SD 5.2. Inzetten op innovatie

5.2.1. De VRT realiseert jaarlijks minimaal drie innovatieprojecten i.s.m. Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters.

De VRT was partner bij 24 innovatieprojecten. 10 daarvan waren nieuw. Voor die projecten deed de VRT een beroep op eigen middelen en externe subsidies (zoals van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen en uit het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie). De projecten hadden betrekking op verschillende domeinen. Enkele voorbeelden:

  • Mediabelevingen personaliseren

Om mediagebruikers te kunnen gidsen in het overaanbod aan nieuws werkte de VRT in het CPN-project mee aan een technologie rond gepersonaliseerd nieuws. VRT Innovatie ontwikkelde en testte “VRT MyNWS”, een app die met algoritmes nieuwsartikels personaliseert maar diversiteit verzekert. Het NewsTAPAS-project verkende de technologische mogelijkheden om nog beter nieuws-op-maat te bieden (niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk). VRT Innovatie testte een app die de nieuwsvorm automatisch aanpast aan de voorkeuren van de gebruiker. Het project HRADIO onderzocht zogenaamde “hybride radiobeleving” waarbij traditioneel radio luisteren gecombineerd wordt met gepersonaliseerde diensten-op-aanvraag. Daarvoor ontwikkelde de VRT een alternatieve versie van de Radio 1-app, “Daylist” genaamd.

  • Nepnieuws detecteren en bestrijden

Binnen het FANDANGO-project werkte de VRT aan nieuwe toepassingen om desinformatie te detecteren en te bestrijden, onder meer door “big data”-technologie toe te passen. De VRT-nieuwsdienst testte enkele werkprocessen uit. In 2020 startte het AI4Media-project rond desinformatie, waarbij de VRT meebouwt aan een factchecking-platform voor de Vlaamse mediasector en praktische toepassingen voor journalisten ontwikkelt.

  • Nieuwe vormen van storytelling ontwikkelen

Het ESSENCE-project verkende nieuwe mogelijkheden om verhalen te brengen die aansluiten bij de leefwereld van elk individu. In een testopstelling aan de studio van Radio 2 Antwerpen gaven voorbijgangers hun mening over lokale thema’s en werden verhalen van de radiozender mee vorm gegeven. VRT Innovatie onderzocht de mogelijkheden van artificiële intelligentie en (sensor)data om live-sportbelevingen te verrijken met extra content. Het Daiquiri-project bouwde daartoe een “instrumentenbord” voor sportverslaggevers. Zo zouden bijvoorbeeld snelheden van veldrijders tijdens een wedstrijd overzichtelijk in beeld kunnen komen.

  • Productieprocessen moderniseren

Het Content4All-project ontwikkelde een workflow met een virtuele gebarentolk om content toegankelijk te maken voor de dovengemeenschap. De VRT testte “lichte” productiemiddelen voor videocaptatie uit en liet die doorstromen naar productieploegen. Verschillende werkprocessen werden in de “cloud” overgenomen om bijvoorbeeld live-streaming-aanbod van thuis uit te maken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

5.2.2. De VRT verspreidt de opgedane kennis uit Vlaamse en Internationale innovatieprojecten en EBU-werkgroepen via haar websites, via sociale media en via daarop gerichte netwerkevenementen.

Inzichten en resultaten van haar innovatie-aanpak deelde de VRT op Innovatie.vrt.be (in het Nederlands en het Engels). Ook via andere websites (zoals Sandbox.vrt.be), projectwebsites (zoals Projectmarconi.eu) en diverse socialemedia-kanalen werd innovatieve kennis gedeeld. Mediagebruikers konden via de VRT Pilootzone ideeën, concepten en prototypes evalueren. Zo bouwden ze mee aan hun eigen toekomstige mediabeleving.

Als gevolg van de coronacrisis werden de publieke innovatie-evenementen online georganiseerd. VRT Sandbox Sessions vierde digitaal het vijfjarig bestaan van VRT Sandbox en zette enkele start-ups en projecten van de afgelopen jaren in de kijker. Het evenement gebruikte een virtuele studio en was zo zelf ook een test van de technologie van start-up Uncanny.

In 2020 ontmoetten de media- en cultuursector elkaar digitaal tijdens het Media & Culture Fast Forward event. Onder de slogan ‘Ctrl+Act+Del’ nodigden de VRT en het departement Cultuur, Jeugd en Media mediamakers, ondernemers, onderzoekers, beleidsmakers en innovators uit om samen te werken aan toekomstige uitdagingen. De 75 experts die bijdroegen aan het festival bereikten meer dan 3.000 genodigden. Het werd bovendien uitgezonden op VRT NU.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

 

5.2.3. De VRT organiseert samenwerking met minstens 12 starters en KMO’s per jaar (VRT Sandbox).

Binnen het omroepcentrum biedt VRT Sandbox een tijdelijke locatie en samenwerking aan startups, kmo’s binnen de mediasector, en andere innovatieve organisaties. Het initiatief heeft als doel nieuwe producten, diensten en werkprocessen binnen de VRT te demonstreren en testen. De openbare omroep stelt daarvoor haar productiesystemen, rechtstreekse contacten met medewerkers en gebruikers, en het VRT-netwerk van organisaties en Europese omroepen ter beschikking.

Diverse ondernemingen kregen in 2020 de kans om hun producten in de VRT-omgeving en -infrastructuur te testen en te ontwikkelen. De omroep kon via hun producten, diensten en werkprocessen innovatieve inzichten verwerven en toepassingen verkennen.

VRT Sandbox biedt start-ups en scale-ups groeimogelijkheden om innovatie binnen de VRT en de (inter)nationale mediasector te stimuleren. In 2020 werkte VRT Sandbox zo met 14 bedrijven samen. Enkele voorbeelden:

  • De chatbot-technologie van Bothrs werd uitgetest om informatie van VRT NWS via Facebook Messenger semiautomatisch te ontsluiten en desinformatie te bestrijden. Zo kan de VRT-nieuwsdienst met een beperkte bezetting toch interactief en gericht informeren naar diverse doelgroepen.
  • Podeo testte een podcast-app die op “een intuïtieve manier” audiocontent aanbiedt. Het project leverde inzichten voor de data- en audiostrategie van de VRT.
  • Musiio zet in op het gebruik van AI-technologie bij het “automatisch luisteren” naar audiobestanden en het genereren van “objectieve metadata”. Op die manier kan het doorzoeken van grote muziekarchieven eenvoudiger gemaakt worden en vergroten de mogelijkheden op het vlak van data-analyse en personalisatie.

Future Media Hubs

In 2018 was de VRT een van de initiatiefnemers van Sandbox Hub (binnen het Europees MediaRoad-project). Dit samenwerkingsverband had tot doel dat mediabedrijven hun innovatieve kennis met elkaar kunnen delen en start-ups op internationale schaal helpen doorgroeien.

In 2020 richtte de VRT samen met RTBF de Future Media Hubs op. Dat werd een overkoepelend netwerk waarin Sandbox Hub en andere internationale overlegplatformen rond ondernemerschap, digitale talentontwikkeling en innovatieve productiemiddelen zochten naar nieuwe samenwerkingsverbanden en manieren om kennis te delen. Doel van Future Media Hubs is de groei van de mediasector en lokale ecosystemen te versnellen. Meer dan 25 internationale mediapartners nemen deel (zoals BBC (Verenigd Koninkrijk), YLE (Finland) en Red Bull Media House (Oostenrijk)).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.