1.2.1 Contentleveranciers

De Vlaamse tv-markt wordt gekenmerkt door een uitgebreid aanbod aan lokale content. Deze content kan door de omroepen in huis aangemaakt zijn of aangeleverd worden door productiehuizen. Niet alle programma’s die op de Vlaamse tv te zien zijn worden ontwikkeld door Vlaamse omroepen en productiemaatschappijen. Er worden ook buitenlandse audiovisuele producties aangekocht. Dit laatste valt echter buiten het bestek van dit rapport.

1.2.1.1         Contentproductie door televisieomroeporganisaties

Televisieomroeporganisaties staan - afhankelijk van het profiel van de zender - in min of meerdere mate zelf in voor de aanmaak van de programma’s die zij uitzenden. Onder andere journalisten, schermgezichten, producers en technische medewerkers werken hieraan in dienstverband mee. Daarnaast schakelen de omroepen voor de realisatie van programma’s soms zelfstandige medewerkers of facilitaire bedrijven in. Dit model wordt voornamelijk gehanteerd voor nieuws en sport, en bij de publieke omroep ook voor cultuur en educatie.[34]      

De organisaties die in Vlaanderen actief zijn als televisieomroeporganisatie worden verderop onder punt “Aggregatie: Televisieomroeporganisaties” vermeld.

1.2.1.2        Productiehuizen

Vlaamse productiehuizen bedenken en realiseren originele formats of zetten bestaande internationale formats om naar een Vlaamse versie. De Flanders DC Studie[35] onderscheidt verschillende processen van creatie:

  • Ontwikkeling door de omroep: een omroep heeft een idee of concept uitgewerkt voor de ontwikkeling van een programma en geeft de opdracht aan een productiemaatschappij om deze productie uit te werken. Hierbij is de omroep opdrachtgever en treedt een productiemaatschappij op als uitvoerend producent.
  • Uitwerking door de productiemaatschappij: een omroep wenst een bepaald concept uit te werken, i.e. identificeert een bepaalde behoefte of opportuniteit in de markt, en vraagt aan een productiemaatschappij het concept uit te werken en een productie of programma vorm te geven op basis van een aantal criteria. Hierbij is de productiemaatschappij de creator van het programma.
  • Creatie door de productiemaatschappij: een productiemaatschappij of een individuele producer kan een idee hebben voor een productie en dit gezamenlijk met een omroep verder uitwerken. Hierbij neemt de productiemaatschappij het initiatief.  

Het magazine InsideTV publiceert wekelijks een overzicht van welke programma’s er voor het eerst, of terug, op het scherm komen, op welke zender en wie het produceert. Daarnaast publiceert het een overzicht van producties die aangekondigd werden, maar nog niet op het (open) scherm te zien zijn, voor welke zender en wie het produceert. InsideTV neemt enkel Vlaamse (co)producties op. Voor 2017 publiceerden ze ook een overzicht van welke programma’s er momenteel op tv te zien zijn. Dit maakt dat we vanaf 2017 met een iets kleinere steekproef werken.

In Tabel 11: Vlaamse productiehuizen werd op basis van deze informatie een overzicht gemaakt van Vlaamse productiehuizen die in de eerste jaarhelft van 2018 content maakten voor Vlaamse zenders. Daarnaast onderzocht de VRM welke productiehuizen, die in het mediaconcentratierapport van 2017 vermeld werden, vandaag nog werken voor televisie. Zij werden ook opgenomen in tabel 11.

Productiehuis

Ondernemingsnummer

Productiehuis

Ondernemingsnummer

100.000Volts.tv (Quality Levels bvba)

888848810

L.N.M. bvba (Diamond City Films)

440793536

Bert Smets Productions bvba[36]

469941046

Lunanime bvba

439100984

Blazhoffski België bvba

809118867

Marmalade bvba

542704508

Bonka Circus nv

829515789

Medialaan nv (intern productiehuis)

432306234

Borgerhoff & Lamberigts TV nv

843959188

Menuet bvba[37]

450290430

Broektoe bvba

844268796

Njam! nv (intern productiehuis)

