5.1.1. VRT als digitaal koepelmerk

5.1.1.1. De VRT ontwikkelt een videoplatform

VRT NU is het online videoplatform dat de VRT in eigen beheer heeft. Het biedt Vlaamse producties en programma’s van buitenlandse makelij aan.

Het gratis platform werd in 2020 voor steeds meer mensen een belangrijke manier om het VRT-videoaanbod te bekijken. De VRT NU-app werd (op datum 31 december 2020) reeds 1.133.399 keer gedownload (eind 2019 was dat nog maar 618.680 keer). 120.708.377 video’s werden gestart (ten opzichte van 71.552.287 in 2019). De stijging met 68,7% werd versterkt als gevolg van de coronacrisis: VRT NU breidde zijn aanbod uit, en bood extra educatieve programma’s en diverse series uit het VRT-archief. De actuaprogramma’s werden vaker online bekeken: zo werden 105,8% meer uitzendingen van Het journaal bekeken en 68,6% meer afleveringen van De afspraak. De best bekeken programma’s waren Thuis (8.622.657 starts), Het journaal (6.455.825 starts) en Dertigers (3.744.044 starts). Op afleveringsniveau haalde aflevering 1 van Undercover (seizoen 2) 239.837 starts, gevolgd door de eerste aflevering van Down The Road (218.673 starts) en de eerste aflevering van Chernobyl (203.449 starts).

In 2020 werd het digitaal contentplatform verder uitgewerkt. Dat gebeurde onder meer door de tv-gids op VRT NU te vernieuwen, de toegang tot het aanbod te vergemakkelijken en het “opslaan” van programma’s om later te bekijken te vereenvoudigen. Het digitale aanbod van Canvas werd binnen VRT NU geïntegreerd. Door een andere manier van programmeren kwamen gebruikers op een meer intuïtieve manier in contact met content van alle VRT-merken. Een voorbeeld: op VRT NU werd het informatieprogramma In de ban van Tsjernobyl gelinkt met de fictiereeks Chernobyl en een informatiedossier op VRT NWS.

In 2020 zette de VRT de eerste stappen in de ontwikkeling van een “Publieke Omroep-algoritme”. Door op online-platformen gebruikersdata te verzamelen wil VRT NU zijn kijkers nieuwe programma’s doen ontdekken en zo “smaakverbredend” werken. De VRT wil kijkers leiden naar programma’s die hen waarschijnlijk wel interesseren, maar die ze zelf misschien niet hadden opgestart. VRT NU houdt in zijn ontwikkeling ook rekening met het feit dat gebruikers steeds vaker via mobiele toestellen online actief zijn. Daardoor wordt de smartphone voor veel gebruikers het basistoestel om audiovisuele programma’s te consumeren.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.