5.1.1. VRT als digitaal koepelmerk

5.1.1.1. De VRT ontwikkelt een videoplatform

VRT NU is het online videoplatform van de VRT, waarop de kijker gratis naar het aanbod van VRT-televisie en videofragmenten van VRT-radio kan kijken. De programma’s worden live gestreamd en zijn te bekijken tot 30 dagen na de uitzending. Bij reeksen is dat tot 30 dagen na de uitzending van de laatste aflevering.

Gebruikers met een Belgische domicilie kunnen (in principe) over heel Europa (de facto de Euroopese Economische Ruimte: EU + Liechtenstein, IJsland en Noorwegen) kijken naar alle programma’s op VRT NU. Als zij willen kijken buiten Europa, kan dat enkel voor eigen producties en niet voor aangekochte programma’s. De VRT beschikt immers niet over de budgetten om de rechten wereldwijd aan te kopen. Studenten en leerkrachten Nederlands uit het buitenland die VRT NU willen gebruiken, kunnen sinds 1 november 2018 bij de VRT daartoe een aanvraag indienen.

In 2019 werd ingezet op het verhogen van het kijkcomfort van de mediagebruikers. Zo werd het gemakkelijker gemaakt om programma’s vanop een laptop of smartphone naar een tv-scherm over te brengen. De ondersteuning voor Chromecast en Air Play werd daarvoor verbeterd. Aangezien veel kijkers niet graag wachten tot de laatste aflevering van een reeks wordt uitgezonden op televisie, werden volledige reeksen in principe vanaf de startaflevering aangeboden, zoals Dertigers (Eén), De twaalf (Eén), De dokter Bea show (Ketnet) en internationale fictiereeksen die Canvas aanbood. Tijdens de zomermaanden zette VRT NU reeksen uit het VRT-archief online, zoals Het pleintje, Los zand en Spring.

De VRT-radiozenders hadden op VRT NU hun eigen “videokanaal”. Enkele voorbeelden van dit video-aanbod: het concert van het 1000 Klassiekers Koor in de Sint-Romboutskathedraal, alle colleges van De Universiteit van Vlaanderen(waarvan Radio 1 partner was), de presentaties van kunstenaars in Pompidou presenteert (Klara), de verdiepende gesprekken in Van A tot Z (Klara), Studio Ibiza: Het Oude Testament (Studio Brussel, een videoreeks over het eiland) en De eerste keer (MNM, over eerste ervaringen van jongeren).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.