1.2.1 Contentleveranciers
De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.
1.2.1.1 Contentproductie door televisieomroeporganisaties
Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[41]
De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt Aggregatie: Televisieomroeporganisaties vermeld.
1.2.1.2 Productiehuizen
Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[42] onderscheidt verschillende processen van creatie:
- Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
- Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
- Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.
Het magazine InsideTV publiceert wekelijks een overzicht van welke programma’s er voor het eerst, of terug, op het scherm komen, op welke zender en wie het produceert. Daarnaast publiceert het een overzicht van producties die aangekondigd werden, maar nog niet op het (open) scherm te zien zijn, voor welke zender en wie het produceert. InsideTV neemt enkel Vlaamse (co)producties op. Voor 2017 publiceerden ze ook een overzicht van welke programma’s er momenteel op tv te zien zijn. Dit maakt dat we vanaf 2017 met een iets kleinere steekproef werken.
In Tabel 11: Vlaamse productiehuizen werd op basis van deze informatie een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die in de eerste jaarhelft van 2019 content maakten voor Vlaamse zenders. Daarnaast onderzocht de VRM welke productiehuizen, die in het mediaconcentratierapport van 2018 vermeld werden, vandaag nog werken voor televisie. Zij werden ook opgenomen in tabel 11.
Productiehuis |
Ondernemingsnummer |
Productiehuis |
Ondernemingsnummer |
100.000Volts.tv (Quality Levels bvba) |
888848810 |
Live Entertainment nv (De TV-Makers) |
466727178 |
Bert Smets Productions bvba[43] |
469941046 |
L.N.M. bvba (Diamond City Films) |
440793536 |
Blazhoffski België bvba |
809118867 |
Lunanime bvba |
439100984 |
Bonka Circus nv |
829515789 |
Marmalade bvba |
542704508 |
Borgerhoff & Lamberigts TV nv |
843959188 |
Menuet bvba[44] |
450290430 |
Broektoe bvba |
844268796 |
Njam! nv (intern productiehuis) |
830498855 |
Cartouche bvba |
836986571 |
Off World bvba |
456635319 |
Caviar Brussels bvba |
458891756 |
Panenka nv |
556984688 |
Chemisch Circus bvba |
636830536 |
Pinceel Producties (natuurlijk persoon) |
768077474 |
Ciné Cri de Coeur bvba |
872110568 |
Pretpraters nv |
843892278 |
C-view bvba |
810329684 |
Red Pepper Media bvba (Jack & Charlie) |
896899117 |
Czar Film & TV |
846783670 |
Riche, Riche, Riche bvba |
475037407 |
De Chinezen nv |
840958326 |
RV Productions nv |
421326527 |
De Filistijnen bvba |
865144582 |
Seamonster bvba |
837134150 |
De wereldvrede bvba |
525815422 |
SBS Belgium nv (intern productiehuis) |
473307540 |
DED’s It cvba |
474271503 |
Serendipity bvba |
865935232 |
Dedsfilm bvba |
535832156 |
Skyline Entertainment nv |
462318133 |
Deklat Binnen bvba |
632969738 |
Spijkerdocs (vennootschap onder firma) |
844030256 |
De Mensen nv |
474766993 |
Sputnik TV bvba |
862245074 |
Diplodokus bvba |
547773549 |
Story BLVD bvba |
832358285 |
Endemolshine Belgium nv |
456086872 |
Storyrunner bvba |
847805833 |
863293961 |
Studio 100 nv |
457622640 |
|
Fabric Magic bvba |
652858005 |
Studio Epwerk (natuurlijk persoon) |
536549956 |
FBO bvba |
880497902 |
Sylvester Productions nv |
450334574 |
Fobic Films bvba |
430436906 |
Timescapes bvba |
460500372 |
Free Kings bvba |
687640819 |
Toespijs bvba |
521880982 |
FremantleMedia Belgium nv |
