1.4.3 Aggregatie: website-eigenaars

De websitebeheerder zorgt ervoor dat de website vorm krijgt en visualiseert de inhoud die de contentleverancier aanlevert.

Om het internetsegment dat tot de Vlaamse mediasector gerekend kan worden af te bakenen zullen er een aantal keuzes gemaakt moeten worden. Er zijn immers maar liefst 1 598 536 geregistreerde ‘.be” websites en 6589 “.vlaanderen” websites.[158]

In het rapport worden volgende criteria gehanteerd:

De domeinnaam moet eigendom zijn van een Vlaamse onderneming.

De op het Vlaamse publiek gerichte informatie die beschikbaar gesteld wordt via de website moet ofwel het equivalent zijn van een klassiek mediaproduct, aangeboden worden door een onderneming die reeds op een andere wijze actief is in de Vlaamse mediasector, ofwel moet de inhoud vergelijkbaar zijn met die van een “klassiek” mediaproduct.

In Tabel 38 worden de belangrijkste websites en ondernemingen die beantwoorden aan de eerste delen van bovenstaande definitie samengebracht. Het gaat om websites die het equivalent zijn van klassieke mediaproducten en/of aangeboden worden door ondernemingen die reeds op een andere wijze actief zijn in de Vlaamse mediasector. De Franstalige websites worden hier niet in opgenomen. Ook websites van lokale radio’s en regionale tv zijn hier niet opgenomen, terwijl ze er quasi allemaal wel hebben. De websites die geen eigendom zijn van een klassiek mediabedrijf, maar wel als een Vlaamse mediawebsite beschouwd kunnen worden, zijn in Tabel 39 opgelijst.

De grootste recente verandering voor de gehele Vlaamse mediamarkt, en dus ook de internetmarkt, is de overname van het aandeel van Roularta in Medialaan door De Persgroep in ruil voor het aandeel van De Persgroep in Mediafin, de overname van enkele Sanoma-titels door Roularta en de overname van de aandelen van Mediahuis en Waterman & Waterman in De Vijver Media door Telenet.

Eind 2017 kwam Vice Media met een aparte nieuwssite naar ons land. Voortaan is er een Nederlands- en Franstalige nieuwssite voor ons land, met artikels op maat van het publiek hier.[159]

Hln.be lanceerde eind 2017 een online realityreeks: ‘De Gelukzoekers’, over bekende en minder bekende gezichten in hun zoektocht naar geluk. Een videovertaling van verhalen die ook in de krant zouden kunnen staan.[160]

De Persgroep Publishing/Medialaan nam in 2018 mijnenergie.be over.

Regiojobs.be verdween en de vacatures werden verplaatst naar vacature.com.

Hebbes en Zimmo, de tweede en derde grootste immobiliënwebsite in Vlaanderen, werden in 2018 één platform. Het merk Hebbes verdween. Mediahuis koos voor de merknaam Zimmo omdat de link met het immobiliëngebeuren vanzelfsprekend is, en omdat Zimmo ook in Franstalig België gekend is. Ook de immopagina’s in de vier kranten van Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg) zullen onder het merk Zimmo komen.[161]

In april 2018 startte Cinemember, een streamingplatform van September Film, ondersteund door verschillende distributeurs zoals Cinéart en Lumière.[162]

In juni 2017 nam de Europese Unie regels aan omtrent grensoverschrijdende portabiliteit van online-inhoudsdiensten (‘content portability’). Vanaf 1 april 2018 werd deze Europese beslissing in de hele Europese Unie van kracht. Dit betekent dat EU-burgers hun online diensten zoals Netflix, Spotify, maar ook Yelo Play en Proximus TV kunnen gebruiken wanneer ze op reis zijn in andere EU-landen (zonder bijkomende kosten). Vanaf 1 april hebben abonnees van Telenet en Proximus dus ook toegang tot de respectieve Yelo Play-app en Proximus TV-app in heel de Europese Unie, voorheen kon dat enkel via hun eigen netwerken in België. Telenet voerde in februari al een gelijkaardig systeem in voor België, waardoor klanten toen al mobiel tv konden kijken via alle Belgische datanetwerken.

