4.1.7 Maatregelen getroffen omwille van COVID-19

4.1.7.1 Meer flexibiliteit voor tv-reclame

Het Vlaams parlement keurde een decreet goed dat de tv-zenders meer flexibiliteit gunt om advertentiecampagnes in te plannen. Tot 8 mei 2020 schreef het Mediadecreet nog voor dat omroepen per uur 12 minuten, of 20 procent, reclame mochten uitzenden. Met een versoepeling om tegemoet te komen aan de COVID-19-druk wordt die 20 procent berekend over grotere tijdsblokken, namelijk tussen 6 uur ’s ochtends en 18 uur ’s avonds en van 18 uur ’s avonds tot middernacht. Die versoepelde wetgeving rond reclame stond al langer op de agenda, als omzetting van de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten. De Vlaamse regering heeft nog tot eind dit jaar de tijd om deze richtlijn om te zetten, maar het aspect rond de tv-reclame voerde het Vlaams parlement versneld door.