830498855

Cartouche bvba

836986571

Off World bvba

456635319

Caviar Brussels bvba

458891756

Panenka nv

556984688

Chemisch Circus bvba

636830536

Pinceel Producties (natuurlijk persoon)

768077474

Ciné Cri de Coeur bvba

872110568

Pretpraters nv

843892278

C-view bvba

810329684

Red Pepper Media bvba (Jack & Charlie)

896899117

De Chinezen nv

840958326

Riche, Riche, Riche bvba

475037407

De Filistijnen bvba

865144582

RV Productions nv

421326527

De wereldvrede bvba

525815422

Seamonster bvba

837134150

DED’s It cvba

474271503

SBS Belgium nv (intern productiehuis)

473307540

Dedsfilm bvba

535832156

Serendipity bvba

865935232

Deklat Binnen bvba

632969738

Skyline Entertainment nv

462318133

De Mensen nv

474766993

Spijkerdocs (vennootschap onder firma)

844030256

Diplodokus bvba

547773549

Sputnik TV bvba

862245074

Endemolshine Belgium nv

456086872

Story BLVD bvba

832358285

Eyeworks Film & TV Drama bvba[38]

863293961

Storyrunner bvba

847805833

Fabric Magic bvba

652858005

Studio 100 nv

457622640

FBO bvba

880497902

Studio Epwerk (natuurlijk persoon)

536549956

Fobic Films bvba

430436906

Sylvester Productions nv

450334574

Free Kings bvba

687640819

Timescapes bvba

460500372

FremantleMedia Belgium nv

441647730

Toespijs bvba

521880982

Geronimo bvba

838652102

TvBastards nv (intern productiehuis Medialaan)

445055103

Grid Film bvba

870804929

Voices bvba

450097816

Het Konijn bvba

479891959

VRT nv (intern productiehuis)

244142664

Het Nieuwshuis bvba

838492546

W2 bvba (Luna Films)

456083112

Hotel Hungaria bvba

810368286

Walking The Dog ebvba

467188721

Kasona bvba

456293344

Warner Bros. International Television Production België Specials bvba

845231175

Koeken Troef Bvba

808691968

Woestijnvis nv

460337749

Lecter Media nv

650760132

XINIX nv

441745720

Liefhebbers bvba

552695805

Zie Ze Doen bvba

466952654

Lionheart Productions bvba

827050209

Zodiak Belgium nv

462185303

Live Entertainment nv (De TV-Makers)

466727178

  

Tabel 11: Vlaamse productiehuizen

Bron: samengesteld a.d.h.v. InsideTV en eigen onderzoek

In juni 2017 kondigde Medialaan aan dat TvBastards, het intern productiehuis van Medialaan, zich in de toekomst enkel nog zou toeleggen op fictiereeksen. Daarnaast zal een nieuw intern productiehuis, PIT, een reeks nieuwe programma’s zoals “At the Festivals” of nieuwe seizoenen van “Blind getrouwd” maken. Verder ontstond ook een interne creatieve cel, FC Panache, die ideeën bedenkt voor tv, radio of marketingdoeleinden, zoals bijvoorbeeld de actie “Beken kleur tegen terreur” die Qmusic na de aanslagen in Manchester opstartte.[39] In november 2017 kondigde Medialaan aan dat het extern productiehuis Zodiak Belgium vanaf 2018 de productie van ‘Familie’ zal overnemen van TvBastards.[40]

Het productiehuis Caviar Brussels gaat vanaf 2018 voort onder de naam Caviar Collective. Caviar Collective verenigt zes creatieve bedrijven rond het productiehuis. Naast Caviar gaat het concreet om Inititals LA, Hurae, Various Film, Cousteau en Selected By.[41]

Het overzicht van Vlaamse productiehuizen is een evolutief gegeven, aangezien er elk jaar productiehuizen verdwijnen en bijkomen. Zo heeft het productiehuis Nieveranst zichzelf eind mei 2018 ontbonden. Aan de andere kant werd het productiehuis Free Kings, dat zal instaan voor de productie van het tweede seizoen van Bake Off Vlaanderen, opgericht, evenals Dok1 Media, dat in ons land over de exclusieve rechten op de catalogus van Talpa beschikt.

