1.1. Voor alle doelgroepen

1.1.1. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van de Vlaamse bevolking

De VRT stelt dat zij iedereen wil bereiken. De publieke omroep moet er zijn voor alle bevolkingsgroepen, die onder andere onderscheiden worden op basis van gender, leeftijd, afkomst en opleidingsniveau. Zij moet ook een aanbod hebben via verschillende media: radio, televisie en online.

In 2019 bereikte de VRT met haar aanbod op alle platformen samen op weekbasis 90,2% van de Vlaamse bevolking (15 jaar en ouder, in 2018: 88,7%). De VRT onderzocht dit totaalbereik door middel van een telefonische en een onlinebevraging bij 2.503 Vlamingen ouder dan 15 jaar in de periode september - oktober 2019. Het onderzoek werd uitgevoerd door een externe partner, het onderzoeksbureau TNS Research. Jongeren jonger dan 15 jaar mogen wettelijk niet deelnemen aan marktonderzoek tenzij ze daarvoor uitdrukkelijk de toestemming van de ouders hebben. Die toestemming vragen zou te grote gevolgen hebben voor de complexiteit en de kosten van de bevraging. Daarom werd de bevolkingsgroep van 12 tot en met 14 jaar niet bevraagd in dit onderzoek.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn..

1.1.2. De VRT rapporteert bereikcijfers voor radio, televisie en online apart en dit in afwachting van een continue, technologieneutrale meting van bereik

De VRT stelt dat het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) in 2019 een televisiemeting, een radiometing en een online-meting had, waardoor er in de markt enkel bereikcijfers per platform (radio, televisie en online) beschikbaar zijn en er bijgevolg ook geen totaal bereikcijfer beschikbaar is.

De VRT stelt dat zij voorstander is van een continue technologieneutrale meting van bereik op alle platformen en dat zij dat standpunt ook verdedigt binnen de verschillende commissies van het CIM. Volgens de VRT is er binnen het CIM hierover echter (nog) geen eensgezindheid tussen de verschillende omroepen. Voorlopig zal er bijgevolg geen technologieneutrale meting zijn. Aangezien de VRT stelt dat zij een dergelijke meting (na budgettaire afweging) niet alleen kan financieren, kiest zij ervoor om één keer per jaar een totaalbereikstudie uit te voeren bij meer dan 2.000 Vlamingen.

Volgende cijfers zijn door de VRT overgemaakt voor het bereik van televisie, radio en de VRT-websites. De cijfers zijn afkomstig van CIM, GFK-Audimetrie, Comscore, Adobe Analytics en de VRT-studiedienst:

