1.1.1 Contentleveranciers

Radioprogramma’s bestaan uit een combinatie van originele redactionele bijdragen en muziek. Op regelmatige tijdstippen wordt er ook reclame uitgezonden.

1.1.1.1         Redactionele bijdragen

Radio is vaak sterk verticaal geïntegreerd in het eerste deel van de productketen. Meestal worden de uitzendingen live vanuit de studio’s van de radio-omroeporganisaties verzorgd door medewerkers die in dienst zijn van de radio-omroepen of worden vooraf opgenomen bijdragen in het programma geïntegreerd.

Een belangrijke component van de redactionele bijdragen betreft de nieuwsuitzendingen waarvoor radiojournalisten instaan.

Journalisten zijn vaak actief via verschillende media. Het is niet mogelijk om het aantal journalisten die louter met radio bezig zijn af te bakenen. In augustus 2019 waren er volgens de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) 2.402 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten actief waarvan 620 omroepjournalisten.[4] Op 10 jaar tijd (2008-2018) noteerde de VVJ een vermindering van 148 beroepsjournalisten.[5]

1.1.1.2        Muziek

Muziek kan gezien worden als een belangrijke “grondstof” voor de aanmaak van radioprogramma’s.

Er dient door de radio-omroepen betaald te worden voor de uitzending van muziek, onder de vorm van auteursrechten en naburige rechten (via onder andere SABAM - de Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers en SIMIM - beheersvennootschap van muziekproducenten).

Met een aantal leveranciers van radiosignaaltransmissiediensten (bv. de kabel) heeft SABAM rechtstreekse afspraken over vergoedingen die worden betaald om aan de auteursrechtelijke verplichtingen te voldoen.

Ten slotte moeten ook bepaalde categorieën uitbaters die voor publiek toegankelijk zijn (zoals horecazaken, winkels, beoefenaars van vrije beroepen, organisatoren van evenementen,…) een vergoeding betalen aan auteurs en ook aan uitvoerders en producenten (de zgn. billijke vergoeding).

De wettelijke basis hiervoor is terug te vinden in boek XI van het Wetboek Economisch Recht (WER)[6].

Hoewel muziek in veel programma’s het merendeel van de zendtijd vult, valt het bestuderen van de economische logica die schuilt achter de aanmaak van muziekopnamen buiten het opzet van dit rapport. Bovendien is de auteursrechtenwetgeving een federale bevoegdheidsaangelegenheid.

1.1.1.3        Reclame

Een derde soort inhoud van radio-omroep betreft reclameboodschappen.

De verkoop van reclameruimte zorgt voor het merendeel van de inkomsten van de particuliere radio-omroepen en ook de openbare omroep wordt gedeeltelijk gefinancierd met reclame-inkomsten.

Het Mediadecreet somt een aantal regels op betreffende radioreclame: radioprogramma’s mogen worden onderbroken voor reclame maar die moet duidelijk herkenbaar zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud.

Voor de Vlaamse openbare omroep VRT gelden bijkomende regels. In de beheersovereenkomst met de Vlaamse overheid wordt een regeling vastgelegd ten aanzien van de opbrengsten uit commerciële communicatie[7] en boodschappen van algemeen nut (BAN). Vanaf 2016 wordt voor display en inkomsten uit videoformaten bij niet-lineaire videocontent, binnen de begrenzing voor inkomsten uit commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut, een bijkomende bovengrens vastgelegd op jaarlijks 3 miljoen euro (jaarlijks te indexeren vanaf 1 januari 2017).[8]

De aanmaak van reclamespots gebeurt door reclamebureaus, in productiestudio’s of rechtstreeks in de (lokale) radiostudio. De commercialisering gebeurt ofwel via een interne reclameregie, zoals het geval is bij de meeste lokale radio’s, ofwel via onafhankelijke ondernemingen die de externe regie verzorgen. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de reclameregies van landelijke omroepen, netwerkradio’s en enkele (voormalige) ketens van lokale radio’s.

Naam

Ondernemingsnummer

Aard

Naam aanbod

CFM nv

871893111

Intern

Hit FM

IP Belgium nv

450484727

Extern

Nostalgie Vlaanderen

NRJ Vlaanderen

Club FM/Radio ROXX[9]

DPG Media Advertising[10]

432306234

Intern

Joe

Qmusic

Extern

Topradio[11]

Pebble Media nv

809309701

Extern

VRT online (Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel)

Nostalgie (online)

NRJ (online)

Spotify

VAR nv

441331984

Intern

VRT

Spotify

VBRO bvba

414202272

Intern

VBRO

Vlaanderen Eén nv

890243036

Intern

Nostalgie (regionaal)

Vlacora bvba

820344143

Intern

Club FM/Radio ROXX

FamilyRadio

Tabel 1: Reclameregie radio's


[4] Vijf jaar geleden (in 2014) waren er 2.477 geregistreerde Vlaamse beroepsjournalisten.

[5] VVJ (2019), Activiteitenverslag VVJ 2018, p. 5.

[6] Art. XI. 212- 214 WER.

[7] Radioreclame, radiosponsoring, inkomsten uit andere audioformaten bij en in niet-lineaire radiocontent, televisiesponsoring, sponsoring van niet-uitgezonden evenementen, videoformaten bij niet-lineaire videocontent, display en financiële productplaatsing.

[8] De huidige beheersovereenkomst loopt van 2016 tot 2020.

[9] Op 18 april 2018 stelde Radio Club FM vzw de VRM in kennis van de wijziging van de roepnaam van het product dat uitgezonden wordt op DAB+ (via kanaal 11A) van Club FM naar ROXX.

[10] De Persgroep Publishing en Medialaan brachten op 1 januari 2018 hun reclameregie onder in een joint venture (Morfeus), en werken sindsdien met een eigen datateam (met de naam ‘Trinity’). Fusie door overneming door Medialaan sinds 31/12/2018. Sindsdien is DPG Media Advertising de reclameregie.

[11] DPG Media, “DPG Media Advertising wordt nieuwe regio van Topradio”, https://www.dpgmedia.be/nl/nieuws/dpg-media-advertising-wordt-nieuwe-regie-van-topradio, 1 augustus 2019.