Tevens raakte in 2018 bekend dat, mits goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten, Telenet de enige eigenaar wordt van het productiehuis Woestijnvis.[42]

In november 2017 raakte ook bekend dat drie Vlaamse productiehuizen (Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media) een productiehuis zouden oprichten. Fabiolo, de naam van de joint venture van de drie bedrijven, zal Vlaamse formats voor de Nederlandse TV-zenders produceren.[43]

In hoofdstuk 3 wordt verder ingegaan op de klantrelaties tussen deze productiehuizen en de verschillende omroepen.

Naast de productiehuizen die vermeld worden in Tabel 11: Vlaamse productiehuizenzijn er nog Vlaamse ondernemingen die omwille van hun NACE-code gekend zijn als productiehuis. De VRM heeft geen weet van de programma’s die zij maken. Mogelijkerwijze beperken zij zich tot de aanmaak van reclamefilms of bioscoopfilms.

Ook Mediarte, het sociaal fonds van het paritair comité voor de audiovisuele sector, publiceert een lijst van productiehuizen op zijn website. Een groot aantal Vlaamse productiehuizen zijn lid van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten” (VOFTP).[44]

1.2.1.3        Creatieve crew via beheersvennootschappen

Auteurs, uitvoerende kunstenaars en producenten kunnen auteursrechten en naburige rechten op hun programma’s doen gelden. Dit wordt in België geregeld door boek XI van het Wetboek van economisch recht (hierna: WER).

Wanneer hun programma’s uitgezonden worden op televisie hebben auteurs en houders van naburige rechten enerzijds recht op uitzendrechten, een vergoeding die geregeld wordt tussen de rechtenhouder/beheersvennootschap en de omroep. Anderzijds zijn er de kabelrechten voor de verdeling van de programma’s over kabel of satelliet.

Auteurs moeten, zoals bepaald in artikel XI.224 §1 WER beroep doen op een beheersvennootschap om deze kabelrechten/vergoedingen te innen (verplicht collectief beheer). Er zijn beheersvennootschappen voor verschillende categorieën van rechthebbenden. De vennootschappen die actief zijn in Vlaanderen rond audiovisuele producties staan opgesomd in Tabel 12: Beheersvennootschappen.

Beheersvennootschap

Ondernemingsnummer

Omschrijving

AGICOA

426385274

Vertegenwoordigt de Belgische en internationale producenten van audiovisuele werken

BAVP

456222078

Vertegenwoordigt de producenten van audiovisuele werken

deAuteurs

837299149

Beheert de auteursrechten verbonden aan de exploitatie van literaire werken, illustraties en strips, podiumkunsten en audiovisuele werken van Nederlandstalige auteurs

IMAGIA

456381634

Vertegenwoordigt de producenten van muziek en videoclips

JAM

455162008

Beheert de auteursrechten van de journalisten

PlayRight

440736227

Beheert de naburige rechten van uitvoerende kunstenaars

Procibel

455690558

Vertegenwoordigt audiovisuele producenten voor het kopiëren voor eigen gebruik in België

SABAM

408860839

Beheert de auteursrechten van auteurs, componisten en uitgevers

SACD

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën televisie- en radiofictie, bioscoopfilm, theater, dans, scènemuziek en multimediafictie

Scam

429747315

Vertegenwoordigt auteurs binnen de categorieën audiovisuele en radiodocumentaire, literatuur, geschriften, beelden, illustraties en foto’s, wetenschappelijk en pedagogisch werk, multimedia non-fictie