  • Gemiddeld werden 2.643.256 Vlamingen per dag bereikt (in 2018: 2.666.339) door de VRT-televisienetten samen. De VRT-televisie haalde een marktaandeel van 36,6% (in 2018: 37,3%). De Vlaming (ouder dan 4 jaar) besteedde gemiddeld 1 uur en 47 minuten per dag aan de VRT-zenders (inclusief de uitgesteld bekekenprogramma’s). 83,6% van de tv-uitzendingen van VRT werden in 2019 live bekekenen (in 2018: 86,1%) en 16,4% uitgesteld (in 2018: 13,9%) tot zeven dagen na de uitzending.
  • Eén haalde een marktaandeel van 29,6%; voor Canvas was dit 5,4% en Ketnet haalde een maktaandeel van 1,5%.
  • Het aantal accounts op het online videoplatform VRT NU steeg naar 2.235.543. De app werd in totaal 618.680 keer gedownload. In totaal werden er 71.552.287 video’s gestart op VRT NU (zowel aanbod-op-aanvraag als livestreams).
  • De VRT was aanwezig op sociale media, waar ze onder andere videofragmenten deelde. Op Facebook werd 402.591.016 keer een VRT-videofragment gestart en op YouTube werden 270.876.962 starts geregistreerd.
  • De VRT-radionetten bereikten samen dagelijks 2.957.787 Vlamingen (52,8%) of wekelijks 3.932.289 Vlamingen (70,2%).
  • In 2019 was Radio 2 de zender met het grootste marktaandeel (30,2%). Studio Brussel, MNM en Radio 1 haalden op jaarbasis een marktaandeel van respectievelijk 10,3%, 10,1% en 7,9%. Klara haalde een marktaandeel van 2,1%. De VRT-radionetten samen (Klara Continuo, MNM Hits, MNM UrbaNice, De Tijdloze en VRT NWS inbegrepen) haalden een totaal marktaandeel van 61,9% in 2019.
  • Eind december waren de verschillende apps van VRT-radio in totaal al 1.551.476 keer gedownload.
  • Gemiddeld 1.486.776 unieke bezoekers bezochten dagelijks een van de VRT-websites en/of VRT-apps. De evolutie in 2019 toonde een gestage groei van het aantal unieke bezoekers. De piek in december (gemiddeld 1.694.736 unieke bezoekers per dag) kwam onder andere door sterke stijgingen bij het aantal bezoekers van het online-aanbod van Studio Brussel, MNM, Radio 2 en Dagelijkse kost (Eén). De VRT-websites met de meeste bezoekers waren VRT NWS en Sporza (gemiddeld respectievelijk 550.714 en 452.675 bezoekers per dag). Het surfen naar de VRT-websites en het gebruik van de VRT-apps gebeurde in 2019:

    • door gemiddeld 25,2% via pc of laptop;
    • door gemiddeld 61,2% via smartphone;
    • door gemiddeld 13,6% via tablet.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.

.

1.1.3. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75% van elke relevante doelgroep (geslacht - leeftijdsgroepen - opleidingsniveau - afkomst)

De beheersovereenkomst stelt dat de VRT op weekbasis minstens 75 van elke relevante doelgroep dient te bereiken, meer bepaald:

  • geslacht: m/v;
  • leeftijdsgroepen: 12-24, 25-44, 45-64, 65+;
  • opleidingsniveau: lager, LSO, HSO en HO;
  • afkomst: nieuwe Vlamingen (definitie: 'nieuwe Vlamingen' hebben minstens 1 ouder die geboren is buiten de EU-15. De VRT hanteert deze definitie, tenzij de VRT omwille van beschikbare data (vb. van CIM) met een aangepast definitie moet werken).

Aangezien Vlamingen jonger dan 15 jaar wettelijk niet mogen deelnemen aan marktonderzoek tenzij ze daarvoor de uitdrukkelijke toestemming hebben van de ouders, was het niet mogelijk om respondenten van 12 tot en met 14 jaar in de bevraging op te nemen. De VRT heeft samen met TNS Research onderzocht of toestemming vragen aan de ouders mogelijk en haalbaar was, maar dat had te grote consequenties voor de complexiteit en de prijs van het veldwerk. Daarom wordt de bevolkingsgroep van 12 tot en met 14 jaar niet bevraagd in het bereiksonderzoek.

In 2019 bereikte de VRT, conform de beheersovereenkomst, op weekbasis minstens 75% van elke relevante bevolkingsgroep. De bereikcijfers per bevolkingsgroep (gemiddeld weekbereik):

DOELGROEP BEHAALD AANDEEL
mannen 90,1%
vrouwen 90,2%
leeftijd van 15 t.e.m. 24 jaar 88,6%
leeftijd van 25 t.e.m. 44 jaar 86,8%
leeftijd van 45 t.e.m. 64 jaar 92,0%
leeftijd 65 jaar en ouder 92,8%
opleidingsniveau: lager onderwijs 83,1%
opleidingsniveau: lager secundair onderwijs 85,6%
opleidingsniveau: hoger secundair onderwijs 91,2%
opleidingsniveau: hoger onderwijs 93,9%
nieuwe Vlamingen 83,0%

De performantiemaatstaf blijkt hiermee behaald te zijn.