Onderneming

Ondernemings-nummer

Website

B.G.-Consulting nv

439278356

stadsradioleuven.be

Dalton Distribution (werking van Fonk vzw)

458500786

dalton.be

De Persgroep Publishing nv

403506340

dagallemaal.be, demorgen.be, goedgevoel.be, hln.be, humo.be, livios.be, mijnenergie.be, spaargids.be, story.be, tvfamilie.be, teveblad.be, tweakers.net, vacature.com

De Vijfde Weg Herzele cvba

844407962

eclipstv.be

Dobbit nv

454023544

dobbit.be

Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv

405998646

kerkenleven.be

Edition Maglife bvba

821495770

fiftyandmemagazine.be

Edition Ventures nv

437339742

actiefwonen.be, villas-decoration.com

Edition Ventures Woman nv

480152077

elle.be, marieclaire.be

Het Halfrond vzw

679840435

vlaamsparlement.tv

Lumière Publishing

473407114

lumiereseries.com

Mass Transit Media nv

472432659

metrotime.be, zita.be

Mediafin nv

404800301

tijd.be (met subsite De Belegger)

Mediageuzen nv

446586614

p-magazine.be, ambiance.be

Mediahuis nv

439849666

flanderstoday.eu, gva.be, hbvl.be, inmemoriam.be, jetmagazine.be, jobat.be, koopjeskrant.be, Made In websites (per provincie + Kempen en Mechelen), nieuwsblad.be, standaard.be, thebulletin.be, vroom.be, zimmo.be

Medialaan nv

432306234

caz.be, joe.be, vtmkids.be, q2.be, qmusic.be, stievie.be, vitaya.be, vtm.be, vtmkzoom.be, vtmnieuws.be

Ment Media bvba

820484495

menttv.be

Minoc Data Services bvba[163]

693678870

clickx.be, shoot.be, smartbiz.be, techpulse.be,

Njam! nv

830498855

njam.tv

Plattelands TV nv

668376124

plattelandstv.be

Produpress cva

426753973

autogids.be, autowereld.be, autoscout24.be, immoweb.be

Proximus nvpr

202239951

proximustv.be, proximus-sports.be, skynet.be

Psycho Media Belgium nv[164]

426759715

Psychologies.be

rekto:verso vzw

862153915

rektoverso.be

Roularta Media Group nv

434278896

artsenkrant.com, autovlan.be, belgianoncologynews.be, deapotheker.be, dezondag.be, feeling.be, fiscoloog.be, flair.be (met subsite fashionista), gocar.be, gostarters.be, healthcaremagazine.be, immo.vlan.be, knack.be (en subsites Datanews, Focus, Grafisch-Nieuws, Insidebeleggen, Kanaal Z, KW, Moneytalk, Nest, Plus, Sport/Voetbalmagazine, Trends, Trends Style, Trends Top, Weekend), lamaisonvictor.com, libelle.be (met subsite Libelle Mama), libelle-lekker.be, lovingyou.be, shedeals.be, steps.be, storesquare.be, streekpersoneel.be, trv.be

Sanoma Media Belgium nv

404802477

ikgabouwen.be, vtwonen.be (met subsites Ariadne at Home, Feeling Wonen, Stijlvol Wonen, Wonen Landelijke stijl)

September Film Distribution bvba

845810207

cinemember.be

SBS Belgium nv

473307540

vier.be, vijf.be, zestv.be

SBS Media Belgium nv

470302619

nrj.be

Studio 100 TV nv

540814788

Studio 100 tv

Telenet bvba

473416418

9lives.be, playsports.be, snap.telenet.be, yeloplay.be

Topradio nv

465147365

topradio.be

Uitgeverij Cascade nv[165]

454679283

bahamontes.be, demotorsite.be, eostrace.be, eoswetenschap.eu, for-girls-only.be, iedereenwetenschapper.be, primo.eu

Universciné Belgium nv

821741636

universcine.be[166]

Via Plaza nv

818465610

evenaar.tv

Vlaanderen Eén nv

890243036

Nostalgie.eu

Vrije Brugse Radio Omroep bvba

414202272

vbro.be

VRT nv

244142664

 

canvas.be, een.be, flandreinfo.be, flandersnews.be, flanderninfo.be, klara.be, ketnet.be, mnm.be, radio1.be, radio2.be, radioplus.be, sporza.be, stubru.be, vrtnu.be, vrtnws.be, vrttaal.net

Wereldmediahuis vzw

479817230

mo.be

Tabel 38: Websites in de Vlaamse mediasector

Kamelego.be zet dagelijks de zeven Vlaamse kranten om naar een audiobestand zodat iedereen met een leesbeperking ook kan genieten van journalistiek.

INFOFRAGMENT 19: GOOGLE ONDERSTEUNT TRADITIONELE MEDIA

In 2015 lanceerde Google een project waarin het bedrijf samenwerkt met Europese nieuwsmedia, genaamd Digital News Initiative. Het doel is om te investeren in een duurzaam digitaal ecosysteem voor kwaliteitsjournalistiek en innovatie in digitale journalistiek te promoten. Google trekt daarvoor 150 miljoen euro uit, verspreid over drie jaar.