441647730 |
TvBastards nv (intern productiehuis DPG Media) |
445055103 |
Geronimo bvba |
838652102 |
Voices bvba |
450097816 |
Grid Film bvba |
870804929 |
VRT nv (intern productiehuis) |
244142664 |
Het Nieuwshuis bvba |
838492546 |
W2 bvba (Luna Films) |
456083112 |
Hotel Hungaria bvba |
810368286 |
Walking The Dog bvba |
467188721 |
Kasona bvba |
456293344 |
Warner Bros. International Television Production België Specials bvba |
845231175 |
Koeken Troef Bvba |
808691968 |
Woestijnvis nv |
460337749 |
Lecter Media nv |
650760132 |
XINIX nv |
441745720 |
Liefhebbers bvba |
552695805 |
Zie Ze Doen bvba |
466952654 |
Lionheart Productions bvba |
827050209 |
Zodiak Belgium nv |
462185303 |
Tabel 11: Vlaamse productiehuizen
Bron: samengesteld a.d.h.v. InsideTV en eigen onderzoek
TvBastards, het intern productiehuis van Medialaan, legt zich sinds midden 2017 enkel nog toe op fictiereeksen. Sedertdien maakt het nieuw intern productiehuis, PIT, een nieuwe programma’s zoals At the Festivals of nieuwe seizoenen van Blind getrouwd. Ook ontstond een interne creatieve cel, FC Panache, die ideeën bedenkt voor tv, radio of marketingdoeleinden.[46] Verder nam het extern productiehuis Zodiak Belgium vanaf 2018 de productie van Familie over van TvBastards.[47]
Het overzicht van Vlaamse productiehuizen is een evolutief gegeven, aangezien er elk jaar productiehuizen verdwijnen en bijkomen. Zo heeft het productiehuis Nieveranst zichzelf eind mei 2018 ontbonden. Aan de andere kant werd het productiehuis Free Kings, dat zal instaan voor de productie van het tweede seizoen van Bake Off Vlaanderen, opgericht, evenals Dok1 Media, dat in ons land over de exclusieve rechten op de catalogus van Talpa beschikt.
In november 2017 raakte bekend dat drie Vlaamse productiehuizen (Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media) een productiehuis oprichten. Fabiola, de naam van de joint venture van de drie bedrijven, zal Vlaamse formats voor de Nederlandse Tv-zenders produceren.[48]
Studio 100 rondde in 2019 de volledige overname van het productiehuis Ded’s IT af. Ded’s IT is vooral bekend van televisieprogramma’s zoals Tegen de sterren op, K2 zoekt K3, … DED’s IT werd in 2001 opgericht en in 2006 verwierf Studio 100 al de helft van de aandelen van het productiehuis.[49]
Nog in 2019 werd Telenet de enige eigenaar van het productiehuis Woestijnvis.[50]
Het productiehuis De Mensen, bekend van producties als Blokken, Beau Sejour en de recente fictiereeks Undercover, kwam in 2019 voor 60% in handen van de Franse groep Newen. Newen is op zijn beurt een dochterbedrijf van de Franse zender TF1. [51] Hiermee wil de organisatie de verdere groeiambities waarmaken.[52]
In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.
Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 12: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.
Ook Mediarte, het sociaal fonds van het paritair comité voor de audiovisuele sector, publiceert een lijst van productiehuizen op zijn website. Een groot aantal Vlaamse productiehuizen (momenteel 33) zijn lid van de beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten (VOFTP).[53]
1.2.1.3 Creatieve crew via beheersvennootschappen
Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten en naburige rechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).
Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.
Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 12: Beheersvennootschappen.