SOFAM

419415330

Beheert de auteursrechten in de visuele kunsten

Tabel 12: Beheersvennootschappen

INFOFRAGMENT 5: VOETBALRECHTEN: JUPILER PRO LEAGUE EN CHAMPIONS LEAGUE

Live sportuitzendingen zijn een belangrijk middel om kijkers aan te trekken. Er wordt dan ook vaak gebruik gemaakt van exclusieve deals (bv. Formule 1, wielrennen …). De nationale voetbalcompetitie is een uitzondering op het gegeven dat inzake sportrechten gewerkt wordt met exclusieve deals. Deze rechten, gebundeld voor de hele competitie, worden op niet-exclusieve basis verkocht. In 2017 werden de rechten opnieuw geveild in zes verschillende loten. Telenet, Proximus en VOO haalden lot 1 (Live uitzending van alle wedstrijden op alle platformen, incl. televisie) opnieuw binnen

De exclusieve rechten voor de samenvattingen werden door Telenet verworven en via een sublicentie prompt doorgeschoven naar VIER. Hoewel Sports Late Night, een voetbalverslaggevingsprogramma, gelanceerd werd door VIER, wilde Medialaan initieel haar voetbalprogramma ‘Stadion’ behouden. Medialaan stelde zich hiervoor te beroepen op het recht van vrije informatiegaring. Na een dispuut tussen beide partijen, waarna Medialaan zich genoodzaakt zag om een aflevering van Stadion af te gelasten, besliste Medialaan om het format van Stadion te herwerken. Vanaf januari 2018 wordt op zondagavond het VTM Nieuws ingekort door het volledige sportblok over te hevelen, naar de aansluitende wekelijkse uitzending van Stadion. Diverse Vlaamse volksvertegenwoordigers toonden zich naar aanleiding van dit voorval ongerust over de toepassing van het decretaal verankerde principe inzake het recht op vrije informatiegaring.[45]

De veiling bevatte ook een nieuw apart lot dat internetrechten toekent voor het streamen van livewedstrijden, lot 2. Ook die haalde Telenet exclusief binnen voor Vlaanderen, Brussel én Wallonië. Dit betekent dat Telenet een nieuwe nationale internetzender dient op te zetten, waarop iedereen zich kan abonneren om de stream van live voetbalwedstrijden te volgen, onafhankelijk of je klant bent bij Telenet of niet. In januari 2018 lanceerde Telenet haar streamingdienst voor sport, ‘Play Sports Go’, waarin alle sportwedstrijden (excl. sportzenders van Eleven Sports) die Telenet in haar portefeuille heeft online live te zien zijn. In eerste instantie is de streamingdienst enkel beschikbaar in het Nederlands, maar het bedrijf bekijkt de mogelijkheden om in de toekomst ook Franstalig België te kunnen bedienen.[46]

De rechten voor ‘korte bijna-live voetbalclips op internet’ werden toegekend aan verschillende mediaorganisaties, zoals de openbare omroep (Sporza), De Persgroep en Telenet.[47] Daarmee kunnen de rechtenhouders, tegen betaling, beelden van doelpunten, grote kansen of (gele en rode) kaarten online uitzenden enkele minuten nadat ze plaatsvonden. Dat de openbare omroep zich met dit initiatief op commercieel terrein waagde en daarbij lagere tarieven hanteerde dan haar commerciële collega’s, vormde de aanleiding voor een parlementaire discussie waarbij o.a. vragen gesteld werden over de conformiteit van dit initiatief met de beheersovereenkomst van de VRT en de marktconformiteit van de gehanteerde tarieven. Hoewel de Vlaamse minister van Media, Sven Gatz, tijdens deze discussie aangaf dat de betalende ‘near live clips’ volledig in lijn liggen met de huidige beheersovereenkomst, toonde hij zich wel ongerust over de tarieven die de openbare omroep in dezen bepaald had.[48] Uit de evaluatie aan het einde van het voetbalseizoen 2017-2018 bleek dat iets meer dan 1.100 gebruikers geregistreerd waren. De Vlaamse minister van Media concludeerde dat de eventuele concurrentiële gevolgen voor de andere spelers de facto veeleer beperkt leken te zijn.[49]

Wat de rechten voor de Champions League betreft, delen Medialaan en SBS de uitzendrechten voor de jaren 2018, 2019 en 2020. Q2 zendt de beste woensdagwedstrijd uit, en de samenvatting van de dinsdag- en woensdagmatchen, evenals de Europese Super Cup en de finale van de Champions League. SBS beschikt over het dinsdagpakket[50]en gaat hiermee voor live bereik in prime time.[51]

