eén-merk (zowel voor volledige programma’s als voor fragmenten). Ook de programma-informatie werd stapsgewijs verplaatst naar het VRT NU-platform.
  • In 2020 was Canvas.be reeds opgegaan in VRT NU. Daardoor kwam de focus van de online-content van Canvas in 2021 te liggen op video. De achtergrondinformatie die voorheen op de Canvas-website (“longreads”) stond, was voortaan te vinden op Facebook en Instagram (onder andere in deelbare verhalen en korte videofragmenten). Door de ogen van was een videoreeks (op VRT NU, YouTube, Instagram en Facebook) waarin Vlamingen “met kleur” hun kritische opmerkingen deelden over Canvas-programma’s en hoe daarin mensen met een migratieachtergrond werden getoond. Aansluitend met een aantal Canvas-programma’s werden interactieve webinars (Canvas Connect) georganiseerd, onder andere over privacy en internetveiligheid (bij de reeks Privacy en ik) en migratie (bij de reeks Kinderen van de migratie, in samenwerking met CESSMIR, UGent).
  • Ketnet.be werd vernieuwd: de website en de app hadden sindsdien dezelfde functionaliteiten en inhoud. De app werd nog interactiever gemaakt. Door een verbeterde zoekfunctie werd de content makkelijker vindbaar op de digitale Ketnet-platformen. Het aanbod van Ketnet Junior op Ketnet.be werd afgebouwd en geïntegreerd in het VRT NU-platform.
  • VRT NWS zette in op het versterken van zijn digitale aanbod. Zo werd op de Facebook-pagina vaker VRT NWS Live uitgezonden, vanuit een vernieuwde studio die vlotter inzetbaar was voor uitzendingen op de sociale media. Ook de Instagram-account VRT NWS bracht vaker nieuwsberichten. Karrewiet startte met aanbod op TikTok. De formats van NWS NWS NWS (op Instagram) werden uitgebreid (o.a. met uitlegvideo’s). Op de sociale media kwamen meer check-berichten (in nieuwe formats) om desinformatie te bestrijden. Het audioaanbod op Vrtnws.be en de nieuwsapp werd uitgebreid door hergebruik van fragmenten uit de radioduiding en (regionaal) nieuwsaanbod. Diverse podcasts werden aangeboden over verschillende thema’s zoals over de impact van historische nieuwsfeiten. Ten slotte boden Vrtnws.be en VRT NU meer actuavideo’s (onder meer van de lineaire programma’s zoals Terzake en De afspraak).
  • Sporza zette in op het bereiken van jonge generaties op TikTok en Instagram, regelmatig met nieuwe verhalen in diverse formats. Sporza.be ondersteunde zijn bereik bij jongeren met specifiek aanbod, zoals De wielermanager en De EK-manager. Via Facebook Lives (vooral in de zomermaanden) konden de mediagebruikers deelnemen aan sportdebatten. Complementair met de uitzendingen op Eén werden tijdens de Olympische Spelen permanent drie sportstromen aangeboden met live-verslaggeving op Sporza.be, de Sporza-app en VRT NU. De reeksen Vuurdoop (over jonge olympische atleten) en Olympische Masterclasses (over de oefeningen van turnster Nina Derwael) werden eerst aangeboden via Sporza.be en VRT NU vooraleer ze via (lineaire) televisie werden uitgezonden. Het audioaanbod-op-aanvraag werd uitgebreid met de wekelijkse aflevering van De tribune als sportpodcast, evenementiële afleveringen van De tribune (over Champions League voetbal, wielrennen en formule 1), de podcastreeks Fichebak met achtergrondinformatie bij een sportbegrip en de podcast-voetbalreeks 90 minutes.
  • VRT NU werd in 2021 grondig herdacht. Binnen de digitale VRT-portfolio wordt het de centrale kijkbestemming. Na de inkanteling van Canvas.be, werd nu ook alle videocontent van Eén ondergebracht onder VRT NU (met andere woorden: programma’s, (extra) fragmenten en omkadering). Naast een centrale kijkbestemming, wil VRT NU ook de centrale luisterbestemming worden binnen de digitale portfolio van de VRT. Alle live audio en audioaanbod-op-aanvraag zal geïntegreerd worden op VRT NU. Na de integratie van de live-radio-uitzendingen, werden vanaf december alvast podcasts opgenomen in het aanbod. Tegen eind 2021 werd een tv-app van VRT NU gelanceerd (in een eerste fase voor Telenet- en Proximus-settopboxen en Android TV). Het platform investeerde in web-only-reeksen en programma’s die enkel op het platform te bekijken waren (zoals Match en Generation M – The Story of my Life).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2021 behaald te zijn.