Beheers-vennootschap |
Ondernemingsnummer |
Omschrijving |
AGICOA |
426385274 |
Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken |
BAVP |
456222078 |
Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken |
deAuteurs |
837299149 |
Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs |
IMAGIA |
456381634 |
Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips |
JAM |
455162008 |
Beheert de auteursrechten van de journalisten |
PlayRight |
440736227 |
Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars |
Procibel |
455690558 |
Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België |
SABAM |
408860839 |
Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers |
SACD |
429747315 |
Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie |
Scam |
429747315 |
Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie |
SOFAM |
419415330 |
Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten |
Tabel 12: Beheersvennootschappen
INFOFRAGMENT 7: OMROEPEN STRIJDEN VOOR SPORTRECHTEN
Live sportuitzendingen zijn een belangrijk middel om (linea)re kijkers aan te trekken. Via exclusieve deals (vb. Formule 1, wielrennen, …) worden de rechten verkocht aan geïnteresseerde mediaorganisaties. De nationale voetbalcompetitie is een uitzondering hierop, omdat deze rechten, gebundeld voor de hele competitie, op niet-exclusieve basis verkocht worden. In 2017 werden de rechten opnieuw geveild in zes verschillende loten. Telenet, Proximus en VOO haalden Lot 1 (Live uitzending van alle wedstrijden op alle platformen, incl. televisie) opnieuw binnen.
Wat de rechten voor de Champions League betreft, delen DPG Media en SBS de uitzendrechten voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Q2 zendt de beste woensdagwedstrijd uit, en de samenvatting van de dinsdag- en woensdagmatchen, evenals de Europese Super Cup en de finale van de Champions League. SBS beschikt over het dinsdagpakket[54]en gaat hiermee voor live bereik in prime time.[55]
De rechten voor de Beker van België voor de komende drie seizoen werden begin juni 2018 verdeeld. Opmerkelijk aan de Vlaamse zijde is dat naast de VRT, dat zich verzekerde van zes matchen naar keuze, waaronder minstens de finale en maximaal, twee kwartfinales, DPG Media zich in de debatten mengde en de rechten op minimaal zes matchen naar keuze bedong.[56]
Naast mannenvoetbal zet DPG Media vanaf de zomer van 2019 ook in op vrouwenvoetbal. De wedstrijden zullen niet enkel te zien zijn op Q2 (televisie), maar zullen tevens live gestreamd worden op HLN.be.
Ook de rechten op het wielrennen blijven belangrijk voor Vlaamse omroepen. Zo verhuisden de rechten voor de Beker van België wielrennen (voor 3 jaar) van DPG Media naar Sporza. Anderzijds slaagde DPG Media er wel in om de rechten op de Italiaanse wielerklassiekers (Milaan - San Remo en de Ronde van Lombardije) te behouden (voor 2 jaar).
1.2.1.4 Facilitaire bedrijven
Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.
Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.
De beroepsvereniging Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven (VOTF) en het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte) stellen op hun sites ledenlijsten beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut.
Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en een lijst die beschikbaar gesteld werd door het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte).
Ondernemingsnaam |
Ondernemingsnummer |
Ondernemingsnaam |
Ondernemingsnummer |
1elevation bvba |
861560631 |
Lumi Technologies bvba |
458730222 |
2frame bvba |
461207977 |
