3.2.1 Analyse op basis van financiële gegevens
De financiële gegevens van deze groepen vindt de lezer terug in Tabel 107.
Een vergelijking op basis van de financiële gegevens is niet evident. De telecomactiviteiten van Proximus en Telenet vallen bijvoorbeeld niet exact uit de financiële gegevens te distilleren, wat de verhoudingen uiteraard vertekent. Vorig jaar werden DPG Media en Telenet bv in onderstaande tabel opgenomen in plaats van De Persgroep (nu DPG Media Group) en Telenet Group Holding. De reden hiervoor is dat De Persgroep en Telenet Group Holding holdingmaatschappijen waren die niet altijd een adequate weergaven gaven, bijvoorbeeld door een opvallend laag werknemersaantal.
Ondernemingsnaam |
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfsopbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werknemers |
|
10/15 |
20/58 |
70 |
70/76A |
9901 |
9903 |
9087 |
Proximus nv |
1.674.500.685 |
7.774.984.757 |
3.886.699.793 |
4.318.780.745 |
-76.787.886 |
431.549.602 |
11.298,2 |
Telenet bv |
530.593.407 |
4.328.946.824 |
1.952.548.711 |
2.033.311.219 |
396.649.529 |
291.960.991 |
1.996,5 |
Mediahuis nv |
287.049.024 |
807.443.698 |
320.580.079 |
337.573.050 |
-33.213.623 |
45.906.413 |
885,3 |
VRT nv |
278.817.451 |
455.504.094 |
428.893.520 |
447.176.484 |
-3.314.068 |
723.355 |
2.165,7 |
Roularta Media Group nv |
229.077.196 |
341.959.811 |
290.403.667 |
300.281.911 |
5.773.232 |
10.568.070 |
1.221,7 |
DPG Media nv |
59.186.784 |
437.060.778 |
531.102.832 |
551.242.142 |
19.739.989 |
19.514.336 |
1.122,1 |
Studio 100 nv |
35.716.983 |
234.819.731 |
82.300.862 |
83.019.788 |
6.102.797 |
-7.524.770 |
200 |
Tabel 107: Financiële gegevens 2019 mediagroepen
Figuur 77: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2010 – mediagroepen - tekstuele beschrijving Figuur 77
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Doorheen de jaren zien we dat de omzet en het aantal werknemers een zeer gelijkaardige trend volgen. In 2016 kenden beide curven een piek. Dit komt doordat enkele kleinere mediagroepen (Concentra en Corelio, nu Mediahuis partners) niet meer apart vermeld werden. Dit had een positieve impact op de gemiddelde omzet.
Verder zien we dat de bedrijfswinst in de periode 2010 - 2013 sterk daalde en zelfs bijna halveerde. Dit kwam doordat het toenmalige Concentra, Proximus, Roularta Media Groep en Sanoma Media Belgium slechte winstcijfers optekenden. De jaren nadien was er min of meer een stabilisatie. In 2017 boekten Proximus, Sanoma Media Belgium, Telenet en VRT opnieuw mooie winstcijfers, wat de stijging van de curve in dat jaar verklaart. Deze stijging was echter van korte duur want in 2018 en 2019 daalt de bedrijfswinst opnieuw. Zo kende Proximus bijvoorbeeld een bedrijfsverlies van -76.787.866 euro in 2019, terwijl er in 2018 nog een bedrijfswinst van 318.935.426 euro was. Dit verlies komt door een stijging van de recurrente en niet-recurrente bedrijfskosten. Deze kosten stegen ten gevolge van onder andere een stijging van de afschrijvingen en een aangelegde voorziening na de uitvoering van Proximus haar transformatieplan.
Tot slot de winst van het boekjaar vóór belasting. De curve volgt een soortgelijk verloop met de curve van de bedrijfswinst, met uitzondering van de jaren 2017 en 2018. Tussen beide jaren daalde de bedrijfswinst terwijl de winst vóór belastingen steeg. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat mindere bedrijfswinst in 2018 deels werd goedgemaakt met het overgedragen resultaat uit 2017. Gezien de bedrijfswinsten sinds 2017 opnieuw verder daalden, is het logisch dat de winst van het boekjaar vóór belastingen sinds 2018 ook een daling inzet. In 2019 kende deze curve een lichte daling.
Uit bovenstaande figuur kunnen we dus concluderen dat ondanks de daling van het aantal mediagroepen, de omzet en het aantal werknemers op peil blijft ten opzichte van 2010. De winstgevendheid en dan vooral de bedrijfswinst komt echter steeds meer onder druk te staan wat negatieve gevolgen kan hebben op langere termijn.