Bijlage 8: Overzicht samenwerking VRT en middenveld

CULTUURPARTNERS

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • Radio 1 was mediapartner van het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid voor de Ultima’s, de Vlaamse cultuurprijzen. Radio 1 zond de uitreiking rechtstreeks uit in Culture Club. Naar aanleiding van de expo ‘Dieren op maat’ zond Culture Club live uit vanuit het Designmuseum in Gent. Culture Club werkte ook samen met Film Fest Gent voor een live uitzending. Samen met deBuren besteedde Radio 1 onder de noemer Grensverleggers aandacht aan grensoverschrijdende cultuurprojecten.
  • Radio 2 werkte onder meer samen met vzw Herita voor Monumentendag en was mediapartner voor Museumnacht Antwerpen, waarbij 20 musea tot na middernacht openbleven.
  • Klara organiseerde Iedereen klassiek samen met Concertgebouw Brugge, Stad Brugge en Brugge Plus, Klara in deSingel met het gelijknamige cultuurhuis en het Klarafestival met het Festival van Vlaanderen Brussel. Daarnaast werkte Klara voor acties, evenementen en live-uitzendingen samen met tientallen culturele partners en instellingen, zoals Bozar, de Bijloke, MUHKA, Muzee, Museum M, S.M.A.K. en het Gruuthusemuseum.
  • Studio Brussel was partner van de Brusselse museumraad voor het cultuurevenement Museum Night Fever, waarbij Brusselse musea ’s avonds speciale activiteiten boden.
  • Samen met de Antwerpse Boekenbeurs organiseerde MNM ontmoetingsmomenten met auteurs, waarover reportages werden uitgezonden.
  • Canvas werkte voor de balletreeks Hanne danst samen met Ballet Vlaanderen, Concertgebouw Brugge, dansstudio Arabesque en Les Ballets de Monte-Carlo. Naar aanleiding van de reeks Weg van het meesterwerk organiseerde Canvas in samenwerking met Toerisme Vlaanderen een evenement in het Dynastiepaleis in Brussel.
  • Voor de rubriek Boek van de week werkte Ketnet samen met Boekenzoeker.org.
  • Diverse VRT-redacties en het team van het overkoepelende VRT-project Lang zullen we lezen werkten samen met Boek.be, Iedereen leest, uitgeverijen, bibliotheken, organisatoren van literaire evenementen en Sabam for Culture. Naar aanleiding van het Bruegel-jaar werkte de VRT samen met de stuurgroep van Vlaamse Meesters, het cultureel-toeristische project van Toerisme Vlaanderen. Dat leidde tot een gedifferentieerd aanbod rond Bruegel. De VRT organiseerde het netwerkevenement Expeditie VRT Cultuur met 260 partners en stakeholders uit de muziek- en cultuursector.

MUZIEKPARTNERS

  • Artiesten

Vlaamse artiesten kregen een prominente plaats in het muziekaanbod van de VRT. Met verschillende acties, zoals De nieuwe lichting (Studio Brussel), MNM Rising Star (MNM), MNM Start to dj (MNM) en Ketnet Musical, zocht de VRT naar lokaal talent.

Artiesten kregen kansen om nieuw materiaal te brengen in muzieksessies en op radio-evenementen zoals de Radio 1-sessies, Zomerhit (Radio 2), Urbanice (MNM), The Tunnel (Studio Brussel) en Iedereen klassiek (Klara).

De VRT investeerde in nieuwe muziekproducties voor generiekmuziek (zoals voor Thuis (Eén)) en muzieknummers (zoals voor #LikeMe (Ketnet).

  • Concertcircuit

De VRT werkte structureel samen met concertpromotoren (zoals Greenhouse Talent en Live Nation) en concertzalen en cultuurhuizen (zoals Vooruit, Muziekodroom en Trix). De omroep ondersteunde tal van Vlaamse festivals, waaronder Pukkelpop, Gent Jazz, Rock Werchter en Afro Latino Festival. De VRT was coproducent van diverse festivals en muzieksessies, zoals De Eregalerij (Radio 2) in samenwerking met Sabam For Culture.