Medialife bvba |
886029276 |
Ampli bvba |
427728626 |
mediaventures bvba |
449890552 |
APSTRAKT bvba |
424104784 |
MEVIPRO bvba |
438719023 |
Aquacam (Balaba) bvba |
878477134 |
Midlife Cowboy nv |
867206328 |
Beast animation bvba |
865749447 |
MILAGRO nv |
438037251 |
BEELDSPRAAK bvba |
473504906 |
MILLY FILMS bvba |
426047754 |
BROADCAST ASSISTANCE TV & VIDEO PRODUCTIONS bvba |
459993301 |
MOJUICE bvba |
876093409 |
BTI Studios nv |
466037191 |
Motomediateam Comm. V |
836195329 |
Cartellino bvba |
464449262 |
MOXY bvba |
886517840 |
CLAERBOUT STUDIO bvba |
863651673 |
nep BELGIUM nv |
436482083 |
Colli-Bri bvba |
447586506 |
NORVELL JEFFERSON PRODUCTIONS bvba |
475066903 |
CO-MANA bvba |
461188478 |
NOVID nv |
459113866 |
CREATIVE CONSPIRACY nv |
473522524 |
OPTION FACILITIES nv |
449462168 |
Crystal Clear Mediaproducties vzw |
465010278 |
PIX IT nv |
446969466 |
DB VIDEO PRODUCTIONS bvba |
463556169 |
POSTORGASMICKITCHEN (Studio Regie) bvba |
808219440 |
Digital Media Content bvba |
897131026 |
PRG Projects nv |
462106218 |
Digital Media Facilities nv |
452458973 |
RAYGUN bvba |
879485340 |
DOMAIN-AN-SAINTE bvba |
449392090 |
RONSMANS bvba |
400652362 |
E.S. Broadcast Media bvba |
439140675 |
SCHADUWEN ebvba |
479647083 |
EARTH IN MOTION bvba |
818668518 |
Sen Studio bvba |
472617355 |
Eurogrip bvba |
459727738 |
SKRIPT bvba |
434237524 |
EXIT 399 nv |
455687192 |
Sonicfilm nv |
879809794 |
EXPERIENCE bvba |
461899944 |
Sonicville sound & music nv |
889201869 |
EYE-CATCHER cvba |
440315563 |
SONYBEL nv |
454085407 |
Eye-Lite Flanders bvba |
521981348 |
SORRY PRODUCTIONS bvba |
472889648 |
Filmmore Belgium bvba |
832628501 |
STUDIO MM bvba |
465427477 |
FINAL DRAFT bvba |
454024534 |
TELEPORTEL EUROPE nv |
444980075 |
GRID bvba |
455623549 |
THE FRIDGE bvba |
883233104 |
GRIKAROS nv |
460830370 |
THE SEQUEL bvba |
478243454 |
HEADLINE N.F.P. bvba |
441840641 |
THE SUBTITLING COMPANY bvba |
473022676 |
HOAX bvba |
476133903 |
THE VIDEO FACTORY bvba |
886867832 |
HOMERUN RECORDS bvba |
897460430 |
TV CONNECTIONS bvba |
463029993 |
IMMERSIVE bvba |
810678884 |
VIDEO LINE bvba |
881728218 |
JAN VERBEKE PRODUCTIES bvba |
831523392 |
Videocrew bvba |
832568222 |
K5 bvba |
473165802 |
VIDEOHOUSE nv |
437799404 |
KADENZA bvba |
475550616 |
VIDI-SQUARE AV SOLUTIONS & VIDEO RENTAL nv |
460452268 |
KNIP bvba |
445604736 |
Viewblaster bvba |
891922918 |
Limecraft bvba |
825929759 |
WARNER BROS. INTERNATIONAL TELEVISION PRODUCTION BELGIE bvba |
479332626 |
LITES (FAC'S) bvba |
438811073 |
Watts bvba |
478825652 |
LIVE IS LIFE bvba |
864869024 |
WIM ROBBERECHTS & CO nv |
425666583 |
LIVE MEDIA bvba |
423044516 |
XL VIDEO bvba |
462185105 |
Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven
Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group. De twee bedrijven werken reeds samen voor het audiovisueel contract binnen het Europees parlement. Beide bedrijven zijn eerder complementair. Zo heeft DB Video een sterke positie binnen de event/corporate markt en bij de Europese instellingen, terwijl Videohouse zich vooral richt op telco’s, broadcasters en productiehuizen. DB Video blijft dan ook als een apart merk bestaan.
In mei 2017 nam Videohouse ook TV Data over, een Brusselse specialist in extra informatie op het tv-scherm tijdens de uitzending van beelden.[57] Sinds begin juli 2018 is Kanaal Z verhuisd naar de gebouwen van Videohouse, waar de zender een aantal faciliteiten deelt met RINGtv.[58]
1.2.1.5 Reclameregie
Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.
Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.
