KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is).

Om zo veel mogelijk Vlamingen te bereiken zette de VRT in 2021 in op een meer representatieve en genuanceerde beeldvorming in haar producties op al haar platformen. Op die manier streefde de publieke omroep ernaar om steeds beter een weerspiegeling te zijn van de Vlaamse samenleving. Om de streefcijfers te halen discrimineerde hij in geen enkel geval (positief).De VRT liet de schermaanwezigheid van sommige bevolkingsgroepen onderzoeken in een onafhankelijk onderzoek met representatieve steekproeven. (Bron: Monitor Diversiteit - Onderzoek van Universiteit Antwerpen en Universiteit van Amsterdam, in opdracht van VRT). Daaruit bleek voor 2021 dat van de sprekende actoren in het videoaanbod:

  • 40,1% een vrouw was;
  • 9,5% een persoon met buitenlandse herkomst was;
  • 1,9% een persoon met een handicap was.

De performantiemaatstaf moet in 2025 behaald zijn.