Met het oog op live opnames of uitzendingen overlegde de VRT met de grote cultuurhuizen (deSingel, De Bijloke, Concertgebouw Brugge, Bozar, Opera en Ballet Vlaanderen, Flagey en De Munt), orkesten (Antwerp Symphonie Ochestra, Brussels Philharmonic, Vlaams Radio Koor, Symfonie Orkest Vlaanderen) en festivals (Odegand, Laus Polyphoniae, MA).

  • Platenmaatschappijen

De muziekverantwoordelijken van de VRT-radionetten hadden voortdurend overleg met vertegenwoordigers van de Belgische platenfirma’s om samenwerkingen mogelijk te maken. VRT-muziekcompilaties werden uitgebracht door VRT Brand Extensions in samenwerking met de platenmaatschappijen zoalsMNM Big Hits, The Greatest Switch(Studio Brussel),1000 klassiekers (Radio 2) en Fingerprints (Klara, in samenwerking met Kunstenpunt, met composities van Vlaamse klassieke componisten).

  • Koepelorganisaties uit de muzieksector

Kunstenpunt was de vaste partner van de VRT bij de professionele muzieksector. Beide partners organiseerden in 2019 samen de uitreikingen van de MIA’s en De Klara’s.

Daarnaast werkte de VRT samen met het MuziekOverleg, de koepel van 19 Vlaamse muziekorganisaties. In 2019 was er structureel overleg tussen de VRT en MuziekOverleg op 2 juli en op 21 november. Tijdens die overlegmomenten kon de muzieksector suggesties doen en kritische opmerkingen maken over het muziekbeleid van de VRT, problemen aankaarten die ze ondervonden in de dagdagelijkse samenwerking met de aanbodsmerken of inhoudelijke voorstellen formuleren. Anderzijds verstrekte de VRT er informatie over de realisatie van de beheersovereenkomst, de resultaten van muziekonderzoeken, het muziekaanbod en de toekomstplannen. De partners vonden het overleg constructief. Enkele voorbeelden van initiatieven die voortvloeiden uit de samenwerking met het MuziekOverleg: de workshops rond muziek op Expeditie Cultuur, het structureel overleg met en input van de Belgian World Music Network bij Radio 1, de Fingerprints CD-reeks met COMAV en Klara en de visienota van het MuziekOverleg (Een Sterk Bondgenootschap). Het Muziekoverleg formuleerde ook aandachtspunten voor de VRT. Zo wil het MuziekOverleg dat de openbare omroep onder andere een spiegel is van een divers muzieklandschap, een muzikale gids voor haar publiek en een kwaliteitsbewaker op basis van weloverwogen artistieke normen.

  • Beheersvennootschappen

Voor de collectieve inning van auteursrechten en naburige rechten werkte de VRT samen met Sabam, Simim, Imagia en Play Right.[1]

ONDERWIJSINSTELLINGEN

De VRT werkte voor verschillende projecten en programma’s samen met onderwijspartners. Enkele voorbeelden:

  • Ketnet ging in de wedstrijd De schaal van M samen met Mediawijs en Vlaamse scholen op zoek naar de “meest mediawijze klas van Vlaanderen”. Voor De dokter Bea show (over seksualiteit) werkte Ketnet samen met VUB en Thomas More Hogeschool. Ketnet en MNM steunden de Nationale pyjamadag van Bednet (dat zich inzet voor synchroon internetonderwijs voor langdurig of chronisch zieke kinderen).
  • MNM organiseerde samen met de Vlaamse Scholierenkoepel en de Vlaamse scholen de zoektocht naar De strafste school. Voor het studententraject Student late night werkte MNM samen met AP Hogeschool, RITCS School of Arts, Hogeschool PXL, Arteveldehogeschool, Howest en Thomas More (Mechelen). Zo kon een groep mediastudenten zes weken lang een intensieve opleiding bij MNM volgen.
  • Canvas organiseerde de muziekwedstrijd Speel het hard in samenwerking met het Deeltijds Kunstonderwijs.
  • Radio 1 was partner van De Universiteit van Vlaanderen. Radio 1 steunde de initiatieven zoals Wat zegt de wetenschap? (video’s met wetenschappelijke antwoorden op allerhande vragen) en LabLeven (podcasts over wetenschappers en hun werkplek).
  • VRT NWS organiseerde in 2019 een editie van VRT NWS Connect speciaal voor onderwijs-professionelen, met debatten tussen onderwijsexperten, beleidsmakers en publiek. Voor de EDUbox rond nepnieuws werkte VRT NWS samen met Arteveldehogeschool.