Aanbieder |
Ondernemings nummer |
Soort Regie |
Televisieomroep |
Halfrond vzw |
679840435 |
Intern |
vlaamsparlement.tv |
DPG Media nv |
432306234 |
Intern |
VTM, Q2, Vitaya, VTM KIDS jr. VTM KIDS, CAZ (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv) |
Make Up Your Brand bvba (Televisiemakers) |
811546936 |
Extern |
MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bvba) |
ORR bvba |
871034858 |
Extern |
AVS (regionale zender), Stories TV (Vlamex nv) |
Proximus Media House nv |
875092626 |
Intern |
Proximus Pickx, Proximus Sports |
Regionale Media Maatschappij nv (Picstory) |
475952274 |
Extern |
Focus & WTV |
Roularta Media Group nv (RTR) |
434278896 |
Extern |
RINGtv Kanaal Z (Belgian Business Television nv) |
RTV bvba |
461812545 |
Intern |
RTV |
SBS Sales Belgium nv |
456631755 |
Intern/Extern |
VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bvba) |
Transfer nv |
841954753 |
Extern |
Dobbit TV (Dobbit nv), Evenaar (Cvba De Vijfde Weg), Menttv (Ment Media bvba), PlattelandsTV (Plattelands TV nv), Studio 100 TV (Studio 100 TV nv), Kanaal Z (Belgian Business Television nv) |
VAR nv |
441331984 |
Extern |
Eén, Canvas |
Vlaams-Brusselse Media vzw |
547949238 |
Intern |
Bruzz |
Tabel 14: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen[59]
Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft, is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen).
Sinds 1 januari 2018 bundelden De Persgroep Publishing en Medialaan hun reclameregie onder de benaming Morfeus. Morfeus nv werd op 23 augustus 2017 opgestart en op 31 december 2018 stopgezet door fusie door overneming (Medialaan nv). Sindsdien luidt de naam van de reclameregie DPG Media Advertising (interne business unit).
De rechtspersoon Regionale TV Media nv, externe reclameregie voor de regionale zenders, werd op 26 december 2018 stopgezet.[60]
INFOFRAGMENT 8: DATA DRIVEN ADVERTISING SUCCESVOL VOOR SBS, ANDERE ACTOREN VOLGEN
Sinds 2017 werkt SBS als eerste tv-zender op het Europese vasteland aan adressable advertising bij het live tv-kijken. Begin 2019 kondigde SBS aan dat het initiatief erin slaagt om adverteerders van Facebook en Google terug naar televisie te halen én nieuwe klanten, die nog niet eerder op tv adverteerden, aan te trekken. Op de SBS-zenders (VIER, VIJF EN ZES) werden honderd adressable campagnes gelanceerd, waarvan in de helft van de campagnes de adverteerder nieuw is. In 2019 streeft SBS naar een verdubbeling van het aantal campagnes. SBS biedt eveneens als enige speler ‘pauzeknopreclame’ aan.[61]
Na SBS ging ook de andere grote Vlaamse particuliere televisieomroeporganisatie, Medialaan, in 2019 van start met gepersonaliseerde reclame. Medialaan kondigde aan technisch klaar te zijn om gepersonaliseerde reclame aan te bieden aan mensen die live televisie kijken via hetzij Proximus, hetzij Telenet, hetzij Orange Belgium. Waar Medialaan dit systeem al gebruikte via Stievie en vtm.be, heeft Medialaan de duidelijke intentie om het systeem voor live tv-kijken uit te rollen voor de zomer van 2019.[62] Ook wordt targeted advertising door Medialaan gebruikt op VTM GO.[63]
Verder werd in juni 2019 een samenwerkingsverband, werknaam Belgian Data Alliance, aangekondigd waarin uitgeverijen, televisieomroepen en telecomoperatoren zitten voor een megaproject rond gepersonaliseerde reclame. Concreet gaat het om DPG Media, Mediahuis, VRT, SBS, Telenet, Rossel, RTBF, RTL en Proximus. De data-alliantie wil met de tests rond het delen van klantendata trachten om weerwerk te bieden tegen de waargenomen digitale advertentielekken. “De negen leden van de alliantie laten zich voorlopig nergens op vastpinnen. Er is geen bedrijf opgezet en ze besteden ad hoc tijd, mankracht en budgetten. Pas tegen eind dit jaar, als de tests voorbij zijn, beslissen ze of er een aanbod voor adverteerders komt.”, aldus de betrokkenen.[64] De lancering van het nieuwe tv-platform van Proximus, amper een aantal dagen later, wat voor veel wrevel zorgde bij de betrokken Tv-zenders[65], zal het wederzijds vertrouwen in functie van de data-alliantie wellicht weinig goed gedaan hebben.