De rechten voor de Beker van België voor de komende drie seizoen werden begin juni 2018 verdeeld. Opmerkelijk aan de Vlaamse zijde is dat naast de VRT, dat zich verzekerde van zes matchen naar keuze, waaronder minstens de finale en maximaal, twee kwartfinales, Medialaan (VTM) zich in de debatten mengde en de rechten op minimaal zes matchen naar keuze bedong.[52]

1.2.1.4        Facilitaire bedrijven

Productiehuizen of omroepen staan niet altijd zelf in voor alle stappen in het productieproces van een televisieprogramma. Zij doen vaak een beroep op facilitaire bedrijven die hen bijstaan in het ontwerpen, produceren en realiseren van televisieomroepprogramma’s.

Het gamma aan diensten die facilitaire bedrijven kunnen leveren aan productiehuizen is erg breed: pre-productie, opnames, montage en ondertiteling zijn enkele voorbeelden van de activiteiten van facilitaire bedrijven. Door de brede waaier aan mogelijke diensten en het feit dat voor het leveren ervan soms één persoon voldoende is, is er een enorm groot aantal facilitaire bedrijven.

De beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte) stellen op hun sites ledenlijsten beschikbaar. Daarnaast zijn ook heel wat zelfstandigen actief voor het aanleveren van soortgelijke dienstverlening. Zij hebben zich gegroepeerd onder de benaming ZIDAS, een groepering binnen VOTF van freelancers zonder vast statuut. 

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven geeft een overzicht van de voornaamste facilitaire bedrijven bekend bij de VRM.Deze informatie is gebaseerd op de lijst met leden van de beroepsvereniging “Vlaamse Onafhankelijke Televisie Facilitaire Bedrijven” (VOTF) en een lijst die beschikbaar gesteld werd door het Sociaal Fonds voor de Audiovisuele Sector (Mediarte).

