2.4. De VRM als aanspreekpunt en kenniscentrum

2.4.1. Vragen/meldingen bij de VRM

De VRM ontvangt jaarlijks tal van vragen en meldingen via verschillende kanalen (onder andere het contactformulier op de website, e-mail, telefoon en sociale media).

Al deze vragen en meldingen worden bijgehouden in een contactregistratiedocument. In 2021 ontving de VRM 296 vragen en meldingen. Het gaat hierbij om zowel vragen en meldingen m.b.t. uitzendingen op radio en televisie, het Mediadecreet, andere regelgeving, de organisatie, de dienstverlening van de VRM, ... Uit onderstaande tabel blijkt de grote diversiteit van personen en organisaties die bij de VRM aankloppen.

Groep aantal vragen/meldingen % vragen/meldingen
Burger 88 30%
Omroepen, dienstenverdelers, productiehuizen, broadcastleveranciers 86 29%
Overheid 33 11%
Onderwijs 27 9%
Regulator 25 8%
Andere 18 6%
Advocaat 11 4%
Pers 8 3%
Totaal 296 100%

Op alle vragen en meldingen wordt door de administratie van de VRM een antwoord geformuleerd. Vaak voorkomende vragen worden toegevoegd bij de veelgestelde vragen op de website van de VRM.

2.4.2. Communicatiebeleid van de VRM

De VRM profileert zich reeds lange tijd als kenniscentrum binnen de Vlaamse audiovisuele sector. Het communicatiebeleid van de VRM ondersteunt deze doelstelling. In 2021 werden onder meer volgende acties uitgevoerd:

Op 11 maart 2021 werd het Mediaconcentratierapport 2020 voorgesteld in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement. Op 1 juli 2021 was er een toelichting door de VRM in de Commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement bij het toezichtsrapport 2020 op de naleving van de beheersovereenkomst door de openbare omroep (VRT).

Tussen de verschillende coronagolven door, organiseerde de VRM op 18 november zijn jaarlijks symposium. Onderwerp was 'de strijd om de kijker van vandaag én morgen: streamingplatformen in Vlaanderen'. Er was onder meer een paneldebat voorzien met vertegenwoordigers van Netflix, VRT, Streamz en IMEC-MICT-UGent. Het slotwoord werd verzorgd door Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle.

In december 2021 werd door de VRM het Content Creator Protocol gepubliceerd. Ter voorbereiding van het CCP werden verschillende overlegmomenten georganiseerd met agentschappen en individuele content creators, influencers en vloggers. In het kader van de opmaak van het Content Creator Protocol is de onderzoekscel van de VRM tijdens het najaar van 2021 meermaals in overleg gegaan met andere instanties, die eveneens betrokken zijn bij de reglementering van de activiteiten van influencers en content creators, die online video verspreiden via de sociale media.
Tijdens deze overlegmomenten, die grotendeels via digitale sessies verliepen, werd duidelijk gemaakt op welke wijze de Vlaamse mediaregelgeving voortaan zal moeten worden toegepast door de actoren binnen deze nieuwe, groeiende sector.
Zo waren er o.a. overlegmomenten met de Conseil Supérieur de l'Audiovisuel (CSA), de FOD Economie, Feweb (de Belgische beroepsvereniging van digitale bedrijven) en de JEP (Jury voor Ethische Praktijken). Het CCP werd ook voorgesteld aan de kabinetten van de Vlaamse minister van Media en de federale staatssecretaris voor Begroting en Consumentenzaken. Ook het departement CJM (Cultuur, Jeugd en Media) kreeg een voorstelling van het nieuwe protocol.

Doorheen het jaar verzorgde de VRM verschillende gastlezingen aan Vlaamse universiteiten en hogescholen. Het merendeel van deze gastlezingen gingen digitaal door. Zo was de VRM o.a. te gast bij de VUB, Universiteit Gent en hogeschool Howest.

De VRM is reeds verscheidene jaren actief op verschillende socialemediakanalen. Via Twitter, Linkedin en Facebook worden het nieuws van de VRM, interessante studies en evoluties uit de (Vlaamse) mediasector gedeeld. Daarnaast beschikt de VRM ook over een eigen verzendlijst op Whatsapp. Al deze kanalen kenden het voorbije jaar een groei wat betreft het aantal volgers. Samen met de nieuwsbrief slagen deze kanalen erin om steeds meer geïnteresseerden naar de website van de VRM te brengen. Het voorbije jaar haalde de VRM-website een recordaantal bezoeken (74.796).