In 2016 kregen zes Belgische projecten samen 2,26 miljoen euro uit het fonds. Het gaat om projecten van De Persgroep, Mediahuis, Roularta, Mediafin, Newsmonkey in samenwerking met VRT en iMinds en ten slotte een project van Rossel, IPM en L’Avenir.

In 2017 kregen nog eens twee Belgische projecten steun van Google. Het gaat om een project van Sanoma en één van Mediahuis en VRT.

In 2018 krijgen vier Belgische projecten steun van Google.

Roularta Media Group krijgt 400.000 euro voor Veriflix, een totaaloplossing op basis van AI (artificiële intelligentie) die het mogelijk maakt om user-generated videocontent te verzamelen, de bron en authenticiteit te verifiëren en op die manier fake nieuws te onderscheiden van kwaliteitsvideo’s.

Mediafin krijgt 147.000 euro voor een project rond geautomatiseerde journalistiek.

Een gezamenlijk project van De Persgroep en Mediahuis krijgt 50.000 euro voor een gezamenlijk onderzoeksproject rond de waarde van premium nieuwswebsites voor adverteerders.

De openbare omroep krijgt 40.000 euro voor gepersonaliseerde video’s voor een divers publiek.

Er zijn meerdere Vlaamse nieuwssites die uitsluitend op het internet bestaan en geen link hebben met een ander mediaproduct. In Tabel 12 geven we een overzicht van de organisaties achter enkele websites die we tot de Vlaamse media kunnen rekenen, maar niet behoren tot een grotere mediagroep. Deze lijst is niet-exhaustief, aangezien het onmogelijk is om alle Vlaamse nieuwssites op te lijsten. Er zijn ook veel Vlaamse nieuwssites met een lokaal karakter. Dit komt aan bod onder 3.5 waarin de Vlaamse lokale nieuwsinitiatieven worden onderzocht.

Enkele van deze websites hebben zich verenigd onder de koepel Media.21 en ijveren voor een mediabeleid dat zich richt op digitale innovatie.[167]

Onderneming

Ondernemingsnummer

Website

Bird’s Eye bvba

824594723

Charliemag.be

De Werktitel cvba

841795989

Apache.be

Express.be bvba

461913109

Express.live

GetBasic vzw

457355493

DeWereldMorgen.be

GMGroup nv

464231310

Newsmonkey.be

Golazo Media nv

478190796

cycling.be, running.be, sport.be

Havenkoepel vzw

413773690

flows.be

IEX Media B.V.

Buitenland

beursduivel.be

Media61 bvba

563335319

gezond.be

Peter De Smedt

natuurlijke persoon

showbizzsite.be

Rabona bvba

685729325

voetbal24.be

Sportsweb International B.V.

Buitenland

voetbalprimeur.be

Stem in ’t kapittel vzw

521886427

Doorbraak.be

Telinco bvba

865996697

voetbalnieuws.be

Uitgeverij ’t Pallieterke nv

404788324

Sceptr.net

Tabel 39: Vlaamse nieuwssites niet gelieerd aan een andere mediavorm

Bij sociale media beschouwen we het platform zelf als de aggregatieschakel. De sociale media die volgens het Digimeterrapport het populairst zijn in Vlaanderen zijn eigendom van Amerikaanse bedrijven.[168] De Vlaamse media dienen, net zoals de andere gebruikers, de gebruiksvoorwaarden van deze websites te respecteren.

Onderneming

Ondernemingsnummer

Sociaal Netwerk

Alphabet (met dochteronderneming Google)

-

Google Plus

YouTube

Facebook

 

-

 

Facebook

Instagram

Snap

-

Snapchat

Twitter

-

Twitter

Cold Brew Labs

-

Pinterest

Tabel 40: Populairste sociale netwerken in Vlaanderen

INFOFRAGMENT 20: FAKE NEWS OP DE POLITIEKE AGENDA

Nepnieuws bleef dit jaar op de agenda staan, ook al deden sociale media inspanningen om factcheckers in te schakelen, meldingssystemen te implementeren, hun algoritme aan te passen en wetenschappers toegang te geven tot hun data.[169] Academische studies[170] en opiniemakers[171] minimaliseerden ook de impact van fake news. Duitsland en Frankrijk voerden dan weer regelgeving in om dit fenomeen tegen te gaan.