SPORTORGANISATIES

Voor de productie van sportuitzendingen en de captatie van sportwedstrijden werkte Sporza in 2019 samen met verschillende sportfederaties en –organisatoren, onder meer met de Belgische voetbalbond, de Pro League, de Belgische wielerbond, de organisatoren van alle klassieke wielerwedstrijden in Vlaanderen, de Basketbal-, Handbal- en Hockeyfederaties, de Volleyballiga en -bond, en de organisatoren van de Memorial van Damme, van het tennistoernooi van Antwerpen, van jumpings en van het gymgala in Antwerpen.

De VRT overlegde geregeld met de vertegenwoordigers van de koepelorganisaties Sport Vlaanderen, de Vlaamse Sportfederatie en De Sportraad.

Naast Sporza werkten ook de andere aanbodsmerken samen met sportevenementen en -organisaties, vaak met het oog op sportbeleving, zoals Radio 2 (bijvoorbeeld met Oostendse Koerse rond paardenrennen), Studio Brussel (bijvoorbeeld met de 10Miles van Antwerpen rond hardlopen) en MNM (bijvoorbeeld met de fietsbeurs Velofollies).

ANDERE ORGANISATIES

Behalve met cultuurorganisaties, muziekpartners, sportorganisaties en onderwijsinstellingen werkte de VRT in 2019 samen met nog andere organisaties.

Enkele voorbeelden van samenwerking:

  • Eén overlegde geregeld met Kom op tegen kanker voor sensibiliseringsacties rond kankerbestrijding. Voor De noodcentrale werd samengewerkt met de Federale politie en voor Politie 24/7 met Politie Antwerpen. Met Teleonthaal werd overlegd voor doorverwijzing bij “moeilijke” thema’s in programma’s, zoals Het zal je maar overkomen. Thuis werkte onder andere samen met het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (voor een verhaallijn over een personage met zelfmoordgedachten) en Infrabel (voor een verhaallijn over ‘spoorlopen’).
  • Canvas overlegde met de erkende levensbeschouwelijke organisaties voor het webplatform Wereldbeeld (rond zingeving en levensbeschouwing). Kinderen van het verzet kwam tot stand in samenwerking met Cegesoma (Studie- en documentatiecentrum oorlog en hedendaagse maatschappij).
  • Ketnet organiseerde de actie De pet op tegen kanker in samenwerking met Kom op tegen kanker. Voor de actie Move tegen pesten werd samengewerkt met de vzw Kies kleur tegen pesten. Voor De dokter Bea show kreeg Ketnet advies van Sensoa en Awel.
  • Bij Radio 2 werkte De inspecteur structureel samen met Technopolis voor wetenschappelijke thema’s. Met Febelfin werd overlegd over financiële onderwerpen, zoals bankfraude via tweedehandssites. De madammen nodigde geregeld wetenschappers uit van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. Met Unizo was er een samenwerking rond De dag van de ondernemer.
  • Samen met het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen stimuleerde Studio Brussel ondernemerschap bij studenten tijdens het Start me up fest, met uitzendingen in Hasselt, Antwerpen, Leuven, Gent en Brugge.
  • MNM zette samen met de organisatie Ga voor geluk zijn schouders onder de actie Warme William, die het welzijn en welbevinden bij jongeren wilde vergroten. Tijdens de bewustmakingsactie Spread the work sloeg MNM samen met de VDAB een brug tussen werkgevers en werkzoekenden, met speciale aandacht voor knelpuntberoepen. Voor het evenement Let’s get digital in het MAS in Antwerpen werkte MNM samen met UAntwerpen, imec, De Vlaamse Ondernemers en stad Antwerpen.

