5.1.3. Maximale deelbaarheid en aanbod op verschillende platformen

5.1.3.1. De VRT maakt het short form digitale aanbod waarvoor ze over de nodige rechten beschikt, 100% deelbaar voor individuele mediagebruikers en niet-commerciële actoren

De VRT plaatste zelf heel wat fragmenten op de sociale media en op haar eigen online platformen (Vrtnu.be, Vrtnws.be, Sporza.be, Een.be, Radio1.be, Radio2.be, Mnm.be, Stubru.be en Klara.be). In 2020 werden vaker dan voorheen kortlopende online-reeksen verspreid, zoals Bij Linde (Eén), Mama’s kindjes (Eén), Canvas Curiosa, Coronatalks (Canvas) Gloria vlogt (Ketnet) en Kapot gaan (Ketnet). Ook de radiozenders boden hun doelpublieken videoreeksen aan, zoals Faqda (Studio Brussel), In bad met Dorianne (MNM) en De modernisten (Klara).

Dankzij een syndicatieplatform konden andere Vlaamse mediabedrijven een selectie van videofragmenten op hun eigen online platformen aanbieden. Korte video’s waarvoor de VRT over de nodige rechten beschikt, werden via dat platform tevens gedeeld met enkele niet-commerciële actoren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.