[41] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.
[42] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.
[43] Bert Smets Productions bvba produceerde Hopla voor Ketnet. Sinds 27 november 2009 werd het overgenomen door Lascaux nv. Dit bedrijf ging op 18 december 2015 in vereffening. Bert Smets Productions bvba blijft in deze lijst opgenomen omdat Hopla nog steeds uitgezonden wordt op Ketnet.
[44] In 2017 fuseerde Menuet met haar 100% dochtervennootschappen Favourite Films NV en Tijl producties NV. (Jaarverslag Menuet 2017, pagina 16).
[45] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.
[46] De Morgen, “Medialaan investeert in interne producties”, 13 juni 2017.
[47] Medialaan, “Medialaan en Zodiak Belgium investeren in Familie“, https://medialaan.be/nl/medialaan-en-zodiak-belgium-investeren-samen-toekomst-van-familie, 15 november 2017.
[48] De Morgen, “Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten productiehuis op in Nederland”, 21 november 2017.
[49] De Morgen, “Studio 100 koopt productiehuis Dedsit”, 24 oktober 2018.
[50] BMA, https://www.bma-abc.be/sites/default/files/content/download/files/20190513_persbericht_14_bma.pdf, 13 mei 2019.
[51] De Tijd, “Franse TF1-dochter neemt Vlaamse succesproducent over”, 1 maart 2019.
[52] Het Nieuwsblad, “Productiehuis De Mensen wordt voor 60 procent Frans”, 1 maart 2019.
[53] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen.
[54] Knack, “VTM en SBS delen uitzendrechten Champions League in 2018-2020”, 07 december 2017.
[55] SBS, “Dit is SBS”, 18 januari 2018.
[56] HLN, “Tv-rechten van de Croky Cup zijn voor VRT, VTM en RTL-TVI”, 5 juni 2018.
[57] De Tijd, “Videohouse neemt TV Data over”, 31 mei 2017.
[58] RINGtv, “Kanaal Z en RingTv zijn voortaan buren”, http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren, 3 juli 2018.
[59] De rechtspersoon Regionale TV Media werd stopgezet. RTV regelt sindsdien de reclame intern. Focus & WTV via Regionale Media Maatschappij en RINGtv via Roularta Media Group. De regionale televisieomroepen van De Buren nv (ROB TV, TVL, ATV en TV Oost) lijken sindsdien ook een interne reclameregie te hebben dan wel dit te regelen via De Buren nv. Bij het afsluiten van de reactie van het rapport werd dit nog niet opgehelderd door de regionale tv-omroepen.
[60] NBB, Regionale Tv Media, https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/zoeknummerform.html?nummer=448708637&actionLu=Zoek
[61] SBS, “SBS halt adverteerders van Facebook en Google terug naar de Vlaamse televisie”, https://www.sbsbelgium.be/nieuws/sbs-haalt-adverteerders-van-facebook-en-google-terug-naar-de-vlaamse-televisie?fbclid=IwAR3_WwufwqWJ1Ci6_XOxsJ_-xpCJr9L068dVINUFWKXP9TqzmrgFZZ0rQEY, 18 januari 2019.
[62] De Tijd, “HLN wordt ons Digitaal hart”, 16 februari 2019.
[63] Medialaan, “MEDIALAAN/DE PERSGROEP PUBLISHING LANCEERT VTM GO EN WIL ‘VLAAMSE NETFLIX’ BOUWEN”, https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/medialaande-persgroep-publishing-lanceert-vtm-go-en-wil-vlaamse-netflix-bouwen, 23 augustus 2018.
[64] De Tijd, Haeck, P., “Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til”, 13 juni 2019.
[65] De Tijd, Suy, P., “Tv-zenders verklaren Proximus de oorlog”, 25 juni 2019.