4.2.3 De openbare omroeporganisatie VRT nv

Een andere manier om diversiteit te bevorderen via regulering is het oprichten van een openbare omroeporganisatie. In Vlaanderen is de VRT nv opgericht als openbare omroeporganisatie. De VRT nv heeft de opdracht een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers te bereiken met een diversiteit aan hoogkwalitatieve programma's en draagt bij tot een onafhankelijke, objectieve en pluralistische opinievorming in Vlaanderen (artikel 6, § 2, van het Mediadecreet).

In uitvoering van deze opdracht wordt er een beheersovereenkomst opgesteld overeenkomstig artikelen 6 en 16 t.e.m. 21, van het Mediadecreet. De overeenkomst, gesloten tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT nv, moet om de vijf jaar worden hernieuwd (artikel 19 § 1, van het Mediadecreet).

Hierin worden de wederzijdse rechten en verplichtingen van de Vlaamse Gemeenschap en de VRT nv vastgelegd voor alle activiteiten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering van de openbare omroepopdracht die in artikel 6 van het Mediadecreet aan de VRT nv is toegewezen.

Artikel 6. § 1. De VRT heeft als maatschappelijk doel om radioprogramma's, televisieprogramma's en andere soorten programma's te verzorgen binnen de opdracht van de openbare omroeporganisatie die hierna wordt omschreven, en activiteiten uit te voeren die daartoe rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen, waaronder het produceren, laten produceren of verwerven van programma's, het samenstellen van het programma-aanbod, het omroepen, het laten omroepen en het bekendmaken ervan, in de ruimste omvang van de betekenis die aan elk van die begrippen is gegeven in artikel 2.

§ 2. Als openbare omroeporganisatie heeft de VRT de opdracht een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers te bereiken met een diversiteit aan hoogkwalitatieve programma's die de belangstelling van de mediagebruikers wekken en eraan voldoen.

De VRT zorgt voor een kwalitatief hoogstaand aanbod in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning. […] In al zijn programma's streeft de VRT naar een zo groot mogelijke kwaliteit, professionaliteit, creativiteit en originaliteit, waarbij ook nieuwe talenten en vernieuwende expressievormen aangeboord moeten worden. Het programma-aanbod wordt op een aangepaste manier gericht op bepaalde bevolkings- en leeftijdsgroepen, meer in het bijzonder op de kinderen en de jeugd.

De programma's dragen bij tot de verdere ontwikkeling van de identiteit en de diversiteit van de Vlaamse cultuur en van een democratische en verdraagzame samenleving. De VRT draagt via de programma's bij tot een onafhankelijke, objectieve en pluralistische opinievorming in Vlaanderen. Daarom streeft hij naar een leidinggevende rol op het gebied van informatie en cultuur.

Om de betrokkenheid van een zo groot mogelijk aantal Vlamingen bij de omroeporganisatie te realiseren en om de geloofwaardigheid van de openbare omroeporganisatie veilig te stellen, is een voldoende aantal programma's erop gericht een breed en algemeen publiek te boeien. Naast die algemene programma's komen andere programma's aan specifieke belangstellingssferen van kijkers en luisteraars tegemoet. De beoogde doelgroepen zijn voldoende ruim en ze worden door de programma's in kwestie ook bereikt.

De VRT volgt de technologische ontwikkelingen op de voet zodat hij zijn programma's, als dat nodig en wenselijk is, ook via nieuwe mediatoepassingen aan zijn kijkers en luisteraars kan aanbieden.

Tot de openbare opdracht van de VRT behoren ook alle activiteiten die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de uitvoering ervan.

§§ 3-6 […]

 

Op 21 december 2015 werd de Beheersovereenkomst 2016 – 2020 ondertekend.

De VRM kijkt toe op de naleving van de beheersovereenkomst (zie ook 4.4.2 Nazicht van de beheersovereenkomst VRT).

INFOFRAGMENT 28: AANPASSING PROCEDURE NIEUWE DIENSTEN VRT

De VRT kan nieuwe diensten of activiteiten die niet door de beheersovereenkomst gedekt worden slechts implementeren na uitdrukkelijk en voorafgaand akkoord van de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering wint daarvoor het advies in van de Vlaamse Regulator voor de Media. Dit advies houdt rekening met de observaties van derden, die verzameld worden via een open publieke bevraging. Verder houdt het advies rekening met de belangrijke ontwikkelingen in de mediamarkt en in de technologie, met het evoluerende medialandschap en met de rol van de VRT daarin.

In december 2016 diende de openbare omroep bij de Vlaamse Regering een eerste dossier in conform de ‘nieuwe diensten’-procedure zoals vervat in artikel 18 van het Mediadecreet. Nadat de procedure eind 2017 afgerond werd, besliste de Vlaamse Regering om de procedure met betrekking tot de adviesverlening van de VRM over nieuwe diensten van de openbare omroep, zoals voorzien in artikel 18 van het Mediadecreet, te herzien. Zo stelde de Vlaamse Regering vast dat de uitwerking van een meer gedetailleerde procedure ontbrak, zowel in het Mediadecreet als in het Procedurebesluit van de VRM[337].

Hiervoor werden bijsturingen aan het Mediadecreet voorbereid door de Vlaamse Regering die op 20/06/2018 goedgekeurd werden door het Vlaams Parlement. De VRM zal zijn advies binnen zes maanden nadat hij de adviesaanvraag van de Vlaamse Regering heeft ontvangen, dienen uit te brengen en het advies zal op zijn website gepubliceerd moeten worden. Daarnaast zal de Vlaamse Regering nadere regels m.b.t. deze procedure kunnen bepalen. Zo stelt de Vlaamse Regering voor dat de VRM per geval autonoom de relevante criteria zal kunnen vastleggen die hij zal onderzoeken in zijn advies. Verder zal de procedure gedetailleerd beschreven worden en zal beschreven worden welke structuur de VRT zal moeten hanteren om zijn projectvoorstel in te dienen en voor het toevoegen van een gedetailleerd financieel plan.

 



[337] Besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2006 betreffende de procedure voor de Vlaamse Regulator voor de Media