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

Ondernemingsnaam

Ondernemingsnummer

1elevation bvba

861560631

Medialife bvba

886029276

2frame bvba

461207977

mediaventures ebvba

449890552

Ampli bvba

427728626

MEVIPRO bvba

438719023

APSTRAKT bvba

424104784

Midlife Cowboy nv

867206328

Aquacam (Balaba) bvba

878477134

MILAGRO nv

438037251

Beast animation bvba

865749447

MILLY FILMS bvba

426047754

BEELDSPRAAK bvba

473504906

MOJUICE bvba

876093409

BROADCAST ASSISTANCE TV & VIDEO PRODUCTIONS bvba

459993301

Motomediateam Comm. V

836195329

BTI Studios nv

466037191

MOXY bvba

886517840

Cartellino bvba

464449262

nep BELGIUM nv

436482083

CLAERBOUT STUDIO bvba

863651673

NIGHT & DAY PRODUCTIONS nv

440307051

Colli-Bri bvba

447586506

NORVELL JEFFERSON PRODUCTIONS bvba

475066903

CO-MANA bvba

461188478

NOVID nv

459113866

CREATIVE CONSPIRACY nv

473522524

OPTION FACILITIES nv

449462168

Crystal Clear Mediaproducties vzw

465010278

PIX IT nv

446969466

DB VIDEO PRODUCTIONS bvba

463556169

POSTORGASMICKITCHEN (Studio Regie) bvba

808219440

Digital Media Content bvba

897131026

PRG Projects nv

462106218

Digital Media Facilities nv

452458973

RAYGUN bvba

879485340

DOMAIN-AN-SAINTE bvba

449392090

RONSMANS bvba

400652362

E.S. Broadcast Media ebvba

439140675

SCHADUWEN ebvba

479647083

EARTH IN MOTION bvba

818668518

Sen Studio bvba

472617355

Eurogrip ebvba

459727738

SKRIPT bvba

434237524

EXIT 399 nv

455687192

Sonicfilm nv

879809794

EXPERIENCE ebvba

461899944

Sonicville sound & music nv

889201869

EYE-CATCHER cvba

440315563

SONYBEL nv

454085407

Eye-Lite Flanders bvba

521981348

SORRY PRODUCTIONS ebvba

472889648

Filmmore Belgium bvba

832628501

STUDIO MM bvba

465427477

FINAL DRAFT

454024534

TELEPORTEL EUROPE nv

444980075

GRID bvba

455623549

THE FRIDGE bvba

883233104

GRIKAROS nv

460830370

THE SEQUEL bvba

478243454

HEADLINE N.F.P. bvba

441840641

THE SUBTITLING COMPANY bvba

473022676

HOAX bvba

476133903

THE VIDEO FACTORY bvba

886867832

HOMERUN RECORDS bvba

897460430

TV CONNECTIONS bvba

463029993

IMMERSIVE bvba

810678884

VIDEO LINE bvba

881728218

JAN VERBEKE PRODUCTIES bvba

831523392

Videocrew bvba

832568222

K5 bvba

473165802

VIDEOHOUSE nv

437799404

KADENZA bvba

475550616

VIDI-SQUARE AV SOLUTIONS & VIDEO RENTAL nv

460452268

KNIP bvba

445604736

Viewblaster bvba

891922918

Limecraft bvba

825929759

WARNER BROS. INTERNATIONAL TELEVISION PRODUCTION BELGIE bvba

479332626

LITES (FAC'S) bvba

438811073

Watts bvba

478825652

LIVE IS LIFE bvba

864869024

WIM ROBBERECHTS & CO nv

425666583

LIVE MEDIA bvba

423044516

XL VIDEO bvba

462185105

Lumi Technologies bvba

458730222

  

Tabel 13: Televisie facilitaire bedrijven

Begin 2017 verwierf Videohouse de aandelen in DB Video België en Luxemburg. DB Video wordt zo ook een onderdeel van Euro Media Group. De twee bedrijven werken reeds samen voor het audiovisueel contract binnen het Europees parlement. Beide bedrijven zijn eerder complementair. Zo heeft DB Video een sterke positie binnen de event/corporate markt en bij de Europese instellingen, terwijl Videohouse zich vooral richt op telco’s, broadcasters en productiehuizen. DB Video blijft dan ook als een apart merk bestaan.

In mei 2017 nam Videohouse ook TV Data over, een Brusselse specialist in extra informatie op het tv-scherm tijdens de uitzending van beelden.[53] Sinds begin juli 2018 is Kanaal Z verhuisd naar de gebouwen van Videohouse, waar de zender een aantal faciliteiten deelt met RingTv.[54]

1.2.1.5        Reclameregie

Naast redactionele content kunnen de televisieomroepprogramma’s commerciële communicatie, zoals reclame, telewinkelen of productplaatsing, bevatten. De manier waarop deze in de programmatie mag geïntegreerd worden, is aan regels onderhevig, zoals vastgelegd in artikels 47-101 van het Mediadecreet. Voor de openbare omroep VRT gelden striktere regels dan voor de private omroeporganisaties.

Televisiezenders verzorgen hun reclameregie doorgaans intern. Toch zijn er steeds meer externe reclameregies op de markt aanwezig.

Aanbieder

Ondernemings

nummer

Soort Regie

Televisieomroep

Halfrond vzw

679840435

Intern

vlaamsparlement.tv

Medialaan nv           

432306234

Intern

VTM, Q2, Vitaya, vtmKzoom, KADET, CAZ (Bites Europe nv), Stievie (Stievie nv)

Make Up Your Brand bvba (Televisiemakers)

811546936

Extern

MENTtv (werkt ook samen met Transfer nv, Ment Media bvba)

ORR bvba

871034858

Extern

AVS (regionale zender), Stories TV ( Vlamex nv)

Regionale TV Media nv

448708637

Extern

Regionale zenders (nationale reclame)

SBS Sales Belgium nv                               

456631755

Intern/Extern

 

VIER, VIJF, ZES, Njam! (Njam! nv), Play Sports (Telenet bvba)