De SARC publiceerde op 31 augustus 2018 enkele aanbevelingen omtrent fake news. Een belangrijk deel van de oplossing in het bestrijden van de informatieverstoring moet worden gezocht in het bewaren van de diversiteit en pluriformiteit van het medialandschap. De SARC pleit voor blijvende inspanningen om de kwaliteit van de Vlaamse nieuwsmedia te versterken. Het aanpakken van fake nieuws start immers bij correcte berichtgeving van de media en andere maatschappelijke stakeholders. De accountability van sociale mediaplatformen zou ook versterkt moeten worden. Ten slotte moet er ingezet worden op een kritische nieuwsgebruiker.[172]

De Belgische minister van Digitale Agenda Alexander De Croo startte in 2018 een expertenconsultatie rond fake news en de verspreiding van online desinformatie. De expertengroep kreeg de opdracht om aanbevelingen te formuleren om het probleem van fake news aan te pakken.[173]

De Belgische expertengroep oordeelde dat eventuele wetgeving als antwoord op het probleem van desinformatie niet overhaast mag worden aangenomen. Regelgeving kan het best op Europees niveau worden georganiseerd. De Belgische overheid kan beter kiezen voor een overlegmodel waarbij alle relevante spelers worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van de kwaliteit van het maatschappelijk debat, en waarbij empowerment en transparantie ten aanzien van de burger worden vooropgesteld.[174]

Ook op Europees niveau werd er begin 2018 een deskundigengroep inzake nepnieuws en desinformatie opgericht met als doel de Europese Commissie te adviseren.[175] De Europese deskundigengroep publiceerde in maart 2018 een rapport[176] dat als basis diende voor de Mededeling van de Europese Commissie: Bestrijding van online desinformatie: een Europese benadering.[177]

 



[158] DNS Belgium, “Totaal aantal registraties”, www.dnsbelgium.be, geraadpleegd op 31 juli 2018.

[159] Haeck, P., De Tijd, “Nieuwssite Vice komt naar België”, 26 oktober 2017.

[160] De Preter, W., De Tijd, “Nieuwe realityreeks zoekt het geluk online”, 6 december 2017.

[161] De Standaard, “Immowebsite Hebbes gaat op in Zimmo”, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180115_03300292, geraadpleegd op 15/1/2018.

[162] Knack Focus, “België en Nederland krijgen eigen ‘Netflix voor arthousefilms’”, 5 april 2018.

[163] Het vorige Minoc Media Services bvba, dat het faillissement opende sinds 24/04/2018.

[164] Psycho Media Belgium nv is voor 100% in bezit van Edition Ventures (437339742)

[165] Uitgeverij Cascade nv is een dochteronderneming van De Persgroep.

[166] Op 18 september 2018 lanceerde Universciné Belgium een nieuw platform, UnCut. UnCut heeft een catalogus van bijna duizend titels met ca. 150 Belgische titels en arthousefilms en werkt met een abonnementsformule voor 7,99 euro per maand.

[167] Media21 bestaat uit Apache, Charlie Magazine, DeWereldMorgen, Doorbraak, MO*, Newsmonkey, rekto:verso en StampMedia.

[168] De Marez, L. en Vanhaelewyn, B., Digimeter 2017. Measuring digital media trends in Flanders, 2017., https://www.imec-int.com/digimeter.

[169] Roel Verrycken, De Tijd, “Vals nieuws van fait divers naar topprioriteit voor Facebook”, 22 juni 2018.

[170] Guess, A., Nyhan, B. & Reifler, J., “Selective exposure to misinformation: evidence from the consumtion of fake news during the 2016 U.S. presidential campaign”, 9 januari 2018.

Keulen, I. van, I. Korthagen, P. Diederen en P. van Boheemen (2018). “Digitalisering van het nieuws – Online nieuwsgedrag, desinformatie en personalisatie in Nederland. Den Haag: Rathenau Instituut.

http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/belgium-2018/.

[171] Tom Naegels, De Standaard, “Fake news is een fake probleem”, 25 november 2017.

Peter Casteels, Knack, “Sven Gatz (Open VLD): ‘Ik lig niet wakker van nepnieuws’”, 27 februari 2018.

[174] Alaphilippe, A., De Marez, L., Gerlache, A., Lievens, E., Pauwels, T., Picone, I., Rouvroy, A., “Verslag van de Belgische expertengroep inzake fake news en desinformatie”, juli 2018.

[177] Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en sociaal comité en het Comité van de Regio’s, Bestrijding van online-desinformatie: een Europese benadering, COM(2018) 236 final; 26 april 2018. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0236&from=NL.