2.1.3. Nieuws aangepast aan verschillende doelgroepen

2.1.3.1. Elk aanbodsmerk brengt een informatieaanbod, aangepast aan de doelgroep van het merk

De netoverschrijdende informatie-opdracht wordt ingevuld door VRT NWS. VRT N(ieu)ws geeft prioritair en multimediaal aandacht aan de basisopdracht informatie en heeft een evenwaardig aanbod op radio, televisie en online. Bijlage 3 bevat een overzicht van de nieuwsuitzendingen per dag en per net in 2019 (gemiddeld in minuten per dag).

De VRT stelt dat VRT Nieuws informatie brengt die correct, volledig en eerst is, en dit voor heel Vlaanderen (alle leeftijden en alle achtergronden). Daarnaast brengt VRT Nieuws meer dan toegankelijke informatie: ook context, inzicht en betrokkenheid, en dit gediversifieerd en gedifferentieerd per platform. Sporza levert daarbij een vast sportblok in de (hoofd)journaals op televisie en in de radiojournaals. Sporza geeft ook achtergrondinformatie bij sportgebeurtenissen en gebeurtenissen in de sportcontext (zoals dopinggebruik).

Als er voldoende sportactualiteit was en de VRT beschikte over de betrokken uitzendrechten, dan zond Eén op zondagmiddag Sporza op zondag uit. Daarin ging aandacht naar tal van sporten. Het merk bracht daarnaast de rechtstreekse verslagen, en bood tenslotte online sportactualiteit en duiding via de website sporza.be en apps.

Eén bracht nieuws- en duidingsprogramma’s voor een groot publiek. Dagelijks waren er vier nieuwsuitzendingen: Het journaal van 13 uur, VRT NWS update omstreeks 18 uur, Het journaal van 19 uur en Het journaal laat. Om het nieuws begrijpelijk te maken, werd extra aandacht besteed aan helder taalgebruik en duidelijke grafische en visuele ondersteuning. De zevende dag belichtte de politieke en maatschappelijke actualiteit en maakte ruimte voor cultuur, muziek en sport. Pano focuste op onderzoeksjournalistiek. Villa politica bracht politieke verslaggeving vanuit het Vlaams Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en het Europees parlement. De markt gaf duiding bij sociaaleconomische thema’s. Het nieuwe programma Vandaag (maandag tot en met donderdag) belichtte vanaf het najaar onderwerpen uit de actualiteit voor een breed publiek.

De informatie- en duidingsprogramma’s van Canvas gaven achtergrond en analyse bij de actualiteit. Terzake deed dat met reportages en interviews, De afspraak met debatten en een brede waaier aan opinies. De afspraak op vrijdag blikte terug op de afgelopen politieke week. Vranckx bracht internationale reportages over minder bekende of belichte conflicten en problemen. Nachtwacht was een debatprogramma over “belangrijke thema’s van onze tijd”. De documentairereeks Facebook & ik onderzocht, naar aanleiding van 15 jaar Facebook, de impact van sociale media op het leven van de mediagebruikers. Een tweede reeks van Wissel van de macht analyseerde belangrijke politieke evoluties in ons land sinds 2000. De reeks Blanco ging op zoek naar blancostemmers en hun motieven.

Ketnet bracht nieuws voor kinderen in het kinderjournaal Karrewiet (op weekdagen) en De week van Karrewiet (in het weekend). Het programma had aandacht voor nieuws uit eigen land en de rest van de wereld. Karrewiet was zowel lineair als digitaal te bekijken. Het had een subpagina op Ketnet.be, met extra dossiers over onder meer de regionale, federale en Europese verkiezingen, de brexit, kinderen in andere landen en een jaaroverzicht. Karrewiet had een eigen app en plaatste dagelijks reportages op YouTube.

Als actuazender bracht Radio 1 nieuws- en duidingsprogramma’s met inhoudelijke verdieping. Heel de dag door waren er eigen nieuwsbulletins om het uur, en tijdens de ochtend- en avondspits ook korte updates op het halfuur. Het duidingsprogramma De ochtend liep van maandag tot en met zondag. In de vooravond was er De wereld vandaag, van maandag tot vrijdag. Wanneer de actualiteit dat vroeg waren de duidingsprogramma’s langer.

Radio 2 bracht eigen gedifferentieerde nieuwsuitzendingen tussen 6 en 19 uur. Ze werden gemaakt voor de grote doelgroep van Radio 2 en besteedden aandacht aan een helder en verstaanbaar taalgebruik. Radio 2 had veel aandacht voor regionaal nieuws, met specifieke nieuwsuitzendingen per regio op het halfuur tussen 6 en 9 uur, 12 en 13 uur, en 16 en 18 uur. De regionale redacties bevestigden hun expertise als nieuwsbron over de lokale gebeurtenissen in de Vlaamse steden en gemeenten. Dat bleek onder meer bij de tweede editie van de Burgemeestersmarathon in januari, waarin 275 Vlaamse burgemeesters hun beleidskeuzes toelichtten, en tijdens de verkiezingsperiode (in aanloop van de regionale, federale en Europese verkiezingen). Radio2.be bracht veel regionaal nieuws, dat vaak werd overgenomen door Vrtnws.be.

MNM stemde zijn nieuwsaanbod af op zijn jongerenpubliek met eigen nieuwsbulletins om het uur en tijdens de ochtend- en avondspits een overzicht van de hoofdpunten uit het nieuws op het halfuur. MNM NWS bracht online en via sociale media korte nieuwsberichten met telkens drie onderwerpen
en veel video. In de algemene programma’s van MNM kwam de actualiteit geregeld aan bod, met speciale aandacht voor thema’s uit de leefwereld van jongeren, zoals naar school gaan, studeren, werken, milieu en klimaat. Naar aanleiding van de brexit werd het programma Planeet De Cock een week lang vanuit Londen uitgezonden.

Studio Brussel hield zijn luisteraars op de hoogte van de actualiteit met nieuwsupdates om het uur en eigen nieuwsstemmen. De opvallendste gebeurtenissen van de week kregen duiding in het nieuwe programma Bij Vlaeminck.

Klara bood naast de nieuwsbulletins dagelijks een overzicht van de perscommentaren, dat werd uitgezonden om 7:30 uur en 9 uur en was beschikbaar via de app van VRT NWS.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.2. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de bevolking

In 2019 bereikte de VRT met haar totale informatieaanbod op weekbasis 79,7 % van de Vlaamse bevolking (15 jaar of ouder). De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische en online bevraging bij 2.503 Vlamingen in de periode september-oktober 2019. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe partner, het onderzoeksbureau TNS Research.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

2.1.3.3. De VRT voorziet in een Engels, Frans- en Duitstalige informatieaanbod voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen

Voor anderstaligen met interesse in Vlaanderen, had VRT Nieuws een Engels-, Frans- en Duitstalig informatieaanbod met respectievelijk Flandernews.be, Flandreinfo.be en Flanderninfo.be. Dat aanbod werd gerealiseerd door eigen redacties. De keuze van de artikels voor deze subsites van VRTNws.be gebeurde met het oog op het specifieke doelpubliek (vb. data over de sitebezoeken, achtergrond, kennis van institutioneel landschap, etc.).

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.