Skynet iMotion Activities nv

875092626

Intern

Proximus 11, Proximus 11+, Zoom

Transfer nv        

841954753

Extern

Dobbit TV (Dobbit nv), Evenaar (Via Plaza nv), Menttv (Ment Media bvba), PlattelandsTV (Plattelands TV nv), Studio 100 TV (Studio 100 TV nv), Kanaal Z (Belgian Business Television nv)

VAR nv

441331984

Extern

Eén, Canvas

Tabel 14: Reclameregie televisie van de voornaamste Vlaamse televisieomroepen

Enkel de televisieomroepen die onder Vlaamse bevoegdheid vallen worden hierboven vermeld, maar het aanbod van televisieomroepen waar de Vlaamse kijker toegang tot heeft, is ruimer en sommige van deze regies werken ook voor buitenlandse zenders die zich richten op Vlaanderen (zie ook onder sectie 3.4.2 De wereld in Vlaanderen ).

INFOFRAGMENT 6: GEPERSONALISEERDE RECLAME OP TELEVISIE

Proximus en Telenet experimenteerden enige tijd met adresseerbare reclame (ook gepersonaliseerde reclame genoemd), waarna Telenet in september 2017 startte met een volwaardig project, Smart Ad, voor al zijn klanten i.s.m. SBS (VIER, VIJF en ZES). Er lopen per week ca. vijf gericht campagnes. In 2019 zou distributeur Proximus volgen.[55] Volgens Telenet slaat het concept aan en zijn veel adverteerders geïnteresseerd. Zowel grote als kleine spelers, maar ook lokale adverteerders, die vroeger niet via televisie adverteerden. Het bedrijf is zodoende van plan om de gepersonaliseerde reclame uit te breiden naar andere zenders.[56]

Aanvankelijk kwam er kritiek op het opt-out-principe dat de operatoren hanteren: klanten die bepaalde gegevens niet willen delen, moeten dit zelf aanpassen in hun profiel. De Privacycommissie bereikte in juli 2017 evenwel een akkoord met de operatoren over hoe er rekening moest worden gehouden met de strengere Europese vereisten inzake gegevensbescherming die ondertussen in werking getreden zijn vanaf mei 2018. Nieuwe klanten zullen hun expliciete toestemming moeten geven als ze bepaalde gegevens willen delen: het opt-in-principe. Bestaande klanten dienden enkel geïnformeerd te worden over het privacy-niveau en de manier waarop de klant de privacy-instellingen desgewenst kan aanpassen. [57]

Hoe werkt adresseerbare reclame op tv?[58] Op de website van SBS Smart Ad, een unit van SBS Belgium die verantwoordelijk is voor gepersonaliseerde reclame, vinden we uitgebreide informatie. Gezinnen worden uitgekozen op basis van een aantal criteria. SBS beschikt volgens hun website over meer dan 100 segmentatiecriteria waaruit de adverteerder zijn doelgroep kan samenstellen. Deze kunnen zowel apart als geaggregeerd worden ingezet. SBS geeft volgende voorbeelden van criteria: familie typologie, aankoopindicatoren of mozaïek typologie. Dit kan eventueel in combinatie met geotargeting. Buiten de 100 standaardcriteria kan de adverteerder ook zelf een segment samenstellen in samenwerking met Bisnode (een data-analysebedrijf). Dit kan op basis van criteria specifiek gekozen door de adverteerder of op basis van de klantenlijst van de adverteerder. Vervolgens worden er relevante advertenties naar de settopbox gestuurd. De settopbox doet dienst als kleine ad server. Wanneer er een match is met het profiel van het kijkende gezin, kiest de settopbox de meest relevante spot uit en zendt deze uit. Wekelijks krijgt de adverteerder een rapport met het aantal afgeleverde impressies en het bereik op de geselecteerde doelgroep.

De verantwoordelijkheid voor de reclame blijft dus bij de omroepen. Hieronder volgt de workflow voor gepersonaliseerde reclame[59]

Distributeur

Omroep

Mediacentrale

Adverteerder

Verzamelt en analyseert zijn kijkdata en ontwerpt een systeem om gepersonaliseerde reclame aan te kunnen bieden

Brengt de inventaris overeen met het doel van de adverteerder en verkoopt de reclame

Definieert het doelpubliek van de adverteerder

Maakt een product bekend aan een doelpubliek

 

 


[34] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[35] Schrauwen, J., Demol, M., Van Andel, W. en Schramme, A. (2014), Onderzoeksrapport: creatieve industrieën in Vlaanderen – update. Flanders DC.