Sandbox

VRT Sandbox zette nationale en internationale samenwerkingen op met start-ups, scale-ups en innovatieve organisaties uit Vlaanderen. De ondernemingen konden terugvallen op de infrastructuur, de expertise, de technologische middelen en de contacten die de VRT heeft. VRT Sandbox verbindt jonge innoverende ondernemingen en kmo’s met de VRT. Diverse ondernemingen kregen in 2019 de kans om hun producten in de VRT-omgeving en -infrastructuur te testen en te ontwikkelen. De omroep kon via hun producten, diensten en werkprocessen innovatieve inzichten verwerven en toepassingen verkennen.

In 2019 werkte VRT Sandbox samen met dertien start-ups en kmo’s. Enkele voorbeelden:

  • LucidWeb produceerde samen met VRT-programmamakers Mama Congo. Dat was een documentaire waarin zes Congolese vrouwen hun verhaal vertelden. De vrouwen werden met een 360°-camera gefilmd, waardoor niet enkel zij, maar ook hun omgeving in beeld kwam. Wanneer kijkers naar hun getuigenis wilden luisteren, konden ze het beeld gericht houden op de spreker. Het platform waarop de verhalen stonden, konden geraadpleegd worden via een internetbrowser, een smartphone of een VR-bril. Het doel van LucidWeb is om 360°-verhalen en Virtual Reality toegankelijk te maken voor het grote publiek.
  • Het digitale team van Eén gebruikte een toepassing van de start-up Cutnutwaarbij op een eenvoudige manier verticale video’s kunnen worden bewerkt en gedeeld (onder andere voor Instagram).
  • Voor het project Virtual Reality in het ziekenhuis werkten JEF en Soulmade samen om een VR-ervaring te creëren voor kinderen die in het ziekenhuis verblijven.

Sandbox Hub is de internationale “vertaling” van het Sandbox-concept. Het wil van VRT Sandbox een model maken dat in andere Europese landen overgenomen kan worden. De ambitie bij de oprichting in 2018 was om eind 2019 vier mediaorganisaties in het netwerk te krijgen. Eind 2019 hadden achttien organisaties zich aangesloten. Het samenwerkingsverband Sandbox Hub laat toe dat mediabedrijven hun innovatieve expertise kunnen delen en start-ups op een grotere schaal hun nieuwe producten of diensten op de markt brengen.Zo ging de Vlaamse start-up On-Hertz een samenwerking aan met ARD, Radio France en RTBF, leden van de Sandbox Hub.

OpenVRT

OpenVRT is sinds 2013 een gemeenschap waar digitale mediamakers in Vlaanderen inspiratie kunnen opdoen, hun netwerk verbreden en gestimuleerd worden om te co-creëren met de VRT en haar aanbodsmerken.

OpenVRT organiseerde in 2019 twee evenementen waarop mediamakers elkaar konden ontmoeten en zich lieten inspireren door sprekers uit het werkveld. In oktober nodigde OpenVRT zo’n 400 jonge mediamakers uit om gratis workshops en lezingen te volgen.

In 2019 zette OpenVRT ook verder in op co-creatie. Een combinatie van specifieke opdrachten vanuit de merken (zoals het maken van een YouTube-format voor Eén) en experimenteer-momenten zorgden ervoor dat de gemeenschap van OpenVRT de merken inspireerden met nieuwe ideeën. Voorbeelden daarvan zijn De Ketnet-kronieken (een reeks waarin historische gebeurtenissen werden uitgelegd aan het Ketnet-publiek) en een maandelijkse blogreeks over de internetgeschiedenis op Vrtnws.be.

[1] Naburige rechten zijn een aantal rechten die een uitvoerend kunstenaar of producent het recht geven te beslissen over opname, vermenigvuldiging en uitzending van een uitvoering. Hij krijgt daar een billijke vergoeding voor.