[36] Bert Smets Productions bvba produceerde Hopla voor Ketnet. Sinds 27 november 2009 werd het overgenomen door Lascaux nv. Dit bedrijf ging op 18 december 2015 in vereffening. Bert Smets Productions bvba blijft in deze lijst opgenomen omdat Hopla nog altijd uitgezonden wordt op Ketnet.

[37] In 2017 fuseerde Menuet met haar 100% dochtervennootschappen Favourite Films NV en Tijl producties NV. (Jaarverslag Menuet 2017, pagina 16).

[38] Eyeworks werd overgenomen door het Amerikaanse Warner (WBIT België). Eyeworks België zal echter onder eigen naam een aantal programma’s blijven produceren.

[39] De Morgen, “Medialaan investeert in interne producties”, 13 juni 2017.

[40] Medialaan, “Medialaan en Zodiak Belgium investeren in Familie“, 15 november 2017. <https://medialaan.be/nl/medialaan-en-zodiak-belgium-investeren-samen-toe...

[41] De Tijd, “Productiehuis Caviar bundelt zes bedrijven”, 13 juni 2018.

[42] De Morgen, “De televisiecoup van Telenet”, 8 maart 2018.

[43] De Morgen, ‘Woestijnvis, De Mensen en Lecter Media richten productiehuis op in Nederland ‘, 21 november 2017.

[44] De Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten vzw (V.O.T.P.) en de Vlaamse Film Producenten Bond (V.F.P.B.) zijn eind 2015 gefusioneerd. Ze gaan in de toekomst verder onder de koepel V.O.F.T.P.(Vlaamse Onafhankelijke Film & Televisie Producenten). Deze koepel is een beroepsvereniging die als doel heeft de economische en commerciële belangen van de Vlaamse onafhankelijke film & televisie producenten te bevorderen. 

[45] Vlaams Parlement, Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media, 28 september 2018.

[46] De Standaard, “Telenet lanceert streamingdienst voor sport”, 18 januari 2018.

[47] De Tijd, “Sporza verbaast met voetbalbeelden tegen betaling”, 19 december 2017.

[48] Vlaams Parlement, “Actuele vraag over het betalend aanbieden van voetbalbeelden door de VRT via zogenaamde near live clips”, 20 december 2017.

[49] Vlaams Parlement, “Vraag om uitleg over de evaluatie van het betalend aanbieden van voetbalbeelden door de VRT (Near Live Clips)”, 14 juni 2018.

[50] Knack, “VTM en SBS delen uitzendrechten Champions League in 2018-2020”, 07/12/2017.

[51] SBS, “Dit is SBS”, 18 januari 2018.

[52] HLN, “Tv-rechten van de Croky Cup zijn voor VRT, VTM en RTL-TVI”, 5 juni 2018.

[53] De Tijd, “Videohouse neemt TV Data over”, 31 mei 2017.

[54] RingTv, “Kanaal Z en RingTv zijn voortaan buren”, 3 juli 2018.<http://www.ringtv.be/nieuws/kanaal-z-en-ringtv-zijn-voortaan-buren>

[55] SBS, “Het tij is gekeerd: SBS maakt weer winst en investeert in nieuwe projecten”, 20 augustus 2018.

[56] De Standaard, “(Bijna) iedereen krijgt al maanden reclame op maat”, 24 april 2018.

[57] De Standaard, “Proficiat, u koos ooit voor tv-reclame op maat”, 24 april 2018.

De Standaard, “(Bijna) iedereen krijgt al maanden reclame op maat”, 24 april 2018.

[59] Bewerking door de VRM van European audiovisual observatory (2016), Yearbook 2015 key trends, Television, cinema, video and on-demand audiovisual services – the pan-European picture, p. 37.vol